Θεσσαλονίκη

Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές για το γιορτινό τραπέζι – Αυτοψία στο Καπάνι λίγο πριν τα Χριστούγεννα

Το κρας τεστ με τις περσινές γιορτές και το φαινόμενο του... ρεφενέ

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
πόσο-αυξήθηκαν-οι-τιμές-για-το-γιορτιν-1412864
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Υποτονική η κίνηση στην παραδοσιακή αγορά της Θεσσαλονίκης στο Καπάνι, δέκα ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα.

Αναμενόμενο βέβαια, σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται εκεί και μιλήσαμε, καθώς όπως μας είπαν ο κόσμος ακόμη περιμένει την καταβολή του δώρου Χριστουγέννων, αλλά ως συνήθως έχουμε και την τάση του να είμαστε της τελευταίας στιγμής, ειδικότερα βέβαια όταν πρόκειται για προϊόντα που θα πλαισιώσουν τα εορταστικά μας τραπέζια, επομένως οι περισσότεροι θέλουν να πάρουν… φρέσκο πράγμα.

Πολλοί βέβαια είναι εκείνοι που κάνουν τη διερευνητική βόλτα τους στο Καπάνι, κοιτάζουν τις τιμές, ενώ κάποιοι φροντίζουν να κάνουν και τις παραγγελίες τους γιατί θέλουν να πετύχουν την καλύτερη δυνατή τιμή, φοβούμενοι τυχόν αυξήσεις όσο οδεύουμε προς την «καρδιά» των εορτών.

Οι επαγγελματίες σημειώνουν ότι και φέτος οι καταναλωτές είναι φειδωλοί στις αγορές τους μιας και τα Χριστούγεννα δεν είναι Πάσχα, όπου κυριαρχεί μόνο το φαγητό, αλλά είναι μια πολυέξοδη εορταστική περίοδος, αφού στην εξίσωση μπαίνουν τα δώρα που αγοράζουμε για τα αγαπημένα μας πρόσωπα, ενώ υπάρχουν και τα πάγια έξοδα της καθημερινότητας.

Ένα από τα στοιχεία που φαίνεται να κυριαρχεί στα φετινά εορταστικά τραπέζια είναι αυτό του ρεφενέ.

Τα πολυάριθμα οικογενειακά τραπέζια αποτελούν σιγά σιγά παρελθόν, με τις μαζώξεις να «σπάνε» σε Χριστούγεννα και Πρωτοχρονιά ανάλογα και με τις υποχρεώσεις.

Οι παρέες που μαζεύονται για να γιορτάσουν μαζί, βάζουν ο καθένας κάτι από λίγο. Άλλος τα κρέατα, άλλος τις σαλάτες, άλλος τα γλυκά και άλλος τα κρασιά.

Εμείς κάναμε μια βόλτα στο Καπάνι το πρωί της Δευτέρας 15 Δεκεμβρίου για να καταγράψουμε τάσεις και τιμές, αλλά και να κάνουμε την παραδοσιακή σύγκριση με τις αντίστοιχες του 2024.

Ακολουθούν οι τιμές που είδαμε κρεμασμένες στα τσιγκέλια των κρεοπωλείων της ιστορικής αγοράς στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Γουρουνάκι γάλακτος – 9 ευρώ το κιλό

Ρολό κοτόπουλο – 7,5 ευρώ

Ρολό χοιρινό – 6,99 ευρώ

Ελασσωνίτικο χοιρινό – 7,50 ευρώ

Κιμάς ανάμεικτος – 9 ευρώ

Στήθος μοσχαρίσιο – 9.5 ευρώ το κιλό

Μπριζόλα μόσχου – 12 ευρώ

Πανσέτα χοιρινή – 5,80 ευρώ

Κότσι χοιρινό – 4 ευρώ

Λουκάνικα Τζουμαγιάς – 9,80 ευρώ το κιλό

Λουκάνικα πικάντικα – 5,80 ευρώ

Τηγανιά χοιρινή 4,99 ευρώ

Αρνάκι – Κατσικάκι 14,99 ευρώ

Γαλοπούλα νωπή ολόκληρη – 13 ευρώ το κιλό

Γαλοπούλα κατεψυγμένη – 10 ευρώ το κιλό

Οι διαφορές σε σχέση με τα Χριστούγεννα του 2024

Λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2024 είχαμε καταγράψει στο Καπάνι τις τιμές να κινούνται στα 11 με 11,5 ευρώ, ενώ τα φετινά Χριστούγεννα αγγίζουν τα 15 ευρώ.

«Τσιμπημένα» και τα λουκάνικα που πέρσι δεν ξεπερνούσαν τα 5 ευρώ, ενώ τώρα είναι στα 5,80 ευρώ.

Ο κιμάς από τα 7 ευρώ πέρσι, τώρα τον βρήκαμε στα 9 ευρώ.

Ίδιες οι τιμές όσον αφορά τη γαλοπούλα.

Η βασική αιτία πίσω από αυτές τις αυξήσεις είναι η γενικότερη ακρίβεια στις τιμές των τροφίμων — αποτέλεσμα των αυξημένων τιμών πρώτων υλών, κόστους παραγωγής, μεταφορών και άλλων παραγόντων που επηρεάζουν τα τρόφιμα στην ελληνική αγορά.

Eurokinissi

Νέο ΙΝΚΑ: Ανησυχία για τις αυξήσεις ενόψει γιορτών

Οι μεγαλύτερες ετήσιες ανατιμήσεις εντοπίζονται σε προϊόντα που συνδέονται άμεσα με την καθημερινή και τη γιορτινή κατανάλωση: σοκολάτες +22,9%, καφές +20,7% και κρέατα +13%. Αύξηση καταγράφεται επίσης στα φρούτα (+9%), στα αυγά και τα γαλακτοκομικά (+4,4%), στο ψωμί και στα δημητριακά (+1,9%). Τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής εμφανίζουν άνοδο +6,9%, ενώ οι τιμές σε εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία αυξήθηκαν κατά +7,7%.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, το κόστος για το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι αναμένεται να είναι τουλάχιστον 10% υψηλότερο σε σχέση με πέρυσι. Ήδη σε αρκετά ζαχαροπλαστεία και φούρνους παρατηρούνται αυξήσεις 1-2 ευρώ στα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες. Παράλληλα, η τιμή στο μοσχάρι έχει φτάσει πλέον περίπου τα 20 ευρώ το κιλό, γεγονός που δυσκολεύει σοβαρά την επιλογή κρέατος για πολλές οικογένειες.

Ανησυχητικό στοιχείο αποτελεί το ότι η ακρίβεια επιμένει, ενώ το κόστος αρκετών πρώτων υλών έχει αποκλιμακωθεί διεθνώς. Αυτό εντείνει την αίσθηση μιας μεγάλης «ψαλίδας από το χωράφι στο ράφι», με τις μειώσεις στις διεθνείς αγορές να μην περνούν επαρκώς στον τελικό καταναλωτή. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΗΕ, ο δείκτης τιμών τροφίμων υποχώρησε κατά 1,2% τον Νοέμβριο σε σχέση με τον Οκτώβριο και κατά 2,1% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Ειδικά για το κακάο, η τιμή του έχει μειωθεί κατά 45% μέσα σε έναν χρόνο, στα περίπου 5.300 δολάρια ο τόνος από 9.700 δολάρια πέρυσι. Παρά ταύτα, οι τιμές πολλών σοκολατοειδών στην αγορά συνεχίζουν να αυξάνονται.

Την ίδια στιγμή, σημαντική επιβάρυνση προκαλεί και το κόστος στέγασης, καθώς τα ενοίκια έχουν αυξηθεί κατά 8,6%. Ο συνδυασμός αυξημένων τιμών τροφίμων και στέγασης περιορίζει ακόμα περισσότερο τον διαθέσιμο οικογενειακό προϋπολογισμό και πλήττει ιδιαίτερα τους πιο ευάλωτους καταναλωτές.

Σημειώνουμε ότι : «Οι γιορτές δεν πρέπει να μετατρέπονται σε άσκηση επιβίωσης. Χρειαζόμαστε καθαρές απαντήσεις για το γιατί οι διεθνείς μειώσεις σε βασικές πρώτες ύλες δεν αντανακλώνται στα ράφια και ουσιαστικά μέτρα που θα περιορίσουν τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις».

Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών καλεί:

• την Πολιτεία να ενισχύσει τους ελέγχους στην αλυσίδα παραγωγής και διανομής, να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά φαινόμενα αδικαιολόγητων ανατιμήσεων, να δημοσιοποιεί συστηματικά συγκριτικά στοιχεία τιμών και να ενδυναμώσει τους μηχανισμούς εποπτείας, • τις επιχειρήσεις να υιοθετήσουν υπεύθυνες πρακτικές τιμολόγησης, ειδικά σε είδη πρώτης ανάγκης, και να δίνουν σαφή πληροφόρηση για την προέλευση και τη σύνθεση των προϊόντων, • τους καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές, να αξιοποιούν λίστες αγορών, να επιλέγουν εποχικά προϊόντα, να αποφεύγουν την υπερκατανάλωση και να αξιολογούν τις προσφορές με βάση την τιμή ανά κιλό/λίτρο.

Υπενθυμίζουμε ότι ο έγκαιρος προγραμματισμός, η προτίμηση σε τοπικούς παραγωγούς όπου είναι εφικτό και η κατανομή των αγορών σε περισσότερα σημεία πώλησης μπορούν να μειώσουν το τελικό κόστος χωρίς να στερηθούμε την ποιότητα.

Οι γιορτές πρέπει να είναι περίοδος χαράς και όχι οικονομικής ασφυξίας. Το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών θα συνεχίσει σταθερά να καταγράφει την εξέλιξη των τιμών και να παρεμβαίνει με στόχο τη δίκαιη αγορά και την προστασία όλων των καταναλωτών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα