Πρόσωπα… αλλιώς: Λόλα Τότσιου
Απαντά στο ερωτηματολόγιο του Στανισλάβσκι και φωτογραφίζεται.
Εικόνες – συνέντευξη – σύλληψη ιδέας: Νόπη Ράντη
Κονσταντίν Στανισλάβσκι (1863-1938) | Σκηνοθέτης, ηθοποιός και θεωρητικός του θεάτρου.
(Σύμφωνα με τη μέθοδο Στανισλάβσκι, τα βασικότερα ερωτήματα που πρέπει ο κάθε χαρακτήρας να μπορεί να απαντήσει ώστε να θεωρείται ολοκληρωμένος και αληθινός, είναι: Ποιος είμαι, πού είμαι, τι κάνω, τι θέλω και το μαγικό Εάν που ορίζει μια φανταστική συνθήκη).
Ποιος είσαι;
Είμαι στην ευχάριστη θέση να πω πως δεν γνωρίζω. Με μαθαίνω συνέχεια. Με ανακαλύπτω. Στην ταυτότητά μου αναφέρομαι ως Θεοδώρα Τότσιου. Από τότε που γεννήθηκα με φωνάζουν Λόλα. Παίζω πιάνο από 5 χρονών.
Που είσαι;
Είμαι σταθερά σε ένα ταξίδι, πάντα με one way ticket. Ποτέ δεν γύρισα πίσω, ποτέ δεν ξαναβρέθηκα στα ίδια τοπία- κι ας φαντάζανε ίδια. Πού και πού αμφιβάλλω για το αν λειτουργεί σωστά η πυξίδα μου. Κι άλλες ώρες αισθάνομαι πως ζω μέσα σ΄ένα δώρο, πως είναι ένα δώρο ό,τι είμαι, ό,τι έχω, ό,τι με περιβάλλει-ακόμη και τα στοιχεία, άνθρωποι, γεγονότα που μόνο δυσκολίες μου δημιουργούν. Ίσως αυτό να είναι το δώρο της μάθησης.
Τι κάνεις;
Σ΄αυτό το ταξείδι πορεύομαι με κεντρικό μου άξονα τη Μουσική και δοκιμάζω να αυξήσω την επίγνωσή μου εφ΄όλης της ύλης. Μαθαίνω να παρατηρώ τους ήχους, το σώμα μου, την αναπνοή μου, την τεχνική μου, τη συγκέντρωσή μου. Μαθαίνω να παρατηρώ τη χαρά και τους φόβους μου, τη λύπη, το θυμό, τις ελπίδες, τις προσδοκίες μου. Οι σειρήνες πολλές, άλλοτε καλόηχες, άλλοτε κακόηχες. Κατά συνέπεια, άλλοτε τα καταφέρνω κι άλλοτε όχι. Δοκιμάζω να διαχειριστώ αυτά τα χαρακτηριστικά μου που με φρενάρουν. Δοκιμάζω να στηριχτώ σ΄αυτά τα χαρακτηριστικά μου που μ΄απογειώνουν. Προσπαθώ να καταλάβω γιατί υπάρχει το κακό. Προσπαθώ να συνδεθώ με τους φύσει και θέσει συνοδοιπόρους μου. Συχνά τα ξεχνάω όλα και χάνομαι στους ήχους. Τους ακούω και δοκιμάζω να τους ερμηνεύσω. Κι΄αυτές οι στιγμές είναι μαγικές.
Τι θέλεις;
Δεν θα μιλήσω για τους αυστηρά προσωπικούς μου στόχους. Θα πω μόνο πως θέλω να γίνει η Ελλάδα ένα πραγματικά γόνιμο έδαφος. Κι αυτό το έδαφος να δίνει εργασία, βήμα και αξιοπρέπεια στα παιδιά της. Πιστεύω πως ποτέ στη σύγχρονη ιστορία της δεν συνέβη αυτό- με ελάχιστες εξαιρέσεις, που θα μπορούσε να τις χαρακτηρίσει κανείς “στιγμές”. Άρα, θέλω να υπάρξει-επιτέλους!- σωστή παιδεία. Από τους βρεφικούς σταθμούς ξεκινώντας, παρακαλώ! Αφού λέμε πως ανά τους αιώνες όλα έχουν ειπωθεί, γιατί δεν ακούμε λίγο και τις αλήθειες που ειπώθηκαν; Γιατί επιμένουμε κοντόφαλμα σε κάτι που αποδεδειγμένα μας κάνει, ως σύνολο, δυστυχείς;
Εάν…θα… Εάν ζούσα στην αρχαία Σπάρτη θα έριχνα στον Καιάδα τους δόλιους και τους φθονερούς. Και μετά θα μετάνοιωνα.
Selfie:
Η Λόλα Τότσιου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Παίζει πιάνο από πέντε ετών. Είναι αριστούχος απόφοιτος του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και του Μουσικού Πανεπιστήμιου Χαϊδελβέργης – Μάννχαϊμ, με δασκάλους την Ε. Παπάζογλου και C. Back. Για δύο χρόνια μαθήτευσε κοντά στον διεθνούς φήμης πιανίστα Ζ.Kocsis στο τμήμα μεταπτυχιακών της Ακαδημίας Ferenc Liszt της Βουδαπέστης. Ασκεί τη σολιστική της καριέρα από το 1980 στην Ελλάδα και το εξωτερικό με συναυλίες , ηχογραφήσεις και μαγνητοσκοπήσεις. Στην Ελλάδα έχει συνεργαστεί επανειλημμένα με όλες τις μεγάλες ορχήστρες και έχει ηχογραφήσει με την ορχήστρα της ΕΡΤ. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τα σύγχρονα ρεύματα της κλασσικής μουσικής και διεύρυνε το ρεπερτόριό της με έργα jazz, new music και ινδικά bhajans. Στο ενεργητικό της έχει πολλές πρώτες εκτελέσεις έργων του σύγχρονου ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου. Πειραματίζεται με τη μουσική έκφραση και performance, αυτοσχεδιάζει και συνθέτει. Eργα της έχουν παιχτεί μεταξύ άλλων στα λθ'Δημήτρια, Πολιτιστική Ολυμπιάδα 2004, “café bar Flou", “Αίγλη” “club 22”-Αθήνα, Κρατικό Θέατρο Βόρειας Ελλάδας, Εθνικό Θέατρο, ΘέατροΑυλαία, Θέατρο Σοφούλη, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης . Από τον Ιούνιο του 2010 υπήρξε μέλος του Δ.Σ. του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης και από τον Ιούνιο του 2011 διορίστηκε από το ΥΠ.ΠΟ.A ως η νέα διευθύντριά του. Αγαπώντας βαθειά την εκπαίδευση, δίδαξε πιάνο για τριάντα και πλέον χρόνια σε διακεκρμμένα ωδεία της Θεσσαλονίκης και στο τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου «Μακεδονία». Βασικοί της στόχοι στη θέση της διευθύντριας του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης είναι η ολιστική προσέγγιση στη μουσική εκπαιδευτική διαδικασία, το άνοιγμα σε νέα γνωστικά πεδία, η δημιουργία κινήτρων για την καλλιτεχνική ανάδειξη των σπουδαστών του Κ.Ω.Θ., η δημιουργία ισχυρής και πολύπλευρης σκηνής στον χώοο του Κ.Ω.Θ. και οι συνεργασίες με τους πολιτιστικούς φορείς της πόλης Από το 2005 διοργανώνει τα προσωπικά μουσικά της σεμινάρια με τη μέθοδο "focus training", χρησιμοποιώντας τεχνικές από τη μέθοδο Soundings του Πολωνού σκηνοθέτη Richard Nieoszym και ειδικές πρακτικές Yoga του συστήματος Satyananda, στο οποίο έχει εκπαιδευτεί και είναι εισηγήτρια . Προσεχή σεμινάρια πιάνου με τη μέθοδο focus training: # Νέος Μαρμαράς/Χαλκιδική, 15-22 Ιουλίου 2019,already booked. # Μουσικό Χωριό Άη Λαυρέντης, Πήλιο, 5-11Αυγούστου 2019 Δισκογραφία : 1) Erik Satie – Music for solo piano (1993) 2) Ρώσσικη μουσική για δύο πιάνα (1995) – Άννη και Λόλα Τότσιου 3) Kυριάκος Σφέτσας: “Lost Memories” (2000) για πιάνο και σαξόφωνο, Θανάσης Ζέρβας-σαξόφωνο, Λόλα Τότσιου-πιάνο 4) “Friends” – πιανιστικοί αυτοσχεδιασμοί (2008) 5) Θοδωρής Μοιρισκλάβος: “Mediterranean” (2009) για πιάνο, βιολί , κρουστά και ηλεκτρονικά
https://www.youtube.com/channel/UCtqBljLfGF3k_Jdo58ZUwLA/videos?shelf_id=0&view=0&sort=dd
https://www.music-village.gr/gr/program-periods