Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη: Πρόταση Τρεμόπουλου να γίνει Μουσείο Αστικών Μεταφορών στο Ντεπώ

Η ανταπόκριση από τον Δήμαρχο ήταν θετική

Parallaxi
θεσσαλονίκη-πρόταση-τρεμόπουλου-να-γ-1180632
Parallaxi

Την πρόταση να γίνει Μουσείο Αστικών Μεταφορών στο αμαξοστάσιο του τραμ στο Ντεπώ κατέθεσε ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος. Και ζήτησε να ενημερωθεί για τους σχεδιασμούς της διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης σχετικά με το ιστορικό συγκρότημα του αμαξοστασίου των τραμ, την αποκατάσταση των κτιρίων και τις χρήσεις που έχουν αναδειχθεί από τη διαδικασία του συμμετοχικού σχεδιασμού με τη συμμετοχή κατοίκων και οργανώσεων. Επίσης, ζήτησε να αξιοποιήσει η διοίκηση κάθε διαθέσιμο χρηματοδοτικό πόρο για την αποκατάσταση-επανακατασκευή των δύο ιστορικών οχημάτων τραμ, που έχουν απαξιωθεί στα χέρια του Δήμου.

Από το 1994 που το συγκρότημα έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο από το υπουργείο Πολιτισμού και έχει περάσει στα χέρια του Δήμου Θεσσαλονίκης, απαξιώνεται συνεχώς, χρησιμοποιείται ως αποθηκευτικός χώρος αλατιού για τον χειμώνα κ.α. ενώ τα δύο οχήματα τραμ που σώζονται ακόμη, καταστρέφονται.

Από το 1893 που ξεκίνησε να λειτουργεί το τραμ της Θεσσαλονίκης, ιππήλατο στην αρχή και ηλεκτροκίνητο από το 1908, έχει συνδεθεί με την ιστορία της πόλης. Αξίζει να αναβαθμιστεί το Ντεπώ (=Αποθήκη των τραμ), που είναι σημαντικό τοπόσημο, με αρχιτεκτονική και περιβαλλοντική αξία, έργο του σημαντικού αρχιτέκτονα Πιέρρο Αριγκόνι, και να αποτελέσει πόλο έλξης ειδικού τουριστικού ενδιαφέροντος.

O Δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να προχωρήσει στη διενέργεια αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την αποκατάσταση και επανάχρηση του συγκροτήματος με τον περιβάλλοντα χώρο του για κοινωφελείς και πολιτιστικές χρήσεις, να επανακαθοριστούν οι χρήσεις γης κτλ. Στον συμμετοχικό σχεδιασμό αναδείχτηκε η πρόταση να λειτουργήσει ως εμβληματικό στοιχείο στην αναγέννηση και της ευρύτερης περιοχής και, εκτός από τη λειτουργία του ως μουσειακού χώρου για την ιστορία των Τροχιοδρόμων, να λειτουργήσει και ως κέντρο ερευνών βιώσιμης μετακίνησης, εκδηλώσεις, εργαστήρια τέχνης κ.α.

Η αποκατάσταση των δύο οχημάτων τραμ μπορεί να στηριχτεί στη σχετική μελέτη που έκανε ο Ιάσων Ζώρζος για λογαριασμό της ΓΑΙΑΟΣΕ-ΕΕΣΣΤΥ και κοστολογήθηκε στις 290.000 ευρώ. Η ΓΑΙΑΟΣΕ είχε προσφέρει 100.000 ευρώ αλλά δεν αξιοποιήθηκαν από την προηγούμενη διοίκηση του Δήμου. Υπάρχουν δυνατότητες για εξεύρεση κονδυλίων και από τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train, τη ΔΕΗ, την Ελληνικό Μετρό, το Υπουργείο Πολιτισμού, Πολιτιστικά Ιδρύματα, χορηγοί και σχετικά Μουσεία σε ευρωπαϊκές ή αμερικανικές πόλεις.

Τμήματα του μηχανολογικού εξοπλισμού, των μηχανών, του φορείου, των αναρτήσεων, των σιδηροτροχιών, άλλων εξαρτημάτων κτλ προέρχονται, εκτός από τα Εργαστήρια του Σαρλερουά (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi -ACEC) αλλά και άλλων εταιρειών, όπως της AMN (Ateliers Métallurgiques de Nivelles), AEG, MTV κ.α., οι οποίες κατασκεύασαν μέρη των οχημάτων τραμ.

Μετά από μια ολοκληρωμένη Μουσειολογική Μελέτη, στο Μουσείο μπορούν να φιλοξενηθούν διάφορα ιστορικά οχήματα Αστικών και Τοπικών Μεταφορών της Θεσσαλονίκης (τα δύο τραμ, παλιά λεωφορεία, ιππήλατες άμαξες, ποδήλατα κλπ). Μπορεί να δημιουργηθεί μια μεγάλη μόνιμη φωτογραφική έκθεση με παλιές φωτογραφίες και καρτ ποσταλ, αίθουσα προβολής slide show ή βίντεο με παλιά “Επίκαιρα” ή ταινίες που να δείχνουν τα παλιά Τραμ και άλλα μεταφορικά μέσα της Θεσσαλονίκης, τα καραβάκια που έκαναν συγκοινωνία στο Θερμαϊκό κ.α. Μπορούν να εκτίθενται χάρτες και τοπογραφικά σχέδια με τη γραμμολογία και κάτοψη των εγκαταστάσεων του Ντεπώ, καθώς και των τροχιοδρομικών και τοπικών σιδηροδρομικών δικτύων (προπολεμικό προαστιακό τραίνο “Μπαλέ”, στρατιωτικό τραίνο Μίκρας, τραίνο Ντεκωβιλ Σαρακλί-Σταυρού), έγγραφα, σφραγίδες, εισιτήρια, στολές, πινακίδες και εξαρτήματα που έχουν κ.α. Ακόμα, βιτρίνες με τραμ μινιατούρες από διαθέσιμους μοντελιστές, με βάση βιομηχανικές και άλλες φωτογραφίες των τραμ της Θεσσαλονίκης. Ένα κατάστημα αναμνηστικών (gift shop) μπορεί να πουλάει τις μινιατούρες και τα μοντέλα υπό κλίμακα, παλιές φωτογραφίες και καρτ ποσταλ, βιβλία ιστορικού και τεχνικού σιδηροδρομικού και συγκοινωνιακού περιεχομένου, κούπες, μπρελόκ κ.α.

Η ανταπόκριση από τον Δήμαρχο κ. Αγγελούδη ήταν θετική, που πρόσθεσε να διεκδικηθεί να επιστρέψει στη Θεσσαλονίκη και να τοποθετηθεί στο Μουσείο το βαγόνι του Αβδούλ Χαμίτ, που βρίσκεται στην Αθήνα, συνηγόρησε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Π. Νικηφορίδης, ο σύμβουλος Β. Διαμαντάκης, πρώην στέλεχος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ.α.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα