Θεσσαλονίκη

Τα μεγάλα στοιχήματα της Θεσσαλονίκης

Όσο οι κάτοικοι θα απαιτούν, η Θεσσαλονίκη θα μετασχηματίζεται. Τα επόμενα χρόνια, η πόλη έχει ορισμένους ανοιχτούς λογαριασμούς.

Αλέξανδρος Λιτσαρδάκης
τα-μεγάλα-στοιχήματα-της-θεσσαλονίκη-1253121
Αλέξανδρος Λιτσαρδάκης

Εικόνα: Ιωάννης Σεμιτσόγλου

Η νέα διοίκηση του δήμου συμπληρώνει ένα χρόνο από τότε που ανέλαβε τα καθήκοντά της. Μπροστά της συναντά το ορόσημο του Μετρό, τον βραχνά του Flyover και έναν άτακτο δημόσιο χώρο με ανεπαρκές πράσινο.

Η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας λιμνάζει τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια μέσα στην κρίση. Ωστόσο, οι πόλεις εξελίσσονται δυναμικά.

Όσο οι κάτοικοι θα απαιτούν, η Θεσσαλονίκη θα μετασχηματίζεται. Τα επόμενα χρόνια, η Θεσσαλονίκη έχει ορισμένους ανοιχτούς λογαριασμούς.

Η Parallaxi συγκεντρώνει τα μεγάλα στοιχήματα και τα δεδομένα της πόλης για τα επόμενα έτη.

Κυκλοφοριακό

Το κυκλοφοριακό αποτελεί χωρίς αμφιβολία το νούμερο ένα ζήτημα στη Θεσσαλονίκη. Το έργο του Flyover είναι δεδομένο ότι θα ταλαιπωρεί την πόλη τουλάχιστον μέχρι το 2027. Την ίδια στιγμή, τα συμπεράσματα για τη χρησιμότητα και την ουσία του είναι αμφίβολα μέχρι την παράδοσή του. Με αφορμή το έργο και τη συμφόρηση που προκάλεσε στους δρόμους, έγιναν, για πρώτη φορά μετά από χρόνια, προσπάθειες διευκόλυνσης της κίνησης. Η αρχή πραγματοποιήθηκε με την παρουσία της τροχαίας σε κεντρικούς δρόμους και την πραγματική απαγόρευση στάθμευσης στην Τσιμισκή και την Κωνσταντίνου Καραμανλή. Πολλές φορές βέβαια η τροχαία παρουσιάζει υπερβάλλοντα ζήλο, σε μια πόλη που δε διαθέτει αρκετές θέσεις στάθμευσης και έχει ενεργό μόλις ένα μέσο μαζικής μεταφοράς.

Τα οχήματα συνεχίζουν να συνωστίζονται στο κέντρο της πόλης, καθώς οι αποστάσεις σε ώρες αιχμής έχουν αυξηθεί σημαντικά. Το ζήτημα της στάθμευσης παραμένει επίκαιρο, όπως και η προεκλογική δέσμευση της δημοτικής αρχής για .000 νέες θέσεις το χρόνο. Ο δήμος στην παρούσα φάση έχει ανακοινώσει ότι παρέδωσε 500 νέες θέσεις και ότι θα δοθούν επιπλέον 580 θέσεις στάθμευσης σε δημοτικά ακίνητα μέχρι το τέλος του έτους. Βέβαια, το σύνολο των χώρων που παρουσιάζονται, δεν αποτελούν απαραίτητα νέες θέσεις, ωστόσο η παροχή νέων θέσεων στο Μέγαρο Μουσικής (60), η έκταση 200 θέσεων του ΟΛΘ και η δέσμευση για απομάκρυνση εγκαταλελειμμένων, μαζί με τη χωροθέτηση νέων σημείων για δίκυκλα, που ήδη λαμβάνει χώρα, είναι μια αρχή.

Το κρίσιμο είναι αυτές οι θέσεις στάθμευσης, οι στάσεις του ΟΑΣΘ και του Μετρό να μπορούν να επικοινωνούν. Ο ΟΣΕΘ ανακοίνωσε αλλαγές στην κυκλοφορία των λεωφορείων με αφορμή την έναρξη λειτουργίας του Μετρό στις 30 Νοεμβρίου. Το Μετρό θα εξυπηρετεί κυρίως την έλευση των κατοίκων της ανατολικής Θεσσαλονίκης προς το κέντρο, κινούμενο παράλληλα με την Εγνατία. Έτσι, την επόμενη ημέρα θα δούμε περισσότερα λεωφορεία στην Τσιμισκή και λιγότερα στην Εγνατία και στην Αριστοτέλους. Επίσης, γραμμές όπως η 11, 17, 36 και 45 θα συνδέονται απευθείας με σταθμούς, ενώ το 57 και το 58, που εκτελούν δρομολόγια που περνάνε από τα Πεύκα και το Πανόραμα, θα καταλήγουν στους σταθμούς Μετρό ‘’Σιδηροδρομικός Σταθμός’’ και ‘’Νέα Ελβετία’’ αντίστοιχα.

Τα παραπάνω θα είναι εξαιρετικά χρήσιμα για το επιβατικό κοινό, μόνον εάν ο ΟΑΣΘ λειτουργεί σωστά. Η τελευταία ουσιαστική αναβάθμιση στα λεωφορεία που παρατηρήθηκε ήταν τα 110 ηλεκτρικά οχήματα που προστέθηκαν τον Μάιο. Τα ζητήματα στον οργανισμό παραμένουν, καθώς το τελευταίο δίμηνο παρατηρήθηκαν επαναλαμβανόμενα ατυχήματα και δυστυχήματα, ενώ τα δρομολόγια συνεχίζουν να μην εκτελούνται με συνέπεια σε όλες τις γραμμές. Ενδεικτικό είναι ότι, μια καθημερινή στις 17:00 το απόγευμα, όλες οι γραμμές που καταλήγουν στην Πλατεία Ελευθερίας (5,6,33,35), και αρκετές στην Αριστοτέλους (32,21,38) και τον Σιδηροδρομικό Σταθμό (64, 23) έχουν ένα λεωφορείο εν κινήσει, με αποτέλεσμα ο χρόνος αναμονής στη στάση να είναι από 18’ έως 25’.

Ο Εύοσμος, με το Μετρό σε λειτουργία, θα συνεχίσει να παραμένει απομονωμένος από το κέντρο της πόλης. Ο δεύτερος μεγαλύτερος δήμος στη Βόρεια Ελλάδα, είναι εξαρτημένος αποκλειστικά από τον ΟΑΣΘ. Ο Δυτικός Προαστιακός είναι απαραίτητος για τους κατοίκους και τους εργαζομένους του Ευόσμου, της Μενεμένης, του Κορδελιού και της Σίνδου.

Το Υπουργείο και η Περιφέρεια αναφέρουν ότι οι υπογραφές για το έργο θα μπουν μέσα στο 2025 και το έργο θα να είναι έτοιμο το 2027. Αν δεν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, όπως συχνά συμβαίνει, αυτό θα σημαίνει πως για τα επόμενα πέντε έτη οι κάτοικοι των δυτικών συνοικιών θα συνεχίσουν να μην επικοινωνούν με ευκολία με το κέντρο. Το μόνο βέβαιο είναι ότι η καθυστέρηση αυτή είναι αδικαιολόγητη για ένα υπέργειο έργο, πάνω σε ήδη χαραγμένες σιδηροδρομικές διαδρομές και με μελέτες που έχουν προταθεί εδώ και χρόνια.

Αθλητικές εγκαταστάσεις

Οι αθλητικές υποδομές της Θεσσαλονίκης παραμένουν στάσιμες από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων. Ωστόσο, στον ορίζοντα υπάρχει μια ευκαιρία για την αναβάθμιση τους. Για το θέμα έθεσε ψηλά τον πήχη ο ίδιος ο δήμαρχος, Στέλιος Αγγελούδης, καθώς ζήτησε από την κυβέρνηση να αναλάβει η πόλη τους Μεσογειακούς Αγώνες του 2030 ή 2034. Κάτι τέτοιο, πέραν από την οργάνωση που απαιτεί, θα έχει και ένα άμεσο όφελος για την πόλη με τη δημιουργία νέων και την αναβάθμιση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων.

Προϋπόθεση είναι να παρουσιαστεί η κυβέρνηση και η πόλη με σοβαρότητα, μπροστά στη σύνταξη και στην κατάθεση φακέλου για τη διεκδίκηση αυτής της διοργάνωσης. Σε περίπτωση που η πόλη της Θεσσαλονίκης αναλάβει τους Μεσογειακούς Αγώνες, με δεδομένο τον όγκο των αθλητών και των αγώνων, θα χρειαστούν επιπλέον κολυμβητήρια, και ανακαίνιση των υφιστάμενων γηπέδων και κλειστών εγκαταστάσεων.

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΒΡΟΥΤΣΗ ΣΤΟ ΚΑΥΤΑΝΖΟΓΛΕΙΟ ΣΤΑΔΙΟ ΚΑΙ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ ( ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ / EUROKINISSI)

Αυτή είναι η ευκαιρία για τις εγκαταστάσεις της πόλης, αλλά η πραγματικότητα σήμερα είναι απογοητευτική. Το Εθνικό Στάδιο της πόλης, το Καυτανζόγλειο, βρισκόταν την τελευταία πενταετία σε τραγική κατάσταση, παρουσιάζοντας υγρασία στους τοίχους, διαλυμένα δάπεδα, ενώ με τις πρώτες βροχές τα προπονητήρια πλημμύριζαν. Τον Δεκέμβριο του 2023, μετά από τη δημοσίευση απογοητευτικών εικόνων για την κατάσταση του σταδίου, ο αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού δήλωσε για το Καυτανζόγλειο Στάδιο, πως θα γίνει ισότιμο του ΟΑΚΑ. Τον Σεπτέμβριο του 2024 ξεκίνησαν εργασίες στον χώρο, ο οποίο παρ’ ότι το πιο μεγάλο, κεντρικό και κατάλληλο στάδιο για αθλητές στίβου στην πόλη, παρέμενε ασυντήρητο από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Πέραν από τους κλειστούς χώρους άθλησης, υπάρχουν αρκετές ανοιχτές δημοτικές εγκαταστάσεις, κυρίως στη Νέα Παραλία. Ωστόσο, υπάρχει έντονη έλλειψη σε πάρκα και αθλητικές εγκαταστάσεις στις γειτονιές των διαμερισμάτων ανατολικά του κέντρου. Το 2018, ο δήμος αποχαρακτήρισε ένα οικόπεδο στη Χαριλάου, που με απόφαση του 1998 είχε χαρακτηριστεί ως χώρος αθλητικών εγκαταστάσεων. Συγκεκριμένα, ένα οικόπεδο 2 στρεμμάτων στη συμβολή των οδών Αρετούσης και Αλεξάνδρου Θεοδοσιάδη, κοντά στο πάρκο της Νέας Ελβετίας, αντί να προχωρήσει ως έργο που θα προσθέσει ένα οικόπεδο άθλησης, αποχαρακτηρίστηκε και επέστρεψε στην ιδιοκτήτρια εταιρεία λόγω έλλειψης πόρων. Οι κάτοικοι της περιοχής έχουν προσφύγει στο ΣτΕ από το 2022 και ζητούν ο Δήμος να αναλάβει πρωτοβουλίες για την εύρεση της αναγκαίας χρηματοδότησης για χρήση του οικοπέδου ως χώρου αθλητικών εγκαταστάσεων.

Πράσινο

Το αστικό πράσινο επηρεάζει άμεσα και έμμεσα την υγεία των κατοίκων. Η Θεσσαλονίκη όχι μόνο διαθέτει λιγότερο από 2 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο, αλλά σύμφωνα με μελέτη του περιοδικού Sustainability, την περίοδο 2006-2016, 2.664 θάνατοι στην πόλη οφείλονται στα επίπεδα μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρά της. Η κατάσταση θα μπορούσε να είναι διαφορετική αν, μετά τις επανειλημμένες καταδίκες της χώρας από το Δικαστήριο της ΕΕ, η πόλη προχωρούσε σε δενδροφυτεύσεις, που μειώνουν την ατμοσφαιρική ρύπανση.H δημοτική αρχή έχει δηλώσει ότι στο τέλος της θητείας της θα υπάρχουν 100.000 νέα δέντρα. Παράλληλα, σύμφωνα με δηλώσεις, με την απόδοση του μετρό προγραμματίζεται να τοποθετηθούν 2.000 δέντρα στους σταθμούς, και μέχρι τον Απρίλιο πρόκειται να πραγματοποιηθούν επιπλέον 5.000 φυτεύσεις.

Μετά την ανάπλαση της Νέας Παραλίας το 2013, δεν έχει γίνει κάποια ενέργεια για μαζική ανάπτυξη νέου πρασίνου. Μέσα στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης υπάρχουν τέσσερα αστικά πάρκα. Ως τέτοια χαρακτηρίζονται χώροι πρασίνου άνω των 15 στρεμμάτων. Αυτά βρίσκονται στη ΧΑΝΘ, στη Νέα Παραλία, στο Πεδίον του Άρεως και στη Νέα Ελβετία.

Το στρατόπεδο Παύλου Μελά αποδόθηκε από την πολιτεία στον ομώνυμο δήμο το 2017, με σκοπό την κατασκευή μητροπολιτικού πάρκου. Παρά το γεγονός ότι το 2021 υπεγράφη σύμβαση, με χρόνο παράδοσης τον Σεπτέμβριο του 2023, το έργο έχει πάρει δύο παρατάσεις, και η πρώτη φάση του δεν αναμένεται να παραδοθεί πριν από την άνοιξη του 2025. Ο χώρος πρασίνου είναι πολύ σημαντικός για την ευρύτερη περιοχή, καθώς μπορεί να προσελκύσει όχι μόνο τους κατοίκους του δήμου, αλλά και αυτούς από την Ξηροκρήνη, τη Νεάπολη και τους Αμπελόκηπους.

Το στρατόπεδο Κόδρα αντίστοιχα, στην άλλη μεριά της πόλης, παραμένει αναξιοποίητο. Εκεί δεν υφίσταται σχέδιο αξιοποίησης προς το παρόν, παρ’ ότι αποδόθηκε και αυτό στον οικείο δήμο Καλαμαριάς. Οι κάτοικοι δραστηριοποιούνται και αθλούνται στο εσωτερικό του, πραγματοποιώντας προσπάθειες για να αποκτήσει ζωή. Ωστόσο, η εγκατάλειψη μιας τέτοιας μεγάλης έκτασης αποδυναμώνει με τα χρόνια τη χρήση του οικοπέδου.

Το στρατόπεδο Καρατάσιου εγκαταλείφθηκε από τον στρατό το 2003. Έκτοτε τα 689 στρέμματα έχουν παραμείνει αναξιοποίητα. Η τελευταία πρόταση που έχει κατατεθεί για το χώρο από τη δημοτική αρχή του Παύλου Μελά χρονολογείται το 2018, όταν μετά από διαβούλευση εγκρίθηκε σχέδιο που προέβλεπε πράσινο στα 3/4 της έκτασης. Τον Ιούλιο του 2022, ένα μέρος της έκτασης παραχωρήθηκε στο Υπουργείο Υγείας για την ανέγερση Ογκολογικού Νοσοκομείου. Ωστόσο, η πρόταση του δήμου δεν έχει προχωρήσει, με αποτέλεσμα κάτοικοι και φορείς της περιοχής να συνασπιστούν τον Μάιο του 2023, με τη μορφή της Πολεοδομικής Επιτροπής Γειτονιάς Πάρκου Καρατάσιου. Σκοπός της επιτροπής είναι να διεκδικήσει την πραγματοποίηση του σχεδίου από το δήμο και την κεντρική κυβέρνηση, αλλά και μετά την υλοποίηση της ανάπλασης, να λειτουργήσει ως θεματοφύλακας του πρασίνου.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει 636 χώρους πρασίνου. Οι περισσότεροι από αυτούς είναι μικροί χώροι πρασίνου, με μεγάλα παρτέρια, χωρίς να είναι στην καλύτερη κατάσταση, καθώς τα περασμένα χρόνια δεν πραγματοποιούνταν συστηματική συντήρηση των πάρκων. Το αποτέλεσμα ήταν δέντρα να ξεραίνονται και να κόβονται, χωρίς να αντικαθίστανται. Η δημοτική αρχή ισχυρίζεται ότι μέσα σε αυτούς τους χώρους, μπορούν να τοποθετηθούν τουλάχιστον 5.000 δέντρα. Μάλιστα, σύμφωνα με μελέτες του δήμου σχεδιάζεται να τοποθετηθούν 500 δέντρα στη Νέα Παραλία και στο Μέγαρο Μουσικής.

Πέραν από το Δήμο, μεγάλοι οργανισμοί όπως το ΑΠΘ, ο ΟΣΕ και ο ΟΛΘ που διαθέτουν μεγάλες εκτάσεις θα μπορούσαν να προχωρήσουν σε σχετικές ενέργειες για τη δημιουργία πράσινων πάρκων μέσα στα οικόπεδα τους. Το μόνο έργο μαζικής δεντροφύτευσης που λαμβάνει χώρα αυτή τη στιγμή στην πόλη εκτελείται από ιδιώτη. Πρόκειται για μια έκταση 3.000 στρεμμάτων στην περιοχή του ΤΙΤΑΝ στην Ευκαρπία, στην οποία δημιουργείται ένα περιαστικό δάσος με την πρόβλεψη να κάνει λόγο για 300.000 δέντρα. Οι εργασίες δενδροφύτευσης, που ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 2023, παράλληλα με την διάνοιξη και συντήρηση μονοπατιών, καθώς και την κατασκευή σχετικών υποδομών, είναι δωρεά του επιχειρηματία Σταύρου Ανδρεάδη.

Σήμερα, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Χωροθέτησης Αστικού Πρασίνου, τον καλύτερο δείκτη επάρκειας πρασίνου γύρω από τα κτήρια παρουσιάζει η Άνω Πόλη, η Βούλγαρη και η Νέα Ελβετία. Τον χειρότερο δείκτη παρουσιάζει η περιοχή του Φαλήρου, της Ξηροκρήνης, της Ανάληψης και της κάτω Τούμπας, καθώς και οι συνοικίες της Αριστοτέλους.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα δεδομένα του Δήμου, από τον Μάιο του 2022, πρώτο σε έκταση πρασίνου έρχεται το Α’ διαμέρισμα με 269.881 τ.μ, ενώ το Δ΄ διαμέρισμα, δηλαδή η Τούμπα, βρίσκεται αποκομμένο από το πράσινο με λιγότερο από 1 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο (0,77) και μόλις 1.471 δέντρα.

Το οικόπεδο στο Αθλητικό Πάρκο Γαλαξία, χαρακτηρισμένο στο παρελθόν ως δημόσιος χώρος πρασίνου και άθλησης, παρ’ ότι εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση για την ανάπλαση του, το έργο δεν προχώρησε ποτέ. Το αποτέλεσμα ήταν να αποχαρακτηριστεί και να ισοπεδωθεί πρόσφατα για την κατασκευή οκταώροφης οικοδομής. Μερίδα κατοίκων της περιοχής έχουν αντιδράσει ζητώντας τον φάκελο του έργου χρηματοδότησης και πιέζουν ο χώρος να παραμένει δημόσιος πριν ξεκινήσουν οι εργασίες δόμησης.

Ανάπλαση ΔΕΘ

Η ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον τόσο του δημοτικού συμβουλίου, όσο και της κοινωνίας των πολιτών. Έχουν διατυπωθεί ποικίλες ιδέες και κυρίως κόκκινες γραμμές. Σύμφωνα με όσα έχουν εξαγγελθεί, το 2026 αναμένεται να εγκατασταθεί ο παραχωρησιούχος. Το έργο εκτιμάται ότι θα χρειαστεί πέντε χρόνια για να ολοκληρωθεί, αλλά δεν είναι απίθανο κατά την ανασκαφή να προκύψουν αρχαιολογικά ευρήματα. Πριν γίνει αυτό όμως, θα πρέπει να υπάρξει συμφωνία αναφορικά με το σχέδιο ανάπλασης.

Η διοίκηση της ΔΕΘ επιδιώκει να μεταμορφώσει την Έκθεση καθιστώντας την επιχειρηματικό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Τα σχέδια του νέου, ConFex Park όπως θα ονομάζεται, περιλαμβάνουν ένα ξενοδοχείο 150 κλινών και υπόγειο πάρκινγκ. Η εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι η κίνηση της οικονομικής δραστηριότητας, μετά την ανάπλαση, θα ξεπερνά τα 500 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

Η δημοτική αρχή έχει θέσει ορισμένες προϋποθέσεις προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Η βασική αφορά τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο νότιο τμήμα. Ο Δήμος διεκδικεί αναφορικά με την έκταση: Μητροπολιτικό Πάρκο 100 στρεμμάτων με πυκνή φύτευση 4.000 δέντρων, δημιουργία πάρκου έκτασης 12-14 στρεμμάτων στους χώρους της Αγίας Φωτεινής και απουσία περίφραξης στους χώρους της ΔΕΘ.

Το διάλογο συμπληρώνει η Κίνηση Πολιτών, η οποία απαρτίζεται από ακαδημαϊκούς, οι οποίοι σημειώνουν τον κίνδυνο να μετατραπεί η ΔΕΘ σε ένα κατασκευαστικό έργο επιχειρηματιών. Συγκεκριμένα, πρόσφατα παρουσίασαν στοιχεία που αναφέρουν ότι βάση του σχεδίου που ισχύει μέχρι σήμερα, οι ζώνες πρασίνου από τα περίπου 175 στρέμματα της ΔΕΘ, δεν ξεπερνούν τα 60 στρέμματα, όπως παρουσιάζονται από το ΤΑΙΠΕΔ. Επιπλέον ισχυρίζονται πως δεν προβλέπονται αμιγείς χώροι πρασίνου, καθώς 3 από τα 6 οικοδομικά τετράγωνα δομούνται, ενώ τα υπόλοιπα 2 προορίζονται για πολιτιστικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες. Η πρόταση της Κίνησης Πολιτών είναι η ΔΕΘ να αποδοθεί στην κοινωνία ως Μητροπολιτικό Πάρκο, με την ταυτόχρονη μεταφορά του εκθεσιακού κέντρου στα δυτικά της πόλης.

Σχολική στέγη

Ανεπαρκείς αίθουσες χωρίς κλιματισμό, που δημιουργήθηκαν ως λύση ανάγκης, φιλοξενούν για σχεδόν μισό αιώνα μαθητές και μαθήτριες.

Από το σεισμό του 1978, παραπάνω από τέσσερις γενιές παιδιών κάνουν μάθημα σε λυόμενα. Κάθε δημοτική αρχή μεταθέτει το πρόβλημα στην επόμενη. Για πρώτη φορά φαίνεται ότι το θέμα προχωρά σε διευθέτηση, καθώς η δημοτική αρχή εξασφάλισε χρήματα για την αντικατάσταση των σχολείων από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Από την άλλη, η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, σχολίασε σχετικά με την εξέλιξη της μετεγκατάστασης, ότι δεν μπορεί να αποτελεί λύση το γκρέμισμα των σχολείων, χωρίς να έχει αρχίσει η κατασκευή νέων. Η μεταφορά των μαθητών από τα σχολεία αυτά, σε άλλους εκπαιδευτικούς χώρους που στεγάζονται ήδη άλλοι μαθητές, θα δημιουργήσει μια νέα επιβάρυνση σε άλλες εκπαιδευτικές μονάδες.

Τα νέα σχολικά κτίρια πρόκειται να κατασκευαστούν με τα χρήματα που εξασφάλισε ο Δήμος, αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή. Οι κτιριακές υποδομές είναι ήδη και θα γίνουν ακόμη πιο ανεπαρκείς στο μέλλον, όσο ο πληθυσμός της πόλης αναπτύσσεται. Το στοίχημα για τη σχολική στέγη δεν είναι μόνο η αντικατάσταση των λυόμενων, αλλά και νέα οικόπεδα για νέα κτίρια. Σε αυτό το σημείο ο Δήμος θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει την Εκκλησία της Ελλάδος.

Τα οικόπεδα της εκκλησίας

Τον Ιούλιο του 2024, το δημοτικό συμβούλιο πέρασε σχεδόν ομόφωνα ψήφισμα που δηλώνει την αντίθεσή του στην δόμηση εννέα οικοπέδων της Εκκλησίας, εντός των ορίων του δήμου. Η Εκκλησία της Ελλάδος όμως έχει σκοπό την οικονομική εκμετάλλευση των περιουσιακών της στοιχείων. Έτσι, επέλεξε πρόσφατα την μακροχρόνια μίσθωση και την αντιπαροχή εννέα οικοπέδων ιδιοκτησίας της εντός του δήμου Θεσσαλονίκης. Πέντε από τα οικόπεδα είχαν στο παρελθόν δεσμευτεί για ανέγερση σχολείων, αλλά στη συνέχεια αποχαρακτηρίστηκαν. Τα οικόπεδα που έχουν αποχαρακτηριστεί και αποτελούν στοίχημα για τον Δήμο είναι τα εξής:

1. Το πρώην 1ο Εσπερινό Γυμνάσιο, στην οδό Μανουσογιαννάκη στο κέντρο. Αποχαρακτηρίστηκε το 2017, ενώ προοριζόταν για την ανέγερση δημοτικού σχολείου. 2. Γωνιακό οικόπεδο στην Τούμπα, στη συμβολή των οδών Εφέσου και Επιγόνου. Αποχαρακτηρίστηκε το 2006, ενώ σχεδιαζόταν η ανέγερση νηπιαγωγείου. 3. Το πάρκινγκ στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Εθνικής Αμύνης, που πλέον δημοπρατήθηκε με στόχο την ανέγερση πεντάστερου ξενοδοχείου. Το 2007 αποχαρακτηρίστηκε, αν και προηγουμένως προοριζόταν για την ανέγερση σχολείου. 4. Γωνιακό οικόπεδο στην παραλία, στη Βασιλείου Χατζή. Σχεδιαζόταν η κατασκευή νηπιαγωγείου, αλλά το 2006 αποχαρακτηρίστηκε. 5. Διαμπερές οικόπεδο στη συμβολή Βασιλίσσης Όλγας και Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Σχεδιαζόταν η κατασκευή σχολείου, αλλα αποχαρακτηρίστηκε το 2007.

Δημόσιος χώρος

Η δημοτική αρχή έχει μπροστά της μια σειρά από έργα αναπλάσεων, που αν ανασχεδιαστούν κατάλληλα και ολοκληρωθούν, μπορούν να αλλάξουν την δημόσια εικόνα της πόλης και την καθημερινότητα των κατοίκων της. Τα βασικά έργα είναι: το ξύλινο ντεκ για την διαπλάτυνση της παραλίας, η ανάπλαση της Αγίας Σοφίας και της πλατείας Διοικητηρίου, η αναμόρφωση των Στάυλων Παπάφη και η εκτέλεση του έργου στην Αριστοτέλους και σε άλλους δέκα εμπορικούς δρόμους.

Ο Πρόδρομος Νικηφορίδης, Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας μιλά στην Parallaxi για μερικά από τα παραπάνω:

«Το έργο για την ανάπλαση των 10 εμπορικών δρόμων, αφορά όλα τα δημοτικά διαμερίσματα. Στο πρώτο διαμέρισμα είναι η οδός Εγνατία και η οδός Ολύμπου. Στην Εγνατία από τη στιγμή που θα ξεκινήσει το εργοτάξιο, σημαίνει ότι από τη μία πλευρά θα έχουμε αναγκαστικά μία λωρίδα λιγότερη. Δεν μπορείς να ξαναφτιάξεις τα πεζοδρόμια αν δεν έχεις έναν χώρο εργοταξίου που θα υποστηρίξει την ανακατασκευή των πεζοδρομίων. Αυτό θα συμβεί βέβαια και σε άλλους δρόμους, όπως στην Παπάφη και στην 25ης Μαρτίου. Η σημαντικότερη επίπτωση όμως είναι στην οδό Εγνατία, γιατί οι υπόλοιποι δρόμοι σε ένα βαθμό είναι μικρότερης κίνησης.

Το άλλο κρίσιμο θέμα είναι ότι η μελέτη που έγινε τα προηγούμενα χρόνια από την προηγούμενη διοίκηση προβλέπει μια μελέτη, που παραλήφθηκε μάλλον χωρίς να τη δει κανείς. Το χυτό δάπεδο που έχει προδιαγραφεί για όλα τα πεζοδρόμια είναι η χειρότερη επιλογή που θα μπορούσαν να κάνουν. Στα πεζοδρόμια συχνά σκάβουν και περνάνε δίκτυα, με αυτό το υλικό οποιαδήποτε τομή θα είναι έπειτα ορατή. Αυτό εμένα προσωπικά και όλη τη δημοτική αρχή μας αγχώνει και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις.

Η μελέτη του ξύλινου ντεκ έχει ξεκινήσει και σε τρεις μήνες το αργότερο πιστεύω θα έχει παραδοθεί. Έπειτα ακολουθεί ο διαγωνισμός, αφού πάρουμε βέβαια όλες τις εγκρίσεις, με πιο απαιτητική την περιβαλλοντική άδεια. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να επισπεύσουμε την έγκριση του θέματος. Το έργο στους Σταύλους Παπάφη έχει ξεκινήσει. Υπήρχε ένα θέμα με την κοπή των 29 δένδρων, τελικά καταφέραμε να το περιορίσουμε σε 17. Υπάρχει και εκεί η έγκριση και τις επόμενες μέρες ξεκινάει εντατικά το έργο, γιατί υπολειτουργούσε το τελευταίο διάστημα.

ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (ΜΟΤΙΟΝΤΕΑΜ/ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ)

Αναφορικά με το θέμα της Αριστοτέλους δεν έχουμε ακόμα τις παρατηρήσεις του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων, οπότε δεν έχουμε κάποια εξέλιξη. Εμείς διεκδικούμε να διατηρηθούν όλες οι μανόλιες και τα σημαντικά δέντρα στον άξονα, να βρεθούν βιώσιμες λύσεις για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και επίσης να δοθεί τέλος στην σκέψη για το υγρό στοιχείο μέσα στην πλατεία. Ο χώρος έχει μία καθημερινή χρήση με πάρα πολλές παραχωρήσεις για δημόσιες εκδηλώσεις και δεν πρέπει να χάσει τον χαρακτήρα του».

Πέραν από το σχεδιασμό στο δημόσιο χώρο, το ζήτημα είναι και η ρύθμισή του. Η νέα κανονιστική για τους περιορισμούς στα τραπεζοκαθίσματα συμμαζεύει κάπως την ακατάστατη συνθήκη που επικράτησε μετά τον κορονοϊό. Παράλληλα βέβαια, προσπαθεί να ακολουθήσει μια λογική που θα έχει τους πάντες ευχαριστημένους, αλλά παραχωρεί διευκολύνσεις. Στην πράξη, οι αλλαγές αφορούν τη μείωση της κατά πλάτος έκτασης των τραπεζοκαθισμάτων. Την ίδια στιγμή όμως, οι καταστηματάρχες θα μπορούν να θωρακίζουν τα πεζοδρόμια με ανεμοφράκτες έως 1.80 στο ύψος και θα επιτρέπεται να αναπτύσσονται κατά μήκος οικοδομών, αν υπάρχει συναίνεση.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα