Θεσσαλονίκη

Τα αρχαία του Μετρό θα κάνουν τη Θεσσαλονίκη ένα ανοιχτό μουσείο

Η ημερίδα «Και Αρχαία και Μετρό» πραγματοποιήθηκε σήμερα στη Θεσσαλονίκη.

Στέλλα Παϊσανίδη
τα-αρχαία-του-μετρό-θα-κάνουν-τη-θεσσαλ-292136
Στέλλα Παϊσανίδη

Η ημερίδα με τίτλο “Και Αρχαία και μετρό”, μια συνδιοργάνωση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και της Αττικό Μετρό Α.Ε, παρουσιάστηκε σήμερα στο Μουσείο της Αρχαίας Αγοράς. Έγινε ενημέρωση του κοινού για τα αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία έχουν αποκαλυφθεί στους σταθμούς του μετρό αλλά και για την πορεία των κατασκευαστικών εργασιών.

(Κάντε ένα μαγικό ταξίδι στα ευρήματα των ανασκαφών του μετρό, βλέποντας τη Θεσσαλονίκη που κρύβεται κάτω από τη Θεσσαλονίκη)

Την εκδήλωση άνοιξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος τόνισε πολλάκις ότι έργα και αρχαία πάνε μαζί. Συγκεκριμένα δήλωσε ότι «τα έργα μπορούν να πάνε μαζί και να συμβάλουν ώστε να γίνει και το παραγωγικό και το πολιτιστικό εμπόριο στη Θεσσαλονίκη εάν θέλουμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που αφορούν στα Βαλκάνια. Τα ευρήματα είναι πολύ σημαντικά και στο μέλλον θα γίνουν εκθέσεις ώστε να δει ο κόσμος αυτή τη δουλειά αλλά και να γίνει κατανοητό ότι το μετρό επιτέλους τελειώνει και θα δοθεί στους πολίτες αυτής της χώρας».

Οι σταθμοί που πλησιάζουν στην ολοκλήρωσή τους είναι τρεις (Παπάφειο, Ευκλείδη, Πανεπιστήμιο), επομένως οι δύο εκθέσεις μετά το Πάσχα θα γίνουν σε δύο από τους συγκεκριμένους σταθμούς.

Τον κ. Σπίρτζη διαδέχθηκε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λυδία Κονιόρδου, η οποία σημείωσε πως «είναι σημαντική η στιγμή που μοιραζόμαστε σήμερα γιατί δείχνει πως ο πολιτισμός μπορεί να συνυπάρξει και να δώσει ποιότητα και βάθος. Καθένας μας θα βιώνει στο μετρό τη διαδρομή του πολιτισμού. Σκεφτείτε τα παιδιά να ταξιδεύουν σε αυτό. Το Υπουργείο έχει φροντίσει ώστε να έχουμε αυτό το αγαθό». Συνεχίζοντας, η κ. Κονιόρδου χαρακτήρισε το έργο ως συμβολικό και αυτό γιατί «πέρα από τη συνύπαρξη στην καθημερινότητα είναι αποτέλεσμα ουσιαστικής συνεργασίας του Δήμου, πολιτικών, του Αττικού Μετρό αλλά και του Υπουργείου Πολιτισμού». Σχετικά με την πορεία του έργου, φάνηκε επίσης αρκετά αισιόδοξη λέγοντας πως «τo έργο πάει γρήγορα και προχωράει στην ολοκλήρωσή του. Ωστόσο, δεν αντιλαμβανόμαστε ακόμα αυτήν την συνεισφορά».

Εκ μέρους του Δημάρχου Θεσσαλονίκης απηύθυνε χαιρετισμό η αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Έλλη Χρυσίδου. Στο μήνυμά του ο Δήμαρχος απαντά στις κατηγορίες περί καθυστέρησης εργασιών στο μετρό και λέει: «το σημερινό θέμα αποτελεί σημαντική δικαίωση σε έναν αγώνα, στον οποίο πρωτοστατήσαμε. Οι κατηγορίες που δεχόμαστε είναι αβάσιμες καθώς για όσους επιμένουν και διαστρέφουν τα γεγονότα θα πρέπει να πω ότι δε φταίει ο Δήμος για τις καθυστερήσεις στις κατασκευές». Το απεσταλμένο μήνυμα έκλεισε με τη θετική του διατύπωση πως «όταν υπάρχει πολιτική βούληση, διάθεση και συνεργασία τα προβλήματα λύνονται».

Το λόγο πήρε στη συνέχεια η Γενική Γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, κυρία Ανδρεαδάκη-Βλαζάκη. Η ίδια έδωσε βάρος στην πολιτιστική κληρονομιά που διασώζεται στο χώρο έκτασης του μετρό. «Το έργο θέτει τροχιές στην ανάδειξη ταυτοτήτων της πόλης προς μια νέα προοπτική. Η κληρονομιά είναι πλεονέκτημα της χώρας, λειτουργεί ως πεδίο ανάπτυξης», δήλωσε. Στη συνέχεια τόνισε με τη σειρά της την ανάγκη συνύπαρξης έργων και πολιτισμού. «Οι αρχαιότητες συναποτελούν ένα σύνολο που θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ενότητα». Τέλος εγγυήθηκε με τη σειρά της την άμεση παράδοση του έργου στους δημότες. «Σε λίγους μήνες θα αποδοθεί το πρώτο δείγμα και το έργο θα προχωρήσει. Θα αναπτυχθούν μνημεία που θα διαμορφώσουν μοναδική αισθητική και θα κάνουν τη Θεσσαλονίκη ένα ανοιχτό μουσείο». Πρόσθεσε ακόμη ότι θα υπάρξει και ένα κλειστό μουσείο στο τέλος, το οποίο θα στεγάσει έργα του μετρό.

Μία πολύπλευρη και εκτενή τοποθέτηση έκανε στη συνέχεια ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος. Η ομιλία του βασίστηκε σε τρεις άξονες: Αρχικά στις θλιβερές πρωτιές της Θεσσαλονίκης αναφορικά με το μετρό και συγκριτικά με άλλες χώρες, εν συνεχεία σε εμπόδια τα οποία κατάφεραν να γίνουν προσπελάσιμα και τέλος στην πορεία του έργου και στην παρουσίαση της εν λόγω πολιτικής “Και αρχαία και μετρό” που έβαλε ξανά το μετρό στις ράγες.

Στις δυσκολίες που αντιμετωπίστηκαν συμπεριλαμβάνει την πτώχευση της κατασκευαστικής εταιρείας, τη θέση της οποίας πήρε τελικά επιτυχώς κατά τον ίδιο η ΑΚΤΩΡ, τις δικαστικές διαμάχες που υπήρξαν αρχικά με την Ανάδοχο Κοινοπραξία καθώς και το ότι δεν υπήρξε αρχικά χρονοδιάγραμμα. Ωστόσο, ως μεγαλύτερη υπέρβαση ο ίδιος θεωρεί το γεγονός ότι άλλαξε το δόγμα “Ή αρχαία ή μετρό”.

Για την πορεία του έργου ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ανέφερε πως «έχουν τελειώσει οι σήραγγες, το 95% των αρχαιολογικών εργασιών αλλά και το 85% των έργων πολιτικού μηχανικού. Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει οι αρχιτεκτονικές κατασκευές». Κατά τα λεγόμενα του κυρίου Μυλόπουλου το 60% του συνολικού έργου έχει ολοκληρωθεί ενώ με την πολιτική “Και Αρχαία και μετρό” το έργο προχώρησε κατά 20% μέσα σε δύο χρόνια. «Από το 2016 έγινε ένα ρεκόρ απορρόφησης κονδυλίων με αντίστοιχη απορρόφηση για επέκταση της Καλαμαριάς», πρόσθεσε.

Με βάση αυτά τα στοιχεία ο κύριος Μυλόπουλος επανέλαβε τις αρχικές ανακοινώσεις σύμφωνα με τις οποίες το Νοέμβριο του 2020 θα παραδοθεί η βασική γραμμή του μετρό, δύο μήνες αργότερα η γραμμή Καλαμαριάς και λίγο αργότερα, τέλος 2021 – αρχές 2022, οι δύο σταθμοί Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας.

Αναφορικά με την καινοτομία της πολιτικής “Και αρχαία και Μετρό” ο κύριος Μυλόπουλος είπε ότι αυτή «είναι σε θέση να συμφιλιώσει την πόλη με την ιστορία της και θα την πλουτίσει πολιτιστικά. Παράλληλα, θα τονώσει τον τουρισμό, την αγορά, το εμπόριο και θα απογειώσει την οικονομία της πόλης».

Από τους επίσημους εκπροσώπους της εκδήλωσης τον τελικό λόγο είχε η Πολυξένη Αδάμ-Βελένη, Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης. Συντομότερη στις αναφορές της τόνισε πως «το μετρό μπαίνει σε σταθερή τροχιά υλοποίησης και οι κάτοικοι θα μπορούν να καρπωθούν τις ωφέλειές του”.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα