Σε «γραμμή» αποκρατικοποίησης ο ΟΑΣΘ;
Εταιρία ανέλαβε να αποτιμήσει τις δυνατότητες του Οργανισμού και να καταθέσει προτάσεις – Νέες «άγονες γραμμές» παραχωρούνται σε ιδιώτες
Στην τελική ευθεία για τις οριστικές αποφάσεις που θα ορίσουν την πορεία, το μέλλον αλλά και την εταιρική μορφή των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, βρίσκεται ο ΟΑΣΘ όπου σύμφωνα με πληροφορίες έχει εγκατασταθεί νέα ιδιωτική εταιρία που έχει αναλάβει να εκπονήσει έκθεση, βάσει της οποίας θα κριθεί αν τελικά θα παραμείνει στις αγκάλες του δημοσίου ή θα παραχωρηθεί εν μέρει ή εξ ολοκλήρου στον ιδιωτικό τομέα.
Η εν λόγω εταιρία έχει αναλάβει να αξιολογήσει εκ νέου όλα τα οικονομικά μεγέθη και δεδομένα του Οργανισμού αλλά και να εκτιμήσει τις δυνατότητες και προοπτικές του ΟΑΣΘ, μετά και τη λειτουργία του Μετρό που θα αφαιρέσει σημαντικό επιβατικό φορτίο και κατά συνέπεια έσοδα.
Βάσει αυτής της έκθεσης, που πρέπει να παραδοθεί πριν εκπνεύσει το 2023, η κυβέρνηση θα αποφασίσει αν ο Οργανισμός θα παραμείνει στο δημόσιο τομέα ή θα ιδιωτικοποιηθεί.
Να θυμίσουμε ότι ο ΟΑΣΘ, κρατικοποιήθηκε με τον νόμο Σπίρτζη ( 4482/2017 – ΦΕΚ 102/Α/25-7-2017) το καλοκαίρι του 2017, και έκτοτε λειτουργεί σε καθεστώς εκκαθάρισης. Την αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του Οργανισμού Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, είχε αναλάβει η εταιρία Grant Thornton, η οποία τον Φεβρουάριο του 2020, παρέδωσε σχετική έκθεση στον τότε τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, χωρίς όμως ποτέ να προχωρήσει η οριστική εκκαθάριση.
Στις 28 Ιουλίου, ο νυν υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σταικούρας, είχε επισκεφθεί τη Θεσσαλονίκη, και παρακάθισε σε ευρεία σύσκεψη με θέμα τις συγκοινωνίες της πόλης. Σε δηλώσεις του τόνισε πως απαιτούνται αποφάσεις για τον ΟΑΣΘ, οι οποίες, όπως είπε, «αυτές θα ληφθούν εκτιμώ μέχρι τέλος του έτους. Πρόσθεσε δε πως «η λογική της κυβέρνησης δεν είναι να κρύβει τα προβλήματα κάτω από το χαλί ή να τα μεταθέτει στο μέλλον, αλλά να τα λύνει» και υποσχέθηκε συστηματική ενασχόληση με τα θέματα του ΟΑΣΘ.
Η ανάθεση σε νέα εταιρία να διερευνήσει τα μεγέθη και να εκτιμήσει τις δυνατότητες του ΟΑΣΘ, βάσει στοιχειών για τα δρομολόγια και του επιβατικού φόρτου που θα μπορεί να καλύπτει μετά τη λειτουργία του Μετρό, προφανώς εντάσσεται στο σχεδιασμό της κυβέρνησης για τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης. Σύμφωνα με πληροφορίες το επικρατέστερο σενάριο είναι η μερική ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, δηλαδή ένα μεικτό σχήμα που θα επιτρέπει στην εταιρία να λειτουργεί με κρατική επιχορήγηση.
Αυτό βέβαια θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, όπως τις αντιδράσεις από τους τοπικούς φορείς και κόμματα, αλλά και τους εργαζόμενους της εταιρίας, που σίγουρα δεν θα ήθελαν να χάσουν τα προνόμια του δημόσιου υπάλληλου. Είναι εκ των πραγμάτων μία δύσκολη απόφαση, γι αυτό πιθανά η κυβέρνηση να επιλέξει τη μέση λύση της μερικής αποκρατικοποίησης ή εν τέλει να προσπεράσει τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα της και να διατηρήσει τον ΟΑΣΘ κρατικό.
Παραχωρούνται ακόμα 10 γραμμές στα ΚΤΕΛ;
Το σενάριο πάντως της μερικής ιδιωτικοποίησης, μέσω μετόχων, ενισχύει και η πρόθεση του Οργανισμού να παραχωρήσει και άλλες γραμμές, που σήμερα καλύπτουν λεωφορεία του ΟΑΣΘ, σε ιδιώτες, είτε των ΚΤΕΛ ή άλλων εταιρειών.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται να παραχωρηθούν μέσω ανοιχτού διαγωνισμού, άλλες δέκα περίπου γραμμές από τις λεγόμενες «άγονες». Πρόκειται για γραμμές, όπως της Ευκαρπίας, της Μηχανιώνας και της Σίνδου – ΤΕΙ ή ακόμα της γραμμής 4 Καλαμαριάς, της Πολίχνης ή και της Πυλαίας, που μπορεί να προσαρμοστεί στη ήδη παραχωρημένη γραμμή προς Χορτιάτη.
Στο μεταξύ, μέχρι το τέλος του έτους, θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστεί και η συνεργασία με την εταιρία Παπαδάκη, και τα ενοικιαζόμενα λεωφορεία που χρησιμοποιεί ο ΟΑΣΘ. Από τα περίπου 280 λεωφορεία που σήμερα κυκλοφορούν στην πόλη η συντριπτική πλειοψηφία, δηλαδή τα 250 είναι ενοικιαζόμενα με leasing από την εταιρία Παπαδάκη.
Πρόσφατα, στις αρχές Αυγούστου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενέκρινε δαπάνη 30,23 εκατ. για την τριετία 2024 – 26, για την ενοικίαση λεωφορείων, μέσω διαγωνισμού, δηλαδή σχεδόν 10,07 εκατ. για κάθε έτος. Στο μεταξύ, το υπουργείο Μεταφορών και ο ΟΑΣΘ, υπόσχονται πως εντός του 2024 θα αφιχθούν στην πόλη τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, αυτά που υποτίθεται θα είχαν αρχίσει να καταφτάνουν στην πόλη από τον Σεπτέμβριο!
Με λίγα λόγια υπάρχει ένα μεγάλο «μπέρδεμα», ένα θολό τοπίο γύρω από τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, το οποίο η κυβέρνηση πεισματικά αρνείται να ξεκαθαρίσει, την ώρα μάλιστα που το Μετρό ακόμα κατασκευάζεται και παραμένει άγνωστο πότε θα τεθεί σε κανονική λειτουργία και στις στάσεις του ΟΑΣΘ, η πολύωρη αναμονή, σε συνθήκες καύσωνα, λόγω έλλειψης λεωφορείων και οδηγών, παραμένει αφόρητη και άδικη για το επιβατικό κοινό της πόλης.
Μπορεί ο κ. Σταικούρας να κομπάζει ότι η παρούσα κυβέρνηση, «δεν κρύβει τα προβλήματα κάτω από το χαλί» και δεν τα μεταθέτει στο μέλλον, αλλά στο ζήτημα του ΟΑΣΘ, από το 2019 τηρεί επιμελώς σιγή ιχθύος και αποφεύγει να ξεκαθαρίσει αν τελικά ο ΟΑΣΘ θα παραμείνει δημόσιος ή αν θα παραχωρηθεί εν μέρει ή εξ ολοκλήρου στο ιδιωτικό τομέα.
Το ερώτημα επίσης είναι: ο πρωθυπουργός θα πει κάτι σχετικό από την φετινή ΔΕΘ ή και πάλι θα επιλέξει το χαλί;