Θεσσαλονίκη: Πότε θα κυκλοφορήσουν τα υδρογονοκίνητα λεωφορεία και ποια η αυτονομία τους

Το πρώτο υδρογονοκίνητο λεωφορείο έφτασε στην Θεσσαλονίκη.

θεσσαλονίκη-πότε-θα-κυκλοφορήσουν-τα-1164158

Το 100% φιλικό προς το περιβάλλον νέο υδρογονοκίνητο λεωφορείο με αυτονομία 600 χιλιομέτρων, μπορεί να δώσει ανάσα φρεσκάδας στους πολίτες των μεγαλουπόλεων καθώς δεν εκβάλει ρύπους. Το πρώτο λεωφορείο, με καύσιμο ανανεώσιμης πηγής ενέργειας, παρουσιάστηκε στο ΚΕΔΕΑ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

“Το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), διοργάνωσαν εκδήλωση, με θέμα «Hydrogen Mobility Info Day at AUTH, 3ο JIVE Roadshow» υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.”

Ο Νίκος Ντάβος, διαχειριστής και συνιδρυτής του Cluster Βιοοικονομίας & Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας παρουσίασε τα θετικά του υδρογονοκίνητου λεωφορείου:

«Έχουμε φέρει στην Θεσσαλονίκη το πρώτο λεωφορείο υδρογόνου, το οποίο θα κάνει ένα road show στην Ελλάδα. Ξεκινώντας από την Θεσσαλονίκη, θα πάει στην Κοζάνη, έπειτα στην Αθήνα και θα καταλήξει στην Πάτρα. Από τις 17 Μαΐου, το λεωφορείο υδρογόνου βρίσκεται στην διάθεση του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ. Το λειτουργούνε, βλέπουνε σε πιλοτικές λειτουργίες πως κυκλοφορεί στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, βλέπουν τις καταναλώσεις και τα πλεονεκτήματα του. Αυτό το λεωφορείο κινείτε εδώ και τέσσερα χρόνια στην Γερμανία. Στην Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη, η υδρογονοκίνηση έχει ήδη αναπτυχθεί. Το συγκεκριμένο έχει κατασκευαστεί στην Ισπανία. Έχουμε κι ένα Hyundai αυτοκίνητο, το οποίο είναι επίσης ένα ηλεκτρικό υδρογόνου. Θέλουμε μέσα από αυτήν την εκδήλωση να δείξουμε όλο το κομμάτι της πράσινης κινητικότητας και των μεταφορών που μπορούν να γίνουν με καύσιμα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. 

Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία και τα ηλεκτροκίνητα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου είναι αθόρυβα και χωρίς ρύπους. Το πλεονέκτημα της τεχνολογίας υδρογόνου, ειδικά στα  βαρέα οχήματα είναι ότι το δεν χρειάζεται να έχει πάνω του το μεγάλο βάρος των μπαταριών. Είναι πολύ πιο ελαφρύ και εφοδιάζεται άμεσα.»

Σύμφωνα με τον Λεωνίδα Ντζιαχρήστο, καθηγητή του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ, το μειονέκτημα της υδρογονοκίνησης βρίσκεται στην τιμή του υδρογόνου, καθώς είναι πολύ ακριβό. Κοντά στα 12 ευρώ το κιλό, πολλαπλάσιο του πετρελαίου. «Ευελπιστούμε και σχεδιάζουμε, τα επόμενα χρόνια να πέσει η αξία του στο 1 ευρώ/κιλό».

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, να δούμε μέχρι το τέλος της δεκαετίας τα υδρογονοκίνητα λεωφορεία να κυκλοφορούν στους δρόμους της πόλης και να εξυπηρετούν τους πολίτες. «Μαζί με τον ΟΣΥ, τον ΟΑΣΑ και το υπουργείο έχουμε σχεδιάσει τον επόμενο διαγωνισμό του 2027. Σκοπεύουμε το επόμενο βήμα να είναι απόλυτα καθαρό στη συγκοινωνία, καθώς ο επιβάτης έχει κουραστεί από τη ρύπανση. Η Θεσσαλονίκη μαζί με τον ΟΑΣΘ κάνει βήματα προόδου και γι’ αυτό πιστεύω ότι το λεωφορείο υδρογόνου θα στηρίξει τις επόμενες καλύτερες μέρες στη συγκοινωνία.»

Ωστόσο, η στελέχωση της πόλης με αυτών των ειδών τα λεωφορεία είναι πολύ ακριβή. «Κοντά στα 600.000 ευρώ κοστολογείται το ένα, ενώ το υδρογόνο σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι στα 10€/κιλό. Ένα λεωφορείο γεμίζει με 37-38 κιλά, άρα γύρω στα 370-380 ευρώ κοστίζει ένα γέμισμα και βγάζει 600 χιλιόμετρα. Πρέπει να κατασκευαστούν σταθμοί παραγωγής και ανεφοδιασμού υδρογόνου. Η τεχνολογία είναι εδώ, μας λείπουν οι υποδομές. Αναμένουμε να πέσει το κόστος του υδρογόνου, τα επόμενα χρόνια», σύμφωνα με τον Νίκο Ντάβο.

Την παρουσίαση του λεωφορείου παρακολούθησαν μαθητές πειραματικού σχολείου, φοιτητές του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών, ενώ «παρών» έδωσε κι ο πρύτανης του ΑΠΘ, Χαράλαμπος Φείδας.

Μετά το tour στις πόλεις της Ελλάδας, το λεωφορείο θα συνεχίσει το ταξίδι του στη Ρουμανία, στη Βουλγαρία και στη Βοσνία & Ερζεγοβίνη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα