Τι κάνει τα vintage ρούχα κάτι παραπάνω από απλή μόδα για τους νέους;
Ποιοι οι λόγοι που μια ολόκληρη εποχή “τρυπώνει” στο σήμερα και επαναφέρει το χρώμα και τις αναμνήσεις άλλων εποχών
Τι είναι αυτό που στρέφει τις νέες γενιές στην αγορά μεταχειρισμένων και vintage ρούχων, σε μια εποχή που όλα δείχνουν να επιστρέφουν στην αισθητική παλιότερων εποχών;
Τι είναι αυτό που μας κάνει να αναζητήσουμε μεταποιημένα ρούχα στα vintage καταστήματα της πόλης ή στα online καταστήματα;
Ποιοι οι λόγοι που μια ολόκληρη εποχή “τρυπώνει” στο σήμερα και επαναφέρει το χρώμα και τις αναμνήσεις άλλων εποχών, σε όλα.
Στην εποχή μας, όλο και πιο συχνά βλέπουμε γύρω μας να επιστρέφει η vintage αισθητική. Από καφέ και μπαρ που στήνουν έναν ολόκληρο κόσμο δανεισμένο από παλιότερες δεκαετίες, μέχρι τα ρούχα και τα αξεσουάρ που όλο και πιο συχνά βρίσκουμε πια σε ολόκληρα μαγαζιά που εμπορεύονται αυτό ακριβώς ή και σε web σελίδες που κάνουν “χρυσές δουλειές” πουλώντας μεταχειρισμένα ρούχα που, οι παλιότερες γενιές, θυμόμαστε ακόμα με νοσταλγία και λαχτάρα για όλα εκείνα που έμειναν ξεχασμένα σε μία γεμάτη, παλιά ντουλάπα.
Πρωτοπόροι (και) σε αυτή τη τάση, μαθητές και φοιτητές που δείχνουν να προτιμούν τα ρούχα δεύτερης χρήσης αλλά και όλα εκείνα που τους κάνουν να ξεχωρίζουν από μαγαζιά που ειδικεύονται σε αυτή την αισθητική. Το γνωστό, πια, Thrifting που ήρθε και όπως όλα δείχνουν, θα μείνει για πολύ καιρό. To Jenny Blond είναι ένα τέτοιο… βιντατζομάγαζο που αγαπάει τα second hand ρούχα και αξεσουάρ. Η Κική Στρατάκη, ιδιοκτήτρια του, μας εξηγεί τις διαφορές ανάμεσα στα μεταχειρισμένα ρούχα και στα vintage, λέγοντας πως “Όταν λέμε vintage ρούχα, είναι αυτά τα εικοσαετίας και πάνω. Αν μιλάμε για ένα ρούχο που είναι καινούριο με vintage αισθητική, τότε αυτό λέγεται ρετρό και όχι vintage. Ακόμα, υπάρχουν και τα second hand ρούχα που μπορεί να είναι από παλιά μέχρι και πριν από ένα χρόνο. Δηλαδή μεταχειρισμένα ρούχα. Τα vintage είναι εικοσαετίας και μπορεί να μην είναι απαραίτητα μεταχειρισμένα ή να είναι ελαφρώς φορεμένα.”
Ο Σταύρος Βεργεμέζης, είναι ένα νέο παιδί που εντοπίζοντας την τάση της γενιάς του να αναζητάει ρούχα παλιότερης αισθητικής, δημιούργησε το δικό του διαδικτυακό κατάστημα, το Retro Clothes.
“Εγώ ξεκίνησα να ασχολούμαι με το second hand λόγω της μητέρας μου που είναι μοδίστρα και έβλεπα πάντα πώς είναι να μεταποιείς ένα ρούχο. Είχα μία κλίση βέβαια με τα ρούχα και γενικότερα με τη μόδα αλλά περισσότερο το σκέφτηκα επειδή η γενιά μας ασχολείται πολύ με αυτά. Αγοράζουμε ρούχα διαρκώς και σε χαμηλές τιμές, φορώντας τα τελικά λίγες φορές και γεμίζοντας απλά μία ντουλάπα. Αυτό κάνει όμως κακό και στην οικολογία και στην οικονομία, οπότε κάπως έτσι η γενιά μας άρχισε να ψάχνει πιστεύω άλλους τρόπους για να έχει φθηνά και πολλά ρούχα. Γι’ αυτόν τον λόγο βλέπουμε σήμερα να γίνονται περισσότερα τα μαγαζιά και οι σελίδες που πουλάνε μεταχειρισμένα ρούχα. Είναι μία τάση. Έχει επανέλθει το ΄80s και το ΄90s στη μόδα, ως φιλοσοφία.”
Δεν είναι όμως μόνο τα παλιά ρούχα που προσελκύουν πια τις παρέες των νέων. Καφέ με vintage διακόσμηση, συνήθειες και μουσικές δείχνουν να είναι στέκια ακριβώς επειδή οι θαμώνες τους αγαπούν αυτό που αντιπροσωπεύουν, δίνοντας τρόπους για να γνωρίσουν οι νεότεροι και να θυμηθούν οι παλιότεροι τις εποχές των πικαπ, των χρωμάτων, των vintage τηλεφώνων και μίας ποπ κουλτούρας που έχει επιστρέψει για τα καλά.
“Είναι μία μεγάλη τάση όλο αυτό με τα vintage. Στο μαγαζί μπαίνει πολύς κόσμος για να βγάλει φωτογραφίες το κάτι διαφορετικό από αυτό που έχει συνηθίσει να βλέπει το μάτι του στην καθημερινότητα. Ο κόσμος ψάχνει αυτά που έχουν ταυτότητα, τα πιο ιδιαίτερα και θέλει να τα δείξει στα social media” αναφέρει ο Παύλος Κατικαρίδης του διαχρονικού (και άκρως vintage) Pastaflora Darling που ενώ άλλαξε πριν μερικά χρόνια ιδιοκτήτες, η αισθητική και το όνομα παρέμειναν ίδια ακριβώς.
ΟΙ ΝΕΟΙ ΕΧΟΥΝ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
Επιστρέφοντας στα μεταχειρισμένα ρούχα, η συζήτηση έρχεται στην διαδικασία που ακολουθείται μέχρι να φτάσουν αυτά τα ρούχα στις κρεμάστρες των καταστημάτων.
“Πρώτα βρίσκουμε τα ρούχα από προμηθευτές για το κατάστημα. Ανάλογα από εκεί και πέρα κάποια ρούχα δε χρειάζονται μεταποίηση, ενώ κάποια ίσως και να τα κάνουμε κάποιες αλλαγές αν δούμε πως χρειάζεται. Αυτό βέβαια πάντα το γράφουμε στην περιγραφή ώστε να το γνωρίζει ο πελάτης” αναφέρει στην Parallaxi ο Σταύρος, ενώ και η Κική αναφέρει πως ακολουθούν την ίδια διαδικασία και αυτοί στο κατάστημα τους, ενώ εξηγώντας τους λόγους που τα νέα παιδιά στρέφονται σε ρούχα δεύτερης χρήσης, εξηγεί πως “Οι νέοι έχουν μεγαλύτερη οικολογική συνείδηση από προηγούμενες γενιές. Είναι πολύ ευαισθητοποιημένοι σε σχέση με αυτό. Έρχονται με δικές τους τσαντούλες, πίνουν καφέ σε παγουράκι, χρησιμοποιούν τα ποδήλατα τους, γενικά προσέχουν πολύ. Πέρα από αυτό, είναι και μοναδικά κομμάτια αυτά που βρίσκουν σε τέτοια μαγαζιά σαν το δικό μας. Δηλαδή, ξέρουν πως θα το φοράνε μόνο αυτοί και όχι άλλοι δύο στην παρέα. Οπότε αν θέλει κάποιος να ξεχωρίσει, είναι ιδανικά αυτά τα ρούχα. Είναι μία τάση της εποχής μας άλλωστε να ξεχωρίζει κάποιος, είτε στη ζωή είτε στο Instagram που θα έχει την σούπερ φωτογραφία με κάτι ιδιαίτερο που θα φοράει”
Τι προτιμούν περισσότερο οι νέες γενιές να αγοράζουν;
Ο Πάυλος αναφέρει τα παντελόνια και οι ζακέτες που “Ξέρεις, στη δική μας περίπτωση των vintage, αυτά δεν τα βρίσκεις εύκολα και γι’ αυτό είναι και μοναδικά κομμάτια, δηλαδή δεν έχουμε νούμερα πολλά.”, ενώ η Κική εκτός από τα τζιν που λέει πως γίνονται ανάρπαστα, πολλοί είναι αυτοί που αγοράζουν και vintage αξεσουάρ, ειδικά εκείνοι που ακόμα δεν είναι απόλυτα εξοικειωμένοι με το “στήσιμο” αυτών των ρούχων αλλά θέλουν με κάποιο τρόπο να υποστηρίξουν την τάση.
Τα Bazaar
Εκτός από τα καταστήματα και τις ιστοσελίδες που εμπορεύονται vintage ρούχα, συχνά βρισκόμαστε μπροστά και σε bazaar που με αυτόν τον τρόπο, δίνεται η ευκαιρία σε όποιον ενδιαφέρεται να έρθει σε επαφή με αυτές τις εποχές.
Ο Παύλος που κάνει συχνά τέτοιες δράσεις και ετοιμάζοντας ήδη την επόμενη στην Καλαμαριά στις αρχές του Ιουλίου, εξηγεί: “Τα μπαζαρ γίνονται για να μπορεί κάποιος να έρθει και να δει από κοντά την ποιότητα των ρούχων αυτών. Είναι μία ευκαιρία να έρθει ο κόσμος, να εξοικειωθεί με την λογική των vintage ρούχων και να τα αγγίξει, να τα δοκιμάσει και να καταλάβει καλύτερα τι ακριβώς σημαίνει ένα ρούχο second hand”