Θεσσαλονίκη

Σπάνιες εικόνες και βίντεο από κεντρικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης που έχουμε ξεχάσει ή δεν ζήσαμε

Κεντρικά σημεία της πόλης όπως δεν τα έχουμε ξαναδεί

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
σπάνιες-εικόνες-και-βίντεο-από-κεντρι-1076255
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Βόλτες, ραντεβού, ψώνια, στιγμές, αρώματα, ήχοι, αναμνήσεις. Οι δρόμοι του κέντρου της Θεσσαλονίκης έχουν για τον καθένα μας τη δική τους ιστορία.

Τους περπατάμε καθημερινά, τους διασχίζουμε με τα αυτοκίνητα, τα ταξί, τα λεωφορεία. Σημεία που έχουν αλλάξει στο πέρασμα των χρόνων, όμως παραμένουν εκεί, ενώ εμείς είμαστε απλά περαστικοί.

Και αφού εμείς τους ζούμε με την τωρινή τους μορφή, ας κάνουμε ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο, να δούμε πώς ήταν κάποτε η Αριστοτέλους, η παραλία, η Βασιλέως Γεωργίου, ο ζωολογικός κήπος στην «καρδιά» της πόλης, η Τσιμισκή, η Βασιλίσσης Όλγας κ.α κεντρικοί δρόμοι της Θεσσαλονίκης.

Πρώτη στάση στη Θεσσαλονίκη μεταξύ 1968-1970. Ζωολογικός Κήπος, Παραλία. Βασιλέως Γεωργίου (Φάληρο) στο νοσταλγικό βίντεο του Σίμου Σταυρακίδη στο κανάλι του στο YouTube.

Επόμενη στάση στην Αριστοτέλους που κάποτε την «έπνιγαν» τα αυτοκίνητα

Ο άξονας που ονειρεύτηκε ο Ερνέστ Εμπράρ μετά την πυρκαγιά του 1917, κατάφερε μόλις το 1997 να βρει το δρόμο προς την ολοκλήρωση.

Ανάμεσα στα τεχνικά έργα της Πολιτιστικής υπάρχει και η πεζοδρόμηση. Δεν αποφασίζεται μια εκ βαθέων ανάπλαση παρόλο που δρομολογείται ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός προτάσεων. Η πεζοδρόμηση προχωρά βάσει μιας βιαστικής μελέτης αφού οι χρόνοι πιέζουν.

Δεν γίνεται καμιά αλλαγή στο κεντρικό παρτέρι το οποίο ήδη κοσμούν οι φοίνικες και το έργο περιορίζεται στην πλακόστρωση των δυο παράλληλων λωρίδων ανόδου και καθόδου που υπάρχουν εκατέρωθεν. Σοφή απόφαση η πεζοδρόμηση αλλά χωρίς ολοκληρωμένη πρόταση και δυστυχώς αποτέλεσε πάτημα για το ανεξέλεγκτο φόρτωμα του άξονα με διάφορα πρόσθετα διακοσμητικά, τραπεζοκαθίσματα και πρόχειρες κατασκευές που κατακερματίζουν το σύνολο του άξονα.

Ήταν στη διάρκεια του έτους της Πολιτιστικής πρωτεύουσας, το 1997 και ο ανασχεδιασμός του Άξονα της Αριστοτέλους αποτελεί καίριο ζήτημα ώστε κρίνεται αναγκαία η διεξαγωγή ενός από τους μεγαλύτερους διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Θεσσαλονίκη 1997.

Διεξάγεται με τη συνεργασία της διεθνούς Ενώσεως Αρχιτεκτόνων (UIA). Στο διαγωνισμό πήραν μέρος πάνω από 100 ομάδες αρχιτεκτόνων από 24 χώρες. Στην κριτική επιτροπή συμμετείχαν πολύ σημαντικοί αρχιτέκτονες από τον Καναδά, την Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Νότιο Κορέα και Ελλάδα. Το πρώτο Βραβείο δίνεται στη μελέτη των Νικηφορίδη-Κουόμο-Ταράνη. Όμως δεν υλοποιείται ποτέ.

Η Αριστοτέλους βέβαια δεν αναπλάστηκε ποτέ στην πραγματικότητα καθώς ο διαγωνισμός δεν εκτελέστηκε το μόνο θετικό της υπόθεσης εκείνης ήταν η απομάκρυνση των αυτοκινήτων από τον άξονα και την πλατεία.

Η παρέμβαση της Πολιτιστικής το 1997 προσπάθησε να τακτοποιήσει με μια σειρά από ήπιες και αναγκαίες παρεμβάσεις την αποκατάσταση της ενότητας του άξονα, τον κατακερματισμό του πλάτους της οδού στις δυο στενές λωρίδες κυκλοφορίας αυτοκινήτων, με σχεδιασμό πλακοστρώσεων και οργάνωση πρασίνου, μελέτη αστικού εξοπλισμού και πρόταση ρύθμισης των παρόδιων χρήσεων και λειτουργιών του άξονα.

Ο δημόσιος χαρακτήρας της οδού εξασφαλίστηκε με την απομάκρυνση των αυτοκινήτων κινδυνεύει συχνά όμως από την εξάπλωση των τραπεζοκαθισμάτων.

Η ζωή ενός κεντρικού άξονα του κέντρου άλλαξε. Στην πορεία βέβαια η παρουσία εκεί του αστυνομικού τμήματος έφερε νέα κύματα παράνομα παρκαρισμένων, όπου πλέον η ίδια η αστυνομία διδάσκει την ανομία. Αυτό είναι μια διαρκής όχληση που μάλλον δεν αφορά τις αρχές της πόλης…

Και μαζί φυσικά τα φορτηγάκια που καθημερινά πραγματοποιούν φορτοεκφορτώσεις στα καταστήματα που υπάρχουν κατά μήκος της Αριστοτέλους, την ώρα που οι πολίτες κάνουν… σλάλομ για να περάσουν ανάμεσά τους.

Πάμε τώρα μία βόλτα κατά μήκος της παλιάς παραλίας της Θεσσαλονίκης

H oμάδα ‘Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης’ στο Facebook δημιούργησε ένα βίντεο μέσα από το οποίο μας πηγαίνει σε μια υπέροχη βόλτα κατά μήκος της παλιάς παραλίας, μέσα από μοναδικές εικόνες αρχείου της πόλης όπως την έχουμε ξεχάσει.

Έξι εικόνες, μία παραλία

Εικόνες: Group Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης

1880

Το θαλάσσιο μέτωπο σε διαρκή μετεξέλιξη μέσα στις δεκαετίες.

1905
1920
1930
1940
1960

Η Τσιμισκή από το χτες στο σήμερα

1.jpg

Στην παλιά φωτογραφία από το αρχείο Λυκίδη σε πρώτο πλάνο το πανέμορφο τραμ διασχίζει την Τσιμισκή κάπου στον Μεσοπόλεμο, από την Αριστοτέλους προς την Αγίας Σοφίας. Δεξιά το πρώτο κτίριο είναι το γωνιακό με την Αριστοτέλους, το μέγαρο Σκαπέρδα και από κάτω το ζαχαροπλαστείο Τερκενλή, στην ίδια θέση ακριβώς που βρίσκονται και σήμερα.

Δίπλα το μέγαρο Τριανταφυλλίδη με το φροντιστήριο Δελληγιανίδη και το νυχτερινό κέντρο Ακαπούλκο στο υπόγειο. Τα υπόλοιπα κτίρια μέχρι τη γωνία της Τσιμισκή με την Καρόλου Ντηλ δεν υπάρχουν πια, εκτός από ένα που στη σημερινή φωτογραφία είναι κρυμμένο ανάμεσα στις καινουριες οκταώροφες.

Τα κτίρια κατά σειρά ήταν η κλινική Παλαιολόγου, το μέγαρο Κοτζαμάνη (υπουργού οικονομικών στην Κατοχή), το μέγαρο του καπνέμπορα Μπαλή και στη γωνία το γουναράδικο Σαμαρά. Το κτίριο με τον τρούλο που δεν διακρίνεται στην καινούρια φωτογραφία είναι στην άλλη γωνία της Καρόλου Ντιλ και στεγάζει τώρα πλήρως ανακαινισμένο τον Ζαρα.

Αριστερά διακρίνουμε δεύτερο το μεγάλο κτίριο της Αυστροελληνικής Εταιρείας Καπνού που ανακατασκευάστηκε πριν 12 χρόνια κρατώντας την πρόσοψή του και εκεί βρίσκεται τώρα το εμπορικό κέντρο Πλατεία. Στη συνέχεια ήταν τα γραφεία της εφημερίδας Ελληνικός Βορράς και στην γωνία με την Καρόλου Ντηλ το περίφημο καφενείο “Βιεννέζικο”.

Στους δρόμους της Θεσσαλονίκης το 1974

Ένα ακόμα σπάνιο βίντεο έχει αναρτήσει στο YouTube η Aylon Film Archives, στο οποίο αποτυπώνονται διάφορα εμβληματικά σημεία της παλιάς Θεσσαλονίκης. 

Το βίντεο του Νικόλαου Αθανασόγλου δίνει για την ακρίβεια μια εικόνα από τους δρόμους της πόλης το 1974.

Στο ολιγόλεπτο φιλμ υπάρχουν πλάνα από τον Λευκό Πύργο ή «πύργο του αίματος» που για 400 χρόνια ήταν Οθωμανική φυλακή, αλλά και από το κτήριο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη, όπου στεγάζεται το θέατρο και η πινακοθήκη και πλήθος διερχόμενων οχημάτων.

Συνεχίζοντας την πορεία σε κεντρικό πάλι δρόμο της Θεσσαλονίκης, βλέπουμε τον πύργο του ΟΤΕ, με την πανοραμική θέα προβάλει μπροστά μας, κατασκευασμένος το 1970, και εν συνεχεία το εκθεσιακό κέντρο.

Επί της Εγνατίας οδού, φαίνεται η Θριαμβική Αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα (κτίσμα της Ρωμαϊκής τετραρχίας, 4ος αιώνας) και ακολούθως η Ροτόντα Θεσσαλονίκης ή Άγιος Γεώργιος με το χαρακτηριστικό κυκλικό σχήμα του και τον μιναρέ στο πλάι (306 μ.Χ.).

Επί της Μητροπόλεως υπάρχουν πλάνα από το τότε πολυκατάστημα Λαμπρόπουλος και το κέντρο της πόλης. Έπειτα, πλησιάζουμε τον Λευκό Πύργο με την προκυμαία στο πλάι.

Απόψεις της πόλης από το ξενοδοχείο, καθώς ο φακός περιπλανιέται στην προκυμαία του Θερμαϊκού κόλπου και στην συνέχεια η πρόσοψη του ξενοδοχείου «Makedonia Palace» καθώς ο κινηματογραφιστής ετοιμάζεται να μπει στο αμάξι του με προορισμό την Άνω πόλη.

Το φιλμ κλείνει με πλάνα από την Άνω Πόλη, όπου παρακολουθούμε στενά δαιδαλώδες σοκάκια, μικρά πετρόκτιστα λευκά σπιτάκια, νεοκλασικά και τα περίφημα κλειστά χαγιάτια.

1966: Με βάρκα στο Θερμαϊκό

Ένα σπάνιο βίντεο από το αρχείο του Κωνσταντίνου Αποστολέρη και την Aylon Film Archives κυκλοφορεί ελεύθερο στο YouTube και αξίζει πραγματικά να το παρακολουθήσεις.

Το βίντεο φέρνει στο νου τη ζωή που είχε στο παρελθόν ο Θερμαϊκός, αλλά και τη θαλάσσια συγκοινωνία που ήταν κάποτε, συγκεκριμένα το 1966, καθημερινή.

Το βίντεο αποτυπώνει αρχικά στιγμές από το Πάρκο Εθνικής Αμύνης – Π. Μελά, όπου  μια οικογένεια και τρία παιδάκια προχωρούν και φτάνουν στην αποβάθρα του Λευκού Πύργου.

Εκεί η οικογένεια φαίνεται να επιβιβάζεται σε πλοιάριο, μαζί με άλλους τουρίστες.

Το πλοιάριο απομακρύνεται από την ακτή και βλέπουμε το εμβληματικό για την πόλη μνημείο, Οθωμανικής κατασκευής, τον Λευκό Πύργο και πίσω του το κτίριο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών.

Στο τέλος ένα πανοραμικό πλάνο της αμφιθεατρικά κτισμένης Θεσσαλονίκης στις πλαγιές του Κεδρηνού λόφου (Σέιχ Σου) να εκτείνεται ως τη θάλασσα.

Στο μεγαλύτερο εξοχικό μύθο της πόλης

Στις αρχές του 20ου αιώνα σαν έβγαινες στον πηγαιμό για τις εξοχές της Ανατολικής Θεσσαλονίκης, ξεκινούσες από το κέντρο της πόλης είτε πεζή είτε με το ηλεκτροκίνητο, από το 1908, τραμ. Αν έμενες προς Εγνατία μεριά και Άνω πόλη κατηφόριζες τη Λεωφόρο Χαμιδιέ (δλδ του Σουλτάνου Χαμίτ, σημερινή Εθνικής Αμύνης) που ήταν το όριο των ανατολικών τειχών. Πίσω αριστερά είχες θέα στο Εβραϊκό νεκροταφείο που εκτεινόταν σε όλη την περιοχή του Πανεπιστήμιου.

Στο δρόμο με τα σύγχρονα πεζοδρόμια και τις δενδροστοιχίες θαύμαζες τα ομοιόμορφα αστικά διώροφα σπίτια όπου κατοικούσαν γνωστές οικογένειες της Θεσσαλονίκης (Αγγελάκη και Γιατρού Ζάννα), τα καφενεία («Παρθενών» και «Γέρος του Μωριά») και τις ταβέρνες («Φωλιά» και του Μπούκη).

Τελευταία έφτανες στα λεγόμενα σουλτανικά του οθωμανικού Δημοσίου (τα τελευταία που απέμειναν και στέγαζαν τα Δικαστήρια μέχρι το σεισμό του 1978, κατεδαφίστηκαν λόγω επικίνδυνων ζημιών). Στα αριστερά σου διέκρινες την εξαιρετικής αρχιτεκτονικής Αρμένικη εκκλησία (1903, σε σχέδια Βιταλιάνο Ποζέλι), που σήμερα ασφυκτιά αθέατη ανάμεσα στις οκταώροφες πολυκατοικίες στερημένη από το φυσικό της περίβολο.

*Η θέα προς την Ανατολική Θεσσαλονίκη από το Λευκό Πύργο στη δεκαετία του 30. Σε πρώτο πλάνο το Δημοτικό Θέατρο.

Κατέληγες στην Πλατεία του Λευκού Πύργου, τους κήπους του και το νεοκλασικό διώροφο συγκρότημα που περιελάμβανε εστιατόριο, ζαχαροπλαστείο και το περίφημο Δημοτικό θέατρο του Λευκού Πύργου (δυστυχώς κατεδαφίστηκε το 1956 για να γίνει στη θέση του πάρκο και να υψωθεί το πολύ κατώτερό του Βασιλικό θέατρο). Συνεχίζοντας το δρόμο σου, στη Βασ. Γεωργίου στα αριστερά σου χάζευες το πρώην οθωμανικό αναμορφωτήριο που στέγαζε ξενοδοχείο και στα δεξιά προς τη θάλασσα αραιές κατοικίες, (εκεί στεγάστηκε και το Κρατικό Ωδείο) και έναν πολυτελή οίκο ανοχής (όλα κατεδαφίστηκαν για τη δημιουργία του πάρκου του Μ. Αλεξάνδρου).

Ήδη έβλεπες τις τρεις καμινάδες της ηλεκτρικής εταιρείας να καθρεφτίζονται στη θάλασσα και ξεχώριζες τα λιμανάκια που στόλιζαν όλη την ανατολική παραλία μέχρι τους Μύλους Αλλατίνι. Η Ηλεκτρική Εταιρεία κατασκευάστηκε το 1907 και επέζησε μέχρι τη δεκαετία του ’60. Στη θέση της κατασκευάστηκε εν προχείρω το «υπέροχο» λυόμενο του 31ου Γυμνασίου. Από κει και πέρα βρισκόσουν να διασχίζεις τη Λεωφόρο των Πύργων ή εξοχών, σημερινή Βασιλίσσης Όλγας.

*Παλιά καρτ ποστάλ της δεκαετίας του 20 στην περιοχή Φάληρο

Η ιστορία

Η εγκατάσταση των κατοίκων της Θεσσαλονίκης έξω από τα νοτιοανατολικά τείχη, χρονολογείται πριν από τα 1890. Η ανατολική περιοχή, το 1885 είχε περισσότερους παράδρομους και μετρούσε 69 σπίτια και άφθονα χωράφια (Νεότερα μνημεία της Θεσσαλονίκης, Αλέκα Γερόλυμπου). Η συνοικία των εξοχών ή των Πύργων απλωνόταν από το Λευκό Πύργο ως τη Βίλα Αλλατίνι κατά μήκος της σημερινής λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας ως τις δαντελωτές ακρογιαλιές. Στην κάτω πλευρά της λεωφόρου οι επαύλεις ήταν πιο πολυτελείς με μεγάλα οικόπεδα που έφταναν μέχρι τη θάλασσα. Σχεδόν όλες κατέληγαν σε μικρές ιδιωτικές προβλήτες για τα μπάνια του καλοκαιριού, όπου έδεναν ιδιωτικές βάρκες, μια που η μετακίνηση γινόταν ενίοτε και μέσω θαλάσσης. Εκεί στεγάζονταν όλα τα προξενεία ως τον Μεσοπόλεμο, εκεί ζούσαν και οι μεγαλοαστοί της Θεσσαλονίκης (βιομήχανοι καπνέμποροι και επιχειρηματίες). Έλληνες και ξένοι αρχιτέκτονες, σαν τον Βιταλιάνο Ποζέλι, τον Πιέρο Αριγκόνι και τον Ξενοφώντα Παιονίδη, σπουδαγμένοι στην Ευρώπη και την Κωνσταντινούπολη, έχτισαν εδώ πολυτελείς βίλες για πλούσιους Εβραίους, Έλληνες, Τούρκους, Ντονμέδες (Εβραίοι που έγιναν Μωαμεθανοί) και Φραγκολεβαντίνους. Οι επαύλεις χρησιμοποιήθηκαν αρχικά σαν δεύτερος εξοχικός τόπος κατοικίας.

Μετά την κατεδάφιση του ανατολικού τείχους και αργότερα την μεγάλη πυρκαγιά, οι εύποροι κυρίως πολίτες αναζητούσαν, πλέον, μόνιμες κατοικίες ανατολικά της πόλης. Χαρακτηριστικό στοιχείο της συνοικίας είναι, σε αντίθεση με το κέντρο της πόλης, ότι εδώ δεν υπήρχε διαχωρισμός ανά εθνικότητα όπως στις συνοικίες των χριστιανών, των εβραίων και των μουσουλμάνων. Τα κριτήρια ήταν καθαρά οικονομικά και κοινωνικά. Η δημαρχία συντάσσει το1888 το σχέδιο της συνοικίας. Το επίσημο όνομα της νέας συνοικίας κατά μήκος της δεντροφυτεμένης λεωφόρου είναι συνοικία Χαμιδιέ, αφού εκεί οδηγεί από το κέντρο η λεωφόρος Χαμιδιέ (σημερινή Εθνικής Αμύνης).

Η ζωή εδώ κυλούσε παραμυθένια. Υπήρχαν μεγάλοι χώροι αναψυχής, εξαιρετικά εκπαιδευτήρια για τους γόνους των πλούσιων οικογενειών, ανθισμένοι και φροντισμένοι κήποι, καφενεία, ψαροταβέρνες στο κύμα της θάλασσας και αργότερα θερινά σινεμά. Η συνοικία ήταν τόπος μιας πολυεθνικής πολυπολιτισμικής δυτικόφιλης και «ανατολίτικης» ταυτόχρονα Θεσσαλονίκης από το τέλος του προπερασμένου αιώνα ως τον Μεσοπόλεμο.

*Πανόραμα της Ανατολικής Θεσσαλονίκης του 1920 με τις τρεις καμινάδες της κατεδαφισμένης πλέον Ηλεκτρικής Εταιρίας να διακρίνονται στο κέντρο.

Οι σημαντικότεροι νέοι δημόσιοι χώροι και εξυπηρετήσεις χωροθετούνταν στις αρχές του αιώνα δίπλα στο Λευκό Πύργο και σε άμεση επαφή με τις ανατολικές συνοικίες. Μεταξύ 1915-18, όμως, οι κυβερνητικές λειτουργίες, τα στρατιωτικά επιτελεία της Στρατιάς της Ανατολής καθώς και ξένα προξενεία εγκαταστάθηκαν στη λεωφόρο των Εξοχών. Εκ των πραγμάτων δηλαδή προτεινόταν η μετακίνηση του κέντρου εκτός του ιστορικού πυρήνα, λόγω των δυσκολιών για τον «εκσυγχρονισμό» του. Το σχέδιο αυτό ακυρώθηκε πλήρως με την πυρκαγιά του 1917 που επέτρεψε και την εκ νέου ανοικοδόμησή του κέντρου.

Τα πράγματα για τη συνοικία των Εξοχών αλλάζουν ιδιαίτερα με τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο. Οι εβραίοι κάτοικοι «εξαφανίστηκαν», πολλά σπίτια εγκαταλείφθηκαν, πολλά κτίρια επιτάχθηκαν, οι κήποι μετατράπηκαν σε ζούγκλες και πολλά αρχοντικά άρχισαν να καταρρέουν. Μετά τον πόλεμο τη συνοικία περίμενε μια άλλη μοίρα. Χάθηκε πίσω από τον εκσυγχρονισμό της πόλης και την αύξηση του ποσοστού δόμησης αλλά και το θεσμό της αντιπαροχής επί Κωνσταντίνου Καραμανλή. Το τραμ και ο λιθόστρωτος δρόμος ξηλώθηκαν (’57) και στρώθηκε άσφαλτος. Η υποβάθμιση της περιοχής ξεκίνησε καθώς οι οικονομικές δυσκολίες οδήγησαν τους ιδιοκτήτες να πουλήσουν αρχικά τμήματα των οικοπέδων και αργότερα τα αρχοντόσπιτα. Ποιος νοιαζόταν τότε για τη διατήρησή τους. Η πολυκατοικία ήταν εκσυγχρονισμός.

*Οι δυο φωτογραφίες δείχνουν το ίδιο πλάνο της Αν. Θεσσαλονίκης πριν και μετά την επιχωμάτωση της παραλίας. Η πρώτη είναι από το 1926 και η δεύτερη στη δεκαετία του ’60. Η οικία Τορνιβούκα με τον χαρακτηριστικό τρούλο ήταν στο τέρμα της Καλλιδοπούλου και κατεδαφίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Οι φωτογραφίες είναι από το βιβλίο “Η Μάχη της Μνήμης” (εκδ. Univercity Studio Press).

Τη θέση της Λεωφόρου των Εξοχών πήρε η πολυσύχναστη Βασιλίσσης Όλγας με τα αυτοκίνητα και τις πολυώροφες πολυκατοικίες. Από τις περίπου εκατό επαύλεις της Εξοχής, σώζονται 20 επί της οδού Βασ. Όλγας και αρκετές στις κάθετες οδούς. Το τοπίο αλλάζει οριστικά μετά την επιχωμάτωση της παραλίας στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Τα δαντελωτά ακρογιάλια εξαφανίζονται και η παραλία ευθυγραμμίζεται μέχρι την Αλλατίνι. Τις παλιές παραλίες των λουομένων μένουν να θυμίζουν δυο αναμνηστικές επιγραφές στην είσοδο των πολυκατοικιών (Μιραμάρ ονομάστηκε η οικοδομή όπου στεγάζεται σήμερα το Γερμανικό Προξενείο και Λουξεμβούργο, το ορθογώνιο αντιαισθητικό μεγαθήριο γωνία Πιττακού με Παραλία). Η επιχωμάτωση της νέας παραλιακής δημιούργησε μεγάλες εκτάσεις γης. Τα περισσότερα αρχοντικά θυσιάστηκαν στο βωμό της ανοικοδόμησης που άρχισε το ’58 και κορυφώθηκε τη δεκαετία του ’60, μέσα σε συνθήκες άγνοιας και αδιαφορίας για τη νεότερη αρχιτεκτονική κληρονομιά.

Μερικά, αναστηλωμένα αρχοντικά διατηρούν τη λάμψη τους, άλλα καταρρέουν και είναι αμφίβολο αν θα «επιζήσουν». Τα περισσότερα από αυτά τα σπίτια σώθηκαν επειδή περιήλθαν στο Δημόσιο μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών. Ήταν τα πιο ακριβά ακίνητα τα οποία μπορούσαν να τα αγοράσουν μόνον δημόσιες υπηρεσίες. Γι’ αυτό γλίτωσαν από τη διαδικασία της αντιπαροχής (Ερυθρός Σταυρός, ορφανοτροφείο Μέλισσα, Εθνική Τράπεζα, Σχολή Τυφλών, ΙΚΑ Μαρτίου, Νομαρχία -παλιό στρατιωτικό νοσοκομείο και παλιό πανεπιστήμιο). Ελάχιστα ήταν τα ιδιωτικά που σώθηκαν χάρη στην ευαισθησία των ιδιοκτητών (Σιάγα, Μιχαηλίδη).

Τα κτίρια που έχουν απομείνει αποτελούν μοναδικά δείγματα αρχιτεκτονικής των αρχών του αιώνα, αλλά δεν έχουν μια συνέχεια για να δώσουν την εικόνα της λεωφόρου των εξοχών. Εκτός ίσως από το τετράγωνο Πέτρου Συνδίκα με Όλγας και τα τρία στη σειρά αρχοντικά στη Β. Γεωργίου. Πληθυσμιακά η συνοικία αριθμούσε τους περισσότερους Εβραίους της εύπορης τάξης. Μέχρι το Φάληρο συναντούσες αριστοκρατικά σπίτια, εκ των οποίων σώζονται ελάχιστα, (εν μία νυκτί κατεδαφίστηκαν το Αρχοντικό Γεωργιάδη -Ευζώνων με Βασ. Γεωργίου και το Γαλλικό Προξενείο απέναντι του ακριβώς), τον κινηματογράφο «Απόλλων» σε σχέδια του Πιιερό Αριγκόνι, το περίφημο ζαχαροπλαστείο του Χαϊμ Αλονσίνο και το νυκτερινό κέντρο «Ντελίς». Όλα εξαφανισμένα σήμερα όπως και η οικία Αλεξανδρίδη που πριν στέγαζε το ξενοδοχείο Beau Rivage στη συμβολή των οδών Αγ. Τριάδας και Βασ. Γεωργίου, αλλά και οι βίλες Βλιούρα, Γκατένιο και Μπαρτζακιάν που υπήρχαν λίγο πριν το παραθαλάσσιο κοσμικό κέντρο «Φάληρο» με το καφεζυθοπωλείο, το ζαχαροπλαστείο, το θερινό θέατρο και αργότερα έναν κινηματογράφο. Απέναντι στη γωνία Παρασκευοπούλου και Όλγας ήταν ο κινηματογράφος Πατέ (μεταφέρθηκε εκεί από κέντρο μετά την πυρκαγιά του 1917), που στη θέση του κτίστηκε η πολυώροφη του Ράδιο Σίτυ και στην αντικρυστή γωνία η βίλα Νεσιμπέ σε σχέδια Β. Ποζέλι που κατεδαφίστηκε τη δεκαετία του ’60.

Η βίλα Μπενρουμπή ήταν στην περιοχή Φλέμινγκ και δεν υπάρχει πια. Η φωτογραφία είναι απ΄το αρχείο radamanth.

Μέχρι την Καλλιδοπούλου συναντούσες τα κέντρα Καστέλα και Ακρόπολις, τα Κυβέλεια, αλλά και την οικία Μχαηλίδη και το Ιταλικό Προξενείο ( που διατηρούνται ως εκ θαύματος), τα θαλάσσια λουτρά Μιραμάρ, το κινηματοθέατρο Ακρόπολις, το στούντιο του Τσιγγιρίδη (όπου το 1926 λειτούργησε ο πρώτος ιδιωτικός ραδιοφωνικός σταθμός των Βαλκανίων), για να καταλήξεις στην περίφημη παραθαλάσσια Οικία Τορνιβούκα, στην οδό Καλλιδοπούλου, με τον χαρακτηριστικό τρούλο που δεσπόζει σε όλες τις παλιές φωτογραφίες της περιοχής. Στην απέναντι μεριά του δρόμου, γωνία Φλέμινγκ με Όλγας, υπήρχε η υπέροχη βίλα Ίντα. Οι δυο επαύλεις κατεδαφίστηκαν το 1961-62. Στη θέση της βίλας Ίντα υψώνεται σήμερα το «εξωφρενικό» κτίριο του Ιταλικού Ινστιτούτου.

Το 1976, 22 από αυτά τα κτίρια κρίθηκαν διατηρητέα, χρίζοντα ειδικής προστασίας και τα 20 από αυτά σώζονται ακόμα. Διασώθηκαν χάρη στην επιμονή της Εφορίας Νεωτέρων Μνημείων αλλά και την ευαισθησία των πολιτών της περιοχής που «φρουρούσαν» τα κτίρια. Άλλα γνωστά κτίρια που δεν γλίτωσαν την κατεδάφιση στη Λεωφόρο είναι η Σχολή Ζαχαριάδη (δίπλα στη Δημοτική Πινακοθήκη), τα εκπαιδευτήρια Σχοινά (δίπλα στην εκκλησία της Ανάληψης, που επέζησαν μέχρι το 1978), η έπαυλη Μπενρουμπή στην περιοχή Φλέμινγκ, η έπαυλη Σ. Τελτζή ή Δεσπεραί (κατεδαφίστηκε τέλη της δεκαετίας του ’60), η Βίλα Ραχμή Μπέη στην αρχή της Σοφούλη (που στέγασε το θηλέων του Ανατόλια και αργότερα τα Εκπαιδευτήρια Βαλαγιάννη (κατεδαφίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 70), η Οικία Μπενουζίλιο (στέγασε τα εκπαιδευτήρια Καραγιάννη και κατεδαφίστηκε αρχές δεκαετίας του 70) και η βίλα Mon Plaisir.

Τα περισσότερα από αυτά τα αρχοντικά χάθηκαν για πάντα. Τα λίγα εναπομείναντα είναι κληρονομιά όλων μας και ένας ανεκτίμητος αρχιτεκτονικός θησαυρός που δεν πρέπει να χαθεί.

Η παλιά Θεσσαλονίκη από ψηλά

Όταν τα drones δεν ήταν κομμάτι της καθημερινότητάς μας, αλλά η Θεσσαλονίκη αποτυπωνόταν «αφ’ υψηλού» χάρη στις αεροφωτογραφίες, μια πατέντα που εμφανίστηκε παγκοσμίως για πρώτη φορά το 1858, από αερόστατο και με πρωτεργάτη τον Φελίξ Τουρνασόν, τον επονομαζόμενο Ναντάρ. Εκείνη η πρώτη αεροφωτογραφία είχε ως κάδρο της το Πετί Μπισέτρ στη Γαλλία.

Οι αεροφωτογραφίες που εντοπίσαμε και συγκεντρώσαμε από το βιβλίο του Βασίλη Κολώνα «Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας» (εκδ. University Studio Press), έναν αιώνα αργότερα μετά την αρχή που έκανε ο Nadar, δείχνουν μια Θεσσαλονίκη εμφανώς διαφορετική σε σχέση με τη σημερινή της εικόνα:

Αεροφωτογραφία της Διεθνούς Έκθεσης στις αρχές της δεκαετίας του 1970 (Βασίλης Κολώνας, Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας, εκδόσεις University Studio Press)
Αεροφωτογραφία της περιοχής γύρω από τη Ροτόντα στα μέσα της δεκαετίας του 1960 (Βασίλης Κολώνας, Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας, εκδόσεις University Studio Press)
Αεροφωτογραφία του campus του ΑΠΘ στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Διακρίνεται ο συνοικισμός της Αγίας Φωτεινής (Βασίλης Κολώνας, Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας, εκδόσεις University Studio Press)
Αεροφωτογραφία της πλατείας Ναυαρίνου και του συγκροτήματος των ρωμαϊκών ανακτόρων (Βασίλης Κολώνας, Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας, εκδόσεις University Studio Press)
Αεροφωτογραφία του συνοικισμού Φοίνικα 1961 1962 (Βασίλης Κολώνας, Η αρχιτεκτονική μιας εκατονταετίας, εκδόσεις University Studio Press)

Οι σύγχρονες λήψεις από drone αποκαλύπτουν μια ονειρική Θεσσαλονίκη: 

Εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος
Εικόνα: Θοδωρής Δημοσχάκης
Εικόνα: Θοδωρής Δημοσχάκης
Εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος
Εικόνα: Γιάννης Τριανταφυλλόπουλος

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα