Ο σπουδαίος Χιλιανός φωτορεπόρτερ Claudio Pérez στη Θεσσαλονίκη
Ο σπουδαίος Χιλιανός φωτορεπόρτερ και και ακτιβιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Claudio Pérez στην πόλη μας.
Λέξεις-Εικόνες: Νόπη Ράντη
Ο σπουδαίος Χιλιανός φωτορεπόρτερ και ακτιβιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων Claudio Pérez βρίσκεται στην πόλη μας, με αφορμή τη συμμετοχή του στην 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης με τίτλο «Στάση».
Στο κατάμεστο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι Θεσσαλονίκης), παρακολουθήσαμε το σπουδαίο Masterclass του πολύ σημαντικού αυτού φωτορεπόρτερ, ενώ την Παρασκευή 7/2 στις 19.00 θα πραγματοποιηθεί και η Παρουσίαση/ προβολή ντοκιμαντέρ & συζήτηση: “Χιλή, η πόλη των φωτογράφων” στην αίθουσα συνεδρίων του Μορφωτικού Ιδρύματος της ΕΣΗΕΜ-Θ (Στρατηγού Καλλάρη 5, 3ος όροφος).
Ο Claudio Pérez μας ταξίδεψε στην Χιλή του χθες, αλλά και του σήμερα, με τα πρόσφατα βίαια γεγονότα ακόμα να εξελίσσονται. Μας παρουσίασε το σύνολο του έργου του, που διατρέχει την πρόσφατη κοινωνική και πολιτική ιστορία της χώρας: από τη φωτογραφία της περιόδου του αντιδικτατορικού αγώνα, τη συγκρότηση αρχείου με εικόνες των αγνοουμένων της δικτατορίας του Πινοσέτ και τη δημιουργία της εμβληματικής εγκατάστασης «Ο τοίχος της μνήμης» στη γέφυρα Bulnés του Σαντιάγο (2001), μέχρι τις πιο πρόσφατες αντικυβερνητικές διαδηλώσεις που συντάραξαν τη χώρα. Τέλος μας μίλησε για τη σημασία της φωτογραφίας στη διατήρηση της συλλογικής μνήμης και έθεσε ζητήματα όπως από ποιον και για ποιον δημιουργείται ένα τέτοιο έργο, ποιος είναι ο ρόλος της καταγγελτικής φωτοδημοσιογραφίας σήμερα, την εποχή της ψηφιακής εικόνας και των κοινωνικών δικτύων.
Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη
Ο Claudio Pérez γεννήθηκε στο Σαντιάγο το 1957 και είναι δημιουργός ορισμένων από τις πιο εμβληματικές εικόνες του αντιδικτατορικού αγώνα στη Χιλή τη δεκαετία του ’80. Εκτός από φωτοδημοσιογράφος δραστηριοποιείται ακόμη ως εκδότης, επιμελητής εκθέσεων, καθηγητής φωτογραφίας, ακτιβιστής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ είναι συνιδρυτής των φωτογραφικών πρακτορείων Cono Sur και ΙΜΑ. Ακόμη, αγωνίζεται για τα δικαιώματα των αυτοχθόνων της χώρας, εικονογραφώντας τη ζωή και τα έθιμά τους, επιβεβαιώνοντας τη θέση τους μέσα στην ιστορία και τον πολιτισμό της Χιλής.