Τι κάνει η Θεσσαλονίκη στην Μάλτα;
Μια πρόκληση και ένα στοίχημα.
Μια πρόκληση και ένα στοίχημα: πώς ένας σχετικά άγνωστος προορισμός για τους Μαλτέζους, όπως είναι η Θεσσαλονίκη, μπορεί να γίνει δημοφιλής; Είναι εφικτό οι 3.000 διανυκτερεύσεις τον χρόνο να γίνουν 20.000; Κι, όμως, αυτός είναι ο στόχος που βάζουν οι τουριστικοί πράκτορες, με τα νέα δεδομένα που φέρνει η απευθείας αεροπορική σύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Βαλέτα, με αρωγό τον δήμο Θεσσαλονίκης και τους επαγγελματίες του τουρισμού της πόλης.
Συγκεκριμένα, κάθε Δευτέρα και Παρασκευή, με ημερομηνία έναρξης την 4η Απριλίου, πτήσεις της Ryanair θα συνδέουν απευθείας τη Θεσσαλονίκη με την πρωτεύουσα της Μάλτας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ομάδα της «Διπλωματίας των πόλεων», όπως λέγεται η πρωτοβουλία που ενώνει ξενοδόχους, επιχειρηματίες και φορείς του τουρισμού, επισκέφθηκε τη Μάλτα, πραγματοποίησε επαφές με αξιωματούχους και επαγγελματίες και ολοκλήρωσε την αποστολή της, με την εκδήλωση για την παρουσίαση και προώθηση της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού, που έγινε την Καθαρά Δευτέρα.
Όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας, καλωσορίζοντας τους επαγγελματίες του τουρισμού της Μάλτας, οι οποίοι παραβρέθηκαν στην εκδήλωση για να ενημερωθούν και να ανταλλάξουν πληροφορίες, οι Μαλτέζοι δεν γνωρίζουν πολλά πράγματα για τη Θεσσαλονίκη, όπως όμως και οι Έλληνες δεν φαίνεται να έχουν γνώση του προορισμού Μάλτα. Στα λόγια του αντιδημάρχου, ήρθαν να προστεθούν τα στοιχεία που παρέθεσε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και προϊστάμενος μάρκετινγκ του Οργανισμού Τουρισμού της Μάλτας (MTA), Κάρλο Μικάλεφ, ο οποίος επεσήμανε ότι από τους 2.598.690 τουρίστες που επισκέφθηκαν την Μάλτα το 2018, μόνο οι 17.676 ήταν Έλληνες.
Την ίδια ώρα, οι κάτοικοι της Μάλτας, που ο αριθμός τους δεν ξεπερνά τις 500.000, ταξιδεύουν αρκετά. Σε αριθμούς αυτό υπολογίζεται γύρω στους 200.000 ταξιδιώτες το χρόνο. Από αυτούς, ένας μικρός αριθμός, γύρω στα 500-800 άτομα, επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη, όπως αναφέρει ο διευθυντής του ταξιδιωτικού πρακτορείου Britannia, Νοέλ Φαρούτζια, που ήταν το πρώτο το οποίο έκανε το άνοιγμα στην αγορά της Θεσσαλονίκης, πριν από 7 χρόνια.
«Στη Θεσσαλονίκη πηγαίνουν περίπου 5 πτήσεις τσάρτερ τον χρόνο, όταν στη Σλοβενία ο αριθμός αυτός αγγίζει τις 20. Μιλάμε για περίπου 3.000 διανυκτερεύσεις, οι οποίες εκτιμώ ότι μπορούν να γίνουν 20.000, λόγω της νέας αεροπορικής σύνδεσης», επισημαίνει ο κ. Φαρούτζια.
Αρκεί μόνο αυτό; «Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που είναι εύκολο να αγαπήσουν οι Μαλτέζοι. Έχει πολλές ομορφιές, θα μπορούσα να πω ότι είναι η προέκταση της Μάλτας, καθώς συνδεόμαστε ιστορικά -ας μην ξεχνάμε ότι ένας από τους εθνικούς ευεργέτες της Ελλάδας ο Ιωάννης Παπάφης έζησε και πέθανε στη Μάλτα- και μοιάζουμε σε ό,τι αφορά την κουλτούρα. Η γαστρονομία της πόλης, τα ζαχαροπλαστεία και τα καφέ σε όμορφες γωνιές, η αγορά και οι γύρω περιοχές που μπορεί να επισκεφθεί κανείς, όπως για παράδειγμα τα Μετέωρα, η Χαλκιδική, η Πιερία, το Μέτσοβο και πολλά ακόμη, είναι μόνο μερικά από τα δυνατά σημεία που μπορούν να κατακτήσουν τον επισκέπτη», τονίζει.
Τους λόγους που αξίζει να επισκεφθεί και να γνωρίσει κανείς τη Θεσσαλονίκη, περιέγραψε και παρουσίασε με οπτικοακουστικό υλικό η υπεύθυνη της δράσης «Διπλωματία των Πόλεων», στέλεχος της αντιδημαρχίας Τουρισμού, Ιωάννα Μυταυτσή. Αυτή τη φορά είχε και νέα «όπλα» στη φαρέτρα: τα θεματικά βίντεο που δημιούργησε ο δήμος σε συνεργασία με το TCB-Thessaloniki Convention Bureau, με χρηματοδότηση από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η κ. Μυταυτσή για άλλη μια φορά ανέδειξε την προσωπικότητα της πόλης, περιγράφοντας τη φυσική ομορφιά της, που απλώνεται από τα κάστρα ως την παραλία, τα 15 μνημεία UNESCO, τη ζωντάνια και την πολυπολιτισμικότητά της, τη γαστρονομία της και άλλα πολλά.
Τη Θεσσαλονίκη, ως τμήμα της κεντρικής Μακεδονίας και αφετηρία για εξορμήσεις, εκδρομές και διακοπές, ανέδειξε, από την πλευρά του, ο προϊστάμενος Διεύθυνσης της Αντιπεριφέρειας Τουρισμού Κ. Μακεδονίας, Μίλτος Νικολάου. Ο κ. Νικολάου μίλησε για τις δυνατότητες που έχουν οι επισκέπτες να γνωρίσουν τις ατελείωτες αμμώδεις παραλίες της Χαλκιδικής, δέλεαρ για τους Μαλτέζους που τα νησιά τους έχουν κυρίως πετρώδεις παραλίες, το μυθικό βουνό της Πιερίας τον Όλυμπο αλλά και τις παραλίες της, τους αρχαιολογικούς χώρους της Βεργίνας, της Αμφίπολης και της πατρίδας του Μεγάλου Αλέξανδρου Πέλλας, τα γραφικά χωριά, τα λουτρά Πόζαρ και όλα εκείνα τα στοιχεία που κάνουν την ευρύτερη περιοχή της Μακεδονίας μοναδική.
«Πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε ελληνική τουριστική αποστολή με τόσο στοχευμένη προσέγγιση στη Μάλτα και αυτό δείχνει την ωριμότητα της Διπλωματίας των πόλεων», είπε ο διοργανωτής του ταξιδιού, τουριστικός πράκτορας Στέφανος Χατζημανώλης. Όπως επεσήμανε, «από το 2004 που μπήκαν οι Μαλτέζοι στην ΕΕ ξεκίνησε μια έντονη προσπάθεια για την ανάπτυξη του τουρισμού σε διμερές επίπεδο. Στην αρχή επικεντρωθήκαμε στα ταξίδια των Ελλήνων προς τη Μάλτα αλλά τα τελευταία χρόνια φέρνουμε και Μαλτέζους στην Ελλάδα», πρόσθεσε.
Η Ελλάδα είναι πολύ γνωστή στους Μαλτέζους γενικά. Αγαπούν την Αθήνα, τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. «Ευελπιστούμε ότι με την απευθείας πτήση, που θα συνδέει τη Μάλτα απευθείας με τη Θεσσαλονίκη, τόσο τους θερινούς μήνες όσο και το χειμώνα, θα καταφέρουμε, μέχρι το 2020, οι Μαλτέζοι να βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα των επισκεπτών της πόλης», επισημαίνει ο κ.Χατζημανώλης και προσθέτει: «Είναι εφικτός στόχος, αν το παλέψουμε όλοι».
Το παράδειγμα της Μάλτας
Το 2010, η Μάλτα είχε 1.338.840 εισερχόμενους τουρίστες, ενώ το 2018 έκλεισε με τους τουρίστες να ξεπερνούν τα 2,5 εκατομμύρια, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και προϊστάμενος μάρκετινγκ του Οργανισμού Τουρισμού της Μάλτας (MTA), Κάρλο Μικάλεφ. Οι Μαλτέζοι επενδύουν σε όλα τα είδη του τουρισμού και απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες, ανάλογα με τη σεζόν, καθώς η καλοκαιρία ευνοεί την προσέλκυση τουριστών όλο τον χρόνο.
Η τουριστική πολιτική και στρατηγική που ακολουθείται ορίζεται κεντρικά σε επίπεδο κυβέρνησης, όπως ανέφερε ο δήμαρχος της Βαλέττα, Κριστιάν Μικάλεφ σε συνάντηση που είχε με τον αντιδήμαρχο Σπύρο Πέγκα και μέλη της αποστολής. Ο κ.Μικάλεφ αναφέρθηκε στην εντυπωσιακή ανάπτυξη του τουρισμού και τις επενδύσεις που γίνονται στον συγκεκριμένο τομέα, με την αύξηση των ξενοδοχείων και καλυμμάτων. Στη Βαλέτα, ωστόσο, η αρχιτεκτονική της πόλης δεν επιτρέπει την ανοικοδόμηση μεγάλων μονάδων, καθώς είναι σημαντικό να διατηρηθεί ο μεσαιωνικός χαρακτήρας και τα ιστορικά κτίρια.
Οι Μαλτέζοι έχουν επιστρατεύσει και σύγχρονα μέσα για να κερδίσουν τον επισκέπτη από την πρώτη στιγμή. Αίθουσες ειδικά διαμορφωμένες παρουσιάζουν σε πέντε διαστάσεις (5D) την ιστορία της χώρας, στη γλώσσα του επισκέπτη, βοηθώντας τον πολύ γρήγορα να ενταχθεί στο περιβάλλον και να πάρει μια «γεύση» από τον τόπο που θα εξερευνήσει.
Μάλιστα, η Βαλέτα, η ιστορική πόλη Μεδίνα, το νησί Γκόζο και άλλοι γραφικοί προορισμοί ενέπνευσαν τους παραγωγούς του Game of thrones, του Κώδικα Ντα Βίντσι, του Gladiator και πολυάριθμων ακόμη κινηματογραφικών ταινιών.
Η ελληνική αποστολή
Την επιθυμία να συνδράμει την προσπάθεια της τουριστικής αποστολής της Θεσσαλονίκης, εξέφρασε ένας …καθεαυτού διπλωμάτης, ο νέος πρέσβης της Ελλάδας στη Μάλτα Δημήτρη1 Τσούγκας, ο οποίος υποδέχθηκε τους Θεσσαλονικείς «διπλωμάτες» στην πρεσβεία και συζήτησε μαζί τους τις προοπτικές για την ανάπτυξη του τουρισμού. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, ένιωσε ιδιαίτερα συγκινημένος ως Θεσσαλονικιός 4ης γενιάς. Στην εκδήλωση, τον πρέσβη εκπροσώπησε η επιτετραμμένη της πρεσβείας Ιωάννα Νικολακοπούλου, καθώς η τοποθέτησή του είναι τόσο πρόσφατη, που δεν ολοκληρώθηκαν ακόμη όλες οι διαδικασίες για την πλήρη ανάληψη των καθηκόντων του.
Οι Θεσσαλονικείς «διπλωμάτες» είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν επίσης και να μάθουν την ιστορία της παρουσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος στη Μάλτα, για την οποία τους μίλησε ο αρχιμανδρίτης Ναθαναήλ, ο οποίος τίμησε με την παρουσία του την εκδήλωση.
Στην 20η αποστολή της «Διπλωματίας των Πόλεων», με επικεφαλής τον αντιδήμαρχο Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών Σχέσεων Σπύρο Πέγκα, συμμετείχαν και αυτή τη φορά ξενοδόχοι, επαγγελματίες του τουρισμού και επιχειρηματίες του κλάδου, με δικά τους έξοδα. Στην εν λόγω αποστολή επίσης, το «παρών» έδωσε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ο Οργανισμός Τουρισμού Χαλκιδικής και ο ΕΟΤ.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ