“Παράνομοι” οι προσωρινοί ποδηλατοδρόμοι του δήμου Θεσσαλονίκης
Η «άδεια λειτουργίας» τους έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου
Χωρίς άδεια λειτουργίας και εκτός νομιμότητας υφίστανται και παραμένουν σε χρήση, οι προσωρινοί ποδηλατοδρόμοι του δήμου Θεσσαλονίκης, κατά μήκος της οδού Κωνσταντίνου Καραμανλή και της λεωφόρου Νίκης, καθώς η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση είχε ισχύ μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου του 2021.
Οι ποδηλατοδρόμοι που δημιουργήθηκαν τον τελευταίο χρόνο σε κεντρικούς άξονες στο δήμο Θεσσαλονίκης, υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Το βασικό σκεπτικό ήταν να περιοριστεί ο συγχρωτισμός κατά τις μετακινήσεις με τη δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας. «Η παρέμβαση μας για τη δημιουργία προσωρινών ποδηλατοδρόμων και πεζόδρομων, ακολουθεί το παράδειγμα πολλών ευρωπαϊκών πόλεων και είναι ένα ακόμα “όπλο” ενάντια στη διασπορά του κορονοϊού», δήλωνε χαρακτηριστικά τον Μάιο του 2020, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.
Σ’ αυτό το πλαίσιο λοιπόν η κυβέρνηση με το νόμο 4688/2020 παρείχε τη δυνατότητα στους δήμους να προχωρούν σε προσωρινές ποδηλατοδρομήσεις και πεζοδρομήσεις. Όπως αναφέρει λοιπόν το άρθρο 65 του Ν. 4688/2020, παράγραφος 7 «για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας που συνίστανται στη μείωση του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19, επιβάλλονται ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, προσωρινά κυκλοφοριακά μέτρα και ρυθμίσεις αύξησης του χώρου για την εξυπηρέτηση των πεζών και των μετακινούμενων με ήπιες μορφές μετακίνησης. Με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του οικείου δήμου ή της οικείας περιφέρειας, η οποία εκδίδεται κατά παρέκκλιση του άρθρου 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999, Α΄ 57) και του άρθρου 225 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) και ύστερα από μελέτη της Τεχνικής Υπηρεσίας, είναι δυνατή η απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων σε οδούς αρμοδιότητάς τους, είτε για ορισμένες ώρες της ημέρας είτε για το σύνολο της ημέρας, καθώς και η προσωρινή απαγόρευση στάσης και στάθμευσης, υπό την προϋπόθεση ακώλυτης διέλευσης οχημάτων άμεσης ανάγκης και διέλευσης /στάσης / στάθμευσης οχημάτων μονίμων κατοίκων και ΑμεΑ. Με όμοια απόφαση είναι δυνατή η δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας. Οι αποφάσεις της περίπτωσης αυτής ισχύουν μέχρι 28.2.2021. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών, η ισχύς της παρούσας δύναται να παρατείνεται εφόσον συντρέχουν οι λόγοι του πρώτου εδαφίου».
Στη συνέχεια με την ΚΥΑ 14428 που εκδόθηκε στις 25/2/2021 η ισχύς της παραπάνω απόφασης παρατάθηκε έως την 31.5.2021. Κατόπιν, με νέα ΚΥΑ 40128 (ΦΕΚ Β 2235/29.05.2021) 2021 η ισχύς της παρ. 7 του άρθρου 65 του Ν. 4688/2020 (Α’ 101) παρατάθηκε έως την 30.9.2021.
Βάσει αυτού του νόμου, ο δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε και δημιούργησε τους δύο προσωρινούς ποδηλατοδρόμους στην Κ. Καραμανλής μήκους 3,5 χλμ και στην παραλιακή Λεωφόρο Νίκης 2 περίπου χλμ οι οποίοι σήμερα τυπικά και ουσιαστικά είναι παράνομοι καθώς δεν έχει εκδοθεί νέα ΚΥΑ που νομιμοποιεί την ύπαρξη και λειτουργίας τους.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει είτε να αδειοδοτήσει τους προσωρινούς ποδηλατόδρομους είτε να τους ξηλώσει. Επίσης κάθε πολίτης μπορεί να απαιτήσει να τηρηθεί η νομιμότητα και οι ποδηλατοδρόμοι να καταργηθούν, αν θεωρεί ότι θίγεται από την παράνομη λειτουργία τους.
Ωστόσο η ίδια η πραγματικότητα της πόλης έχει καταργήσει στην πράξη τους προσωρινούς ποδηλατοδρόμους, που κυριολεκτικά φτιάχτηκαν στο πόδι και χωρίς καμία σοβαρή μελέτη. Ο ποδηλατοδρόμος στην Λ. Νίκης έχει αποδειχθεί στην πράξη, αλλά και από μελέτες όπως του Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ), ότι έχει επιβαρύνει την κυκλοφορία σε όλο το οδικό σύστημα γύρω από την παλιά παραλία. Επίσης ο ποδηλατοδρόμος στην Κ, Καραμανλή έχει στερήσει χώρους στάθμευσης και σήμερα υπάρχει ως χάραξη και όχι στην πράξη. Τον έχουν καταργήσει τα εκατοντάδες αυτοκίνητα που καθημερινά παρκάρουν επάνω στον διάδρομο για τα ποδήλατα ενώ και ο ίδιος ο δήμος τον έχει εγκαταλείψει στη μοίρα του.
Συνεπώς ο δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να αποφασίσει τι θα πράξει για ένα ζήτημα που συνδέεται άμεσα με το κυκλοφοριακό της πόλης, αλλά και με την προοπτική κάποτε η πόλη να αποκτήσει ένα λειτουργικό και χρήσιμο δίκτυο ποδηλατοδρόμων…
Δείτε επίσης:
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ