Ελλάδα

Πτώση του ΑΠΘ στην παγκόσμια κατάταξη του CWUR για το 2023

Ποιες θέσεις λαμβάνουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας ανάμεσα σε περίπου 20.000 από όλο τον κόσμο

Parallaxi
πτώση-του-απθ-στην-παγκόσμια-κατάταξη-950508
Parallaxi

Στην 429η θέση της λίστας του Center for World University Rankings για το 2023 βρίσκεται το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Το Center for World University Rankings δημοσίευσε για το 2023 τις παγκόσμιες κατατάξεις των πανεπιστημίων για περίπου 20.000 ιδρύματα.

Από το 2012 το CWUR αξιολογεί τα ανώτατα ιδρύματα στη βάση της εκπαιδευτικής ποιότητας της αριστείας των διδασκόντων και της διδασκαλίας, καθώς και τον αριθμό δημοσιεύσεων και αναφορών τους.

Το 2020 το ΑΠΘ βρισκόταν στην 417η θέση της σχετικής λίστας, το 2021 ανέβηκε στην 410η, ενώ το 2022 κέρδισε μία ακόμα θέση και ανέβηκε στην 409η, ωστόσο φέτος καταγράφει πτώση 20 θέσεων.

Η μεθοδολογία του Κέντρου Παγκόσμιων Πανεπιστημιακών Κατατάξεων – Center for World University Rankings (CWUR) χρησιμοποιεί για την ως άνω κατάταξη αντικειμενικούς και ισχυρούς δείκτες:

  1. Την Ποιότητα της Εκπαίδευσης (Quality of Education), η οποία υπολογίζεται από τον αριθμό των αποφοίτων, οι οποίοι έχουν διακριθεί σε ακαδημαϊκό επίπεδο σε σχέση με το μέγεθος του Πανεπιστημίου [25%],
  2. Την Απασχόληση των Αποφοίτων (Alumni Employment), η οποία υπολογίζεται από τον συνολικό αριθμό των αποφοίτων που κατέχουν θέση CEO, στις κορυφαίες εταιρείες παγκοσμίως σε σχέση με το μέγεθος του Πανεπιστημίου [25%],
  3. Την Ποιότητα της Σχολής (Quality of Faculty), η οποία υπολογίζεται από τον αριθμό των καθηγητών και των ερευνητών, οι οποίοι έχουν κερδίσει σημαντικά διεθνή βραβεία, έπαθλα και μετάλλια [10%],
  4. Την Ερευνητική Επίδοση (Research Performance), η οποία αποτιμάται με βάση τους κάτωθι τέσσερις (4) δείκτες, λαμβάνοντας το 40% της συνολικής βαθμολογίας:
  5. Το Ερευνητικό Προϊόν, το οποίο αποτυπώνει τον συνολικό αριθμό των ερευνητικών άρθρων [10%]. Τα ερευνητικά τεκμήρια αντλούνται από τους πίνακες Science Citation Index Expanded, Social Sciences Citation Index και Arts & Humanities Citation Index που περιλαμβάνονται στη βάση Web of Science,
  6. Την Ποιότητα των Δημοσιεύσεων, η οποία υπολογίζεται από τον αριθμό των ερευνητικών άρθρων που βρίσκονται σε περιοδικά κορυφαίας βαθμίδας [10%]. Τα περιοδικά επιλέγονται από το Clarivate Analytics’ Journal Citation Reports (JCR), το οποίο κατατάσσει σε επίπεδο σημαντικότητας επιστημονικά περιοδικά από 23 βασικούς επιστημονικούς τομείς,
  7. Την Επιρροή, μετρούμενη από τον αριθμό των ερευνητικών εργασιών που εμφανίζονται σε υψηλής επίδρασης περιοδικά [10%],
  8. Τις Ετεροαναφορές, οι οποίες υπολογίζονται από τον αριθμό των υψηλής επίδρασης ερευνητικών άρθρων [10%].

Δείτε ΕΔΩ όλη τη λίστα

Κάθε χρόνο που βγαίνουν οι λίστες των κατατάξεων των πανεπιστημίων γράφουμε τα ίδια στερεότυπα… 2ο το ΑΠΘ στα ελληνικά πανεπιστήμια και στο 2% (3%) των καλύτερων πανεπιστημίων του Κόσμου… Γράφουμε και την κατάταξη και αλληλοσυγχαιρομαστε…

Και παραβλέπουμε έτσι ότι διαχρονικά φθίνουμε…

Σε τρεις διαφορετικές κατατάξεις βλέπουμε το ΑΠΘ να σημειώνει σημαντική μείωση στους δείκτες του (νομίζω πως η θέση στον δείκτη των Times για το 2023 δεν είναι σωστή καθώς δεν έχει όλα τα δεδομένα – άρα ας μην την λάβουμε υπόψη και ας στηριχθούμε στα υπόλοιπα αποτελέσματα).

Βλέπουμε λοιπόν την τελευταία 4ετία μια διαρκή πτώση των δεικτών και άρα μια φθορά της εικόνας του ΑΠΘ (όπως και όλων των ελληνικών πανεπιστημίων). Η φθορά αυτή δεν έχει να κάνει με την αξιολόγηση και την αριστεία και άλλες εμμονές που ακούμε και διαβάζουμε καθώς στην περίοδο αυτή έγιναν οι πιο συστηματικές προσπάθειες αξιολόγησης και πιστοποίησης των προγραμμάτων σπουδών από την ίδρυση των ΑΕΙ… η μείωση αυτή οφείλεται σε ένα βασικό πρόβλημα: ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ της δημόσιας εκπαίδευσης με την τρομερή υποχρηματοδότησή της και ΚΥΡΙΩΣ με την διαρκή μείωση των καθηγητών!! Για 12 χρόνια ο αριθμός των καθηγητών συνεχώς μειώνεται και η ηλικιακή πυραμίδα γεμίζει στις ηλικίες άνω των 55-60 ετών!! Αυτό σημαίνει ότι έχουμε απίστευτη πτώση που προκύπτει άμεσα σε βασικούς δείκτες της κατάταξης (αναλογία φοιτητών/καθηγητών) και απίστευτη πτώση σε δείκτες που οφείλονται στην αδυναμία των καθηγητών (εξαιτίας ενός απίστευτου φόρτου εργασίας και μιας σημαντικότατης ηλικιακής φθοράς) να παράγουν το έργο που θα παρήγαγαν όχι σε ιδανικές συνθήκες αλλά σε συνθήκες προ δεκαετίας!

Μιλώντας αυτές τις ημέρες με πολύ αξιόλογους υποψηφιους πρυτάνεις (κυρίως με αυτούς που δεν κατεβαίνουν με κομματική στήριξη αλλά επειδή αγαπούν το πανεπιστήμιο) διαπιστώνεται ότι το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι το σημαντικότερο ίσως πρόβλημα του πανεπιστημίου μας και το μόνο που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από την ίδια τη διοίκηση του πανεπιστημίου, εκτός και αν έρθει σε ρήξη με το υπουργείο… Δεν νομίζω η ρήξη να είναι η λύση.. η λύση είναι να αλλάξει άμεσα η κυβερνητική πολιτική και να στηρίξει επιτέλους τα πανεπιστήμια, τους νέους επιστημονες, τους μελλοντικούς αποφοίτους, τη φήμη των ιδρυμάτων της και το brain gain: Χρειαζόμαστε άμεσα 100άδες νέους συναδέλφους στο ΑΠΘ και φαντάζομαι το ίδιο ισχύει για όλα τα μεγάλα ιδρύματα της χώρας που θέλουν να διατηρήσουν ή να βελτιώσουν τη θέση τους στις παγκόσμιες κατατάξεις των πανεπιστημίων!

#TAGS
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα