Ποιες εθνικότητες επενδύουν στα ακίνητα της Θεσσαλονίκης;
Μια αναλυτική εκτίμηση για την πόλη ως επενδυτικό προορισμό.
Λέξεις: Κυριάκος Ελευθεριάδης
Καθημερινά διαβάζουμε, βλέπουμε ή ακούμε για ξένες επενδύσεις στη χώρα μας και για αγορές ακινήτων από Κινέζους, Ρώσους, Τούρκους και Άραβες. Πράγματι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για αγορές ακινήτων από μη Ευρωπαίους αλλά φυσικά το ενδιαφέρον σε τέτοιες περιπτώσεις επικεντρώνεται στην πρωτεύουσα ενός κράτους.
Το 2017 σημειώθηκε μια αύξηση ενδιαφέροντος της τάξης του 40% σε σχέση με το 2016 για αγορά ακινήτου στην Ελλάδα και αν συνεχίσει το πρόγραμμα με τους ίδιους ρυθμούς, στο τέλος του 2018 εκτιμάται ότι θα είναι πιο δημοφιλές και από αυτό της Ισπανίας. Πέρυσι λοιπόν έγιναν 2170 επενδύσεις και δόθηκαν συνολικά 4768 άδειες παραμονής σε μη Ευρωπαίους επενδυτές και τις οικογένειες τους.
Πώς επηρεάζει αυτή η κίνηση την αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης;
Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μια ειδική περίπτωση προορισμού μιας και υπάρχουν λαοί που δεν τη γνωρίζουν ούτε σαν όνομα και άλλοι λαοί που τη θεωρούν εξοχική κατοικία τους.
Σήμερα, η Θεσσαλονίκη ως επενδυτικός προορισμός απευθύνεται περισσότερο σε Τούρκους και Ρώσους, λόγω ευκολίας στην πρόσβαση. Οι υποψήφιοι επενδυτές τη γνωρίζουν ως προορισμό και την επισκέπτονται συχνά για τουριστικούς κυρίως λόγους. Τα γραφεία που ασχολούνται όμως με το με το αντικείμενο (ακίνητα) φυσικά ενδιαφέρονται και για Κινέζους μιας και από αυτούς υπάρχει η μεγαλύτερη ζήτηση στην Ελλάδα αλλά για εκείνη την αγορά η Αθήνα είναι σχεδόν αποκλειστικός προορισμός.
Σύμφωνα με το Enterprise Greece, τον κρατικό φορέα, οι πωλήσεις ακινήτων που έχουν γίνει σε μη Ευρωπαίους υπηκόους που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν την άδεια παραμονής μέσω κάποιας επένδυσης σε ακίνητα, έχουν γίνει από κυρίως από Κινέζους, Ρώσους, Τούρκους, Ιρακινούς, Λιβανέζους, Αιγύπτιους, Ουκρανούς, Σύριους και Αμερικάνους.
Μέχρι σήμερα στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, έχουν γίνει 6 πωλήσεις ακινήτων σε Κινέζους που ενδιαφέρονται για την άδεια παραμονής μέσω επένδυσης σε ακίνητη περιουσία.
Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται προώθηση
Το πρόβλημα με τη Θεσσαλονίκη είναι πως δεν έχει προωθηθεί κατάλληλα ως επενδυτικός προορισμός. Οι Τούρκοι και οι Ρώσοι αγοραστές γνωρίζουν την πόλη μας πολύ καλά και έχουν ευκολότερη πρόσβαση σχετικά με άλλες εθνικότητες αγοραστών. Δεν χρειάζονται ιδιαίτερη καθοδήγηση στο πώς να ελιχθούν στην τοπική αγορά ακινήτων. Έρχονται για Σαββατοκύριακα ή τη συνδυάζουν με τις διακοπές τους στην κοντινή Χαλκιδική.
Διαβάστε ακόμα: Πώς θα κινηθεί η αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης το 2018;
Για τον Κινέζο δεν είναι έτσι τα πράγματα. Ούτε γνωρίζει την Ελλάδα, ούτε η πρόσβαση είναι τόσο εύκολη (μόλις τον περασμένο Σεπτέμβρη μπήκε απευθείας πτήση για Αθήνα). Για να απευθυνθεί η Θεσσαλονίκη σε εκείνη την αγορά απαιτείται η κατάλληλη ενημέρωση και πώληση της Θεσσαλονίκης πρώτα ως προορισμού. Το προϊόν, ίσως το πιο ανταγωνιστικό της αγοράς, έρχεται σε δεύτερη μοίρα.
Επίσης, όσον αφορά τη διαδικασία έρευνας και αγοράς, ο Ρώσος, ο Τούρκος ή ο Αιγύπτιος, έρχονται μόνοι τους να ψάξουν γιατί είναι κοντά και γνωρίζουν την πόλη. Θα έρθουν και θα ξαναέρθουν πριν αποφασίσουν να προχωρήσουν σε κάποια αγορά. Για τον αγοραστή από την Κίνα όμως δεν υπάρχει δεύτερο ταξίδι. Έτσι, συνήθως απευθύνεται σε κάποιο τοπικό γραφείο εκεί να τον βοηθήσει με την επένδυση του στην Ευρώπη. Δε θα μπει στη διαδικασία να ψάξει το θέμα μόνος του.
Οι διαφορές ανάλογα με τη χώρα καταγωγής
Δεν μπορούμε να κατηγοριοποιήσουμε την ζήτηση των ακινήτων σύμφωνα με το μέγεθος και την παλαιότητα. Οι προτεραιότητες ενός ξένου αγοραστή διαφέρουν ανάλογα με τη χώρα καταγωγής. Ένας Αιγύπτιος ενδιαφέρεται για την επένδυση. Θέλει να πάρει κάτι φθηνό, φθηνότερο από το κόστος κατασκευής και να το νοικιάσει με όσο το δυνατόν υψηλότερο ενοίκιο. Δεν τον ενδιαφέρει τόσο η παλαιότητα όσο το να είναι δίπλα στη θάλασσα για παράδειγμα και να μπορεί να νοικιαστεί καλά.
Ο Κινέζος από την άλλη αγοράζει πρώτα την άδεια παραμονής και μετά το ακίνητο. Ενδιαφέρεται κυρίως για καινούργια ακίνητα και τον ενδιαφέρει ο χρόνος επιστροφής της επένδυσης του. Ο Ρώσος αγοραστής ενδιαφέρεται περισσότερο για παραθεριστικό ακίνητο γιατί έχει την Ελλάδα σαν καλοκαιρινό προορισμό. Το βλέπει σαν δεύτερο σπίτι του.
Επένδυση – «μαξιλαράκι» ασφαλείας
Όπως παρατηρούμε, οι αγοραστές προέρχονται κυρίως από χώρες με μια πολιτική αστάθεια. Για τους περισσότερους από αυτούς η επένδυση είναι ένα μαξιλαράκι ασφαλείας. Με την πρώτη αναταραχή μπορούν να μπουν σε ένα αεροπλάνο, χωρίς την ταλαιπωρία της βίζας από προξενικές αρχές και να κατευθυνθούν προς μια ευρωπαϊκή χώρα όπου μπορούν να κάτσουν μόνιμα με την οικογένεια τους χωρίς φόβο. Για κάποιους είναι μια επένδυση καθαρά μιας και η αξία των ακινήτων στην Ελλάδα έχει πέσει πάνω από 40% την τελευταία δεκαετία με τη Θεσσαλονίκη να σημειώνει τη μεγαλύτερη πτώση στην Ελληνική αγορά (44%) σύμφωνα με την ανάλυση της PWC για την αγορά ακινήτων στην Ελλάδα.
Επίσης, λόγω του ανταγωνισμού σε ανάλογα προγράμματα χορήγησης άδειας παραμονής ή διαβατηρίου, το εύρος της επένδυσης είναι κοντά στο ελάχιστο όριο των 250,000 Ευρώ. Αιγύπτιος ατζέντης ανέφερε χαρακτηριστικά «αν έχω πελάτη που θέλει να επενδύσει 2 εκατομμύρια ευρώ, δε θα τον στείλω στην Ελλάδα, θα τον στείλω στη Κύπρο που θα πάρει αυτός διαβατήριο και εγώ 10%». Η Πορτογαλία και η Ισπανία έχουν επίσης ανάλογα προγράμματα αλλά με το όριο ελάχιστης επένδυσης στις 500.000 ευρώ, μαγνητίζουν επενδυτές με ισχυρότερα πορτοφόλια.
Η Θεσσαλονίκη με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον
Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη προσπαθεί να αξιοποιήσει σωστότερα τη γεωγραφική της τοποθεσία. Το λιμάνι και ο σιδηρόδρομος θα παίξουν μεγάλο ρόλο στη επαναφορά της στον εμπορικό χάρτη και αναμένεται η ανάπτυξη της αγοράς από και προς κάθε κατεύθυνση.
Επανέρχομαι πάντως σε αυτό που προανέφερα ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να προωθηθεί γενικότερα ως επενδυτικός προορισμός και η δουλειά αυτή είναι συλλογική από τον καθένα μας που δραστηριοποιείται ή θέλει να δραστηριοποιηθεί (όπως και εμείς) στην τοπική αγορά.
*Η ενασχόληση του Κυριάκου Ελευθεριάδη με το επενδυτικό πρόγραμμα της Ελλάδας και τις Golden Visas ξεκινάει από τον Απρίλιο του 2013 που ψηφίστηκε ο νόμος, στήνοντας το για τη μεγαλύτερη εταιρεία του είδους στην Κίνα όπου και έζησε για 5 χρόνια. Το φθινόπωρο του 2017 αποφάσισε με τον συνέταιρό του Ιωάννη Καρβούνη, να επιστρέψουν στη Θεσσαλονίκη από Λονδίνο και Μιλάνο και να ξεκινήσουν τη Velvet Sun, μια συμβουλευτική εταιρεία επενδύσεων και διαχείρισης κεφαλαίων στo κομμάτι του real estate πιστεύοντας πως έχουν να προσφέρουν κάτι διαφορετικό στην τοπική αγορά. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε τη σελίδα τους στο vesu.eu.