Πήγαμε στα καφέ λίγο πριν το άνοιγμα και μιλήσαμε με τους ανθρώπους τους
Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων μας εξηγούν πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα τους.
Καθαρίζουν, ξεσκονίζουν, αλλάζουν καμένες λάμπες, δοκιμάζουν τέντες, μετρούν αποστάσεις ανάμεσα στα τραπεζοκαθίσματα, ετοιμάζονται για το άνοιγμα της Δευτέρας μετά το δίμηνο της απουσίας. Τα καφέ, τα μπαρ και τα εστιατόρια της πόλης, ο μεγαλύτερος αριθμός επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη επιστρέφει. Πως;
Δύσκολοι πρόκειται να είναι οι επόμενοι έξι μήνες για όλους τους ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης. Με την επανέναρξη της λειτουργίας τους να βρίσκεται προ των πυλών, η Parallaxi μίλησε με τους ιδιοκτήτες για τα προβλήματα, το θέμα των τραπεζοκαθισμάτων καθώς και την κάλυψη των εξόδων.
Στις 21 Μαΐου κατατέθηκε τροπολογία για τα τραπεζοκαθίσματα, δίνοντας οδηγίες στις επιχειρήσεις. Όπως αναφέρεται, θα επιβληθούν οι κανόνες τήρησης στα καταστήματα που αναπτύσσουν τραπεζοκαθίσματα σε κοινόχρηστους χώρους με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο αριθμός των τραπεζιών.
Λόγω του περιορισμού η παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου από τον δήμο είναι αναγκαία «Καθίσταται αναγκαία ειδική νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να προβλέπεται δυνατότητα παραχώρησης από τους δήμους πρόσθετου εμβαδού στους εν γένει κοινόχρηστους χώρους, ώστε και η λειτουργία των καταστημάτων να καταστεί βιώσιμη, αλλά και να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αποστάσεις μεταξύ των τραπεζοκαθισμάτων».
Η Αναστασία Δ., ιδιοκτήτρια της οικογενειακής της επιχείρησης στην οδό Ζεύξιδος λειτούργησε το κατάστημα με υπηρεσίες take away. Πριν το κλείσιμο, είχε στον εξωτερικό χώρο τρία τραπέζια. Πλέον, τηρώντας τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας, θα μπορέσει να έχει δύο. «Για να βγουν τα σπασμένα της προηγούμενης περιόδου θα έπρεπε να έχουμε οχτώ τραπέζια. Καμία επιχείρηση δεν θα μπορέσει να καλύψει τα έξοδα για πολύ καιρό.»
Ιδιοκτήτης γνωστής καφετέριας στην Αγία Σοφίας τον Μάρτιο είχε 50 τραπέζια στον εξωτερικό χώρο. Με την επανέναρξη της λειτουργίας στηρίζεται στην παραχώρηση κοινόχρηστου χώρου από τον δήμο ώστε να συνεχίσει με τον ίδιο αριθμό τραπεζιών.
Η επιχείρηση του τον προηγούμενο καιρό πρόσφερε υπηρεσίες take away με τον ίδιο να μπαίνει στον ρόλο του υπαλλήλου.«Λειτουργούσαμε απλά για να εξασφαλίσουμε το ενοίκιο». Όπως τόνισε δεν συνέφερε να έχει τους υπαλλήλους τους. «Ο κόσμος θα επισκεφθεί τις καφετέριες, έχει βαρεθεί το όρθιο. Στην αρχή θα είναι διστακτικοί».
Υπάλληλος καταστήματος στην οδό Ικτίνου, τονίζει ότι με την παραχώρηση του δήμου, αντί για 25 τραπέζια θα τοποθετήσουν περισσότερα. «Τα έξοδα της προηγούμενης περιόδου δεν θα βγουν μέχρι τον χειμώνα». Για να συνεχίσει η επιχείρηση να λειτουργεί θα αυξηθούν οι τιμές των προϊόντων.
Οι καταστηματάρχες είναι έτοιμοι για την επαναλειτουργία τους. Οι ίδιοι, είτε με περισσότερα τραπέζια είτε με αύξηση των τιμών, θα προσπαθήσουν να επανακάμψουν την οικονομία της επιχείρησης τους.