Πώς κινείται η αγορά της Θεσσαλονίκης λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα

Οι κλάδοι που λένε «κάθε πέρσι και καλύτερα», εκείνοι που βάζουν πλάτη και αυτοί που ανησυχούν για το τι θα συμβεί μετά τις γιορτές

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
πώς-κινείται-η-αγορά-της-θεσσαλονίκης-946033
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Δώρο Χριστουγέννων στους εργαζόμενους, επιδόματα και συντάξεις, περιμένει η αγορά της Θεσσαλονίκης για να «ζεσταθεί» και να πάρει τα πάνω της έστω και στο φινάλε του 2022, καθώς οι πρώτοι μήνες του 2023 αντιμετωπίζονται από τους επαγγελματίες με ιδιαίτερη επιφυλακτικότητα και σε κάποιες περιπτώσεις με ανησυχία.

Την τιμητική τους βέβαια τις μέρες αυτές έχουν τα κρεοπωλεία, τα ζαχαροπλαστεία, τα ξηροκαρπάδικα και οι κάβες και σε δεύτερη μοίρα φαίνεται να μπαίνουν για την ώρα τα καταστήματα ένδυσης, υπόδυσης.

Όσον αφορά τα τελευταία, υπάρχει πάντως αισιοδοξία ότι από την Τετάρτη και μετά που οι καταναλωτές θα δουν χρήματα στους λογαριασμούς τους, θα δουν και εκείνοι περισσότερο κόσμο στα καταστήματά τους και κατ’ επέκταση έσοδα στα ταμεία τους.

«Το σαββατοκύριακο που μας πέρασε υπήρχε κίνηση, αλλά αυτοί που ψώνιζαν ήταν κατά κύριο λόγο άνθρωποι που επισκέπτονται την πόλη από τα Βαλκάνια ή από άλλες περιοχές της Ελλάδας. Η “δεξαμενή” της τοπικής καταναλωτικής κοινωνίας περιορίστηκε στο να κοιτάει βιτρίνες.

Από Τετάρτη βέβαια και μέχρι την παραμονή Πρωτοχρονιάς τους περιμένουμε και αυτούς να αρχίσουν να κάνουν τις αγορές τους.

Πάντως η αίσθηση που επικρατεί μέχρι στιγμής είναι ότι φέτος θα διαθέσουν λιγότερα χρήματα σε σχέση με προηγούμενες εορταστικές περιόδους.

Από εκεί που έδιναν για παράδειγμα 100 ευρώ για να ψωνίσουν ρούχα ή παπούτσια, φέτος θα κοιτάξουν να δώσουν το πολύ μέχρι 60 ευρώ» σημειώνει καταστηματάρχης με είδη ένδυσης επί της οδού Εγνατίας.

Ακόμα βέβαια και αν τα παραπάνω αποτελούν αχτίδα ελπίδας, οι επαγγελματίες ανησυχούν για το τι θα συμβεί μετά τις γιορτές και πόσο θα επηρεάσει το ύψος των λογαριασμών θέρμανσης, τόσο τους ίδιους, όσο και το αγοραστικό κοινό και τη ψυχολογία του.

«Ο καιρός μας έκανε τη χάρη και όλοι εξοικονομήσαμε χρήματα που θα πήγαιναν στη θέρμανση. Αλλά από Γενάρη και μετά τι θα συμβεί; Δεν είμαστε καθόλου αισιόδοξοι, πρώτα από όλα και για τα ποσά που εμείς οι ίδιοι θα κληθούμε να πληρώσουμε και στα μαγαζιά και στα σπίτια μας» αναφέρει επιχειρηματίας.

Στο… κυνήγι της καλύτερης τιμής για να γεμίσει το τραπέζι

Αυξάνονται όσο βαδίζουμε προς τα Χριστούγεννα οι ουρές στα κρεοπωλεία του κέντρου, αλλά και των υπόλοιπων δήμων της Θεσσαλονίκης, από πολίτες που θέλουν εγκαίρως να προμηθευτούν τα απαραίτητα για το εορταστικό τραπέζι.

Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν ετοιμάσει τις λίστες τους και φέτος κάνουν έρευνα αγοράς για να συγκρίνουν τιμές και εν συνεχεία να προχωρήσουν στα ψώνια τους, χωρίς ωστόσο να θέλουν να κάνουν… εκπτώσεις στην ποιότητα.

«Εκεί που παρατηρώ αλλαγή είναι στην ποσότητα που αγοράζουν οι πελάτες. Αντί κάποιος να πάρει 5 κιλά, ενδεχομένως να πάρει 3,5 κιλά» σημείωσε στην parallaxi ο ο πρόεδρος του Σωματείου Κρεοπωλών Νόμου Θεσσαλονίκης, Νίκος Μπαλαμπανίδης.

Στην αγορά πάντως υπάρχει ένα θετικό κλίμα το οποίο πηγάζει και από το γεγονός ότι σαν λαός που θέλουμε πάντα το τραπέζι μας γεμάτο, οι αγορές θα γίνουν έστω και την τελευταία στιγμή, αν και σε καμία περίπτωση ο τζίρος δε θα μπορέσει να αγγίξει τα επίπεδα προηγούμενων ετών.

Και ενώ από τα ψυγεία των κρεοπωλείων «φεύγει» το χοιρινό, στο… παιχνίδι φέτος μπαίνουν και οι λαϊκές αγορές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες ημέρες πολλοί είναι εκείνοι που επιλέγουν να αγοράσουν κοτόπουλα καθώς θεωρούν ότι είναι μια πιο «safe» οικονομικά επιλογή από ότι να ψωνίσουν από ένα κρεοπωλείο.

Μεγάλη κινητικότητα και στα κρεοπωλεία των σούπερ μάρκετ, καθώς αρκετοί είναι οι καταναλωτές που επιλέγουν να κάνουν από εκεί τις αγορές για το εορταστικό τραπέζι, είτε γιατί είναι ικανοποιημένοι από την ποιότητα των προϊόντων, είτε γιατί τους πείθουν οι προσφορές που υπάρχουν στις τιμές των κρεάτων, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα ψώνια που κάνουν.

Κάθε πέρσι και καλύτερα…

Αυτή η φράση βγαίνει από τα στόματα ιδιοκτητών καταστημάτων με ξηρούς καρπούς σε διαφορετικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης.

«Ο κόσμος μπαίνει, ψωνίζει, αλλά λιγότερο με πέρσι και σίγουρα με τα προηγούμενα χρόνια. Προτιμούν να αγοράσουν λίγο, αλλά από όλα» σημειώνει επαγγελματίας από την περιοχή της Χαριλάου.

«Οι τιμές είναι λίγο… τσιμπημένες σε σχέση με πέρσι. Βλέπω ότι σε κάποιους ξηρούς καρπούς ενώ για παράδειγμα επέλεξα να αγοράσω για 2,5 ευρώ φέτος, η ποσότητα που πήρα δεν ήταν ίδια σε σχέση με αυτήν που θυμάμαι ότι έπαιρνα άλλα χρόνια» αναφέρει καταναλωτής που έκανε πρόσφατα τις αγορές της από συνοικιακό ξηροκαρπάδικο στην περιοχή του Ευόσμου.

Ανάμεικτοι ξηροί καρποί, φιστίκια, αλλά και καρύδια και αμύγδαλα που είναι απαραίτητα για τα χριστουγεννιάτικα γλυκά, έχουν την… τιμητική τους στα σακουλάκια που παίρνουν φεύγοντας οι καταναλωτές μετά την επίσκεψή τους στα καταστήματα πώλησης ξηρών καρπών.

Τα ζαχαροπλαστεία βάζουν πλάτη για να μην… πικράνουν τους καταναλωτές

«Λαχταριστές» είναι οι βιτρίνες των ζαχαροπλαστείων σε όλη την πόλη, με τους κουραμπιέδες και τα μελομακάρονα να πρωταγωνιστούν.

Οι ζαχαροπλάστες προτρέπουν τους καταναλωτές να επικεντρωθούν όχι τόσο στην τιμή, αλλά την ποιότητα, καθώς όπως τονίζουν οι ίδιοι έχουν φροντίσει παρά την πίεση που δέχονται από το ενεργειακό κόστος και την αύξηση των πρώτων υλών, να μην επιβαρύνουν τον κόσμο.

«Υπάρχει μια μικρή αύξηση αλλά το πολύ να αγγίζει το 10% σε κουραμπιέδες και μελομακάρονα, την ώρα που οι πρώτες ύλες και το ενεργειακό κόστος έχουν εκτοξευθεί για εμάς στο 200%» σημειώνει ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου.

Στο ίδιο μήκος θα κυμανθούν και οι αυξήσεις στις βασιλόπιτες που θα αρχίσουν να κυριαρχούν την επόμενη των Χριστουγέννων στις βιτρίνες και στα ράφια των ζαχαροπλαστείων.

«Είμαστε λαός που δεν πάμε με άδεια χέρια όταν μας καλούν κάπου, πόσο μάλλον τις γιορτές. Έτσι θα γίνει και φέτος. Θα κοιτάξουν να πάρουν λιγότερα, αλλά θα έρθουν για να αγοράσουν μερικά σιροπιαστά, λίγους κουραμπιέδες και μελομακάρονα και να τα πάνε δώρο» προσθέτουν οι ζαχαροπλάστες.

Ευχές με γεμάτα ποτήρια

Κρασιά και μπύρες δεν λείπουν από τα καλάθια των καταναλωτών και τις φετινές γιορτές. Οι Έλληνες, όπως φαίνεται από το κλίμα που υπάρχει στην αγορά, θα ευχηθούν και φέτος με γεμάτα ποτήρια.

«Υπάρχουν αρκετοί που έρχονται και ρωτάνε τι κρασί να αγοράσουν για να το συνδυάσουν με το φαγητό που θα σερβίρουν τις ημέρες των Χριστουγέννων. Σε ορισμένες περιπτώσεις κάποιοι κάνουν και την οικονομική “υπέρβαση” και επιλέγουν να ξοδέψουν λίγα περισσότερα για να πάρουν ένα καλό κρασί» επισημαίνει υπάλληλος κάβας στην δυτική Θεσσαλονίκη.

Φυσικά υπάρχει και το… ρεφενέ, με παρέες κυρίως νέων σε ηλικία ατόμων που θα συγκεντρωθούν σε σπίτια, να βάζουν όλοι από λίγο για να αγοράσουν μπουκάλια ποτών.

Και στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων πάντως, υπάρχουν αρκετοί καταναλωτές που επιλέγουν να προμηθευτούν τα κρασιά τους από σούπερ μάρκετ, καθώς θεωρούν ότι οι προσφορές που γίνονται από αυτά είναι πιο συμφέρουσες οικονομικά, αλλά και από πλευράς… ευκολίας, καθώς μπορούν να το συνδυάσουν με τα υπόλοιπα απαραίτητα ψώνια για το εορταστικό τραπέζι.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα