Πόσα take away café αντέχει το κέντρο της Θεσσαλονίκης;
Όλο το κέντρο ένα... απέραντο take away - Τα καταστήματα που ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια, οι προσφορές και τα happy hours για να κερδίσουν τον ανταγωνισμό
Έχεις αναρωτηθεί πόσα cafe take away υπάρχουν στην γειτονιά σου; Σίγουρα μπορεί να έχεις δυσκολευτεί στο να βρεις καλό φαγητό, αλλά στο cafe τα πράγματα είναι πιο εύκολα.
Πηγαίνοντας στη δουλειά, κάθε μέρα με τους συναδέλφους, έχουμε την τυπική συζήτηση «από που θα πάρουμε σήμερα καφέ».
«Α εμένα δεν μου άρεσε από εκεί που πήραμε χθες!», «Μήπως να δοκιμάσουμε από εκεί;»
Αυτός είναι ο καθημερινός “καημός”, με εμάς κάθε βδομάδα σχεδόν να επιλέγουμε και διαφορετικό κατάστημα. Η ποιότητα, η τιμή και από εκεί και πέρα το μαγαζί (καθαριότητα, προσωπικό) είναι τρείς βασικοί άξονες που καθορίζουν το από που θα πιούμε τελικά καφέ.
Βέβαια ίσως να υπάρχουν και περισσότερες επιλογές απ’ όσες πρέπει καθώς σ’ ένα τετράγωνο μπορείς να βρεις τουλάχιστον ένα, αν όχι και δύο-τρία, take away cafe.
Αν κάνεις μια βόλτα και παρατηρήσεις τι συμβαίνει, θα δεις πως υπάρχουν δεκάδες καταστήματα take away. Το ερώτημα που γεννιέται απ’ αυτό είναι το τελικά πόσα take away cafe μπορούμε να αντέξουμε; Είναι βιώσιμες επιχειρήσεις ή ανοίγουν και μετά από λίγο καιρό κλείνουν ή αλλάζουν χέρια;
Ενδεικτικά επί της Εγνατίας υπάρχουν 44 καταστήματα που πωλούν καφέ και 19 στην Τσιμισκή . Κι όχι δεν είναι απαραίτητα πως έχουν μόνο καφέ. Συνήθως έχουν και φαγητό ή ακόμα και ολόκληρα mini market. Επίσης ακόμα και ξηροκαρπάδικα πλέον έχουν ενσωματώσει τον καφέ στα προϊόντα που διαθέτουν.
Ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Εστιατόρων Ψητοπωλών & Καφέ Μπάρ Ν. Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Επιτροπίδης αναφέρει πως όλα αυτά τα καταστήματα λειτουργούν και έχουν έσοδα, καθώς παραδοσιακά οι Θεσσαλονικείς «τιμούν» τον καφέ.
«Άλλωστε η Θεσσαλονίκη παλαιότερα ήταν χαρακτηρισμένη ως Φραπεδούπολη. Έτσι οι Θεσσαλονικείς πίνουν τουλάχιστον 1-2 καφέδες την ημέρα, αν όχι και παραπάνω.»
Όπως εξηγεί εν μέσω πανδημίας, ο κόσμος, λόγω συνθηκών, έπαιρνε καφέ από τα take away και καθόταν σε παγκάκια. Αυτή η συνήθεια, ήρθε για να μείνει, όπως όλα δείχνουν καθώς ακόμα αρκετοί προτιμούν να πάρουν ένα καφέ στο χέρι και να πάνε να κάτσουν κάπου ή απλώς να περπατήσουν. Σ’ αυτό βέβαια συμβάλλει και το γεγονός ότι σ’ αυτά τα καταστήματα ο καφές είναι φθηνότερος, οπότε έτσι ο κόσμος τα προτιμάει για να εξοικονομήσει χρήματα.
Μιλώντας με αριθμούς και στοιχεία ο κ. Επιτροπίδης αναφέρει ότι:
«Το 2021 υπήρχαν 5.200 επιχειρήσεις και έκλεισαν 700 καταστήματα. Παρά το γεγονός αυτό, το 2022 υπήρχαν 5.450 καταστήματα εστίασης. Δηλαδή υπήρξε αύξηση 250 καταστημάτων και αυτό οφείλεται σ’ αυτά τα take away που έχουν ανοίξει.»
Προσφορές, happy hours και ανταγωνισμός
Όταν σ’ ένα τετράγωνο υπάρχουν τρία-τέσσερα take away cafe είναι λογικό πως οι επιχειρηματίες πρέπει να κάνουν τα πάντα για να ξεχωρίσουν, έτσι ώστε ο κόσμος να τους επιλέξει και να αυξηθούν τα έσοδα τους.
«Ανοίγουν διαρκώς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης take away καταστήματα. Σίγουρα ξεχωρίζουν όσοι έχουν καλή ποιότητα καφέ. Πιστεύω πως ο Θεσσαλονικιός θα δώσει και λίγα χρήματα παραπάνω για να πιει καλό καφέ γιατί είναι κάτι που του αρέσει. Σίγουρα ευνοούνται τα καταστήματα που είναι μεν take away αλλά έχουν και τραπεζάκια. Αυτό είναι μεγάλο συν γιατί και μπορείς να πιείς φθηνότερο καφέ απ’ ότι αν πας σε μια καφετέρια και μπορείς να κάτσεις» αναφέρει επιχειρηματίας.
Επίσης αρκετές είναι οι επιχειρήσεις που για να «κερδίσουν» τους πελάτες, στην τιμή του καφέ δίνουν και δωρεάν νερό. Φυσικά αρκετοί εφαρμόζουν και το happy hour, που είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο στο εξωτερικό, όπου η τιμή του καφέ μειώνεται για συγκεκριμένες ώρες!
Οι τιμές του καφέ και οι αυξήσεις
Πριν από λίγο καιρό η Ελληνική Ένωση Καφέ παρουσίασε την Β’ Ενότητα της έρευνας που διενήργησε για λογαριασμό της η εταιρεία ερευνών, Κάπα Research, με τίτλο: «Η αγορά καφέ στην Ελλάδα».
Σε ό,τι αφορά την διαμόρφωση των τιμών στον καφέ, όσοι καταναλώνουν καφέ (σ.σ. το 95% των ερωτηθέντων) εκτιμούν ότι η τιμή του το τελευταίο διάστημα έχει αυξηθεί. Το συνολικό ποσοστό εκείνων που απαντούν ότι η τιμή έχει αυξηθεί είναι 93% και καταμερίζεται σε ποσοστό 75% εκείνων που απαντούν ότι μετά βεβαιότητας έχει αυξηθεί και στο 18% εκείνων που απαντούν ότι μάλλον έχει αυξηθεί.
Ως προς την επίδραση των ανατιμήσεων στην έξοδο για καφέ, περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές καφέ (54%) απαντούν ότι έχουν περιορίσει τις εξόδους τους εξαιτίας του γενικότερου κλίματος ανατιμήσεων στην αγορά, ενώ το 45% από αυτούς αναφέρει ότι δεν έχει περιορίσει τις εξόδους παρά το γενικότερο κλίμα αυξήσεων.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η τοποθέτηση των ερωτηθέντων αναφορικά με το εάν θα έπρεπε να υπάρχει ειδικός φόρος κατανάλωσης στον καφέ. Το 80% απαντά ότι δεν θα έπρεπε να υπάρχει ο ειδικός φόρος, με το 66% από αυτούς να τοποθετούνται λέγοντας «σίγουρα όχι» και το 14% αναφέρει ότι «μάλλον όχι», καθώς θεωρούν ότι το συγκεκριμένο μέτρο επιβαρύνει την τιμή του προϊόντος που αποτελεί την καθημερινή τους συνήθεια.