Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ καταγγέλλει σοβαρά προβλήματα στις εγκαταστάσεις του Μηχανοστασίου Θεσσαλονίκης, τονίζοντας πως παραβιάζονται βασικοί κανόνες ασφάλειας και υγιεινής και ότι δεν τηρούνται οι εργοδοτικές υποχρεώσεις, σύμφωνα με την εργατική και τεχνική νομοθεσία.
Σύμφωνα με την Ένωση, τα κτήρια βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση, με έντονη φθορά, ενώ οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις είναι παλιές και εκτεθειμένες, με καλώδια να κρέμονται.
Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν επίσης ότι οι σιδηροτροχιές και τα «κλειδιά» των τροχιών είναι φθαρμένα, παρουσιάζουν μηχανικά προβλήματα και πολλές φορές δεν λειτουργούν καθόλου. Παράλληλα, η υποδομή των γραμμών είναι ελλιπής, με σάπιους ξύλινους στρωτήρες και κακή ευθυγράμμιση.
Η κατάσταση είναι άσχημη και στον εξωτερικό χώρο, ο οποίος έχει γεμίσει με σκουπίδια, παλιά εξαρτήματα και οικοδομικά υλικά. Δεν υπάρχουν διαγραμμίσεις για πεζούς ούτε μέτρα για τον διαχωρισμό πεζών και οχημάτων, ενώ οι εσωτερικοί χώροι δεν έχουν βασικά συστήματα εξαερισμού.
Η Ένωση ζητά να γίνει άμεσα ανεξάρτητος τεχνικός έλεγχος από αρμόδιο φορέα και να προχωρήσουν οι αναγκαίες επισκευές στις κτιριακές και σιδηροδρομικές υποδομές.
Αναλυτικά η καταγγελία της Ένωσης:
«Αξιότιμοι Κύριοι,
Το Σωματείο μας υποβάλλει την παρούσα προκειμένου να σας ενημερώσουμε και να καταγγείλουμε την ιδιαίτερα προβληματική και επικίνδυνη κατάσταση που επικρατεί στις εγκαταστάσεις του Μηχανοστασίου Θεσσαλονίκης. Η κατάσταση αυτή παραβιάζει στοιχειώδεις αρχές ασφάλειας και υγιεινής και αντιβαίνει στις υποχρεώσεις του εργοδότη, όπως αυτές καθορίζονται από την ισχύουσα εργατική και τεχνική νομοθεσία.
1. Κακή κατάσταση κτιριακών υποδομών
Το σύνολο των κτιριακών εγκαταστάσεων βρίσκεται σε κατάσταση σοβαρής φθοράς. Οι τοιχοποιίες εμφανίζουν έντονες ρωγμές, η στατικότητα ορισμένων σημείων είναι αμφίβολη, ενώ η στέγη παρουσιάζει υγρασίες, διαρροές και σαθρότητα. Οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις είναι παλαιές και εκτεθειμένες, με καλώδια να κρέμονται, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους ηλεκτροπληξίας.
Οι χώροι υγιεινής βρίσκονται σε απαράδεκτη κατάσταση, μη ανταποκρινόμενοι ούτε στα στοιχειώδη πρότυπα αξιοπρεπούς εργασιακού περιβάλλοντος. Οι τουαλέτες είναι βρώμικες, χωρίς αναλώσιμα είδη υγιεινής και χωρίς ζεστό νερό, ενώ τα αποδυτήρια στερούνται βασικού εξαερισμού και φωτισμού, δημιουργώντας συνθήκες που προσβάλλουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
2. Επικινδυνότητα σιδηροτροχιών και αλλαγών αιχμών
Οι σιδηροτροχιές εντός του μηχανοστασίου παρουσιάζουν φθορές, οξείδωση και δυσλειτουργίες. Ιδιαίτερα προβληματική είναι η κατάσταση των αλλαγών τροχιάς (τα λεγόμενα «κλειδιά»), οι οποίες είναι φθαρμένες και παρουσιάζουν μηχανικά προβλήματα. Πολλές λειτουργούν δύσκολα ή καθόλου, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εκτροχιασμού κατά τη διέλευση μηχανών.
Παράλληλα, η υποδομή στήριξης των γραμμών (στρωτήρες, ερείσματα) είναι επίσης ανεπαρκής, με σάπιους ξύλινους στρωτήρες και κακή ευθυγράμμιση. Η απουσία συντήρησης αυξάνει το ενδεχόμενο σοβαρού ατυχήματος, ειδικά σε περίοδο έντονης κυκλοφορίας. Η συνεχιζόμενη αδράνεια της Διοίκησης δεν μπορεί πλέον να εκληφθεί ως αμέλεια – πρόκειται για εγκληματική αδιαφορία που εκθέτει εργαζόμενους και εξοπλισμό σε καθημερινό κίνδυνο. Κάθε βάρδια μετατρέπεται σε τυχερό παιχνίδι με την ασφάλεια και τις ζωές των ανθρώπων.
3. Μπάζα και εγκαταλελειμμένα οχήματα
Ο περιβάλλων χώρος του μηχανοστασίου έχει μετατραπεί σε ανεξέλεγκτο πεδίο συσσώρευσης απορριμμάτων, παλαιών εξαρτημάτων και οικοδομικών μπαζών. Η
συνολική εικόνα δεν παραπέμπει σε σύγχρονη σιδηροδρομική εγκατάσταση αλλά σε εγκαταλελειμμένο εργοτάξιο, συνθήκη που εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους.
Σε αρκετά σημεία καταγράφονται πρόχειρες και επισφαλείς εστίες συγκέντρωσης μεταλλικών αντικειμένων, φθαρμένων καλωδίων και εύφλεκτων υλικών, δημιουργώντας συνθήκες υψηλού κινδύνου για πρόκληση ατυχήματος ή πυρκαγιάς.Η κατάσταση αυτή παραβιάζει κατάφωρα την Κοινή Υπουργική Απόφαση 12044/613/2007 (ΦΕΚ 375/Β/23.3.2007), η οποία ρητά προβλέπει την υποχρέωση των εργοδοτών για διατήρηση της καθαριότητας και ασφαλούς οργάνωσης του εργασιακού χώρου.
Ιδιαίτερο πρόβλημα συνιστά και η παρουσία δεκάδων εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών οχημάτων εντός του χώρου. Εκτός του ότι αφαιρούν πολύτιμο λειτουργικό χώρο, αποτελούν διαρκή παγίδα για προσωπικό και εξοπλισμό και σύμβολο χρόνιας αδιαφορίας και εγκατάλειψης.Η διατήρηση τέτοιων συνθηκών, συνιστά παραβίαση των βασικών κανόνων επαγγελματικής υγείας και ασφάλειας, όπως ορίζονται από το άρθρο 43 του Ν. 3850/2010, καθώς και τις προβλέψεις του ISO 45001 για την Οργάνωση και Διαχείριση της Εργασιακής Ασφάλειας.
4. Έλλειψη βασικών υποδομών ασφαλείας – μη προβλεπόμενες διαδρομές πεζών
Δεν υπάρχουν διαγραμμισμένες διαδρομές πεζών ή μέτρα διαχωρισμού πεζής και τροχοφόρας κυκλοφορίας. Οι εργαζόμενοι κινούνται καθημερινά ανάμεσα σε σιδηροτροχιές, τροχαίο υλικό και ενεργό εξοπλισμό χωρίς καμία καθοδήγηση ή προστασία, γεγονός που ενέχει σοβαρούς κινδύνους για ατυχήματα.
Ακόμα πιο ανησυχητική είναι η ολοκληρωτική απουσία εξόδων κινδύνου, χαρτογραφημένων διαδρομών εκκένωσης και ασφαλών σημείων συγκέντρωσης σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Εάν, για παράδειγμα, προκληθεί πυρκαγιά, διαρροή καυσίμου ή τεχνικό συμβάν, οι εργαζόμενοι δεν έχουν καμία οδηγία διαφυγής, κανένα καθοδηγητικό σήμα, καμία εξασφαλισμένη διαδρομή για να εξέλθουν με ασφάλεια. Αυτή η έλλειψη δεν αποτελεί απλή παράλειψη – αποτελεί βαριά αμέλεια.Η προαναφερθείσα κατάσταση συνιστά κατάφωρη παραβίαση των προβλέψεων του Π.Δ. 105/1995 και του Ν. 3850/2010, οι οποίοι υποχρεώνουν κάθε εργοδότη να διαμορφώνει τις εγκαταστάσεις του έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η άμεση και ασφαλής εκκένωση των εργαζομένων σε περίπτωση κινδύνου.
5. Έλλειψη επαρκούς εξαερισμού
Οι κλειστοί χώροι του μηχανοστασίου στερούνται στοιχειώδους συστήματος εξαερισμού. Η ελλιπής κυκλοφορία του αέρα έχει ως αποτέλεσμα τη σταδιακή συγκέντρωση καυσαερίων, υγρασίας και σωματιδίων σκόνης – ιδιαίτερα τις ημέρες αυξημένης δραστηριότητας μηχανών. Η ατμόσφαιρα είναι βαριά, αποπνικτική, και σε πολλές περιπτώσεις ανθυγιεινή έως αποδεδειγμένα επικίνδυνη για το αναπνευστικό σύστημα των εργαζομένων.
Η παράλειψη λήψης μέτρων για την προστασία της ποιότητας του αέρα στους χώρους εργασίας συνιστά ευθεία παραβίαση του Π.Δ. 16/1996 (ΦΕΚ 10/Α/96), το οποίο ορίζει ρητά ότι όλοι οι χώροι εργασίας πρέπει να διαθέτουν επαρκή αερισμό – φυσικό ή μηχανικό – ώστε να εξασφαλίζεται η συνεχής ανανέωση του αέρα και η απομάκρυνση επιβλαβών ουσιών.
6. Νομοθεσία – Υποχρεώσεις εργοδότη
Σύμφωνα με τον Ν. 3850/2010 (Κώδικας Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων), άρθρο 43, ο εργοδότης υποχρεούται να παρέχει στους εργαζομένους ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον εργασίας, να προβαίνει σε τακτικούς ελέγχους και συντηρήσεις των εγκαταστάσεων και να λαμβάνει προληπτικά μέτρα προστασίας από επαγγελματικούς κινδύνους.
Επίπεδα θορύβου: Η ΚΥΑ 4373/1205/93 (ΦΕΚ 211/Β/93) ορίζει ως ανώτατο όριο 85 dB(A) για οκτάωρη έκθεση. Πάνω από αυτό απαιτούνται ειδικά μέτρα προστασίας και μείωση χρόνου έκθεσης.
Φωτισμός: Το Π.Δ. 105/1995 καθορίζει ελάχιστο φωτισμό 300 lux για εργασίες τεχνικής φύσεως (συντήρηση, επισκευή), με απαραίτητο φωτισμό έκτακτης ανάγκης σε χώρους χωρίς φυσικό φως.
Συμπεράσματα – Αιτήματα
Η υφιστάμενη κατάσταση δεν συνιστά απλή αμέλεια, αλλά εγκληματική υποβάθμιση του χώρου εργασίας.Σε κάθε περίπτωση τραυματισμού ή ατυχήματος, οι ευθύνες της Διοίκησης θα είναι πλήρως καταλογίσιμες.
Ζητούμε άμεσα:
1. Διενέργεια ανεξάρτητου τεχνικού ελέγχου από διαπιστευμένο φορέα (ΤΕΕ ή τεχνικό επιμελητήριο)..
2. Την απομάκρυνση μπάζων και εγκαταλελειμμένου υλικού εντός 15 ημερών.
3. Την αποκατάσταση κτιριακών και σιδηροδρομικών εγκαταστάσεων.
4. Xάραξη διαγραμμίσεων για πεζούς, δημιουργία εξόδων κινδύνου, κατάρτιση και εφαρμογή σχεδίου εκκένωσης, καθώς και εγκατάσταση φωτισμού ασφαλείας για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.5. Eγκατάσταση πλήρους συστήματος μηχανικού εξαερισμού και η διενέργεια τακτικών μετρήσεων ποιότητας αέρα από διαπιστευμένο φορέα.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για επιτόπια αυτοψία και συζήτηση με τεχνικούς συμβούλους της εταιρίας».