Πώς θα αναπτυχθεί η Εγνατία Οδός παράλληλα με την ολοκλήρωση του Μετρό

Τη συζήτηση για την αστική ανάπλαση της οδού Εγνατίας, παράλληλα με την κατασκευή και ολοκλήρωση του Μετρό στην πόλη, ανοίγει ο δήμος Θεσσαλονίκης.

Parallaxi
πώς-θα-αναπτυχθεί-η-εγνατία-οδός-παράλ-298337
Parallaxi

Τη συζήτηση για την αστική ανάπλαση της οδού Εγνατίας, παράλληλα με την κατασκευή και ολοκλήρωση του Μετρό στην πόλη, ανοίγει ο δήμος Θεσσαλονίκης, με ένα τριήμερο διεθνές εργαστήριο, που θα πραγματοποιηθεί από τις 11 έως τις 13 Ιουνίου στο δημαρχείο, με θέμα “Μετρό και Αστική Ανάπτυξη: Ο άξονας της οδού Εγνατίας”. Το εργαστήριο υλοποιείται στο πλαίσιο της συμμετοχής του δήμου Θεσσαλονίκης στο δίκτυο των 100 Ανθεκτικών πόλεων και έχει ως στόχο να δώσει συνέχεια στην ωρίμανση του σχεδίου αναβάθμισης της κεντρικής οδού, που διατρέχει το ιστορικό κέντρο, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει υποβαθμιστεί, λόγω και των έργων του Μετρό.

Στο εργαστήριο έχουν κληθεί να συμμετέχουν εκπρόσωποι από ιδιωτικούς, δημόσιους, ακαδημαϊκούς φορείς της Θεσσαλονίκης και του εξωτερικού, όπως η Αττικό Μετρό, το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΙΜΕΤ) του ΕΚΕΤΑ, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο (ΕΕΘ), το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (ΕΒΕΘ), η Εφορεία Αρχαιοτήτων, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, η ΓΑΙΟΣΕ, ο ΟΣΕ, υπηρεσίες του δήμου, καθώς επίσης η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Από το εξωτερικό θα συμμετέχουν επίσης, μεταξύ άλλων, κατασκευαστικές εταιρείες και επενδυτικά funds για την αξιοποίηση ακινήτων, όπως οι Arup, AT Osborne, Cisco, Siemens, CBR Ellis κ.α.

Φορείς και εταιρίες θα συζητήσουν τις περισσότερο επωφελείς λύσεις για το κομμάτι της οδού από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι και το ΑΠΘ, που θα αφορούν το κυκλοφοριακό (τους σταθμούς μετεπιβίβασης, τις ανάγκες που θα προκύψουν), την αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος εκατέρωθεν της Εγνατίας και κυρίως την ανάδειξη και την πρόσβαση σε μνημεία και χώρους, την αποκατάσταση διατηρητέων κτιρίων (ώστε να διαμορφωθεί ένας αρχαιολογικός περίπατος που θα περιλαμβάνει την Βενιζέλου, την Αχειροποίητο, τον Άγιο Δημήτριο, την Καμάρα, Αριστοτέλους και Καπάνι), τις χρήσεις γης, την αξιοποίηση ενός μεγάλου κτιριακού αποθέματος και τη σύνδεσή του με νέες οικονομικές δραστηριότητες και την κλιματική αλλαγή, με σκοπό η Εγνατία αποτελέσει την οριζόντια “ασπίδα” του κέντρου της πόλης, που θα την προφυλάσσει από έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως πλημμύρες, και τέλος τις νέες τεχνολογίες και πώς θα μπορέσουν να ενσωματωθούν στο πλαίσιο των “έξυπνων” πόλεων.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη, “η Εγνατία έχει δεινοπαθήσει τα τελευταία χρόνια, γιατί έχει εγκαταλειφθεί και σαν εμπορικός άξονας, αλλά και αρχιτεκτονικά. Αποφασίσαμε να βάλουμε ως θέμα τη μελέτη αναβάθμισης της οδού, καθώς σύντομα θα τελειώσει και το μετρό. Αυτός είναι ο κεντρικός δρόμος της Θεσσαλονίκης, και πρέπει οπωσδήποτε να αναπλαστεί, να αναβαθμιστεί, να γίνει νέα αντιμετώπιση των παραδοσιακών κτιρίων, να προλάβουμε φθορές που θα επέλθουν. Αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι ένα όραμα που πρέπει να μελετηθεί, να δούμε τι δυνατότητες θα προσφέρει για ανάπτυξη και εμπορικές δραστηριότητες, αλλά και τι θα γίνει με το κυκλοφοριακό”.

Όπως ανέφερε επίσης ο Δήμαρχος, “Η οδός αυτή που διαθέτει ιστορικά, διατηρητέα κτήρια και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος κτίσματα και ευρήματα, πρέπει να αναπλαστεί και αναβαθμιστεί μέσω καινοτόμων προτάσεων στις περιοχές όπως η Βενιζέλου, η Πλατεία Αριστοτέλους, το Καπάνι, η Καμάρα,  προκειμένου να αναδειχθεί το ιστορικό πρόσωπο της πόλης”.

Αναφερόμενος στο σχεδιασμό ενός αρχαιολογικού περιπάτου, με αφορμή τον σταθμό της Βενιζέλου (στη διαδρομή Βενιζέλου-Πλατεία Διοικητηρίου-περιοχή γύρω από τον Άγιο Δημήτριο-Αχειροποίητος-Αρχαία Ρωμαϊκή Αγορά-Πλατεία Άθωνος-Αριστοτέλους-Καπάνι-Σταθμός Βενιζέλου), ο Γιάννης Μπουτάρης  σχολίασε: «Είναι ένα όραμα το οποίο πρέπει να μελετήσουμε και να εκτιμήσουμε τις δυνατότητες ανάπτυξής του σε εμπορικές και άλλες δραστηριότητες της πόλης, καθώς και τα οφέλη που προσδίδει». Τέλος, όσον αφορά στο κυκλοφοριακό ζήτημα της πόλης, ο ίδιος εκτίμησε ότι το Μετρό θα επιλύσει μόνο το 15% του προβλήματος.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, δήλωσε ότι η χάραξη της γραμμής του Μετρό από την Εγνατία καθιστά τον δήμο υπόχρεο να δει τους όρους και τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση της οδού και την επίλυση του γενικότερου προβλήματος, που αφορά το κυκλοφοριακό. “Στα τέλη του μήνα θα έχουμε τις πρώτες βασικές διαπιστώσεις από τη μελέτη γενικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για το ιστορικό εμπορικό κέντρο και θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τις βασικές γραμμές πάνω στις οποίες θα κινηθεί όλη αυτή η ιστορία που σχετίζεται με την ανάπτυξη μίας άλλης λογικής για το κέντρο της πόλης”.

Ο κ.Παππάς ανέφερε πέντε βασικά σημεία του άξονα της οδού Εγνατίας, στα οποία θα πρέπει να δοθεί έμφαση: «Το πρώτο είναι ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, ο οποίος θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη ώστε να μεταβληθεί σε κέντρο μεταφορών κομβικής σημασίας, μετά και την ανάπτυξη του κέντρου εμπορικών δραστηριοτήτων που σχεδιάζει η ΓΑΙΑΟΣΕ. Δεύτερον, πρέπει να δούμε με όρους ευρωπαϊκής λογικής την ανάπτυξη και τον ανασχεδιασμό του κόμβου της Πλατείας Δημοκρατίας, που είναι πολύ ουσιαστικός για το κυκλοφοριακό. Τρίτον, η περιοχή της Αχειροποιήτου, η οποία θα πρέπει να μελετηθεί και το έχουμε ήδη ζητήσει από τους μελετητές του δήμου. Τέταρτον, η ίδια η Εγνατία μπορεί να αποτελέσει ένα νέο βουλεβάρτο, με φυσιογνωμία διαφορετική ως προς την αναγέννηση του ιστορικού εμπορικού κέντρου και πέμπτον, είναι σημαντικό να δούμε πώς μπορούν να αναδειχθούν τα κελύφη των κτηρίων που βρίσκονται κατά μήκος της οδού, κτηρίων που είναι ιστορικού ενδιαφέροντος».

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Αστικής Ανθεκτικότητας και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων, Γιώργος Δημαρέλος, δήλωσε ότι η παράλληλη λειτουργία της Εγνατίας μαζί με το Μετρό από το 2020 και μετά, αλλάζει πλέον τις κυκλοφοριακές ανάγκες της οδού και τις χρήσεις της. “Χρειάζεται να γίνει συνολική και ολιστική εξέταση του τρόπου με τον οποίο μια αναδιάταξη της Εγνατίας θα εξυπηρετήσει τα συμφέροντα της πόλης συνολικά” είπε.

Οι θεματικές ενότητες στις οποίες χωρίζεται το εργαστήριο είναι το κυκλοφοριακό, η αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος, οι χρήσεις γης, η κλιματική αλλαγή, οι νέες τεχνολογίες και η καινοτομία.

Κατά την πρώτη ημέρα του εργαστηρίου θα γίνουν τέσσερις παρουσιάσεις: από την Εφορεία Αρχαιοτήτων για το πολιτιστικό απόθεμα, από την Αττικό Μετρό ΑΕ για τα σχέδια της απόδοσης των σταθμών μετεπιβίβασης, από την CBR Ellis για τις χρήσεις γης και τις προοπτικές για την αγορά ακινήτων στην Εγνατία και από την ΓΑΙΑΟΣΕ για το σχέδιο του εμπορικού κέντρου που θα ήθελε να αναπτύξει στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Τη δεύτερη μέρα οι φορείς θα καταλήξουν σε κάποια σχέδια για το πώς η πόλη θα πρέπει να χειριστεί από εδώ και πέρα το κομμάτι τις αναδιάταξης της Εγνατίας για ολιστική προσέγγιση των θεμάτων, ενώ την τελευταία μέρα θα γίνει παρουσίαση στο κοινό των αποτελεσμάτων του εργαστηρίου.

Πηγή: ΑΠΕ

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα