Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα

Όταν η Θεσσαλονίκη παρουσιάζεται ως παράδεισος απασχόλησης, τουρισμού και περιβάλλοντος αλλά τα στοιχεία λένε άλλα...

Parallaxi
τα-ψεύτικα-τα-λόγια-τα-μεγάλα-1000448
Parallaxi

Το success story της Θεσσαλονίκης είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει στο Οικονομικό Forum των Δελφών ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης. Με αυτό τον όρο προφανώς θα πορευτεί όμως μέχρι τις εκλογές. Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά, καθώς πίσω από τον καπνό υπάρχει πάντα και η φωτιά που μπορεί να σε κάψει:

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στις δεκάδες εταιρίες που έχουν έρθει τα τελευταία χρόνια στη Θεσσαλονίκη όπως η Cisco, η Pfizer, η Deloitte, η FAIS, η Xcelsus, η Deutche Telecome κ.α. «Έχουν δημιουργήσει τουλάχιστον 3.000 θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης. Είναι επιστήμονες σε πολλές περιπτώσεις απόφοιτοι των πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης, του Αριστοτελείου, του Πανεπιστημίου Μακεδονία. Το brain drain το οποίο σχολιάζαμε στα πρώτα χρόνια του Forum των Δελφών, έχει γίνει πλέον brain gain και χαίρομαι πάρα πολύ για αυτό», σημείωσε.

Ξεκινώντας από το αυτονόητο νομίζω ότι οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι οι εταιρείες αυτές δεν έρχονται στη Θεσσαλονίκη διότι έκανε κάτι για αυτό ο δήμαρχος της πόλης αλλά γιατί τα φτηνά εργατικά χέρια επιστημόνων από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και όχι οι απόφοιτοι των Θεσσαλονικιώτικων πανεπιστημίων και πόσο μάλλον τα παιδιά της πόλης είναι πρώτης τάξεως ευκαιρία αλίευσης δυναμικού. Αν πχ έχεις ένα Βούλγαρο 28ρη με δυο μεταπτυχιακά και μισθό 800 ευρώ ναι θα δημιουργήσεις hub.

Η πραγματικότητα βέβαια για το brain gain διαφέρει. Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία στην πόλη της Θεσσαλονίκης ξεπερνά στο πραγματικό της νούμερο το 30%. Δέκα χρόνια πριν, στην κορύφωση της κρίσης το ποσοστό βρισκόταν στο 26%.

Το Φεβρουάριο του 2023 η Ελλάδα τερμάτισε πρώτη στην ανεργία των νέων ενώ η ΓΣΕΕ επισημαίνει ότι στην πραγματικότητα το αποτέλεσμα της μείωσης του ποσοστού συμμετοχής στο εργατικό δυναμικού και της επακόλουθης μείωσης του εργατικού δυναμικού και όχι τόσο της αύξησης της απασχόλησης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat, που αναλύει έκθεση της Eurobank αναφορικά με τις μεταναστευτικές ροές προς και από την Ελλάδα των ατόμων με ελληνική υπηκοότητα από το 2010 μέχρι το 2021, η εξερχόμενη μετανάστευση από την Ελλάδα των ατόμων με ελληνική υπηκοότητα (όλων των ηλικιών) ήταν διαρκώς υψηλότερη από την αντίστοιχη εισερχόμενη μετανάστευση προς την Ελλάδα. Σωρευτικά, από το 2010 που επιβλήθηκαν τα μνημόνια έως και το 2021, μετανάστευσαν σε άλλες χώρες 592.200 άτομα, τα οποία ήταν κυρίως νεαρής και παραγωγικής ηλικίας.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε αυτό τον καιρό το ινστιτούτο Henrich Boll ένας στους τέσσερις ενήλικες στην Κεντρική Μακεδονία (23% έναντι μ.ο. 22%) όχι μόνο σκέφτηκαν να μετακομίσουν σε άλλη πόλη, αλλά σχεδιάζουν να το πραγματοποιήσουν μελλοντικά. Οι περισσότεροι που σχεδιάζουν κάποια στιγμή να μετακομίσουν είναι ηλικίας 17-34 ετών, ακολουθούν όσοι είναι έως 45 ετών, και πολύ λιγότεροι άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας σκέφτονται να κάνουν ένα νέο ξεκίνημα σε άλλο τόπο. Σύμφωνα με την εφημερίδα Μακεδονία 46% των νέων της περιοχής είτε έχει ήδη φύγει είτε σκέφτεται να μετακινηθεί είτε σε άλλη πόλη (42%) είτε στο εξωτερικό (55%). Οι λόγοι που αποφασίζουν οι νέοι να φύγουν είναι κυρίως προσωπικοί (59%) και δευτερευόντως η υποβάθμιση της περιοχής τους (37%).

Ο δείκτης της απασχόλησης σε μια Θεσσαλονίκη που την παρουσιάζει ως την πόλη των μεγάλων επενδύσεων  είναι στον πάτο των περιφερειών του ΟΟΣΑ (στο κατώτερο 8%!) ενώ τραγικός είναι και ο δείκτης ικανοποίησης από τη ζωή (life satisfaction) των πολιτών που βρίσκεται κάτω από το 88% του συνόλου των περιφερειών… πολύ χαμηλά είναι και άλλοι δείκτες (π.χ. περιβάλλον, στέγαση, κτλ) ενώ μόνο ο δείκτης της ασφάλειας βρίσκεται σε ικανοποιητικό επίπεδο.

Ο Κ. Ζέρβας μίλησε επίσης για τη θεαματική άνοδο του τουρισμού στη Θεσσαλονίκη όπως αυτή αποτυπώνεται στην αύξηση των αφίξεων στο Αεροδρόμιο Μακεδονία κατά 50% στο πρώτο τρίμηνο του 2023, τα πολυτελή ξενοδοχεία που χτίζονται και την κρουαζιέρα. «Από τα 33 εκατομμύρια τουρισμού σε κρουαζιέρα να πάρουμε όλοι οι δήμοι ένα κομμάτι. Πέρσι ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, υποδέχτηκε 40.000 τουρίστες κρουαζιέρας, 400% παραπάνω από το 2021 και φέτος πάμε για 70.000, δηλαδή 700% πάνω σε σχέση με τη χρονιά που ξεκινήσαμε», είπε χαρακτηριστικά.

Οι συγκρίσεις του κ. Ζέρβα βέβαια αφορούν περιόδους πανδημίας που ταξίδια δεν πραγματοποιούνταν. Ας δούμε τα πραγματικά δεδομένα της πόλης και του τουρισμού.

Το πρώτο εξάμηνο του 2022 καταγράφηκε μείωση διανυκτερεύσεων που προσεγγίζει το 25%, σε σχέση με το προπανδημικό 2019, για τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με έρευνα της Ένωσης Ξενοδόχων. Αναλυτικότερα, στο διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου καταγράφηκαν 825.712 διανυκτερεύσεις Ελλήνων και αλλοδαπών τουριστών, έναντι 1.099.095 στο πρώτο μισό του 2019 (-24,87% ή απώλεια 273.383 διανυκτερεύσεων)

Κατά το εννεάμηνο του 2022 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 σημειώθηκε πτώση τόσο στην πληρότητα της τάξεως του 13,9% με 61% μέση πληρότητα, όσο και στο RevPar της τάξης του 3,4%, με το δείκτη αυτό να ανέρχεται για το εννεάμηνο του 2022 μόλις στα 52,61 ευρώ.

Στο αεροδρόμιο Μακεδονία η επιβατική κίνηση το 2022 υπολείπεται ακόμη αυτής του 2019, με 5,5 εκατ. διακινηθέντες επιβάτες στο ενδεκάμηνο, μειωμένη κατά 14,5% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.

Όσο για τον οδικό τουρισμό στον οποίο πάντα βασίζονταν η Θεσσαλονίκη:

Την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2022, καταγράφηκαν 4,2 εκατομμύρια λιγότερες διεθνείς αφίξεις από τους μεθοριακούς σταθμούς για τους επισκέπτες που έρχονται στη χώρα οδικώς, σε σύγκριση με τα 11,8 εκατομμύρια της αντίστοιχης περιόδου του 2019.

Μείωση καταγράφηκε από όλες τις γειτονικές χώρες: Ειδικότερα, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφεται από την Βουλγαρία κατά 3 εκατ. ή αλλιώς κατά 51,8% με ένα σύνολο 2,8 εκατ. οδικών αφίξεων και ακολούθησε η Βόρεια Μακεδονία με πτώση κατά 15,9% και συνολικά 2,6 εκατ. οδικές αφίξεις.

Η μείωση από την Αλβανία ήταν της τάξεως του 21,9% στο 11μηνο καθώς οι οδικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 1,4 εκατ. ενώ η μεγαλύτερη βελτίωση καταγράφηκε από την Τουρκία που σημείωσε μικρότερη μείωση κατά 29,1% με τις οδικές αφίξεις να διαμορφώνονται σε 724 χιλιάδες.

Ο κ. Ζέρβας αναφέρθηκε και στις μεγάλες επενδύσεις που γίνονται στο real estate αλλά και στην αξιοποίηση παλιών βιομηχανικών κτιρίων όπως η βιομηχανία Αλατίνι, το ΦΙΞ κ.α. «Όλα αυτά περιγράφουν κάποια success story: μια πλευρά στις επενδύσεις, σε μεγάλες επενδύσεις που γίνονται και στη γη και είναι πολύ σημαντικό ότι εμείς βοηθούμε ώστε να γεμίσουμε την αγορά της πόλης, τους εμπορικούς δρόμους, με υποδομές και δίκτυα», τόνισε.

Το ζήτημα βέβαια στις επενδύσεις αυτού του είδους είναι το πραγματικό οικονομικό αποτύπωμα στη ζωή της πόλης, αν δηλαδή θα διαχυθεί στο σύνολο της οικονομικής δραστηριότητας της περιοχής αποφέροντας οφέλη στο τοπικό επιχειρείν και τη ζωή των κατοίκων της αλλάζοντας την εικόνα εγκατάλειψης.

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας αναφέρθηκε επίσης στα 160 εκατομμύρια ευρώ που εξασφάλισε ο Δήμος Θεσσαλονίκης με την αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου σύγχρονου χρηματοδοτικού εργαλείου, την ένταξη της Θεσσαλονίκης στην ευρωπαϊκή αποστολή για Κλιματικά Ουδέτερες και Έξυπνες πόλεις αλλά και στο τεράστιο έργο της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του Δήμου.

Αυτό που δεν είπε ο κ. Ζέρβας στους Δελφούς είναι ότι η Θεσσαλονίκη κατετάγη σε μια από τις χειρότερες θέσεις διεθνώς διότι οι συστηματικές υπερβάσεις στις τιμές των μικροσωματιδίων συνεχίστηκαν κυρίως στη Θεσσαλονίκη και έτσι το 2021 η Ελλάδα παραπέμφθηκε στο Ευρωδικαστήριο και έτσι προέκυψε η πρόσφατη καταδίκη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για υπερβάσεις στις τιμές των μικροσωματιδίων Κύρια πηγή των αιωρούμενων μικροσωματιδίων είναι η καύση ορυκτών καυσίμων και βιομάζας, βιομηχανικές δραστηριότητες και η κυκλοφορία οχημάτων. Οι αυξημένες τιμές των μικροσωματιδίων πλήττουν πνεύμονες και κυκλοφορικό.

Τελικά είναι ωραίες οι εκθέσεις ιδεών και το show όμως η πραγματικότητα απέχει έτη φωτός…

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα