Η πρόοδος των έργων του μετρό στη Θεσσαλονίκη
Με αφορμή την παρουσία της στη ΔΕΘ, η Αττικό Μετρό Α.Ε. έκανε μια ανασκόπηση των έργων που κατασκευάζει στη Θεσσαλονίκη.
Η Αττικό Μετρό Α.Ε. συμμετέχει και φέτος στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης με ένα πλούσιο πρόγραμμα ενημερωτικών και εκπαιδευτικών δράσεων, αλλά και με παράλληλες εκδηλώσεις, όπως το άνοιγμα σταθμών «Σιντριβάνι», «Παπάφη» και «Αμαξοστάσιο» του έργου της βασικής γραμμής στο κοινό της πόλης.
“Είναι μια ευκαιρία, το Σαββατοκύριακο, που η Θεσσαλονίκη γιορτάζει να δουν οι πολίτες με τα δικά τους μάτια τις σήραγγες, τις αποβάθρες και την τεράστια πρόοδο που έχει κάνει το έργο. Να έχουν χειροπιαστή απόδειξη, ότι το Μετρό προχωράει”, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Γιάννης Μυλόπουλος.
Σημειώνεται ότι σε όλη τη διάρκεια της 83ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης οι επισκέπτες της μπορούν να ξεναγηθούν στο πρώτο βαγόνι από τους 18 συρμούς του Μετρό, το οποίο έχει φτάσει ήδη στην πόλη.
Οι εργασίες για το Μετρό τρέχουν σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα, όπως είπε ο κ. Μυλόπουλος, και τον Νοέμβριο του 2020 θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια της βασικής γραμμής. “Το Μετρό θα αλλάξει τη ζωή της Θεσσαλονίκης, θα βελτιωθεί, θα έχουμε άλλη ποιότητα περιβάλλοντος, θα τονωθεί η ανάπτυξη, η αγορά στο κέντρο που ήταν παγωμένη τόσα χρόνια με τα εργοτάξια και τις λαμαρίνες. Ένα έργο συνολικής αξίας 1,5 δις ευρώ, που αποτελεί τη μεγαλύτερη παρέμβαση που έγινε στην πόλη”.
“Το Μετρό από το 2016 και μετά τρέχει όσο γίνεται πιο γρήγορα. Ήδη βρισκόμαστε σε μια φάση να βλέπουμε το τέλος. Το δεύτερο εξάμηνο του 2019 θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία μια και θα είναι υπερσύγχρονο, δεν θα έχει οδηγό. Αυτά τα συστήματα θέλουν μεγάλους χρόνους δοκιμαστικών λειτουργιών ώστε να καλυφούν όλα τα πιθανά ενδεχόμενα”, ανέφερε.
“Το 2018 ήταν η χρονιά απελευθέρωσης των δρόμων από τις λαμαρίνες. Έχουμε τελειώσει τη διάνοιξη των σηράγγων και στη βασική γραμμή και στην επέκταση της Καλαμαριάς. Οι σταθμοί έχουν φτάσει σε ένα κατασκευαστικό στάδιο περίπου της τάξης του 95% της ολοκλήρωσης τους”, είπε ο κ. Μυλόπουλος.
“Από το 2006 έως το 2016 είχε ολοκληρωθεί το 37% του έργου. Από τον Μάρτιο του 2016 που αναλάβαμε ως διοίκηση έως σήμερα, σε 2,5 χρόνια έχουμε φτάσει το έργο στο 65%. Καταλαβαίνει κανείς ότι τρέξαμε τρεις με τρεισήμισι φορές πιο γρήγορα”, τόνισε ο κ. Μυλόπουλος.
Παρουσίασε επίσης στοιχεία από την 26η Γενική Συνέλευση της Αττικό Μετρό, λέγοντας πως «έως το 2016 η Εταιρία επένδυε σε έργα -κατά μέσο όρο- ένα ποσό 100–150 μάξιμουμ εκατ. ευρώ στην Ελλάδα. Ειδικά το 2017, η Εταιρία επένδυσε το ποσό των 347 εκατ. ευρώ σε έργα, εκ των οποίων τα 250 εκατ. ευρώ επενδύθηκαν στη Θεσσαλονίκη».
Προς τα τέλη Σεπτεμβρίου και αμέσως μετά την 83η ΔΕΘ θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την πλάκα οροφής στο σταθμό της Βενιζέλου, που σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θα ολοκληρωθεί το 2022, ανάλογα με τις αρχαιολογικές εργασίες. “Η Εγνατία οδός δεν θα κλείσει. Στη Βενιζέλου θα έχουμε μια λωρίδα κυκλοφορίας, ενώ θα κλείσει το κομμάτι του δρόμου πάνω από την Εγνατία”, είπε ο κ. Μυλόπουλος.
Με αφορμή την παρουσία της στη ΔΕΘ, η Αττικό Μετρό Α.Ε. έκανε μια ανασκόπηση των έργων που κατασκευάζει στη Θεσσαλονίκη:
ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΣ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑ ΚΑΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΑ ΔΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό έργο υποδομής που κατασκευάζεται στην Ελλάδα, μία επένδυση που για τις δύο υπό κατασκευή γραμμές, ξεπερνάει το 1,5 δισ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του θα αναβαθμίσει τη Θεσσαλονίκη σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, με δυνατότητα εξυπηρέτησης, στην πρώτη φάση λειτουργίας τους, 300.000 επιβατών ημερησίως, αλλάζοντας τη μορφή του αστικού τοπίου και βελτιώνοντας ριζικά την καθημερινότητα των πολιτών.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό της Αττικό Μετρό Α.Ε., το έργο προβλέπεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2020.
Το έργο
Οι σήραγγες είναι δίδυμες, μονής τροχιάς και έχουν διανοιχτεί από δυο μηχανήματα ολομέτωπης κοπής (ΤΒΜ) και με τη μέθοδο «ανοικτού ορύγματος» στο τμήμα σύνδεσης με το Αμαξοστάσιο.
Το Αμαξοστάσιο αναπτύσσεται σε έκταση 55 στρεμμάτων και έχει δύο κύρια συγκροτήματα κτηρίων, στα οποία στεγάζονται οι εγκαταστάσεις στάθμευσης και συντήρησης των συρμών, καθώς και το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας του συστήματος.
Όλοι οι σταθμοί έχουν κεντρική αποβάθρα, εκατέρωθεν της οποίας υπάρχουν θύρες που την απομονώνουν από το χώρο των γραμμών και ανοίγουν ταυτόχρονα με το άνοιγμα των θυρών των συρμών. Οι συρμοί είναι τελευταίας τεχνολογίας, υπεραυτόματοι, χωρίς οδηγό και χρησιμοποιούν σύγχρονο ασύρματο σύστημα σηματοδότησης CBTC για την επικοινωνία με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας.
Το υπό κατασκευή έργο περιλαμβάνει τη μελέτη και την κατασκευή:
- 14,4 χλμ. γραμμής με 2 ανεξάρτητες σήραγγες
- 18 σταθμών
- Αμαξοστασίου
- Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας
Πρόοδος του έργου
Έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη των σηράγγων και στις δύο γραμμές του έργου, βασική και Καλαμαριά.
Δεκαέξι σταθμοί έχουν ήδη ολοκληρωθεί ως προς τα έργα Πολιτικού Μηχανικού και σε εξέλιξη βρίσκεται η εγκατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων και τα αρχιτεκτονικά τελειώματα. Στο σταθμό «Αγία Σοφία», μετά την ολοκλήρωση των ανασκαφών συνεχίζεται η κατασκευή και στο σταθμό «Βενιζέλου» προστατεύονται οι αρχαιότητες για να προχωρήσει η κατασκευή της πλάκας οροφής και στη συνέχεια να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του υπόγειου έργου.
Αρχαιολογικοί χώροι και ανασκαφές
Στο πλαίσιο του έργου, πραγματοποιείται η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή που συντελέστηκε ποτέ στη Β. Ελλάδα, καλύπτοντας επιφάνεια 20.000 τ.μ. Οι αρχαιολογικές εργασίες, συνολικού προϋπολογισμού 132 εκ. ευρώ, έχουν φέρει στο φως 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Μέρος αυτών θα αναδειχθεί μέσα σε σταθμούς, που θα λειτουργούν ως σημεία αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο Σταθμό «Βενιζέλου», όπου αποκαλύφθηκε ο κεντρικός οδικός άξονας της βυζαντινής πόλης σε ολόκληρο το πλάτος του, μαζί με τους υδραυλικούς αγωγούς, τις διασταυρώσεις των δύο κάθετων οδών, καταστήματα και τα οικοδομικά κατάλοιπα των παρακείμενων κτηρίων. Το σπουδαίο αυτό αρχαιολογικό εύρημα θα διατηρηθεί κατά χώραν και θα συνυπάρξει αρμονικά, ως επισκέψιμος αρχαιολογικός χώρος, με το σταθμό του Μετρό που θα κατασκευαστεί σε μεγάλο βάθος στο ίδιο σημείο, αναδεικνύοντας το Σταθμό «Βενιζέλου» σε τοπόσημο της Θεσσαλονίκης.
Μελλοντικός σχεδιασμός
- Επεκτάσεις ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη.
Ολοκληρώνεται η ωρίμανση του ανωτέρω έργου σε συνεννόηση με όμορους Δήμους, με επί τόπου επισκέψεις και διαβουλεύσεις με φορείς. Έχει διαμορφωθεί πρόταση για συνδυασμό των δύο ανεξάρτητων Επεκτάσεων προς τη Δυτική Θεσσαλονίκη σε μια ενιαία λύση υπόγειας κυκλικής γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μήκους περί τα 11 χλμ., 8 υπόγειους σταθμούς και με δυνατότητα σε επόμενη φάση περαιτέρω Επεκτάσεων προς Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, Ωραιόκαστρο και Σίνδο.
Προετοιμασία δημοπράτησης, εντός του φθινοπώρου 2018, της εργολαβίας πρόδρομων εργασιών (αρχαιολογικά, ΟΚΩ, κλπ) για τις ανωτέρω επεκτάσεις.
- Επέκταση ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ από Μίκρα προς Αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
Ωρίμανση του ανωτέρω έργου με ενημέρωση, επαφές και συσκέψεις με τους όμορους Δήμους, με επί τόπου επισκέψεις και διαβουλεύσεις με φορείς (ΑΠΘ, FRAPORT, ΤΑΙΠΕΔ, ΥΠΑ), με στόχο τη διαμόρφωση πρότασης χάραξης με συνδυασμό λύσης υπόγειας, επίγειας και υπέργειας γραμμής διπλής κατεύθυνσης μήκους περί τα 6 χλμ., 4 σταθμούς και δυνατότητα σε επόμενη φάση επέκτασης νοτιότερα για καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινούμενων από και προς τη Χαλκιδική.