Θεσσαλονίκη

Θεσσαλονίκη: Εκπαιδευτικοί σε ρόλο… μεταφορέων, με δικά τους έξοδα και μέσα, θα κουβαλήσουν χιλιάδες βιβλία

Τεράστιο αλαλούμ με τη διανομή των σχολικών βιβλίων, τρεις μήνες μετά την έναρξη της εκπαιδευτικής χρονιάς

Ραφαήλ Γκαϊδατζής
θεσσαλονίκη-εκπαιδευτικοί-σε-ρόλο-μ-1405192
Ραφαήλ Γκαϊδατζής

Τρεις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς και σημαντικό μέρος του εκπαιδευτικού υλικού δεν έχει φτάσει ακόμη στα σχολεία, με ένα τεράστιο αλαλούμ να έχει προκληθεί τις τελευταίες εβδομάδες στη διανομή των σχολικών βιβλίων.

Ένα πρόβλημα που αγγίζει πλέον και τις σχολικές μονάδες της Θεσσαλονίκης, με εκπαιδευτικούς και γονείς να είναι ανάστατοι από το γεγονός ότι αναγκάζονται να γίνουν… μεταφορείς για να παραλάβουν τα βιβλία και εν συνεχεία να τα μεταφέρουν στα σχολεία τους για να τα μοιράσουν στους μαθητές.

Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του 105ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης το οποίο καλείται να βρει τρόπο να παραλάβει 1.000 περίπου βιβλία από το κέντρο διανομής που λειτουργεί επίσης σε σχολείο της Θεσσαλονίκης και να τα μεταφέρει με ιδία μέσα στο σχολείο.

«Εκτός του ότι οι εκπαιδευτικοί καλούνται να δουλέψουν εκτός καθηκόντων, πρέπει να πάνε στο κέντρο διανομής και να έρθουν αντιμέτωποι με έναν σορό από πεταμένα βιβλία και να πουν ότι θέλουν 40 βιβλία για το ένα μάθημα, 50 βιβλία για το άλλο. Δεν είναι καν χωρισμένα τα βιβλία εκεί.

Και αφού τα συγκεντρώσουν και τα κάνουν στοίβα θα πρέπει να βρουν παλέτες και μετά είτε κάνοντας δρομολόγια με τα δικά τους αυτοκίνητα, είτε πληρώνοντας φορτηγά, να μεταφέρουν τα βιβλία προς τα σχολεία.

Επίσης, το σχολείο που λειτουργεί ως κέντρο διανομής στη Θεσσαλονίκη δεν εξυπηρετείται από χώρο στάθμευσης και έτσι δημιουργείται ακόμη ένα έξτρα πρόβλημα για τους εκπαιδευτικούς που πρέπει να μεταβούν εκεί για να φέρουν εις πέρας μια δουλειά που δεν θα έπρεπε βέβαια να κάνουν οι ίδιοι.

Παράλληλα πρόβλημα αντιμετωπίζουν και τα σχολεία που λειτουργούν ως κέντρα διανομής καθώς αίθουσες τους λειτουργούν σαν αποθήκες με χιλιάδες πεταμένα βιβλία» αναφέρουν στην parallaxi μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 105ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης.

Μάλιστα, ο Σύλλογος εξέδωσε και κείμενο διαμαρτυρίας για την κατάσταση που καλούνται να αντιμετωπίσουν εκπαιδευτικοί και γονείς.

Σε αυτό αναφέρονται τα εξής:

“ΚΕΙΜΕΝΟ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΑΝΟΜΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ

Κατά το τρέχον σχολικό έτος έχει προκύψει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα σχετικά με τη διανομή των σχολικών βιβλίων.

Ενώ μέχρι τώρα το Υπουργείο έστελνε όλα τα τεύχη των σχολικών βιβλίων στις σχολικές μονάδες, φέτος παραδόθηκαν στα σχολεία μόνο τα πρώτα τεύχη και τα υπόλοιπα έχουν αποσταλεί σε ένα κεντρικό σχολείο της περιοχής μας, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη για τον τρόπο διανομής τους στις σχολικές μονάδες.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αναγκάζονται οι εκπαιδευτικοί να αναζητούν οχήματα και να μεταφέρουν οι ίδιοι εκατοντάδες βιβλία.

Πιο συγκεκριμένα, για το δικό μας σχολείο έχει προγραμματιστεί για αυτές τις μέρες η παραλαβή 1000 περίπου βιβλίων και αναζητείται λύση από τους εκπαιδευτικούς για τον τρόπο μεταφοράς του τεράστιου αυτού όγκου βιβλίων από το κέντρο διανομής στο σχολείο μας.

Η διανομή των βιβλίων, όμως, είναι ευθύνη της Πολιτείας και των αρμόδιων φορέων — όχι των σχολείων και των οικογενειών.

Ως Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 105ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης:

• Εκφράζομε την αγανάκτησή μας για τον τρόπο που επέλεξε το Υπουργείο να διανέμει τα βιβλία, χωρίς καμία πρόβλεψη για τον τρόπο παραλαβής τους από την εκάστοτε σχολική μονάδα. • Στηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι ήδη επιτελούν ένα απαιτητικό και ουσιαστικό έργο στην τάξη. • Ζητούμε την άμεση παράδοση όλων των βιβλίων απευθείας στα σχολεία, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα, με ευθύνη του αρμόδιου Υπουργείου.

Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 105ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης”

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Απαράδεκτη ταλαιπωρία των εκπαιδευτικών για τη μεταφορά των σχολικών βιβλίων

Θέση για το θέμα πήρε στις αρχές Νοέμβρη και Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που εξέφρασε την έντονη διαμαρτυρία της για την απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη διανομή των σχολικών βιβλίων στις σχολικές μονάδες.

«Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», αρμόδιο για την έκδοση και διανομή των σχολικών βιβλίων, δεν παραδίδει, όπως έκανε μέχρι τώρα, τα απαιτούμενα βιβλία στις σχολικές μονάδες μέσω μεταφορικών εταιρειών, αλλά ζητά – άγνωστο με ποια πρωτοβουλία ή εντολή – οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να παραλαμβάνουν και να μεταφέρουν εκατοντάδες βιβλία με τα προσωπικά τους οχήματα από τα Κέντρα Διανομής στις σχολικές τους μονάδες» αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για την απαράδεκτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σχετικά με τη διανομή των σχολικών βιβλίων στις σχολικές μονάδες.

Το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ», αρμόδιο για την έκδοση και διανομή των σχολικών βιβλίων, δεν παραδίδει, όπως έκανε μέχρι τώρα, τα απαιτούμενα βιβλία στις σχολικές μονάδες μέσω μεταφορικών εταιρειών, αλλά ζητά – άγνωστο με ποια πρωτοβουλία ή εντολή – οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί να παραλαμβάνουν και να μεταφέρουν εκατοντάδες βιβλία με τα προσωπικά τους οχήματα από τα Κέντρα Διανομής στις σχολικές τους μονάδες.

Μεγάλη όμως είναι και η επιβάρυνση των εκπαιδευτικών των Κέντρων Διανομής, αφού θα πρέπει τα συσκευάζουν τα χιλιάδες βιβλία που παραλαμβάνουν ανά συμπληρωματική παραγγελία για κάθε σχολική μονάδα.

Το πρόβλημα ξεκίνησε ήδη από τον Μάιο του 2025, όταν ο «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» παρέδωσε μόλις το 40-50% της απαιτούμενης ποσότητας των βιβλίων για το σχολικό έτος 2025-2026, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου η παράδοση πραγματοποιούνταν πλήρως και εγκαίρως.

Η πρακτική αυτή είναι απαράδεκτη και προσβλητική για το έργο των εκπαιδευτικών. Η ευθύνη της διανομής των βιβλίων στις σχολικές μονάδες ανήκει αποκλειστικά στην Πολιτεία και στους αρμόδιους φορείς.

Το θέμα στη Βουλή

Την άμεση παρέμβαση της Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κας Σοφίας Ζαχαράκη, ζήτησαν με Αναφορά τους οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη – Βουλευτής Λασιθίου και Στέφανος Παραστατίδης – Βουλευτής Κιλκίς και Τομεάρχης Παιδείας, σχετικά με την απαράδεκτη ταλαιπωρία που υφίστανται οι εκπαιδευτικοί κατά τη διαδικασία παραλαβής και μεταφοράς των σχολικών βιβλίων.

Η Αναφορά βασιζόταν στην ανακοίνωση της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η οποία καταγγέλλει την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στη διανομή των σχολικών εγχειριδίων και τη μετακύλιση ευθυνών στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς.

Όπως αναφέρουν οι δύο Βουλευτές: «Διανύουμε ήδη τον τρίτο μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία διανομής των σχολικών βιβλίων, γεγονός που συνιστά απαράδεκτη καθυστέρηση που υπονομεύει ευθέως την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων και θίγει τον ίδιο τον πυρήνα της εκπαιδευτικής διαδικασίας».

Η απουσία των σχολικών εγχειριδίων, τονίζουν, στερεί από τους μαθητές το βασικότερο εργαλείο μάθησης, επιβαρύνει σημαντικά το έργο των εκπαιδευτικών και διαταράσσει την ισοτιμία στην παροχή εκπαίδευσης.

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Επιπλέον, όπως επισημαίνεται στην Αναφορά, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων “ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ” φέρεται να ζητά από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς να παραλαμβάνουν και να μεταφέρουν τα σχολικά βιβλία με τα προσωπικά τους οχήματα από τα Κέντρα Διανομής.

«Η πρακτική αυτή προκαλεί σοβαρή ταλαιπωρία, επιπλέον κόστη και ηθική απαξίωση. Χαρακτηρίζεται δικαίως από την Ένωση ως προσβλητική, αδικαιολόγητη και ξένη προς κάθε έννοια διοικητικής τάξης και επαγγελματικού σεβασμού».

Η κα Σπυριδάκη και ο κ. Παραστατίδης υπογραμμίζουν ότι η ευθύνη διανομής των σχολικών βιβλίων ανήκει αποκλειστικά στους αρμόδιους κρατικούς φορείς και όχι στους εκπαιδευτικούς, των οποίων η αποστολή είναι παιδαγωγική και όχι διαχειριστική:

«Τέτοιες πρακτικές πλήττουν το κύρος του εκπαιδευτικού λειτουργήματος και δημιουργούν ένα κλίμα απογοήτευσης και απαξίωσης στους ανθρώπους που στηρίζουν καθημερινά τη δημόσια εκπαίδευση».

Η Πανελλήνια Ένωση Διευθυντών ζητά, όπως μεταφέρουν οι Βουλευτές, την άμεση αποκατάσταση της διαδικασίας διανομής των βιβλίων απευθείας στις σχολικές μονάδες, καθώς και διαβεβαιώσεις ότι τα φαινόμενα αυτά δεν θα επαναληφθούν στο μέλλον.

Οι Βουλευτές καλούν την Υπουργό Παιδείας να αναλάβει άμεσες ενέργειες ώστε να τερματιστεί η ταλαιπωρία των εκπαιδευτικών, να αποκατασταθεί η ομαλότητα στις σχολικές διαδικασίες και να διασφαλιστεί η αξιοπρέπεια και ο επαγγελματικός σεβασμός των λειτουργών της εκπαίδευσης.

«Η εκπαίδευση δεν μπορεί να στηρίζεται στην καλή θέληση των εκπαιδευτικών ούτε να μετατρέπει τους δασκάλους σε μεταφορείς βιβλίων. Οι άνθρωποι που στηρίζουν τη δημόσια παιδεία αξίζουν σεβασμό, στήριξη και οργάνωση από το ίδιο το κράτος. Είναι αδιανόητο, το 2025, να μιλάμε ακόμη για καθυστερήσεις και αυτοσχέδιες λύσεις σε ένα τόσο βασικό ζήτημα όπως η διανομή των σχολικών εγχειριδίων. Το Υπουργείο οφείλει να δώσει άμεσα λύση και να διασφαλίσει ότι τέτοιες εικόνες απαξίωσης δεν θα επαναληφθούν ποτέ ξανά», δήλωσε χαρακτηριστικά κλείνοντας η Βουλευτής Λασιθίου του ΠΑΣΟΚ, Κατερίνα Σπυριδάκη.

Τζούφη: Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι μεταφορείς – Ευθύνη της Πολιτείας η διανομή των σχολικών βιβλίων

Αναφορά προς την Υπουργό Παιδείας κατέθεσε η βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Αριστεράς, Μερόπη Τζούφη, έπειτα από επιστολή της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών/ντριών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σχετικά με την απαράδεκτη, όπως την χαρακτήρισε, πρακτική που επιβάλλει στους εκπαιδευτικούς να μεταφέρουν οι ίδιοι τα σχολικά βιβλία από τα Κέντρα Διανομής προς τις σχολικές μονάδες.

Όπως επισημαίνει η Ένωση, το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ» ζήτησε από τους εκπαιδευτικούς να παραλαμβάνουν και να μεταφέρουν εκατοντάδες βιβλία με τα προσωπικά τους οχήματα, προκαλώντας σημαντική ταλαιπωρία και πρόσθετο φόρτο τόσο στους ίδιους όσο και στο προσωπικό των Κέντρων Διανομής.

Η πρακτική αυτή χαρακτηρίζεται, από την κ. Τζούφη, προσβλητική και αντίθετη με κάθε έννοια επαγγελματικού σεβασμού, ενώ τονίζεται ότι η ευθύνη της διανομής των σχολικών βιβλίων ανήκει αποκλειστικά στην Πολιτεία και στους αρμόδιους φορείς.

Με την αναφορά της, η Μερόπη Τζούφη ζητά την άμεση αποκατάσταση της κανονικής διαδικασίας διανομής των σχολικών βιβλίων απευθείας στις σχολικές μονάδες και τη διαβεβαίωση ότι δεν θα επαναληφθεί παρόμοιο φαινόμενο στο μέλλον. Όπως τονίζει η βουλευτής Ιωαννίνων: «οι εκπαιδευτικοί επιτελούν ένα εξαιρετικά απαιτητικό έργο και η Πολιτεία οφείλει να τους στηρίζει, όχι να τους επιβαρύνει με καθήκοντα που δεν τους αναλογούν».

«Φορτώνουν άλλο ένα βάρος στις πλάτες των εκπαιδευτικών»

Και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών «Ρόζα Ιμβριώτη» εξέφρασε την έντονη αντίδραση για την σοβαρή καθυστέρηση και τον ακατάλληλο τρόπο μεταφοράς των σχολικών βιβλίων, επισημαίνοντας ότι οι αλλαγές στη διαδικασία παράδοσης από το Ινστιτούτο Διόφαντος έχουν μεταφέρει ένα ακόμη βάρος στους εκπαιδευτικούς.

Η ανακοίνωση:

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. “ΡΟΖΑ ΙΜΒΡΙΩΤΗ” καταδικάζει την απαράδεκτη καθυστέρηση μεταφοράς των σχολικών βιβλίων στα σχολεία!

Το πρόβλημα ξεκίνησε με το πέρας της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, όπου το Ινστιτούτο Διόφαντος που είναι ο αρμόδιος φορέας για την έκδοση και διανομή των σχολικών βιβλίων, άλλαξε αιφνιδιαστικά τη διαδικασία παράδοσης. Αντί να αποστέλλονται τα βιβλία στα σχολεία με ευθύνη του εν λόγω φορέα, οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται με τα προσωπικά τους αυτοκίνητα, να διανύουν πολύ συχνά μεγάλες αποστάσεις, ώστε να τα προμηθεύονται από τα κέντρα διανομής.

Φορτώνουν δηλαδή άλλο ένα βάρος στις πλάτες των εκπαιδευτικών, που από την αρχή της χρονιάς αντιμετωπίζουν μια πολύ δύσκολη κατάσταση στα σχολεία, λόγω της υποστελέχωσης, των προβλημάτων με τις υλικοτεχνικές υποδομές, λόγω της οικονομικής εξαθλίωσης και του αυταρχισμού από τη μεριά των διευθύνσεων και φυσικά του ίδιου του Υπουργείου! Γίνεται κατανοητό ότι σε σχολεία της υπαίθρου, οι εκπαιδευτικοί ενδέχεται να κληθούν να κάνουν ένα ολόκληρο ταξίδι! Επιπλέον δημιουργούνται προβλήματα σε σχολεία τα οποία καθίστανται κέντρα διανομής, που πρέπει να εξυπηρετούν όλα τα άλλα σχολεία χωρίς να έχουν καμία στήριξη γι’ αυτό. Στον δικό μας Σύλλογο, σαν κέντρα διανομής, λειτουργούν το 1ο Δημοτικό Αθηνών, το 1ο Δημοτικό Καισαριανής και το 8ο Δημοτικό Βύρωνα.

Σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις τον Μάιο του 2025, παραδόθηκε μόνο το 40-50% των βιβλίων στα σχολεία, σε αντίθεση με τα προηγούμενα χρόνια, όπου η διανομή γινόταν έγκαιρα. Ενώ με ανακοίνωσή του την 1η Νοεμβρίου το Ινστιτούτο “Διόφαντος” συνομολογεί ότι ακόμα εκκρεμεί η αποστολή του 14% του συνόλου, αποδίδοντας αυτήν την καθυστέρηση, στις παραλείψεις των προμηθευτών! Όλες αυτές οι καθυστερημένες παραδόσεις έρχονται τώρα να φορτωθούν στους εκπαιδευτικούς να τις κάνουν! Ως εδώ! Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να στηριχτούν από τη μια και από την άλλη να αφεθούν να ασχοληθούν με την εκπαιδευτική διαδικασία, ήδη επιβαρύνονται πάρα πολύ και με πολλά, όπως προαναφέραμε!

Απαιτούμε άμεσα:

Την άμεση μεταφορά των σχολικών βιβλίων στα σχολεία, με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου. Καμία επιπλέον επιβάρυνση των εκπαιδευτικών με καθήκοντα, που δεν άπτονται της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Να φτάνουν άμεσα τα βιβλία στα σχολεία, πριν την έναρξη της εκάστοτε σχολικής χρονιάς, για να μην ξαναβρεθούμε στο ίδιο έργο θεατές.

«Δε θα κουβαλήσουμε εμείς τα βιβλία»

Ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. «Αριστοτέλης» κατήγγειλε και αυτός με τη σειρά του ως απαράδεκτη την καθυστέρηση διανομής σχολικών βιβλίων, τονίζοντας ότι φέτος, με το άνοιγμα των σχολείων, σημαντικό μέρος του υλικού δεν είχε φτάσει στις σχολικές μονάδες.

Σε ιδιαίτερα αιχμηρό τόνο, ο «Αριστοτέλης» σημειώνει πως το υπουργείο μετατρέπει τους εκπαιδευτικούς σε τραπεζοκόμους, συντηρητές, μηχανικούς, ελεγκτές τροφίμων… και τώρα σε μεταφορείς, απομακρύνοντάς τους από το βασικό τους έργο.

Η υποχρέωση των εκπαιδευτικών να μετακινούνται με προσωπικά μέσα για να παραλάβουν βιβλία χαρακτηρίζεται «πρωτοφανής» και «ξεκάθαρη πολιτική επιλογή», που οδηγεί σε ρευστοποίηση του χρόνου εργασίας, των καθηκόντων και των δικαιωμάτων τους.

(ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

«Δεν είναι μόνο κακοδιαχείριση και εξυπηρέτηση συμφερόντων, αλλά μετακύλιση κάθε ευθύνης πάνω μας. Ως εδώ!» τονίζει η ανακοίνωση.

Η σχετική ανακοίνωση:

Με το άνοιγμα της φετινής σχολικής χρονιάς ένα μεγάλο ποσοστό των βιβλίων δεν είχε ακόμα παραδοθεί στα σχολεία. Την 1η Νοεμβρίου το Ινστιτούτο “Διόφαντος”, ο αρμόδιος φορέας για την έκδοση και διανομή των σχολικών βιβλίων, με ανακοίνωσή του ομολογεί ότι ακόμα εκκρεμεί η αποστολή του 14% του συνόλου των βιβλίων. Σαν να μην έφτανε αυτό, από την περασμένη χρονιά άλλαξε και η διαδικασία παράδοσης. Αντί να αποστέλλονται τα βιβλία στα σχολεία με ευθύνη του αρμόδιου φορέα, καλούνται οι εκπαιδευτικοί να λύσουν και αυτό το θέμα.

Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι πολυεργαλεία! Η τακτική του υπουργείου να φορτώνει στις πλάτες μας κάθε ευθύνη διάφορη από το επάγγελμά μας είναι πρωτοφανής. Αντιμετωπίζουμε την πλήρη ρευστοποίηση χρόνου και αντικειμένου εργασίας, εργασιακών σχέσεων και δικαιωμάτων. Εμείς ως εκπαιδευτικοί καλούμαστε να βγάλουμε το φίδι από την τρύπα σε κάθε περίπτωση. Το υπουργείο προσπαθεί να μας μετατρέψει σε τραπεζοκόμους, συντηρητές κτηρίων, μηχανικούς, μηχανολόγους, ελεγκτές τροφίμων… τώρα και μεταφορείς! Θα πρέπει να διανύουμε μικρότερες ή μεγαλύτερες αποστάσεις με προσωπικά μέσα κουβαλώντας βιβλία, τα απαραίτητα δηλαδή, αυτά που το κράτος θα έπρεπε να παρέχει με τη δική του ευθύνη από την αρχή κάθε σχολικής χρονιάς. Δεν είναι μόνο κακοδιαχείριση και εξυπηρέτηση συμφερόντων από την πλευρά Υπουργείου και διοίκησης, είναι ξεκάθαρη πολιτική επιλογή που μετακυλήει κάθε ευθύνη στις πλάτες των εκπαιδευτικών! Ως εδώ!

Απαιτούμε:

Την άμεση μεταφορά των σχολικών βιβλίων στα σχολεία, με αποκλειστική ευθύνη του Υπουργείου

Κανένας/καμία εκπαιδευτικός να μην επιβαρυνθεί με ένα ακόμα βάρος

Έγκαιρη μεταφορά των βιβλίων στα σχολεία, πριν την έναρξη της εκάστοτε σχολικής χρονιάς

Δήμος Καισαριανής: «Κατά τα άλλα καυχόμαστε για «λαχανόκηπους, κεντήματα και βελονάκια»

Θέση για το θέμα πήρε επίσημα και ο Δήμος Καισαριανής καθώς 1ο Δημοτικό Σχολείο, χωρίς να έχει επαρκή υποστήριξη, καλείται να εξυπηρετεί πλήθος σχολικών μονάδων της ευρύτερης περιοχής.

Μετά από σειρά αναφορών εκπαιδευτικών και γονέων, ο Δήμος Καισαριανής υπογράμμισε ότι η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί και ότι η καθυστέρηση πλήττει άμεσα την ομαλή λειτουργία των σχολείων και τη μαθησιακή διαδικασία των παιδιών. Σε ανακοίνωσή του, ο Δήμος επισημαίνει ότι: η διανομή των βιβλίων πρέπει να γίνεται κεντρικά και αποκλειστικά με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, οι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν ούτε πρέπει να επωμίζονται το κόστος και τον χρόνο μεταφοράς εκπαιδευτικού υλικού ενώ τα σχολεία που ορίστηκαν ως κέντρα διανομής έχουν υπερφορτωθεί, χωρίς προσωπικό και χωρίς καμία διοικητική ενίσχυση.

Όπως σημειώνεται από πλευράς Δήμου «μετά την «υπουργό της φωτοτυπίας» Άννα Διαμαντοπούλου, η νυν υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη πρωτοτυπεί, επιβάλλοντας στους εκπαιδευτικούς να γίνουν μεταφορείς των σχολικών βιβλίων! Φέτος, μετά από πολλές καθυστερήσεις και προφανώς στη λογική περί εξοικονόμησης χρημάτων, το Υπουργείο έδωσε εντολή τα σχολικά βιβλία να “παρατηθούν” σε ένα σχολείο που θα λειτουργεί ως κέντρο διανομής και από εκεί να τα διανείμουν στα υπόλοιπα σχολεία …. οι εκπαιδευτικοί με δικά τους μέσα!! Και κατά τα άλλα καυχόμαστε για «λαχανόκηπους, κεντήματα και βελονάκια» στα σχολεία. Έλεος!»

ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ: Τα Δημοτικά Σχολεία θα παραλάβουν τα βιβλία από τα Κέντρα Διανομής

Μετά τα δημοσιεύματα που είδαν το φως της δημοσιότητας, θέση πήρε το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ (ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από τον ΥΠΑΙΘΑ, σύμφωνα με το θεσμικό του πλαίσιο), η εταιρεία έκδοσης και παράδοσης των σχολικών βιβλίων στα σχολεία.

Για τη μη διανομή του συνόλου των βιβλίων, για το τρέχον σχολικό έτος, των περασμένο Ιούνιο, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, υποστηρίζει ότι:

  • Κατά την παραγωγή των σχολικών βιβλίων 2025-26,διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις προμηθευτώνστην παράδοση βιβλίων,λόγω παραγωγικών προβλημάτων τους, καθώς και διαδικαστικών καθυστερήσεωνπροσφυγών σε διαγωνισμούς.
  • Το πρόγραμμα αναπροσαρμόστηκε, ώστε να διανεμηθούν όλα τα απαραίτητα βιβλία πριν την έναρξη του σχολικού έτους. Προγραμματίστηκε η διανομή 34 βιβλίων Δημοτικού (Β, Γ και Δ τεύχη Γλώσσας και Μαθηματικών) και 17 βιβλίων Γυμνασίου (Μουσική, Εικαστικά, Εργαστηριακοί Οδηγοί) μετά την έναρξη του σχολικού έτους, λόγω αδυναμίας των προμηθευτών να τα παραδώσουν έγκαιρα.
  • Όλα τα σχολεία ενημερώθηκαν για την παραλαβή των συγκεκριμένων βιβλίων αργότερα. Σημειώνεται ότι το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ προχώρησε έγκαιρα όλες τις διαγωνιστικές διαδικασίες παραγωγής, συσκευασίας και διανομής σχολικών βιβλίων και οι ευθύνες καθυστερήσεων βαρύνουν προμηθευτές και αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τους σχετικούς συμβατικούς όρους.

Στην ανακοίνωση τονίζονται τα εξής:

Το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ κάθε χρόνο παράγει και διανέμει 27.000.000 αντίτυπα από σύνολο σχεδόν 400 σχολικών βιβλίων Γενικής Παιδείας και άνω των 400 βιβλίων ειδικοτήτων Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ). Τα βιβλία διανέμονται πριν την έναρξη του σχολικού έτους στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Γενικά Λύκεια της χώρας, καθώς και στα ΕΠΑΛ. Συγκεκριμένα, στα ΕΠΑΛ διανέμονται τα βιβλία Γενικής Παιδείας πριν την έναρξη του σχολικού έτους, ενώ τα βιβλία ειδικοτήτων διανέμονται μετά τις δηλώσεις επιλογών τομέων και ειδικοτήτων. Η παραγωγή, συσκευασία και διανομή σχολικών βιβλίων εντός της χώρας περιλαμβάνει τη συμμετοχή σημαντικού αριθμού προμηθευτών σε μια σύνθετη εφοδιαστική αλυσίδα.

Το πρόγραμμα παραγωγής, συσκευασίας και διανομής βιβλίων είναι δυναμικό και προσαρμόζεται ώστε να καλύπτονται οι διδακτικές ανάγκες χωρίς καθυστέρηση.

Κατά την παραγωγή των σχολικών βιβλίων 2025-26, διαπιστώθηκαν καθυστερήσεις προμηθευτών στην παράδοση βιβλίων, λόγω παραγωγικών προβλημάτων τους, καθώς και διαδικαστικών καθυστερήσεων προσφυγών σε διαγωνισμούς. Το πρόγραμμα αναπροσαρμόστηκε, ώστε να διανεμηθούν όλα τα απαραίτητα βιβλία πριν την έναρξη του σχολικού έτους. Προγραμματίστηκε η διανομή 34 βιβλίων Δημοτικού (Β, Γ και Δ τεύχη Γλώσσας και Μαθηματικών) και 17 βιβλίων Γυμνασίου (Μουσική, Εικαστικά, Εργαστηριακοί Οδηγοί) μετά την έναρξη του σχολικού έτους, λόγω αδυναμίας των προμηθευτών να τα παραδώσουν έγκαιρα. Όλα τα σχολεία ενημερώθηκαν για την παραλαβή των συγκεκριμένων βιβλίων αργότερα. Σημειώνεται ότι το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ προχώρησε έγκαιρα όλες τις διαγωνιστικές διαδικασίες παραγωγής, συσκευασίας και διανομής σχολικών βιβλίων και οι ευθύνες καθυστερήσεων βαρύνουν προμηθευτές και αντιμετωπίζονται σύμφωνα με τους σχετικούς συμβατικούς όρους.

Το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ διένειμε 22.000.000 βιβλία μέχρι την έναρξη του σχολικού έτους 2025-26 σε όλα τα σχολεία της χώρας, επιτυγχάνοντας την απρόσκοπτη έναρξη των μαθημάτων στην επικράτεια. Η διανομή έγινε με την πάγια διαδικασία διανομής που ακολουθείται και περιλαμβάνει διανομή πόρτα-πόρτα αλλά και μέσω Κέντρων Διανομής, ανάλογα με την γεωγραφική κατανομή των σχολείων.

Λόγω πρόσθετων καθυστερήσεων στην παράδοση προς το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ των εκκρεμούντων βιβλίων και των επιλογών ΕΠΑΛ και με στόχο την άμεση διανομή των βιβλίων στους μαθητές, το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ προέβη στις ακόλουθες ενέργειες:

Διένειμε τα βιβλία Ειδικοτήτων των Επαγγελματικών Λυκείων (1.200.000 αντίτυπα) όπως κάθε σχολικό έτος, σε συσκευασία ανά σχολική μονάδα και διανομή είτε με τη μέθοδο πόρτα-πόρτα είτε μέσω Κέντρων Διανομής, ανάλογα με τη γεωγραφική τους κατανομή.

Διένειμε τα πρόσθετα βιβλία Δημοτικού και Γυμνασίου (2.300.000 αντίτυπα Δημοτικού και 1.500.000 αντίτυπα Γυμνασίου) στα Κέντρα Διανομής, ώστε να παραληφθούν απευθείας από τα αντίστοιχα σχολεία.

Η διαδικασία της παραλαβής των βιβλίων από τα Κέντρα Διανομής προβλέπεται, χρησιμοποιείται κάθε έτος για συγκεκριμένα σχολεία και έχει χρησιμοποιηθεί σε ευρύτερη κλίμακα στο παρελθόν σε περιπτώσεις καθυστερήσεων προμηθευτών, καθώς η συσκευασία και διανομή ανά σχολείο είναι σημαντικά πιο χρονοβόρα (τουλάχιστον 45-50 εργάσιμες μέρες για διανομή σε όλα τα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας).

Με βάση τα παραπάνω, διαψεύδουμε κατηγορηματικά τα δημοσιεύματα και τις ανακοινώσεις που αναφέρονται σε λανθασμένα ποσοστά διανομής βιβλίων, καθώς τα βιβλία που διανεμήθηκαν πριν την έναρξη του σχολικού έτους αφορούν στο 81,5% του συνόλου των διανεμόμενων βιβλίων κάθε έτος (22.000.000 βιβλία). Επίσης, το ποσοστό των βιβλίων που διανεμήθηκαν με την ίδια διαδικασία, όπως κάθε σχολικό έτος, ανέρχεται σε 86% του συνόλου (23.200.000 βιβλία). Το υπόλοιπο 14% αφορά στα βιβλία που παραλήφθηκαν καθυστερημένα από τους προμηθευτές, αλλά με την παράδοσή τους στα Κέντρα Διανομής (προβλεπόμενη διαδικασία) δύνανται να διανεμηθούν στις μαθήτριες και τους μαθητές άμεσα και έγκαιρα για τη χρήση τους.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα