Σε νέες περιπέτειες το μετρό Θεσσαλονίκης, με καθυστερήσεις και αποχωρήσεις εργολάβων

Το έργο δεν προχωρά – Απλήρωτοι οι εργολάβοι – Ζητούμενο πότε θα ξεκινήσουν οι κανονικές δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών

Φίλιππος Δεργιαδές
σε-νέες-περιπέτειες-το-μετρό-θεσσαλον-1073837
Φίλιππος Δεργιαδές

Εικόνα «διάλυσης» και υπολειτουργίας παρουσιάζουν τα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης, την ώρα που το έργο βρίσκεται στην τελική φάση του και συνολικά η κατασκευή του έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 90,67%. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα έχει “παγώσει” η χρηματοδότηση του έργου με συνέπεια σχεδόν όλοι σχεδόν οι εργολάβοι να έχουν εγκαταλείψει το έργο.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει επέλθει ρήξη μεταξύ της Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό) και της αναδόχου εταιρίας του ΑΚΤΩΡ, κυρίως λόγω της άρνησης της Ε.Μ. να χρηματοδοτεί ένα έργο που δεν προχωρά, καθώς η ΑΚΤΩΡ, έχει «αποσύρει» το ενδιαφέρον της από το έργο και έχει κηρύξει «στάση πληρωμών» προς τους εργολάβους, που έχουν αναλάβει τα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά έργα.

Όπως αναφέρει στέλεχος της «Ελληνικό Μετρό», η εικόνα είναι θλιβερή για ένα έργο που έχει φτάσει στο τελικό του στάδιο και έχουν απομείνει μόνο οι συμπληρωματικές εργασίες, τα «μερεμέτια», απαραίτητα όμως για να ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά δρομολόγια.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η διαφορά μεταξύ της Ελληνικό Μετρό και του ΑΚΤΩΡΑ, ξεπερνά τα 30 εκατομμύρια ευρώ. Η ανάδοχος εταιρία φέρεται να χρωστά μεγάλα ποσά σε εργολάβους που έχουν αποσυρθεί από το έργο ενώ η Ελληνικό Μετρό πληρώνει μόνο «ολοκληρωμένα και πιστοποιημένα» έργα

Πρόκειται για ποικίλες εργασίες, όπως εγκατάστασης συστημάτων φωτισμού,  κατασκευής γειώσεων και πυροφραγμών, επενδύσεων αλουμινίου, εγκαταστάσεις συστημάτων πυρανίχνευσης, τοποθέτηση αεραγωγών, τοποθέτηση γρανιτών και σχαρών, διάφορες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, εργασίες κατασκευής των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, κατασκευή ψευδοροφών και εγκατάστασης σχαρών καλωδίων, δοκιμές των εγκατεστημένων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων κ.α.

Ακόμα και η εταιρία που έχει αναλάβει την καθαριότητα και την υγιεινή των χώρων, έχει αποσυρθεί.

Λόγω αυτών των καθυστερήσεων και ελλείψεων, είναι αδύνατο να ξεκινήσουν και οι κανονικές δοκιμές στην λειτουργία των συρμών, καθώς όλες οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί. Όταν λειτουργεί το μετρό απαγορεύεται κάθε ανθρώπινη εργασία κάτω από τις γραμμές των τρένων. Αυτή τη στιγμή οι δοκιμές είναι αποσπασματικές και δεν γίνονται σε όλη τη βασική γραμμή.

Ωστόσο υπάρχει και μία ακόμη εξήγηση για τη στασιμότητα στα έργα του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η κυβέρνηση μετά την εξαγορά του ΑΚΤΩΡΑ από την ΙΝΤΡΑΚΑΤ, αναμένει την διάδοχη κατάσταση προκειμένου να «ξεπαγώσει» τις χρηματοδοτήσεις. Ο όμιλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ αναμένεται να αναλάβει την ευθύνη των έργων από τις 11 Νοεμβρίου καθώς πλέον του ανήκουν τα έργα της Θεσσαλονίκης όπως η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, η προμήθεια 15 νέων συρμών στο Μετρό Θεσσαλονίκης (με την Hitachi) και οι πρόδρομες εργασίες στα δυτικά της πόλης.

Κατά συνέπεια, αν δεν τελειώσουν όλες αυτές οι εργασίες δεν μπορεί να ξεκινήσει η λεγόμενη προπαρασκευαστική περίοδο η οποία περιλαμβάνει, την  εγκατάσταση και λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος, τις δοκιμές που πρέπει να έχουν διάρκεια τουλάχιστον 12 μηνών, την πρόσληψη και  εκπαίδευση προσωπικού κ.α.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι πολύ δύσκολα το Μετρό Θεσσαλονίκης θα μπορεί παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία στο τέλος του 2024.

Να σημειωθεί πως η εταιρία THEMA, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, ακόμα βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας. Να θυμίσουμε ότι η σχετική σύμβαση υπεγράφη στις 4 Οκτωβρίου παρουσία του πρωθυπουργού, στο σταθμό της Αγίας Σοφίας.

Το επόμενο διάστημα η εταιρία θα πρέπει να βρει και προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό, περίπου 70 άτομα που να έχουν εμπειρία σε θέματα λειτουργίας αυτόματων συστημάτων Μετρό και να αναλάβουν θέσεις ευθύνης στο σύστημα λειτουργίας. Επίσης η εταιρία πρέπει να προσλάβει και 400 άτομα περίπου που θα αναλάβουν όλες τις άλλες εργασίες, τη συντήρηση και τη φύλαξη των εγκαταστάσεων του Μετρό. Όλα αυτά εκκρεμούν και βρίσκονται σε εξελικτική φάση.

Μάλλον οι υποσχέσεις για λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο τέλος του 2024, ακούγονται ως φανταστικό σενάριο, με δεδομένο ότι ακόμα εκκρεμούν μία σειρά από συμπληρωματικές εργασίες, οι δοκιμές δεν έχουν ξεκινήσει κανονικά ενώ ακόμα δεν έχει κατασκευαστεί ο Σταθμός Μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία και δεν έχει τελειώσει το κατασκευαστικό μέρος του Σταθμού Βενιζέλου.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα