Επικαιρότητα

Πορεία με ποδήλατα για να γίνει η Θεσσαλονίκη μια πόλη ασφαλής

Τα αιτήματα της ομάδας Gymnosophy για την κατασκευή ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων.

Parallaxi
πορεία-με-ποδήλατα-για-να-γίνει-η-θεσσα-318723
Parallaxi

Μια ποδηλατοπορεία, στο πλαίσιο πολλών ακόμα που πρόκειται να ακολουθήσουν στο σύντομο μέλλον, διοργανώνει σήμερα το απόγευμα, στις 18.00, η ομάδα Gymnosophy της Διεθνούς Γυμνής Ποδηλατοδρομίας με βασικό αίτημα να κατασκευαστεί άμεσα ένα ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων.

Διαβάστε επίσης: Όσα μου έμαθε το ποδήλατο για τη Θεσσαλονίκη

Αυτή η πρωτότυπη πορεία θα ξεκινήσει από το Λευκό Πύργο και θα έχει τελικό προορισμό το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, το οποίο σήμερα συνεδριάζει. Αναμένεται να ανακοινωθούν κι άλλες πορείες που θα έχουν ως προορισμό διάφορους αρμόδιους φορείς όπως το Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας και το  Γραφείο Πρωθυπουργού και Υπουργείο Εσωτερικών Μακεδονίας-Θράκης.

Ήδη, η ομάδα έχει ξεκινήσει να συλλέγει υπογραφές μέσω του διαδικτύου για την «άμεση κατασκευή προστατευμένου πλήρους δικτύου ποδηλατόδρομων, διπλής κατεύθυνσης (κατά προτεραιότητα) ή μονής, ασφαλτοστρωμένων, αποκλειστικής χρήσης, με μόνιμη διαχωριστική νησίδα μεγάλου ύψους για την αποφυγή παράνομης στάθμευσης και κίνησης άλλων οχημάτων». Μπορείς να υπογράψεις κι εσύ ΕΔΩ.

Η Gymnosophy είναι μια φυσιολατρική ομάδα, με δράσεις για την οικολογία, το ποδήλατο και τη βιώσιμη κινητικότητα, τους ελεύθερους χώρους πρασίνου, τον βιγκανισμό και τα δικαιώματα για όλα τα έμβια όντα, για την ελευθερία σώματος και σκέψης. Με σεβασμό στη διαφορετικότητα, πιστεύουν στην αλληλεγγύη των γενεών και επιμένουν στο μότο πως εμείς πρέπει να γίνουμε η αλλαγή που θέλουμε να δούμε στον κόσμο. Η ομάδα γεννήθηκε μέσα από τον πυρήνα της Διεθνούς Γυμνής Ποδηλατοδρομίας με στόχο ένα ευρύτερο φάσμα δράσεων.

Όπως σημειώνουν, «πέρα από την κατασκευή ποδηλατοδρόμων διπλής κατεύθυνσης, άλλα ζητήματα που χρήζουν προσοχή είναι: η αναθεώρηση του ΚΟΚ με ευνοϊκές ρυθμίσεις για τη χρήση του ποδηλάτου, η δημιουργία ειδικών σηματοδοτών που θα παραχωρούν προτεραιότητα στους ποδηλάτες με στόχο την ασφάλεια τους και την αρμονική συνύπαρξη με τα μηχανοκίνητα οχήματα του οδικού δικτύου της πόλης, η παραχώρηση ειδικών σημείων υποδοχής πριν τις διαβάσεις για τα ποδήλατα ώστε να βρίσκονται μπροστά από τα αυτοκίνητα και να μην εισπνέουν οι ποδηλάτες άμεσα το καυσαέριο που αυτά παράγουν».

Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες της Ευρώπης που δεν έχει τις κατάλληλες υποδομές ώστε να μπει στην καθημερινότητα του πολίτη το ποδήλατο και να νιώθει ασφαλής όταν το χρησιμοποιεί.

Μάλιστα, και στους ελάχιστους υποτιθέμενους ποδηλατοδρόμους της χώρας οι οποίοι δεν είναι καν ποδηλατοδρόμοι απλά ένα κομμάτι της ασφάλτου που χωρίζεται από την υπόλοιπη κυκλοφορία με μπογιά, διαπιστώνεται έλλειψη σεβασμού, αφού πολλές φορές κυκλοφορούν μηχανοκίνητα οχήματα, ή εμποδίζεται η κυκλοφορία μέσω παράνομης στάθμευσης, στερώντας έτσι την απόλαυση και την ασφάλεια της μετακινήσεως με ποδήλατο. Έτσι εμπνευσμένη από άλλες ευρωπαϊκές πόλεις που αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση, η ομάδα Gymnosophy, φέρνει στο προσκήνιο την περίπτωση της Σεβίλλης, ώστε να υπάρχει μια σαφές εικόνα για το πόσο σημαντικό είναι και κατά πόσο θα αλλάξει την εικόνα της πόλης ένα ασφαλές ποδηλατικό δίκτυο.

Το παράδειγμα της Σεβίλλης

Το 2006 η Σεβίλλη είχε 11 χιλιόμετρα κάποιων αποσπασματικών ποδηλατικών λωρίδων, και μόνο το έτος 2007 κατασκευάστηκαν 65 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, ενώ τα επόμενα έξι χρόνια άλλα 74, σύνολο 150 χιλιόμετρα έως το 2013, από τα οποία τα 120 είναι προστατευμένα με διαχωριστικό από την υπόλοιπη κυκλοφορία. Οι περισσότεροι ποδηλατόδρομοι είναι διπλής κατεύθυνσης. Το αποτέλεσμα είναι να ανέβουν άμεσα στο 7% οι μετακινήσεις με ποδήλατο, και να μειωθούν 61% τα ατυχήματα ποδηλατιστών.

Οι 10 λόγοι για τους οποίους η ομάδα της Γυμνοσοφίας επιμένει ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων, που θα έχει ως σκοπό την αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου:

1) Για την προστασία της Δημόσιας Υγείας, εξαιτίας των υπερβολικών επιπέδων αέριας ρύπανσης για την όποια δεν υφίσταται κανένα μέτρο.

2) Για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής και την μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, όπως αποφασίσθηκε και δεσμεύτηκε και η χώρα μας στην COP21.

3) Για την προστασία των ποδηλατιστών από δυστυχήματα με μηχανοκίνητα, και διαπληκτισμούς με οδηγούς.

4) Για την αύξηση των πλεονεκτημάτων, της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας χρήσης του ποδηλάτου, με ποιοτικότερη και ταχύτερη μετακίνηση.

5) Για την μείωση του κυκλοφοριακού και του προβλήματος της παράνομης στάθμευσης.

6) Για τη αύξηση της σωματικής άσκησης, και των επιπέδων ηχορύπανσης, με κρίσιμα ευεργετικές συνέπειες στην υγεία μας.

7) Για την μείωση χρήσης του πετρελαίου και φυσικού αερίου, των οποίων η εξόρυξη του είναι επικίνδυνη για το περιβάλλον, αλλά και ο έλεγχος των πηγών του σημείο πολεμικών συγκρούσεων παγκοσμίως, με αποτέλεσμα εκατομμύρια περιβαλλοντικούς μετανάστες και πρόσφυγες πολέμων.

8) Γιατί το εξαιρετικά χαμηλό κόστος, κτήσης, συντήρησης και μετακίνησης, καθιστά το ποδήλατο το αποτελεσματικότερο μέσο για την αντιμετώπιση της κρίσης (ανεργία, φτώχεια, μεταναστευτικό, κατάθλιψη).

9) Γιατί πρέπει οι πόλεις μας να γίνουν βιώσιμες και να αυξήσουν την ανθεκτικότητα των πολιτών, και άρα πρέπει να υλοποιηθούν ριζοσπαστικά Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).

10) Γιατί η προώθηση του ποδηλάτου είναι πανευρωπαϊκή στρατηγική και η Ευρωπαϊκή Ένωση διαθέτει τα ανάλογα χρηματοδοτικά εργαλεία.

*Ποδηλατοπορεία, Δευτέρα 7 Μαΐου, στις 18.00 (συνάντηση Λευκός Πύργος, κατεύθυνση προς το Δημαρχείο Θεσσαλονίκης για τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου), μάθετε περισσότερα στο σχετικό event. 

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα