Αρχιτεκτονικη

Πέντε κτίρια της Θεσσαλονίκης με high aesthetic φωτισμό

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας Frank Lloyd Wright είχε πει: «Όλο και περισσότερο μου αποδεικνύεται πως το φως είναι το μέσο που ομορφαίνει κάθε κτίριο».

Σόνια Ταλαντινού
πέντε-κτίρια-της-θεσσαλονίκης-με-high-aesthetic-φω-1114068
Σόνια Ταλαντινού

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας Frank Lloyd Wright είχε πει: «Όλο και περισσότερο μου αποδεικνύεται πως το φως είναι το μέσο που ομορφαίνει κάθε κτίριο».

*κεντρική εικόνα: Γιάννης Σιμητόπουλος

Κι έτσι πολύ πετυχημένα περιέγραψε τη στιγμή που αρχιτεκτονική και φωτισμός συνεργάζονται σ’ αποτέλεσμα μοναδικό. Πέντε υποδείγματα αρχιτεκτονικού φωτισμού στην πόλη που τραβάνε τα βλέμματα!

Το φως μας βοηθάει ν’ αντιλαμβανόμαστε το περιβάλλον μας. Επιπλέον ορίζει τον χώρο, αναδεικνύει τα χρώματα, αποκαλύπτει τις περίπλοκες λεπτομέρειες της υφής και της φόρμας κι έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει τους όγκους και την ατμόσφαιρα. Ο σχεδιασμός αρχιτεκτονικού φωτισμού εξυπηρετεί κι ενισχύει αρχιτεκτονικά στοιχεία για να τονίσει την αισθητική, την ιστορία και τον σκοπό ενός κτιρίου.

Μπορεί να επηρεάσει τη διάθεση και τη σύνδεσή μας μ’ έναν χώρο. Ταυτότητα, αξίες, τα χαρακτηριστικά ενός κτιρίου μπορούν να διηγηθούν μια ιστορία. Και ο αρχιτεκτονικός φωτισμός μπορεί να λειτουργήσει για να ζωντανέψει πολλές ιστορίες, όπως αυτές της πόλης μας.

ΑΓΟΡΑ ΜΟΔΙΑΝΟ

Με την υπογραφή της κορυφαίας Eλληνίδας σχεδιάστριας φωτισμού, Ελευθερίας Ντεκώ, ο φωτισμός της μεγαλύτερης -και ριζικά ανακαινισμένης- κλειστής αγοράς στη Θεσσαλονίκη δε θα μπορούσε να είναι τίποτα λιγότερο από εντυπωσιακός. Με φροντίδα και σεβασμό στο ιστορικό αυτό κτίριο, αναδεικνύει τα αρχιτεκτονικά στοιχεία εσωτερικά κι εξωτερικά, με λειτουργικό, αλλά πρωτίστως διακριτικό φωτισμό, χωρίς να αλλοιώνει τη μορφή του και χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερα ορατά σώματα -σχεδιάστηκαν ειδικά φωτιστικά με αναφορές στην ιστορικότητα του κτιρίου.

Ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί στις δύο εισόδους της Αγοράς, που αποτελούν σημεία θαυμασμού από τους περαστικούς, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες, ενώ και η φωτοδότηση της οροφής, προσθέτει στο άρτιο τεχνικό κι αισθητικό αποτέλεσμα, χάρη στο διάχυτο φως που πλημυρίζει το κτίριο όταν το κοιτάει κανείς από την εξωτερική πλευρά, δημιουργώντας μια μαγική εικόνα.

ΕΥΑΘ

Με κομβική θέση στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, το κτίριο διοίκησης της ΕΥΑΘ Α.Ε. στην πλατεία Συντριβανίου, σχεδιάζεται τη δεκαετία του ’60, ως ένα σύγχρονο γυάλινο κτίριο. Η μελέτη ριζικής ανακαίνισής του -με την υπογραφή της Κ-Αρχιτέκτονες-, αποκαλύπτει το πιο σύγχρονο οικοδόμημα της πόλης και διατηρεί αυτήν την επιλογή της διαφάνειας των όψεών του, με αποτέλεσμα το βράδυ το κτίριο να λειτουργεί αυτόματα σαν φωτιστικό σώμα στον αστικό ιστό. Η μελέτη φωτισμού προσθέτει εξωτερικά μόνο γραμμικό φωτισμό, στο πλαίσιο που ορίζουν οι γυάλινες περσίδες, ώστε να τονιστεί η νέα γεωμετρία που αυτές εισάγουν στον κτιριακό όγκο.

ΚΤΙΡΙΟ BEETROOT

Το κτίριο που στεγάζει το δημιουργικό πολύ-σύμπαν της Beetroot χρονολογείται από το 1905, στην αρχική του εκδοχή ως οθωμανικό χάνι. Το 1926, παίρνει τη σημερινή του μορφή -ανήκει στο ρεύμα του εκλεκτικισμού-, με την υπογραφή του αρχιτέκτονα Leonardo Gennari. Ο φωτισμός υπάρχει από την αρχή στη σκέψη της ομάδας και της αρχιτέκτονα Μόρφω Παπανικολάου ως θεμελιώδες στοιχείο.

Γι’ αυτό και ζητούν τη συμβολή της Ελευθερίας Ντεκώ, που με το προσωπικό αισθητικό της στίγμα και με ευαισθησία για το παρελθόν του κτιρίου, δημιουργεί ένα σχήμα φωτισμού των εξωτερικών όψεων, που αναδεικνύει το ιστορικό βάθος, την αρχιτεκτονική ιδιαιτερότητα και τη γοητευτική χωρική του ποιότητα. Το κτίριο είναι ένα φωτεινό -αλλά όχι εκτυφλωτικό- παράδειγμα του πώς ο σωστός φωτισμός των αστικών κτιρίων αναδεικνύει -χωρίς να κραυγάζει-, με σεβασμό στην ιστορία, τη μορφολογία και τη χρήση κάθε αρχιτεκτονήματος, εμπλουτίζοντας κι εξωραΐζοντας τον δημόσιο χώρο.

ΜΙΕΤ

Κτίσμα του 19ου αιώνα από τον Ντονμέ Μεχμέτ Καπαντζή, χαρακτηρίζεται από την επίδραση της αρχιτεκτονικής των χωρών της Κεντρικής Ευρώπης, με βασικά στοιχεία την πολυπλοκότητα του όγκου, τη σύνθετη στέγη με τις έντονες κλίσεις και τον υπερυψωμένο ορθογώνιο πύργο.

Σήμερα, στεγάζει το Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης. Η Βίλα Καπαντζή, όπως είναι γνωστή στους περισσότερους, διαθέτει περιμετρικά φωτισμό led, ο οποίος αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του κτιρίου. Ο φωτισμός εγκαταστάθηκε στο κτίριο τη δεκαετία του 2000, έπειτα από εργασίες μικρής κλίμακας κι έκτοτε, η νυχτερινή όψη της Βίλας εντυπωσιάζει τους επισκέπτες της, αλλά και τους περιπατητές της Βασιλίσσης Όλγας.

@πρώτη φωτογραφία: Γιάννης Σιμιτόπουλος

ΟΛΥΜΠΟΣ ΝΑΟΥΣΑ

Ο φωτισμός του πιο iconic κτιρίου στην παραλία της Θεσσαλονίκης αποτελεί ευκαιρία να αναδειχθούν η διαχρονικότητα και η ιστορική αύρα του, δίνοντας του μια σύγχρονη αισθητική. Κύριος στόχος του concept της μελετητικής ομάδας της Prolight, ήταν να διατηρηθεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του, πρόθεση που επιτεύχθηκε μέσω της ρετρό αισθητικής και του μοναδικού design φωτιστικών σωμάτων, που συνδυάζει άψογα το παλιό με το σύγχρονο.

Στο εστιατόριο, την reception και το business lounge του ημι-ορόφου ο διάχυτος θερμός φωτισμός αποπνέει την αστική αύρα που πάντα χαρακτήριζε το κτίριο. Από τα μεγάλα ανοίγματά του, το φως που διαχέεται εξωτερικά, καταφέρνει να δημιουργεί μια επιβλητική εικόνα, ιδίως κατά τις νυχτερινές ώρες, ενώ διακριτικά φωτιστικά σώματα τονίζουν σημεία στην εξωτερική όψη του κτιρίου, όπως τα γλυπτά διακοσμητικά και οι κολώνες, ξεχωρίζοντας από μακριά για τη φίνα αισθητική του.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα