Θεσσαλονίκη: Επιστολή – καταγγελία για την μετεγκατάσταση της Υπηρεσίας Ασύλου
Τι λένε για το θέμα οι ένοικοι της πολυκατοικίας
Αντιδράσεις προκαλεί στους ενοίκους πολυκατοικίας επί της οδού Μοναστηρίου στη Θεσσαλονίκη το ενδεχόμενο μετεγκατάστασης της Υπηρεσίας Ασύλου σε όροφο του κτιρίου.
Θεωρούν ότι μία συγκεκριμένη κίνηση μεταβάλλει αυθαίρετα τον χαρακτήρα του συνόλου της οικοδομής από ιδιωτικό σε δημόσιο, στερώντας στους υπόλοιπους ενοίκους θεμελιώδη συνταγματικά τους δικαιώματα.
Παράλληλα, θέτουν μία σειρά από ερωτήματα στους αρμόδιους φορείς σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα.
Αναλυτικά η επιστολή τους αναφέρει:
Είμαστε ένοικοι της οικοδομής επί της οδού Μοναστηρίου 85 στη Θεσσαλονίκη στην περιοχή του Ν.Σ.Σταθμού. Πρόκειται για μια επταόροφη οικοδομή μικτής χρήσης (επαγγελματική και οικιστική), όπου μέχρι τον 4ο όροφο υπάρχουν ιδιωτικά γραφεία και στους επόμενους ορόφους υπάρχουν τα διαμερίσματα, όπου κατοικούμε μόνιμα, κάποιοι από εμάς εδώ και 30-40 χρόνια. Η συμβίωσή μας με τους εκάστοτε εργαζόμενους στα γραφεία υπήρξε πάντα αρμονική, όμως ποτέ η οικοδομή δεν ήταν ανοιχτή στο ευρύ κοινό και η είσοδος ήταν πάντα κλειστή.
Πρόσφατα ενημερωθήκαμε ότι η ιδιοκτήτρια εταιρία των γραφείων του 2ου ορόφου «Σαμαράς & Συνεργάτες Α.Ε.» μίσθωσε – εν κρυπτώ – τα γραφεία της στο Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου (ΑΔΑ: ΩΩΕΤ46ΜΔΨΟ-ΡΓ7) έναντι ετήσιου μισθώματος 68.376 ευρώ, προκειμένου να μεταστεγαστεί η Υπηρεσία Ασύλου Θεσσαλονίκης, η οποία στεγάζεται ως τώρα πλησίον της Διεύθυνσης Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, δηλαδή σε μη κατοικημένη περιοχή με μεγάλους ελεύθερους ανοιχτούς χώρους. Μάλιστα έχουν ήδη ξεκινήσει εργασίες ανακαίνισης (ΑΔΑ: 6ΦΝΧ46ΜΔΨΟ-ΑΝΓ).
Πρόκειται για μια Υπηρεσία, η οποία δέχεται καθημερινά εκατοντάδες αιτούντες άσυλο, όπως αναφέρεται και σε σχετικά δημοσιεύματα , ενώ πρόσφατα αναγκάστηκε να αναστείλει τη λειτουργία της λόγω αύξησης των κρουσμάτων κορονοϊού.
Ωστόσο, με την απόφαση της να μισθώσει τα γραφεία της σε μια δημόσια υπηρεσία εξυπηρέτησης κοινού, η εταιρία «Σαμαράς & Συνεργάτες Α.Ε.», αν και ιδιοκτήτρια μόνο του 2ου ορόφου, μεταβάλλει αυθαίρετα τον χαρακτήρα του συνόλου της οικοδομής από ιδιωτικό σε δημόσιο, στερώντας στους υπόλοιπους ενοίκους θεμελιώδη συνταγματικά τους δικαιώματα.
Κατόπιν αυτών, γεννώνται τα ακόλουθα ερωτήματα:
Με ποια κριτήρια κρίθηκε ότι ο συγκεκριμένος χώρος πληροί τις προδιαγραφές για τη στέγαση της Υπηρεσίας Ασύλου; Επιλήφθηκε του θέματος η καθ΄ ύλη αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία;
Έγινε ανοιχτός διαγωνισμός για την επιλογή του πλέον κατάλληλου χώρου και αυτή η προσφορά ήταν η μοναδική που κρίθηκε συμφέρουσα; Γιατί με μια απλή έρευνα θα διαπιστώσει κανείς ότι υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή πολλές οικοδομές αμιγώς επαγγελματικές που είναι κενές ή εγκαταλελειμμένες. Ούτως ή άλλως το Υπουργείο ανέλαβε την ανακαίνιση και αυτού του χώρου.
Εξέτασαν τα στελέχη της Υπηρεσίας Ασύλου το χώρο, ως όφειλαν (ΑΔΑ: 9Ψ1146ΜΔΨΟ-2Υ3); Ενημερώθηκαν για τις λοιπές χρήσεις της οικοδομής και έκριναν ότι οι χρήσεις αυτές είναι συμβατές μεταξύ τους; Έχει εκδοθεί αιτιολογημένο πρακτικό καταλληλότητας στο οποίο λήφθηκε υπόψη η ιδιαιτερότητα της οικοδομής; Υπάρχει κάποια μελέτη για την εγκατάσταση, στην οποία να προβλέπεται ο τρόπος πρόσβασης των αιτούντων άσυλο στην Υπηρεσία χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα στη χρήση της οικοδομής από τους υπόλοιπους ενοίκους – μόνιμους κάτοικους;
Γνωρίζουν ότι η είσοδος της οικοδομής δεν αποτελεί και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να μετατραπεί σε χώρο αναμονής; Γνωρίζουν ότι στην οικοδομή διαμένουν περισσότεροι από 60 ένοικοι, ορισμένοι εξ αυτών ηλικιωμένοι και ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες καθώς και 16 παιδιά, όπως και στις γύρω οικοδομές; Γνωρίζουν ότι ακριβώς απέναντι στα 20-25 μέτρα υπάρχει Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο; Γνωρίζουν ότι γενικώς η περιοχή είναι πυκνοκατοικημένη και ήδη επιβαρυμένη;
Δεδομένου ότι η είσοδος προς τα γραφεία της εταιρίας και προς τα διαμερίσματα είναι κοινή, πώς θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και ασφαλής πρόσβαση των ενοίκων στα σπίτια τους; Και πριν βιαστείτε να επικρίνετε, έχετε υπόψη σας ότι εμείς επί δεκαετίες ζούμε δίπλα στους μετανάστες και όχι σε καμιά απομονωμένη βίλα. Αυτό όμως που θα κληθούμε να διαχειριστούμε είναι απολύτως αδιανόητο. Απλά κάντε εικόνα τον ένοικο με τα ψώνια στα χέρια να προσπαθεί να περάσει ανάμεσα από πλήθος συνωστισμένων και ταλαιπωρημένων ανθρώπων που θα αναμένουν στην είσοδο και στον περιβάλλοντα χώρο της οικοδομής, για να μπορέσει να ανέβει στο διαμέρισμά του!!! Και όλα αυτά σε καθημερινή βάση!
Ποια μέτρα έχουν προβλεφθεί ώστε να μην μετατραπεί η είσοδος και ο περιβάλλων χώρος σε αίθουσα αναμονής; Ποια μέτρα έχουν προβλεφθεί ώστε να αποτρέπεται η πρόσβαση των εξυπηρετούμενων της Υπηρεσίας Ασύλου στους λοιπούς χώρους της οικοδομής;
Ποια μέτρα έχουν προβλεφθεί για τη διαφύλαξη της ασφάλειας και της υγείας των ενοίκων και για την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και ειδικά αυτή την περίοδο με την έξαρση του κορονοϊού στην πόλη μας; Με ποιο τρόπο είναι εφικτή η διαχείριση τυχόν κρούσματος, όπως αυτό που συνέβη πρόσφατα στην Υπηρεσία; Εσείς θα κλείσετε την Υπηρεσία και θα φύγετε. Εμείς πού θα πάμε;
Ποια μέτρα έχουν προβλεφθεί για την αποφυγή της περαιτέρω απαξίωσης της περιουσίας μας και της υποβάθμισης της καθημερινότητας και της ποιότητας ζωής μας; Διότι από το σύνολο των ιδιοκτητών της οικοδομής, η μόνη που βγαίνει τελικά κερδισμένη είναι η εκμισθώτρια εταιρία, ενώ εμείς θα υποστούμε τις συνέπειες, βιοτικές και οικονομικές. Αμφιβάλλουμε δε αν η συγκεκριμένη επιλογή εξυπηρετεί και τους ίδιους τους πρόσφυγες και μετανάστες.
Επί όλων των ανωτέρω κανείς δεν ενδιαφέρθηκε μέχρι σήμερα να μας ενημερώσει, αλλά αντιθέτως επικρατεί μια ύποπτη μυστικότητα.
Καλούμε λοιπόν:
- Τον Υπουργό Μετανάστευσης να ακυρώσει τη συμφωνία μίσθωσης, διότι ο χώρος είναι ακατάλληλος για τη χρήση που επιθυμεί.
- Τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη να ενισχύσει την αστυνόμευση στην περιοχή.
- Τον Δήμαρχο Θεσσαλονίκης να προχωρήσει σε έργα αναβάθμισης του Β΄ δημοτικού διαμερίσματος.
- Τους τοπικούς φορείς και παράγοντες της πόλης μας να σταθούν αρωγοί στα δίκαια αιτήματα μας.
- Το Συνήγορο του Πολίτη να παρέμβει για την προάσπιση των δικαιωμάτων μας.
- Την Εθνική Αρχή Διαφάνειας να εξετάσει τη νομιμότητα της διαδικασίας μίσθωσης.
Διαφορετικά θα αναγκαστούμε να ασκήσουμε όλα τα νόμιμα δικαιώματά μας κατά παντός υπευθύνου.