Θεσσαλονίκη: Ανησυχία για την ασφαλή λειτουργία του μετρό εκφράζει η παράταξη Μυλόπουλου

Ο πλημμυρικός κίνδυνος, το flyover και η λειψυδρία στο επίκεντρο της συζήτησης

Parallaxi
θεσσαλονίκη-ανησυχία-για-την-ασφαλή-λ-1210820
Parallaxi

Σε συνέντευξη τύπου προχώρησε η παράταξη “Αλλαγή στην Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας”, επικεφαλής της οποίας είναι ο καθηγητής του ΑΠΘ, Γιάννης Μυλόπουλος.

Το θέμα της συζήτησης ήταν γύρω από την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων της .Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας.

Αναλυτικότερα, τα σημεία στα οποία δόθηκε έμφαση:

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ «ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ»

Στις περισσότερες των περιπτώσεων η διοίκηση, δια των αρμόδιων κάθε φορά αντιπεριφερειαρχών, είτε αντιπαρήλθε τα προβλήματα δια της υποβάθμισής τους, είτε παρέπεμψε την αντιμετώπισή τους σε άλλους φορείς, κυρίως στην κυβέρνηση και το κράτος, δηλώνοντας η ίδια αναρμόδια.

Όμως αυτή δεν είναι μια καλή πολιτική για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.

Η οποία είναι χρήσιμη στον τόπο όχι όταν είναι «περιορισμένης ευθύνης», πετώντας το μπαλάκι των ευθυνών αλλού.

Αλλά όταν είναι χρήσιμη στον τόπο, ως επισπεύδουσα αρχή είτε για την απευθείας αντιμετώπιση των προβλημάτων, είτε και για τη διεκδίκηση λύσεων από τους αρμόδιους φορείς της κυβέρνησης και του κράτους.

ΧΩΡΙΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΠΛΗΜΜΥΡΙΚΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Μόνη εξαίρεση στον κανόνα υπήρξε η τοποθέτησή μας στην πρώτη Συνεδρίαση Λογοδοσίας, στις 26/2/2024, η οποία αφορούσε στην απουσία Ολοκληρωμένης Αντιπλημμυρικής Θωράκισης της Περιφέρειας σε εποχή Κλιματικής Αλλαγής.

Στην τοποθέτησή μας δεν αρκεστήκαμε στην παρουσίαση του αναχρονιστικού τρόπου αντιμετώπισης του πλημμυρικού κινδύνου, αλλά παρουσιάσαμε και την πρότασή μας για ένα πλαίσιο ολοκληρωμένης αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιφέρειας, με σύγχρονες μεθόδους που ανταποκρίνονται στα ακραία φαινόμενα που φέρνει η κλιματική κρίση.

Προτείναμε, μάλιστα, την ανάληψη κοινής δράσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο από μια διαπαραταξιακή Επιτροπή, Task Force, από εκπροσώπους των παρατάξεων και από τεχνοκράτες και ειδικούς επιστήμονες, η οποία θα αναθεωρήσει το πλαίσιο αντιμετώπισης του πλημμυρικού κινδύνου και θα διεκδικήσει δυο πράγματα:

  • Από την κυβέρνηση αλλαγή του θεσμικού καθεστώτος εκπόνησης των αντιπλημμυρικών μελετών, ώστε αυτό να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των ακραίων πλημμυρικών φαινομένων και
  • Από την κυβέρνηση και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αυξημένα κονδύλια για την αποτελεσματική αντιπλημμυρική θωράκιση της περιφέρειας η οποία προχωρεί στην εποχή της κλιματικής κρίσης πρακτικά αθωράκιστη στον μεγάλο κίνδυνο.

Στην πρότασή μας ο Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, προς τιμή του, ανταποκρίθηκε θετικά, αποδεχόμενος την πρόταση και υποσχόμενος τη συγκρότηση της Επιτροπής. Έγινε, μάλιστα, στο πλαίσιο αυτής της εξέλιξης και μια συνάντηση των εκπροσώπων των παρατάξεων που συμμετέχουν στην Περιφερειακή Επιτροπή με τον αρμόδιο Αντιπεριφερειάρχη Πάρη Μπίλια, στην οποία συζητήθηκαν οι λεπτομέρειες του εγχειρήματος.

Δυστυχώς όμως, επτά μήνες μετά, οι υποσχέσεις ανάληψης κοινής δράσης έμειναν στα λόγια. Καθώς καμία εξέλιξη δεν υπήρξε στη δρομολόγηση αυτής της αναγκαίας Επιτροπής.

Έτσι, φτάσαμε να υποδεχόμαστε το φθινόπωρο για μια ακόμη φορά ανοχύρωτοι και αθωράκιστοι απέναντι στον αναμενόμενο πλημμυρικό κίνδυνο.

ΧΩΡΙΣ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΛΕΙΨΥΔΡΙΑΣ

Αντίστοιχη τύχη είχαν και οι προτάσεις της παράταξής μας για τη Λειψυδρία, οι οποίες υποβλήθηκαν στην τέταρτη Συνεδρίαση Λογοδοσίας του περιφερειακού Συμβουλίου, στις 26/8/2024.

Η ανταπόκριση στην πρότασή μας για ανάληψη δράσης με σκοπό την εφαρμογή μιας νέας, ολοκληρωμένης πολιτικής για την αντιμετώπιση της Λειψυδρίας στην Περιφέρεια, προσέκρουσε είτε σε δηλώσεις αναρμοδιότητας, είτε σε παρουσίαση των έργων που ήδη εκτελούνται και τα οποία, όμως, πλημμελώς απαντούν στα νέα δυσμενή υδρολογικά δεδομένα που φέρνει η κλιματική αλλαγή. Και αυτό, κυρίως σε σχέση με τις αυξημένες απαιτήσεις σε νερό που προκαλεί το μοντέλο του υπερτουρισμού, όσο και τα πεπαλαιωμένα υδραυλικά δίκτυα και τα υδροβόρα αρδευτικά συστήματα που λειτουργούν στον αγροτικό τομέα, ζητώντας αναντίστοιχα με τα δυσμενή υδρολογικά δεδομένα της εποχής μεγάλα αποθέματα νερού.

Έτσι, προχωρούμε στην εποχή της ξηρασίας, του υπερτουρισμού και της ανάγκης επιβίωσης της πρωτογενούς παραγωγής χωρίς σχέδιο προσαρμογής στις ανάγκες της κλιματικής αλλαγής και χωρίς ολοκληρωμένη πολιτική της περιφέρειας για την αντιμετώπιση της Λειψυδρίας.

FLY OVER: Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΟΥ ΕΒΛΕΠΕ ΕΝΑ ΑΧΡΕΙΑΣΤΟ ΕΡΓΟ ΝΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ

Το πρόβλημα με το Fly Over, το οποίο αναδείξαμε στη δεύτερη συνεδρίαση Λογοδοσίας του Περιφερειακού Συμβουλίου, στις 19/4/2024, το οποίο είναι ένα έργο που έχει προκαλέσει τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα στη Θεσσαλονίκη, έχει δυο όψεις.

Η πρώτη αφορά στο ότι πρόκειται για ένα έργο το οποίο δεν υπήρχε σε κανέναν στρατηγικό κυκλοφοριακό σχεδιασμό, ούτε όμως και μελετήθηκε καθόλου ως προς την αναγκαιότητα και τις κυκλοφοριακές του διαστάσεις.

Πρόκειται για ένα έργο που θα επιδεινώσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης, γιατί θα δώσει κίνητρο για την κυκλοφορία περισσότερων αυτοκινήτων στους δρόμους. Σε αντίθεση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τα οποία, επειδή ακριβώς μειώνουν την κυκλοφορία των ΙΧ στους δρόμους, έπρεπε να έχουν προηγηθεί και να έχουν προταχθεί κατά προτεραιότητα.

Αντί, δηλαδή, για το Fly Over, έπρεπε να έχει επισπευστεί η λειτουργία του Μετρό και έπρεπε να έχουν ήδη ξεκινήσει οι δυο επεκτάσεις του δυτικά και προς αεροδρόμιο, οι οποίες ήταν έτοιμες για να ξεκινήσει η δημοπράτηση από το 2019.

Η δεύτερη όψη του προβλήματος του Fly Over έχει να κάνει με το γεγονός ότι το έργο ξεκίνησε να κατασκευάζεται χωρίς να υπάρχουν κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες.

Το πρόβλημα αυτό σήμερα έχει οξυνθεί, καθώς στο ΣτΕ αποδείχθηκε ότι η περιβαλλοντική μελέτη που είχε εγκριθεί ήταν αναντίστοιχη με εκείνη που εφαρμόζονταν. Αφού προβλέπονταν στη ΜΠΕ και είχε εγκριθεί η κοπή 85 στρεμμάτων δάσους, ενώ στην πραγματικότητα κόβονταν περισσότερο από τη διπλάσια έκταση και συγκεκριμένα 187,7 στρέμματα.

Αυτό έγινε αιτία για να επιβάλει το δικαστήριο την αναθεώρηση της ΜΠΕ, σύμφωνα με τα πραγματικά δεδομένα.

Το έργο, όμως, σήμερα συνεχίζεται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί και εγκριθεί η νέα περιβαλλοντική μελέτη. Με αποτέλεσμα όλο το καλοκαίρι να κόβονται αυθαίρετα δένδρα από το περιαστικό δάσος Σειχ Σου, χωρίς να υπάρχει μελέτη.

Τα ίδια συνέβησαν και με τα ρέματα της περιοχής, στα οποία οι επεμβάσεις γίνονταν χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη σε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ

Όσο για τη βασική γραμμή του Μετρό, η οποία έπρεπε να έχει λειτουργήσει πριν την έναρξη της κατασκευής του Fly Over, για να απορροφήσει την κυκλοφοριακή κίνηση της πόλης, αυτή εξαγγέλθηκε ότι «θα δοθεί στους πολίτες» και όχι ότι θα δοθεί σε ασφαλή εμπορική λειτουργία, όπως οι διεθνείς κανονισμοί επιβάλλουν.

Αν υπολογιστεί, μάλιστα, ότι η λειτουργός εταιρεία ανέλαβε το έργο το φθινόπωρο του 2023, ενώ τα δοκιμαστικά δρομολόγια χρειάζονται 18 μήνες συνεχούς λειτουργίας, σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές, υπάρχει μια διάχυτη ανησυχία για την ασφάλεια με την οποία «το έργο θα παραδοθεί στους πολίτες» στα τέλη του Νοεμβρίου.

Γι’ αυτό και έχουμε εγκαίρως ζητήσει από τη λειτουργό εταιρεία να διαβεβαιώσει υπεύθυνα το επιβατικό κοινό ότι στο τέλος του Νοεμβρίου το Μετρό θα λειτουργήσει εμπορικά και σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας. Αφού έχουν ήδη ολοκληρωθεί, δηλαδή, οι 18 μήνες δοκιμαστικών δρομολογίων που απαιτούνται από τις διεθνείς προδιαγραφές.

Η Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΑΠΟΜΟΝΩΜΕΝΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Η Κ. Μακεδονία είναι η μόνη ευρωπαϊκή περιφέρεια με πληθυσμό 2 εκ. κατοίκους που παραμένει απομονωμένη σιδηροδρομικά από την υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά και από τις γειτονικές της χώρες και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Αφού δεν υπάρχει ούτε σιδηροδρομική σύνδεση με τη Δ. και την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, όπως ίσχυε παλιά. Ούτε όμως υπάρχει σιδηροδρομική σύνδεση με τις γειτονικές Βαλκανικές χώρες και την υπόλοιπη Ευρώπη.

Η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου και η κατασκευή ενός προαστιακού σιδηροδρόμου που να συνδέει τη Θεσσαλονίκη με όλες τις ΠΕ της Κ. Μακεδονίας παραμένει μέγα ζητούμενο.

Που θα είναι η πρώτη μας διεκδίκηση από το νέο Ευρωπαίο Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, τον κ. Απόστολο Τζιτζικώστα”.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα