Σ. Πέγκας: Με μια ακόμη θητεία ο κ. Ζέρβας, δεν θα αποτελειώσει το έργο του, αλλά την πόλη
Μετά από 4 χρόνια, αντί για “γραπτό” ο Ζέρβας παρέδωσε “λευκή κόλλα” και γι αυτό θα βαθμολογηθεί - Θα συσπειρώσουμε όλους όσοι θέλουν την αλλαγή στο δήμο Θεσσαλονίκης
Ο πρώην αντιδήμαρχος και υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Σπύρος Πέγκας, επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους», υποστηρίζει ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης, υπό την διοίκηση του απερχόμενου δημάρχου Κ. Ζέρβα, έχει μείνει στάσιμος και καταδικάστηκε σε μία πορεία χωρίς όραμα, σχέδιο και διεκδικητικότητα.
Αυτό πρέπει να αλλάξει και μπορεί να αλλάξει, αν συσπειρωθούν όλοι όσοι θέλουν και επιδιώκουν την αλλαγή στο δήμο Θεσσαλονίκης, τονίζει ο υποψήφιος δήμαρχος, και επισημαίνει ότι από τη Θεσσαλονίκη λείπει η εξωστρέφεια και η αυτοπεποίθηση, αλλά και η συνεχής και επίμονη φροντίδα για τα μικρά και τα μεγάλα θέματα της πόλης.
- Κύριε Πέγκα μπήκαμε στην τελική ευθεία προς τις κάλπες των δημοτικών εκλογών. Ποιος είναι ο εκλογικός σας στόχος, με δεδομένο ότι όλες οι μέχρι σήμερα δημοσκοπήσεις δίνουν πρωτιά στον κ. Ζέρβα;
Μέρα με τη μέρα ενισχύεται η δυναμική της δημοτικής κίνησης “Θεσσαλονίκη Για Όλους” και μετατρέπεται σε δυναμική νίκης. Στις καθημερινές επισκέψεις στις γειτονιές ερχόμαστε σε επαφή με τους δημότες, τους ενημερώνουμε για το πρόγραμμα μας, τις προτάσεις και το όραμα μας και κερδίζουμε την εμπιστοσύνη τους ότι εμείς μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή σελίδας που τόσο έχει ανάγκη ο δήμος Θεσσαλονίκης.
Ο πρώτος εκλογικός στόχος είναι προφανώς η 8η Οκτωβρίου. Είμαι πεπεισμένος ότι θα περάσουμε στον δεύτερο γύρο των εκλογών και πλέον αυτό το πιστεύουν και οι συμπολίτες μας. Πιστεύω ότι θα συσπειρώσουμε όλους όσοι θέλουν την αλλαγή στο δήμο Θεσσαλονίκης και στις 15 Οκτωβρίου θα έχουμε ένα νικηφόρο αποτέλεσμα.
- Τι θα προτάξετε αυτό το εναπομείναν διάστημα μέχρι τις εκλογές; Που θα δώσετε βάρος για να κερδίσετε την εμπιστοσύνη και την ψήφο των δημοτών της Θεσσαλονίκης;
Ξέρετε, νομίζω ότι η απουσία έργου από τη διοίκηση είναι τόσο εύγλωττη, που δεν χρειάζεται να πούμε πολλά για τα έργα και τις ημέρες του κ. Ζερβά . Όποιος ζει στην πόλη, και όχι σε συνθήκες εικονικής πραγματικότητας, διαπιστώνει καθημερινά την εγκατάλειψη της πόλης.
Εμείς δεν μένουμε στις διαπιστώσεις, δεν κάνουμε στείρα κριτική, και επ’ ουδενί δεν εξαπολύουμε πόλεμο λάσπης. Έχουμε πρόγραμμα, έχουμε προτάσεις και σχέδιο για την επόμενη μέρα. Κερδίζουμε τους πολίτες με τη θετική μας ατζέντα. Όποιος μας γνωρίζει πείθεται από την πρότασή μας για τον δήμο. Επομένως αυτό που έχουμε να κάνουμε το επόμενο διάστημα είναι να έρθουμε σε επαφή με όσο περισσότερους δημότες και δημότισσες, να τους εξηγήσουμε ποιοι είμαστε και τι προτείνουμε και να τους πείσουμε. Περπατάμε κάθε γειτονιά και κάθε δρόμο με στόχο να μας γνωρίζει η πλειοψηφία των συνδημοτών μας από κοντά.
- Ο κ. Ζέρβας ζητά ακόμη μία θητεία για να αποτελειώσει το έργο του. Υπάρχει κάτι θετικό που έχει γίνει από την απερχόμενη διοίκηση Ζέρβα; Να σημειώσω ότι ο νυν δήμαρχος κάνει λόγο για μηδενιστική κριτική και λασπολογία εναντίον του…
Με μια ακόμη θητεία ο κ. Ζέρβας δεν θα αποτελειώσει το έργο του αλλά την πόλη! Τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη πήγε πολλά βήματα πίσω και μάλιστα σε μια περίοδο που υπήρχαν διαθέσιμοι πόροι. Αλλά για να τους απορροφήσεις και να αφήσεις έργο πρέπει να έχεις τη στοιχειώδη ετοιμότητα.
Την ίδια ώρα που η Θεσσαλονίκη μένει στάσιμη, άλλες, μικρότερες πόλεις, όπως τα Ιωάννινα, που γνώρισα από πρώτο χέρι, καταφέρνουν να αξιοποιήσουν στο μέγιστο βαθμό τους πόρους που είχαν στη διάθεση τους και να δημιουργήσουν μικρά θαύματα.
- Με άριστα το δέκα, με τι βαθμό θα βαθμολογούσατε τον κ. Ζέρβα και τη διοίκηση του και γιατί;
Σε τρεις εβδομάδες το έργο του θα “βαθμολογηθεί” από τους πολίτες. Τους προτρέπω να δουν τα έργα που ο ίδιος ο δήμαρχος επέλεξε να διαφημίσει, σε έναν διαδραστικό χάρτη με πινέζες. Πρόκειται για ένα άθροισμα από μερεμέτια κι από έργα μικροδιαχείρισης, όπως η διαγράμμιση στους δρόμους και τις διαβάσεις, το άλλαγμα των λαμπτήρων και η αποξήλωση περιπτέρων.
Και φυσικά τα 49 λεωφορεία που αγόρασε με χρήματα των δημοτών, τα οποία αποδείχθηκαν εντελώς άχρηστα και δεν κυκλοφορούν. Δυστυχώς για την πόλη, μετά από τέσσερα χρόνια, αντί για “γραπτό” ο κ. Ζέρβας παρέδωσε“λευκή κόλλα”. Και για αυτήν θα βαθμολογηθεί.
- Αν εκλεγείτε δήμαρχος τι θα αλλάξετε άμεσα; Ποιο είναι το πρώτο θέμα με το οποίο θα ασχοληθείτε;
Η πόλη ασφυκτιά από τα σκουπίδια και τα ογκώδη που γεμίζουν κάδους και πεζοδρόμια. Επομένως θα πάρουμε μέτρα άμεσης εφαρμογής, για να εκτονωθεί η κατάσταση. Φυσικά η καθαριότητα είναι ένα πολυσύνθετο πρόβλημα και δεν αρκούν οι “πυροσβεστικές” παρεμβάσεις.
Σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε ένα επιχειρησιακό σχέδιο με μακροπρόθεσμη στόχευση, ώστε να αποκτήσει η Θεσσαλονίκη ένα βιώσιμο σύστημα η διαχείριση των απορριμμάτων και να μην μπλοκάρει η υπηρεσία, άλλοτε γιατί δεν έχουμε ανταλλακτικά κι άλλοτε γιατί το προσωπικό δεν έχει τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας.
Μια από τις πρώτες αποφάσεις μας θα είναι να δώσουμε ξανά το χαρακτήρα της πλατείας στην πλατεία Ελευθερίας. Υπενθυμίζω ότι κ. Ζέρβας ανέτρεψε τον σχεδιασμό για τη δημιουργία πάρκου μνήμης και λειτουργεί την πλατεία ως χώρο στάθμευσης. Για εμάς αυτό το έργο σηματοδοτεί το πώς αντιλαμβανόμαστε τη χρήση του δημόσιου χώρου: οι πλατείες ανήκουν στους δημότες και όχι στα αυτοκίνητα.
Και φυσικά, η συγκεκριμένη πλατεία έχει και ένα τεράστιο συμβολικό βάρος. Η μετατροπή της σε πάρκο μνήμης είναι μια οφειλόμενη τιμή στους Εβραίους συμπολίτες μας που βασανίστηκαν εκεί, είναι ένα χρέος της πόλης απέναντι στον εαυτό της και την ιστορία της.
- Τι λείπει σήμερα από το δήμο Θεσσαλονίκης, με δεδομένο ότι είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος δήμος της χώρας;
Από τη σημερινή διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης λείπει το όραμα και η διεκδικητικότητα. Λείπουν τα λεωφορεία από τους δρόμους, λείπει το μετρό και τα εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.
Λείπει το πράσινο από τις γειτονιές και τις σχολικές αυλές. Στις οικογένειες με παιδιά λείπουν τα πάρκα και οι παιδικές χαρές. Στους ευάλωτους λείπει η αίσθηση της φροντίδας, της κοινωνικής προστασίας. Στους νέους λείπει η αισιοδοξία ότι αξίζει να μείνουν κι ότι μπορούν να τα καταφέρουν στον τόπο τους.
Από την ίδια τη Θεσσαλονίκη λείπει η εξωστρέφεια και η αυτοπεποίθηση, λείπει η προοπτική. Είναι τόσα αυτά που λείπουν, που δεν περισσεύει κανείς στην προσπάθεια μας να αλλάξει σελίδα ο δήμος Θεσσαλονίκης. Μαζί με την κοινωνία των πολιτών, μαζί με τους δημιουργικούς ανθρώπους της πόλης, μαζί με τις παραγωγικές δυνάμεις θα φέρουμε την αλλαγή που τόσο ανάγκη έχει η Θεσσαλονίκη.
- Βλέπουμε μία γενική ακαταστασία ή και ασυδοσία στην πόλη ειδικά σε ότι αφορά τη χρήση του δημόσιου χώρου. Σε μερικές περιοχές τραπεζοκαθίσματα και ΙΧ εχουν καταλάβει τα πάντα. Πως θα αντιμετωπίσετε αυτή την κατάσταση αλλά και την νοοτροπία της καταπάτησης;
Η κατάσταση έχει γίνει αφόρητη. Το τελευταίο διάστημα το βιώνω πιο έντονα κι εγώ ο ίδιος, στις βόλτες που πάω με την ενός έτους κόρη μου και αναγκάζομαι να κάνω σλάλομ με το καροτσάκι ανάμεσα από ένα σωρό εμπόδια. Σκέφτομαι πόσο δύσκολη κάνουμε την καθημερινότητα στους συμπολίτες μας που κινούνται με αναπηρικό αμαξίδιο ή με τη βοήθεια του λευκού μπαστουνιού.
Στο πρόγραμμα μας έχουμε δεσμευτεί ότι σε κάθε νέα διαμόρφωση τα πεζοδρόμια θα έχουν ελάχιστο πλάτος μεγαλύτερο από 2 μέτρα, και τα υφιστάμενα θα διαπλατυνθούν για να φτάσουν κατ’ ελάχιστο πλάτους 1,5 μέτρου. Επίσης, τα τραπεζοκαθίσματα θα περιοριστούν στα προ πανδημίας όρια, με συστηματικό έλεγχο από τους εργαζόμενους στη δημοτική αστυνομία, η οποία προσδοκώ ότι θα ενισχυθεί το επόμενο διάστημα.
Όμως η διαχείριση του δημόσιου χώρου δεν γίνεται μόνο με έλεγχο και πρόστιμα.
Το εντοπίζετε πολύ σωστά, πρωτίστως είναι θέμα νοοτροπίας. Είναι η εγωιστική νοοτροπία του “κοιτάω την πάρτη μου” και δεν με νοιάζει αν ενοχλώ τον διπλανό μου. Πιστεύω ότι η νοοτροπία μπορεί να αλλάξει αν πρώτα εμείς στο δήμο δώσουμε το καλό παράδειγμα. Όταν ο δημότης εισπράξει σεβασμό από τη δημοτική αρχή, τότε θα τον ανταποδώσει. Για αυτό επιμένουμε στη φροντίδα και αλλαγή του δημόσιου σχολείου, γιατί έτσι θα εμφυσήσουμε στους νέους τον σεβασμό του δημόσιου χώρου.
- Ποια είναι η θέση σας για αμφιλεγόμενα έργα όπως η υπερυψωμένη περιφερειακή – flyover και η ανάπλαση τη ΔΕΘ, που θα κοστίσουν πολλά εκατομμύρια αλλά, όπως υποστηρίζουν και πολλοί πανεπιστημιακοί, πιθανά να μην προσφέρουν τα αναμενόμενα;
Δεν μου αρέσει να ακυρώνω, να μηδενίζω και να μη συνεχίζω σωστές και ωφέλιμες για την πόλη προσπάθειες. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα σιωπώ όταν σε κάποιο έργο υπάρχουν πτυχές που με προβληματίζουν.
Για παράδειγμα, στην περίπτωση του flyover μακροπρόθεσμα θα αποσυμφορήσει την περιφερειακή οδό, αλλά μέχρι να συμβεί αυτό oκυκλοφοριακός φόρτος που θα μεταφερθεί στην πόλη θα την στραγγαλίσει για τα επόμενα 4-5 χρόνια. Επίσης με προβληματίζει το γεγονός ότι για να κατασκευαστεί το έργο θα επιτραπεί η υλοτόμηση δέντρων σε επί πλέον 82 στρέμματα του Σέιχ Σου.
Για τη ΔΕΘ θα πρέπει να δούμε αν τελικά και υπό ποιους όρους προχωρήσει το σχέδιο της ανάπλασης. Εμείς πιστεύουμε ότι η Δ.Ε.Θ. πρέπει να χωροθετηθεί σε άλλον, κατάλληλο χώρο, έτσι ώστε να συνεχίσει να αφήνει οικονομικό αποτύπωμα στην πόλη, και ο υπάρχον χώρος του εκθεσιακού κέντρου, σε συνδυασμό με το χώρο του Γ’ Σώματος Στρατού να μετατραπεί σε Μητροπολιτικό Πάρκο πρασίνου, αναψυχής και πολιτισμικών υποδομώνστην καρδιά της Θεσσαλονίκης. Σαφέστατα θα αγωνιστώ για περισσότερο πράσινο στην πόλη και θα δώσω έμφαση στα έργα μικρής κλίμακας, αυτά που ο δήμος μπορεί άμεσα και γρήγορα να εκτελέσει.