Προσεχώς στις θεατρικές σκηνές της πόλης
της Κύας Τζήμου Ό,τι αξίζει να δείτε στις σκηνές της πόλης στην ανοιξιάτικη σεζόν. ΜακΝτόνα για πάντα Ένας από τα μεγαλύτερα ταλέντα του καιρού μας. Θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος αλλά και κινηματογραφικός σκηνοθέτης (η πρώτη του ταινία μικρού μήκους βραβεύτηκε με όσκαρ – 2006), γνώρισε την αναγνώριση σε ηλικία 25 ετών (1995) με το έργο […]
της Κύας Τζήμου
Ό,τι αξίζει να δείτε στις σκηνές της πόλης στην ανοιξιάτικη σεζόν.
ΜακΝτόνα για πάντα
Ένας από τα μεγαλύτερα ταλέντα του καιρού μας. Θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος αλλά και κινηματογραφικός σκηνοθέτης (η πρώτη του ταινία μικρού μήκους βραβεύτηκε με όσκαρ – 2006), γνώρισε την αναγνώριση σε ηλικία 25 ετών (1995) με το έργο “Η βασίλισσα ομορφιάς του Λινέιν”, του οποίου η συγγραφή λέγεται ότι είχε ολοκληρωθεί σε οκτώ μόλις μέρες. Από κει και πέρα η πορεία ήταν κατακόρυφα ανοδική (Το 1997 μάλιστα ο Μακ Ντόνα έγινε ο πρώτος συγγραφέας μετά τον Σαίξπηρ που είδε τέσσερα έργα του να ανεβαίνουν με επιτυχία στο West-End του Λονδίνου από επαγγελματικούς θιάσους μέσα στην ίδια χρονιά). Σε ηλικία 36 ετών στρέφεται στο σινεμά και το 2008 σκηνοθετεί το εξαιρετικό “Αποστολή στην Μπριζ”.
To έργο του, «Η βασίλισσα της ομορφιάς», (το δεύτερο που θα παίζεται στη Θεσσαλονίκη στις προσεχείς εβδομάδες, θα ακολουθήσει ο Πουπουλένιος) σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, θα παρουσιάσει φέτος, σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου, στην Θεσσαλονίκη, στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς «Μελίνα Μερκούρη», η άστεγη πλέον Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», που δεν έχει καταθέσει τα όπλα παρά τη νομαδική ζωή που συνεχίζει. Στους ρόλους οι η Έφη Σταμούλη, Σοφία Βούλγαρη, Γιώργος Δημητριάδης και Κωστής Ραμπαβίλας.
*Μάρτιος, Δημοτικό θέατρο Καλαμαριάς, Μεταμορφώσεως 7-9, τηλ. 2310-458591
Ποιος είναι ο Πουπουλένιος;
Μια από τις μεγαλύτερες θεατρικές επιτυχίες στην Αθήνα έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αριστοτέλειο. Ένα παράξενο έργο του Ιρλανδού Μάρτιν ΜακΝτόνα εκμεταλλεύεται την αστυνομική φόρμα για να αρθρώσει ένα πολιτικό σχόλιο για τη βία της εξουσίας αλλά και για την τρυφερότητα της παιδικής ηλικίας μας. Σε ένα αυταρχικό καθεστώς, ένας συγγραφέας ανακρίνεται από δύο αστυνομικούς ερευνητές για τις παράξενες ιστορίες που έχει γράψει. Ιστορίες με παιδιά αλλά όχι “για παιδιά”. Είναι, λοιπόν, κακό να γράφεις ιστορίες; Τι ακριβώς έχει συμβεί στην πόλη; Τι έπαθε το κοριτσάκι που βρέθηκε στους θάμνους; Λένε αλήθεια οι αστυνομικοί; Τι συνέβη στο μικρό Εβραίο; Γιατί δεν το ‘γραψαν οι εφημερίδες; Είναι αλήθεια πως κάποιος έχει μιμηθεί τις ιστορίες του συγγραφέα; Τι σχέση έχει μ’ όλα αυτά ο τρυφερός αδελφός του; Γιατί πάσχει από νοητική στέρηση; Τι τους συνέβη όταν ήταν παιδιά; Τι συνέβη σ’ όλους μας, όταν ήμασταν παιδιά;
Συνεχείς ανατροπές, αστυνομική πλοκή, χιούμορ, ευφυείς διάλογοι, στοιχεία θρίλερ, με τη βία και την τρυφερότητα να συνυπάρχουν, εξελίσσουν ένα παραμύθι που ισορροπεί ανάμεσα στον κωμικό παραλογισμό και στη γνήσια κλασική τραγωδία. Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο Νίκος Κουρής, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και ο Γιώργος Πυρπασόπουλος συνθέτου το ιδανικό καστ για τη μαύρη κωμωδία του Ιρλανδού συγγραφέα Μάρτιν Μακ Ντόνα σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη.
*4-8/4, θέατρο Αριστοτέλειο, Εθνικής Αμύνης 2, Τηλ:2310 250303, 2310 270073
Ένας μεγάλος έρωτας
Οι μεγάλες αγάπες σημαδεύουν όχι μόνο τους πρωταγωνιστές τους αλλά και την εποχή τους και μεταφέρονται στη διάρκεια του χρόνου, καθώς γίνονται έμπνευση για τους ερωτευμένους κάθε εποχής. Γιατί οι συνθήκες μπορεί να αλλάζουν αλλά το συναίσθημα είναι το ίδιο. Σαρωτικό, ανεξέλεγκτο, τυφλό, καταλυτικό, ακαταμάχητο. Ένα από τα ζευγάρια που πέρασαν στο μύθο είναι και ο “Αβελάρδος και Ελοϊζα”. Στο Παρίσι του 12ου αιώνα, ο θεολόγος και φιλόσοφος Πέτρος Αβελάρδος και η 16χρονη μαθήτριά του Ελοΐζα Φυλμπέρ, ερωτεύθηκαν, αψήφησαν μία ολόκληρη κοινωνία, σκανδάλισαν την Εκκλησία και πλήρωσαν για όλη τους τη ζωή, το τίμημα του απαγορευμένου έρωτα. Ο τάφος τους σώζεται στο Παρίσι και έχει πλέον μετατραπεί σε σύμβολο της αιώνιας αγάπης και τόπο προσκυνήματος για τους ερωτευμένους. Ο ταλαντούχος Γιάννης Καλαβριανός σκηνοθετεί την Ελένη Κοκκίδου, τον Γιώργο Γλάστρα και τη Χριστίνα Μαξούρη μεταφέροντας στη σκηνή την άγνωστη στην Ελλάδα αληθινή ιστορία του τραγικού ζευγαριού.
*Απρίλιος, θέατρο Αυλαία, Πλατεία ΧΑΝΘ,(πλευρά Τσιμισκή), Tηλ. 2310 237700
Πρώιμος Ντοστογιέφσκι (αρχική εικόνα)
Τον “Σωσία” τον είδαμε to 2013 στην μοντέρνα του εκδοχή στο σινεμά. Περιμένουμε σαφώς περισσότερα από την θεατρική μεταφορά του δια χειρός της εικαστικού-σκηνοθέτιδας Έφη Μπίρμπα και τους Άρη Σερβετάλη, Δρόσο Σκώτη, Γιώργο Συμεωνίδη, Συμεών Τσακίρη και Κωνσταντίνο Καρβουνιάρη. Ο Σωσίας είναι το δεύτερο έργο που γράφει ο Ντοστογιέφσκι αφηγούμενος κάποιες μέρες της ζωής του Γκολιάτκιν, ενός ασήμαντου υπαλλήλου, έγκλειστου σε ψυχωσικές διαταραχές ο οποίος σε στιγμές έντονης εσωτερικής κρίσης και κοινωνικού αποκλεισμού δημιουργεί τον σωσία, πλάθει ένα φανταστικό πρόσωπο κάποιον που του μοιάζει απόλυτα και στον οποίο εναποθέτει τις ελπίδες του για μια λιγότερο επώδυνη ζωή, μια ζωή μαζί μ’ ένα πρόσωπο αγαπητό, έναν αρωγό, που τον παραπέμπει στον ίδιο τον εαυτό. Η θεατρική του μεταφορά βασίζεται χαλαρά στο λογοτεχνικό κείμενο, ως αναφορικό για ένα σχόλιο πάνω στην διάσπαση και τον διχασμό της προσωπικότητας του σύγχρονου ανθρώπου.
*Απρίλιος, θέατρο Αυλαία, Πλατεία ΧΑΝΘ,(πλευρά Τσιμισκή), Tηλ. 2310 237700
Πάνω σε μια πλατφόρμα
Πέντε ηθοποιοί σε μια πλατφόρμα 1Χ1,60 διηγούνται την πιο πολυταξιδεμένη ιστορία 75 εκατοστά πάνω από τη γη. Ποιος είναι ο Οδυσσέας; Σε τι θέλει να γυρίσει; Κι αν τα καταφέρει, τι μένει στο τέλος; Χρησιμοποιώντας την τεχνική της πλατφόρμας, πέντε ηθοποιοί σε περιορισμένο χώρο 1 x 1,60, χωρίς σκηνικά και κοστούμια, μόνο με το σώμα και τη φωνή τους, αφηγούνται το ταξίδι ενός ήρωα που υπάρχει μέσα μας. Που τον επιστρατεύουμε και τον ανακαλούμε κάθε φορά που μας χρειάζεται. Περιπλανώνται σε θάλασσες, παλεύουν με τέρατα, νοσταλγούν και ελπίζουν… Κι όλα αυτά 75cm από το έδαφος. Η επική ιστορία ζωντανεύει κάτω από την ασυνήθιστη, ευφάνταστη και ρηξικέλευθη ματιά των Patari Project, σε μια παράσταση πηγαία και παιχνιδιάρικη, που υπόσχεται μια διαφορετική εμπειρία.
Οι Patari Project είναι μια ομάδα ηθοποιών που μετά από κάποια χρόνια κοινής εκπαίδευσης και συνεργασίας, συναντήθηκαν σε μια παράσταση βασισμένη στην τεχνική της πλατφόρμας. μια θεατρική τεχνική η οποία χρησιμοποιεί για σκηνικό χώρο υπερυψωμένες εξέδρες περιορισμένου μεγέθους, δημιουργώντας ‘νησίδες’ πάνω στις οποίες οι ερμηνευτές επικοινωνούν την ιστορία τους. Ο ιδιαίτερα μικρός χώρος λειτουργεί ως ένας περιορισμός για τους ηθοποιούς, ο οποίος πυροδοτεί τη δημιουργικότητά τους.
*23/2-1/3, BlackBox, Ώρες: Δευτέρα-Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:00
Θεατρικές φωνές της πόλης Vol. 4
Το πρόγραμμα της «Ανοιχτής Σκηνής», του φεστιβάλ που παρουσιάζει τη θεατρική παραγωγή από ομάδες της πόλης, θα ξεκινήσει στις 27 Φεβρουαρίου και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 7 Απριλίου 2015, με τη συμμετοχή των παρακάτω σχημάτων και παραστάσεων: Θεατρική Ομάδα Ρίσκο / «Η Παρεξήγηση» του Albert Camus στις 27 και 28 Φεβρουαρίου. Θεατρική Ομάδα «Enigma» / «Ο Επαγγελματίας» του Ντούσαν Κοβάτσεβιτς στις 2 και 3 Μαρτίου. «Push your Art Company» / «Μαζί με τ’ άπλυτα» του Christopher Durang στις 6 και 7 Μαρτίου. Θέατρο Αναζήτηση / «Ζήτω η Αμφίβολη Ζωή!» του Σάκη Σερέφα στις 11 και 12 Μαρτίου. Θεατρική Ομάδα «Kunst» / «Ορέστης» του Ευριπίδη στις 16 και 17 Μαρτίου. Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία «Ο επιπόλαιος Φρεντ» / «Ο Δράκος» στις 20 και 21 Μαρτίου. Ομάδα «09 (Οι Γενναίοι του Βορρά)» / «Για απόψε αυτοσχεδιάζουμε Πιραντέλλο» στις 23 και 24 Μαρτίου. Ελληνικό Playback Θέατρο/ «Αυτοσχεδιασμοί ζωής» στις 27 Μαρτίου 2015. Μουσικοχοροθεατρική – εικαστική ομάδα «ΣΩΜΑ Ως» / «Το Αρχοντικό της Μινόρε» στις 30 και 31 Μαρτίου. Ομάδα Τέχνης «Oberon» /«Καρακορούμ» του Ανδρέα Στάικου στις 3 και 4 Απριλίου. Θεατρική Ομάδα «Ουκ Νουκ» / «Εξορία» του Παύλου Μάτεσι στις 6 και 7 Απριλίου. Ακόμη, στο πλαίσιο παράλληλης εκδήλωσης, θα παρουσιαστεί στις 28 και 29 Μαρτίου 2015, στο Αλατζά Ιμαρέτ, το έργο «Κανελόριζα» με τη συνεργασία των ομάδων «kontakt^ensemble» και SourLiBooM. Όλα τα έσοδα θα αποδίδονται στις ομάδες.
*27/2-4/4, Θέατρο «Άνετον – Σκηνή Νίκος Ναουμίδης», Παρασκευοπούλου 42, τηλ.2310-869869
Ένα διάσημο μιούζικαλ
Η “Μελωδία της Ευτυχίας” είναι ένα έργο διαχρονικό για όλες τις ηλικίες, με χολιγουντιανό αέρα που βασίζεται στην διάσημη και αληθινή ιστορία της οικογένειας Φον Τραπ που έγινε μιούζικαλ και στη συνέχεια ταινία (1965) με την Τζούλι Άντριους και τον Κρίστοφερ Πλάμερ (Βραβεύτηκε με 5 Όσκαρ κι έσπασε το ρεκόρ εισπράξεων που κατείχε από το 1939 η ταινία «Όσα παίρνει ο άνεμος». Την πρώτη θέση σε ρεκόρ εισπράξεων διατήρησε ως το 1975. Το σάουντρακ της ταινίας πούλησε περισσότερα από 11 εκατομμύρια αντίτυπα παγκοσμίως), έρχεται να συστηθεί σε μικρούς και μεγάλους. Την ελληνική μεταφορά του μιούζικαλ υποστηρίζει ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών (με ξεχωριστές φωνητικές δυνατότητες, όπως απαιτούν οι ρόλοι) ανάμεσα στους οποίους είναι η Νάντια Κοντογεώργη, ο Άκης Σακελλαρίου, η Ζέτα Δούκα και ο Αργύρης Αγγέλου, ενώ τη σκηνοθεσία καθώς και την απόδοση του κειμένου και των στίχων στα ελληνικά υπογράφει η Θέμιδα Μαρσέλλου, που έχει αποδείξει τα τελευταία χρόνια το ιδιαίτερο ταλέντο της στον τομέα του μιούζικαλ (Annie, Fame, Rent). Το μουσικό σκέλος της παράστασης υποστηρίζει με τις ενορχηστρώσεις του ο Γιάννης Αντωνόπουλος, ενώ τις χορογραφίες έχει αναλάβει η Άννα Αθανασιάδη.
*27/2-15/3, Ράδιο Σίτυ, Παρασκευοπούλου 9, Τηλ.: 2310-824970, 2310-81915
Η τέχνη της σκηνικής αποπλάνησης
Αν δεν έχετε δει ποτέ τους Momix, μην το καθυστερείτε άλλο. Οι υπόλοιποι ξέρουμε ότι επανέρχεστε ξανά και ξανά, μαγεμένοι από αυτό το οπτικοακουστικό υπερθέαμα ακροβατικού χορού που αγαπήθηκε από όλο τον κόσμο.
Ευαισθησία, χιούμορ, εφευρετικότητα και δεξιοτεχνία, έμπνευση, γνώση και φαντασία, συνθέτουν το DNA των περίφημων MOMIX, της κορυφαίας και διασημότερης ομάδας των «θαυματοποιών χορευτών» του φημισμένου χορογράφου Moses Pendleton, που οριοθέτησαν μοναδικά ένα ανατρεπτικό και διαδραστικό περιβάλλον όπου ο χορός συναντά το τσίρκο, τα ακροβατικά, την παντομίμα, το θέατρο σκιών, τον αθλητισμό και την υποκριτική. Το ολόφρεσκο «Dreamcatcher» είναι ένα show μαγικό με 5 νέες χορογραφίες, εικόνες μαγικές, στιγμές αιωρούμενες, σκηνικές ψευδαισθήσεις, που με τη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας (σπέσιαλ εφέ, λέιζερ, προβολές, ειδικοί φωτισμοί, μαριονέτες, σκιές), δημιουργούν ένα σουρεαλιστικό σκηνικό. Μην το χάσετε!
*1 -5/4, Μέγαρο Μουσικής,Τηλ.. 2310 895 800
Σκετσάκια
Η μουσικοθεατρική παράσταση “Ήρωες” είναι μια ιδέα της Ελένης Γκασούκα η οποία και σκηνοθετεί ένα διαρκώς εξελισσόμενο έργο που επιστρέφει ξανά και ξανά, από το 2006, ενημερωμένο και εξελιγμένο. Μια συρραφή από σκετσάκια-σχόλια πάνω στον ρατσισμό, την ανεργία, τον επαρχιωτισμό, τα ναρκωτικά, την οικογένεια, τα social media, το σεξ, την ομοφυλοφιλία κ.ά. Παίζουν οι Θανάσης Αλευράς, Κωνσταντίνος Καϊκής, Βίκυ Καρατζόγλου, Θοδωρής Μαυρογιώργης, Ματίνα Νικολάου, Νικόλας Παπαδομιχελάκης, Αρετή Πασχάλη. Στη μουσική οι Χρίστος Θεοδώρου, Κωστής Βήχος, Λάμπης Κουντουρογιάννης, Σπύρος Καραμήτσος, ενώ στα κείμενα συμπράττει ο Θοδωρής Αθερίδης. Πριγκίπισσες από τη Μόσχα, ναυαγοί, τηλεοπτικές ιερόδουλες, σαδομαζοχιστές και πολιτικοί κρατούμενοι, gay Ηπειρώτες, ακολουθούν τα βήματα του tango χορεύοντας τσάμικο και τραγουδούν στη σκηνή βαριά ποπ και ελαφριά ζεϊμπέκικα για δυο απολαυστικές ώρες.
*Μάρτιος, Black Box, Βασ. Όλγας 65 και Φλέμινγκ 2, τηλ.231 082 9254
Στον έρωτα πατάμε γκάζι
Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο της Πάολα Βόγκελ, “Παράνομη οδήγηση” (σε μετάφραση Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη) μας φέρνει αντιμέτωπους με τα όρια της ηθικής. Δύο άνθρωποι που νιώθουν πως δεν ανήκουν πουθενά, συναντιούνται ερωτικά μέσα σε μία δυσλειτουργική οικογένεια. Εκείνος 40άρης αλκοολικός, άντρας της θείας της, εκείνη ανήλικη που ψάχνει να καλύψει το κενό του απόντα πατέρα. Ο ένας μπορεί να σώσει «ή» να καταστρέψει τον άλλον. Ένας ασύμβατος με την πραγματικότητα έρωτας, ο λεπτός πάγος που είναι έτοιμος να υποχωρήσει απότομα κάτω από το βάρος ενός και μόνο λάθους μας. «Όταν τα φρένα σου δεν πιάσουν στον πάγο, θα πρέπει να πατήσεις γκάζι», της λέει σε ένα από τα μαθήματα οδήγησης που κάνουν. Έτσι, με το γκάζι πατημένο πάνω στον λεπτό πάγο, μαθαίνουν και οι δύο κάτι που θα αλλάξει για πάντα τη ζωή τους: ότι ο άνθρωπος που έχει τη δύναμη να μας καταστρέψει και εκείνος που έχει τη δύναμη να μας εξελίξει, είναι πολύ συχνά το ίδιο πρόσωπο. Η Άσπα Καλλιάνη σκηνοθετεί τους Σταύρο Ζαλμά, Δώρα Θωμοπούλου, Νεφέλη Κουρή, Εύη Σαρμή, Βασίλη Σεϊμένη και Θάνο Φερετζέλη.
*28/2 – 31/5, Νέο Υπερώο – ΕΜΣ, τηλ.: 2315 200010