Πόλη Ανάποδα: Να μην καταργηθεί ο ποδηλατόδρομος επί της Λεωφόρου Νίκης!
"Έχουμε λοιπόν μια απόφαση που χρησιμοποιεί διασταλτικά ή στενά το γράμμα του νόμου κατά πώς βολεύει κάθε φορά"
Η ανακοίνωση της δημοτικής παράταξης “Η πόλη ανάποδα” για τον ποδηλατόδρομο της Λεωφόρου Νίκης:
Στη σημερινή (5/2) Δημοτική Επιτροπή, στο όργανο που έχει ουσιαστικά υποκαταστήσει το Δημοτικό Συμβούλιο και στο οποίο λαμβάνονται οι αποφάσεις για όλα τα σημαντικά ζητήματα της πόλης, αποφασίζεται να καταργηθεί ο ποδηλατόδρομος της Λεωφόρου Νίκης, καθώς η Αποκεντρωμένη Διοίκηση που έχει την ευθύνη της έγκρισής του (αφού είχε δημιουργηθεί προσωρινά με αφορμή την πανδημία) απέρριψε δύο φορές το αίτημα για τη διατήρησή του και ο Δήμος Θεσσαλονίκης σπεύδει, με χαρακτηριστική ταχύτητα, να συμμορφωθεί.
Με ένα αλλοπρόσαλλο σκεπτικό, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση από τη μια επικαλείται τον μεγάλο αριθμό των ποδηλατών που τον χρησιμοποιούν και δημιουργεί την ανάγκη για μεγαλύτερο πλάτος ποδηλατόδρομου· αφού αυτό δεν είναι εφικτό στη Λ. Νίκης, η μελέτη που κατέθεσε ο Δήμος απορρίπτεται! Από την άλλη επικαλείται το γεγονός ότι η «Λεωφόρος Νίκης είναι συλλεκτήρια οδός και μέρος του βασικού οδικού δικτύου και δεν μπορεί να έχει μόνο δύο λωρίδες κυκλοφορίας,» λες και είχαν χρησιμοποιηθεί ποτέ για κυκλοφορία αυτοκινήτων και οι τρεις λωρίδες κυκλοφορίας που θεωρητικά διαθέτει.
Έχουμε λοιπόν μια απόφαση που χρησιμοποιεί διασταλτικά ή στενά το γράμμα του νόμου κατά πώς βολεύει κάθε φορά, η οποία σύμφωνα με το ίδιο το σκεπτικό της αφενός στέλνει, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, και πάλι στο, ασφυκτικά γεμάτο με πεζούς τις περισσότερες ημέρες, κρηπίδωμα της Παλιάς Παραλίας ποδήλατα και πατίνια, παρότι αυτά έχουν αυξηθεί ιδιαίτερα πλέον, και αφετέρου υπόσχεται τρεις λωρίδες για τα ΙΧ στη Λ. Νίκης, ενώ οι κάτοικοι αυτής της πόλης θυμόμαστε πολύ καλά την κατάσταση που υπήρχε με τα παρανόμως σταθμευμένα αυτοκίνητα στην αριστερή της πλευρά.
Οι υπέρμαχοι της «νομιμότητας» και της μεταφοράς του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα της Λ. Νίκης θα έπρεπε να παραδεχτούν επιτέλους ότι ο ποδηλατόδρομος όχι απλώς δεν αφαίρεσε καμία λωρίδα κυκλοφορίας από τον συγκεκριμένο δρόμο, αλλά οδήγησε στη διαρκή εξασφάλιση δύο λωρίδων, αφού υποχρέωσε την αυστηρότατη τήρηση της απαγόρευσης στάθμευσης αυτοκινήτων στην αριστερή πλευρά, πρακτική που ίσχυε για δεκαετίες τώρα, στενεύοντας ντε φάκτο τη Νίκης. Δύο λοιπόν λωρίδες κυκλοφορίας (στην καλύτερη περίπτωση) είχε (και θα έχει) η Νίκης χωρίς ποδηλατόδρομο, δύο λωρίδες έχει, με βάση τα προβλεπόμενα, και με ποδηλατόδρομο.
Εδώ θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι η μεταφορά του ποδηλατόδρομου, το καλοκαίρι του 2020, από το στενό πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας στη δεξιά πλευρά του οδοστρώματος της Λεωφόρου Νίκης, πάγιο αίτημα πεζών και ποδηλατών/ισσών, ήταν μία από τις ελάχιστες ενέργειες της διοίκησης Ζέρβα για την οποία είχαμε δηλώσει δημόσια ως Πόλη Ανάποδα ότι ήταν σε θετική κατεύθυνση, ιδίως αν εξασφαλίζονταν ορισμένες ουσιαστικές προϋποθέσεις (επαρκής προστασία ποδηλατών/ισσών από τα κινούμενα αυτοκίνητα, διασφάλιση μη στάσης/στάθμευσης οχημάτων επ’ αυτού, απρόσκοπτη κίνηση των οχημάτων στις δύο λωρίδες της Λ. Νίκης με απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων και ρύθμιση φορτοεκφορτώσεων και εφοδιασμού καταστημάτων κ.α.).
Κάποιες τουλάχιστον από αυτές τις προϋποθέσεις έγιναν πράξη σε έναν βαθμό και έκτοτε, αρχικά λόγω και της πανδημίας (που ήταν και η αφορμή για αυτή την κίνηση), και κυρίως λόγω του ότι, όπως παραδέχεται και η Αποκεντρωμένη, αγκαλιάστηκε από τον κόσμο, αλλά και λόγω της ανάπλασης του δικτύου από την Αναγεννήσεως έως την Κουντουριώτου, ο συγκεκριμένος ποδηλατόδρομος έχει καθιερωθεί στη συνείδηση όλο και περισσότερων ποδηλατών/ισσών και όσων χρησιμοποιούν πατίνι, ενώ και οι πεζοί απολαμβάνουν πλέον ανενόχλητα τη βόλτα τους στο πεζοδρόμιο της Παλιάς Παραλίας.
Πρόκειται λοιπόν για μια περίπτωση που καταρρίπτει με τον καλύτερο τρόπο το επιχείρημα ότι οι ποδηλατόδρομοι είναι πολυτέλεια για λίγους, αφού η κίνηση ποδηλάτων και πατινιών -όχι μόνο για αναψυχή, αλλά για μετακίνηση από και προς την εργασία- σε αυτόν είναι πραγματικά συχνή (και θα ήταν συχνότερη αν μπορούσαν να φτάσουν με ασφάλεια μέχρι αυτόν περισσότεροι/ες ποδηλάτες/ισσες).
Στην πραγματικότητα, η ευκολία να αφαιρεθεί χώρος από τους ποδηλάτες και τους πεζούς -χωρίς φυσικά να υπάρχει καμία μέριμνα για αυτούς- δεν είναι τίποτα άλλο παρά η άλλη όψη της παντοκρατορίας του ΙΧ και των συμφερόντων που συνδέονται με αυτή, μια παντοκρατορία που θέλουν να συνεχίσουν -και να ενισχύσουν- με τον πιο εμβληματικό τρόπο αχρείαστα έργα όπως το FlyOver. Είναι απολύτως προβλέψιμο ότι, με τη μεταφορά του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα στο κρηπίδωμα της Παλιάς Παραλίας, αφενός οι ποδηλάτες και οι χρήστες των πατινιών θα μειωθούν γιατί θα είναι δύσκολο να συνυπάρχουν με τις χιλιάδες των πεζών που το χρησιμοποιούν ήδη, αφετέρου οι καβγάδες και οι γκρίνιες για τη χρήση του ανεπαρκούς χώρου θα αυξηθούν, χωρίς να αποκλείονται και μικροατυχήματα.
Αντί να κινηθούμε προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των δημόσιων συγκοινωνιών, αντί να δοθεί χώρος σε εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, αντί να παραμείνει parking-free η Νίκης και να διασφαλιστεί το ορθό ωράριο φορτοεκφορτώσεων, η λύση που προκρίνεται κάθε φορά για την πόλη είναι η -σε κάθε περίπτωση αμφίβολη- διευκόλυνση του ΙΧ τόσο σε μητροπολιτικό επίπεδο (FlyOver) όσο και σε τοπικό (ποδηλατόδρομος Νίκης). Μια επιλογή που έχει πληθώρα αρνητικών επιπτώσεων στο κυκλοφοριακό, τη δημόσια υγεία, την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον, ενώ στην περίπτωση της Παλιάς Παραλίας οι επιπτώσεις επεκτείνονται και στον τομέα του τουρισμού για τον οποίο, κατά τα άλλα, οι αρμόδιοι κόπτονται ότι νοιάζονται.
Ως Πόλη Ανάποδα έχουμε δηλώσει προγραμματικά ότι η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, της ποδηλατοκίνησης, αλλά και της κίνησης των πεζών, αποτελεί κεντρική μας θέση, καθώς είναι ο μόνος τρόπος για να υπάρξει πραγματική λύση του κυκλοφοριακού υπέρ της κοινωνικής πλειοψηφίας, που σημαίνει να περιοριστεί η αυτοκίνηση και το ΙΧ. Γι’ αυτό απαιτούμε, όχι απλώς την παραμονή του ποδηλατόδρομου από το οδόστρωμα στο πεζοδρόμιο της Λ. Νίκης, τουλάχιστον μέχρι να κατασκευαστεί το περίφημο deck της Παλιάς Παραλίας, αλλά και την αποτελεσματικότερη προστασία του (σήμανση της αντίστροφης κατεύθυνσης, ασφαλές διαχωριστικό από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία, μείωση ορίου ταχύτητας για τα αυτοκίνητα) ώστε να χρησιμοποιείται από ακόμη περισσότερους/ες.
Επιπλέον, υποστηρίζουμε τις διεκδικήσεις των ποδηλατών/ισσών της πόλης για άμεση κατασκευή πλήρους και ασφαλούς δικτύου ποδηλατοδρόμων, διπλής κατεύθυνσης (κατά προτεραιότητα) ή μονής, ασφαλτοστρωμένων, αποκλειστικής χρήσης, με φυσικό μόνιμο στερεό διαχωρισμό, νησίδα ή κράσπεδο μεγάλου ύψους για την αποφυγή παράνομης στάθμευσης και κίνησης άλλων οχημάτων, καθώς και την άμεση έναρξη εφαρμογής του ΣΒΑΚ προς αυτή την κατεύθυνση. Τέλος, συνεχίζουμε να διεκδικούμε έργα ενίσχυσης των ΜΜΜ, που θα πρέπει να γίνουν φυσικά περισσότερα, φθηνότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον.