Τι συμβαίνει με το 89ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης;
Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου έστειλε επιστολή για το ενδεχόμενο να μπει λουκέτο
Η λειτουργία του 89ο Δημοτικού σχολείου Θεσσαλονίκης στις οδούς Νικολάου Μάνου και Βασιλίσσης Όλγας (περιοχή Μπότσαρη) έχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση αρκετές δεκαετίες τώρα.
Πρόκειται για ένα λυόμενο κτίριο που εξυπηρετεί τις ανάγκες μιας αρκετά μεγάλης περιοχής, φιλοξενώντας μαθητές τόσο Δημοτικό σχολείο, όσο και νηπιαγωγείο.
Και στο παρελθόν έχει απασχολήσει εκπαιδευτικούς και γονείς, κατά πόσο τέτοια κτίρια πρέπει να χρησιμοποιούνται ως σχολικές μονάδες.
Το τελευταίο διάστημα προέκυψε ξανά μια μεγάλη συζήτηση, με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου να εκδίδει επιστολή διαμαρτυρίας, με αποδέκτη το Δήμο Θεσσαλονίκης, για την πρόθεσή του να κλείσει, όπως λέει, το συγκεκριμένο σχολείο.
Δείτε τι αναφέρουν στην επιστολή:
«Οι γονείς και οι κηδεμόνες μαθητών του 89ο Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης,καθώς και κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής, θέλουμε να εκφράσουμε μεαυτήν την ανοιχτή επιστολή διαμαρτυρίας την έντονη ανησυχία μας για την φημολογούμενη τις τελευταίες ημέρες μεθόδευση από μεριάς του Δήμου Θεσσαλονίκης για το κλείσιμο και τη διάλυση του 89ου Δημοτικού Σχολείου επί της οδού Νικολάου Μάνου στην Ανάληψη.
Συγκεκριμένα, ενώ υπάρχει πρόσφατη, του Νοεμβρίου του 2023, έκθεση τεχνικού ελέγχου των αρμόδιων υπηρεσιών του Δήμου Θεσσαλονίκης που δεν εγείρει κανένα θέμα στατικότητας, βύθισης, παραμόρφωσης και εν γένει επικινδυνότητας του κτηρίου, κυκλοφορούν φήμες περί εκπόνησης νέας, κατά παραγγελία και επείγουσας, τεχνικής έκθεσης των ιδίων υπηρεσιών, που θα θέτει θέμα επικινδυνότητας του σχολείου χωρίς να έχει γίνει κάποια νεότερη μελέτη που να αναιρεί τα συμπεράσματα της προηγούμενης.
Μπροστά σε αυτά τα νέα δεδομένα εμείς οι υπογράφοντες και υπογράφουσες δηλώνουμε προς πάσα κατεύθυνση: Την αβελτηρία της Πολιτείας, του Υπουργείου Παιδείας και του Δήμου Θεσσαλονίκης που δεν αντικατέστησαν μέχρι σήμερα το λυόμενο και προσωρινό κτηριακό συγκρότημα της οδού Νικολάου Μάνου που κατασκευάστηκε το 1980, που κατασκευάστηκε το 1980, για να επιλύσει προσωρινές ανάγκες στέγασης του 89ου Δημοτικού σχολείου Θεσσαλονίκης, δεν θα την πληρώσουν τα παιδιά μας με την άρον άρον διάλυση αυτού και την απορρόφηση του εξατάξιου σχολείου μας στα ήδη κορεσμένα με μαθητές σχολεία της περιοχής.
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης που άφησε να αποχαρακτηρισθεί το οικόπεδο που ήταν προορισμένο να χτιστεί το νέο, σύγχρονο 89ο Δημοτικό Σχολείου επί της οδού Κίμωνος Βόγα, δεν μπορεί να κλείσει το σχολείο μας προτού να εξασφαλίσει και να ολοκληρώσει τη μεταφορά του σε άλλο σύγχρονο κτηριακό συγκρότημα στη γειτονιά μας, στην Ανάληψη.
Γνωρίζουμε καλά το δράμα των μαθητών του 5ου Λυκείου Θεσσαλονίκηςπου εδώ και δέκα χρόνια στεγάζονται στα «κουτιά»επί της οδού Μαρίας Κάλλας, περιμένοντας την ανακατασκευή του κτηρίου του 5ουΛυκείου Θεσσαλονίκης, που δεν ολοκληρώνεται ποτέ. Γνωρίζουμε επίσης καλά τη διάλυση εν μία νυκτί του 12ου Δημοτικού σχολείου και την χωρίς κανένα σχεδιασμό καιδιαβούλευση απορρόφηση των μαθητών του στα όμορα δημοτικά σχολεία.
Τέλος γνωρίζουμε πολύ καλά ότι όλα αυτά εντάσσονται σε ένα κεντρικό σχεδιασμό περί μείωσης των σχολικών αιθουσών και στοιβάγματος όλο κα περισσότερων μαθητών σε ήδη υπερκορεσμένες αίθουσες (από είκοσι ένας/ είκοσι μία μαθητές/τριες ανά σχολική αίθουσα στα δημοτικά σχολεία έχουμε φθάσει ήδη στους είκοσιεπτά και έπεται συνέχεια). Αλήθεια, αυτήν την εκπαίδευση για τα παιδιά μας θέλουμε και χρειαζόμαστε ως κοινωνία;
ΖΗΤΟΥΜΕ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΕΙΑ:
Α) Την άμεσηδέσμευση οικοπέδου κατάλληλου να στεγάσει το νέο σύγχρονο 89ο Δημοτικό σχολείο, στη γειτονιά μας στην Ανάληψη, Β) Την άμεση χρηματοδότηση της προβλεπόμενης απαλλοτρίωσης και του χτισίματος του νέου σύγχρονου 89ου Δημοτικού Σχολείου, Γ) Μέχρι να ολοκληρωθεί η μεταφορά του σχολείου μας σε νέο σύγχρονο και ευρισκόμενο στη γειτονιά μας κτηριακό συγκρότημα, ΖΗΤΟΥΜΕνα διατηρηθεί η λειτουργία του υπάρχοντος σχολείου ΚΑΙ να γίνει μελέτη επισκευής ή / και στατικής ενίσχυσης του υφιστάμενου κτηρίου εάν αυτό απαιτείται. Οι εργασίες που θα προβλέπονται από τη μελέτη θα πρέπει να εφαρμοστούν το συντομότερο δυνατό και σίγουρα πριν την έναρξη της νέας σχολικής περιόδου.
Δηλώνουμε ότι θα ΕΝΑΝΤΙΩΘΟΥΜΕ με όλα τα νόμιμα μέσα στην φημολογούμενη και μεθοδευόμενη διάλυση του 89ου Δημοτικού σχολείου και στην περαιτέρω υποβάθμιση της εκπαίδευσης που λαμβάνουν τα παιδιά μας. ΟΧΙ ΣΤΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ 89ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΑΙΘΟΥΣΩΝ, ΝΑΙ ΣΤΟ ΚΤΙΣΙΜΟ ΝΕΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΚΤΗΡΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΜΑΣ
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 89ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ
Η Γεν. Γραμματέας του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 89ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης
ΕΜΜΑΝΟΥΕΛΑ ΣΠΑΝΟΥ
Σημείωση: Το κείμενο αυτό προσυπογράφεται από γονείς και κηδεμόνες μαθητών του 89ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης,καθώς και από κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, οι υπογραφές των οποίων κρατούνται στο αρχείο του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του σχολείου».
Η θέση της αντιδημάρχου κ. Έφης Θεοδωράκη
Η Parallaxi επικοινώνησε, ως όφειλε, και με την αντιδήμαρχο Παιδείας του Δήμου Θεσσαλονίκης, κ. Έφη Θεοδωράκη, η οποία τόνισε τα εξής:
«Δεν υπάρχει λόγος γι’ αυτή την κίνηση των γονέων, πριν αποφασίσουν οι υπηρεσίες τι πρέπει να γίνει. Δεν μπορεί να αποφασίσει η αντιδημαρχία παιδείας, παρά μόνο οι ειδικοί. Θα υπάρξει διαβούλευση. Θα μας ενημερώσουν οι τεχνικές υπηρεσίες, θα ενημερώσουμε την Περιφερειακή Διεύθυνση και τους γονείς. Αυτό δεν είναι μόνο θέμα του Δήμου».
Και δεύτερη επιστολή
Για το ίδιο θέμα λάβαμε κι άλλη επιστολή από γονείς, που αναφέρουν τα εξής:
«Στη Βασιλίσσης Όλγας (ύψος Μπότσαρη) της Θεσσαλονίκης βρίσκεται το 89ο Δημοτικό Σχολείο, το οποίο εξυπηρετεί την ευρύτερη περιοχή από τη Σχολή Τυφλών μέχρι τη Συνδίκα και από το όριο της πόλης στην παραλία μέχρι το ύψος της Δελφών.
Το σχολείο αυτό αποτελεί ένα από τα πολλαπλά σημεία “ντροπής” της πόλης αφού είναι ένα λυόμενο κτήριο που φτιάχτηκε “προσωρινά” στις αρχές του 1980 αλλά παραμένει μέχρι σήμερα σχεδόν απαράλλαχτο. Ο νέος Δήμαρχος της Θεσσαλονίκης, κ. Στέλιος Αγγελούδης, είχε εκφράσει από την προεκλογική εκστρατεία του την πρόθεση να λύσει αυτή τη ντροπή των 4 δεκαετιών και να κλείσει τα λυόμενα σχολεία, κάτι που εξέφρασε και σε συνεντεύξεις του, για “αισθητικούς” μάλιστα λόγους, όπως τόνισε.
Μέχρι εδώ όλα καλά, και τον συγχαίρουμε που έχει αποφασίσει να δράσει εκεί που σχεδόν όλοι οι προκάτοχοί του αδρανήσαν. Όμως, το κλείσιμο των σχολείων δεν μπορεί να γίνει χωρίς να ληφθεί υπόψιν ότι το συγκεκριμένο σχολείο, με όλα του τα προβλήματα, εξυπηρετεί πλήθος μαθητών και οικογενειών που βρίσκονται σε αυτή την περιοχή.
Περίπου 150 μαθητές του Δημοτικού φοιτούν στο συγκεκριμένο σχολείο, ενώ στο κτήριο φιλοξενούνται τμήματα μιας άλλης μεγάλης ντροπής της περιοχής, του 106ου Νηπιαγωγείου, το οποίο δεν διαθέτει ούτε καν τα απαραίτητα στοιχεία για τη λειτουργία του, δεν έχει προαύλιο, ούτε τους απαραίτητους χώρους για να φιλοξενήσει τα παιδιά που γράφονται σε αυτό! (Για το νηπιαγωγείο έχουν γίνει επανειλημμένες κινητοποιήσεις χωρίς να έχει δώσει ο Δήμος καμία λύση ακόμη).
Όπως καταλαβαίνει λοιπόν ο καθένας, το 89ο Δημοτικό σχολείο αποτελεί μια κακή, αναγκαία όμως εκπαιδευτική λύση για την περιοχή. Παρά τις θεωρίες ότι μειώνεται ο μαθητικός πληθυσμός που διαμοιράζονται από την κυβέρνηση με σκοπό τη μείωση των μαθητικών μονάδων και την αύξηση του αριθμού των μαθητών σε κάθε τάξη από 25 σε 27-29) σε όλα τα σχολεία και τα νηπιαγωγεία της περιοχής οι διαθέσιμες θέσεις είναι κατειλημμένες και τα παιδιά στοιβάζονται υπεράριθμα σε εξίσου κακούς χώρους, που η μόνη τους διαφορά είναι ότι δεν είναι λυόμενοι.
Ο κ. Αγγελούδης χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τα παραπάνω, αποφάσισε να προχωρήσει στη διάλυση του 89ου Δημοτικού. Αλλά δεν το ξεκίνησε καλά. Καταρχήν, δεν έλαβε υπόψη του τεχνική έκθεση της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου που έγινε πριν μερικούς μήνες (τέλη του 2023) και έβγαζε το σχολείο ασφαλές. Για να πιέσει τους γονείς να συμφωνήσουν με τη διάλυση, επέτρεψε να διακινηθεί η φήμη -καθώς δεν υπήρχαν επίσημες ανακοινώσεις- ότι το σχολείο έχει προβλήματα στατικότητας. Δημιούργησε έτσι τον πανικό των γονέων, που όμως έκπληκτοι βρήκαν την έκθεση και διάβασαν ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει!
Στη συνέχεια, όταν οι γονείς των μαθητών του 89ου Δημοτικού ζήτησαν να συναντηθούν μαζί του, αυτός τους συνάντησε τονίζοντας το πρόβλημα στατικότητας του κτηρίου, μόνο και μόνο για να αποστομωθεί όταν οι γονείς του έδειξαν τη σχετική έκθεση της υπηρεσίας του Δήμου, που τον διέψευδε.
Οι γονείς των μαθητών, που ξαφνικά αντιμετώπιζαν την πιθανότητα να διαλυθεί το σχολείο της γειτονιάς, τα παιδιά τους να χάσουν τις ελάχιστες διδακτικές ώρες της χρονιάς στην αναζήτηση νέου σχολείου, παράλληλα με την απώλεια των φίλων και συμμαθητών τους και την απώλεια των δασκάλων τους, όπως είναι αναμενόμενο εκνευρίστηκαν και ένιωσαν απειλή με την ασαφή διαχείριση του Δημάρχου, που φαίνεται να σκοπεύει για δικούς του λόγους να κλείσει το σχολείο τους.
Στη διάρκεια της συνάντησης που είχαν μαζί του, εξήγησαν ότι από μέρους τους θεωρούν απαράδεκτο να διαλυθεί το σχολείο και απαίτησαν να γίνουν όποιες διορθώσεις χρειάζονται, αλλά πάνω από όλα να φτιαχτεί πρώτα ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ στη γειτονιά, και μόνο μετά την ολοκλήρωσή του, να μεταφερθούν τα παιδιά εκεί. Τα παραπάνω κατατέθηκαν σε επιστολή που στάλθηκε στο Δήμαρχο με συνημμένη την τεχνική έκθεση.
Όμως η κατάσταση έγινε χειρότερη, όταν κάποιοι γονείς μετέφεραν στους υπόλοιπους ότι μίλησαν με τον Δήμαρχο και αυτός είπε (αν έγινε έτσι, είναι απαράδεκτο για έναν θεσμικό αντιπρόσωπο) ότι κάποιοι γονείς είναι “κνίτες και συνωμοσιολόγοι” και ζήτησε να “συνεργαστούν μαζί του για να δοθεί λύση για το πρόβλημα του σχολείου”.
Οι λύσεις που πρότεινε -σύμφωνα πάντα με τους τελευταίους- ήταν το λιγότερο τραγελαφικές: Η μία ήταν να στηθούν αίθουσες-κιβώτια “kibo” στο χώρο του πρώην 12ου Δημοτικού Σχολείου, που …έκλεισε ο Μπουτάρης, μπροστά στο Μέγαρο Μουσικής, και η άλλη να πηγαίνουν τα παιδιά κάπου στην …Κατσιμίδη -ναι, εκεί που χτιζόταν μέχρι πρόσφατα το flyover, πάνω στον Περιφερειακό- με λεωφορεία που …ίσως καταφέρει να κλείσει για να μεταφέρει καθημερινά τα παιδιά!
Σύμφωνα πάντα με αυτές τις αναφορές, ο Δήμαρχος είπε επίσης ότι έδωσε εντολή για νέα τεχνική έκθεση, την οποία …προκατέβαλε πως θα είναι καταδικαστική για το κτήριο, και η οποία γίνεται απλά με οπτικό έλεγχο. Όλα αυτά αποτελούν βασικές αντιφάσεις που κάνουν τους γονείς να αμφιβάλλουν για το τι συμβαίνει πραγματικά, τις οποίες ο Δήμαρχος οφείλει να ξεκαθαρίσει.
Οι γονείς των παιδιών του 89ου Δημοτικού όπως είναι φυσικό έχουν ξεσηκωθεί και έχουν ξεκινήσει σειρά αντιδράσεων που θα ακολουθήσουν τις ημέρες που έρχονται.
Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Αγγελούδης θα πρέπει να σκεφτεί ότι τα προβλήματα δεν λύνονται δημιουργώντας μεγαλύτερα. Ας σκεφτεί πρώτα πώς θα λυθεί το πρόβλημα του Νηπιαγωγείου, με ποιο τρόπο οι γειτονιές θα αποκτήσουν ικανά σχολεία που τηρούν τις προδιαγραφές, πώς τα παιδιά θα λάβουν τα απαραίτητα τουλάχιστον απαιτούμενα για την εκπαίδευσή τους, και μόνο μετά ας προχωρήσει στην διάλυση κάποιων από τα ήδη λιγοστά σχολεία της πόλης μας.
Γιατί, όπως λέει και η γνωστή παροιμία, όταν κλείνει ένα σχολείο, ανοίγουν άλλα πράγματα στις γειτονιές…».