Το καινούργιο στολίδι της Βασιλίσσης Όλγας
Μπήκαμε πρώτοι στο αριστούργημα της Βασ. Όλγας. Μετά την πλήρη αποκατάστασή του ένα ακόμη κτίριο έρχεται να προστεθεί στη λίστα των ανακατασκευασμένων αρχοντικών που στέκουν ακόμη στην παλιά Λεωφόρο των Εξοχών, πολύτιμα κομμάτια της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της πόλης
Ανοίγοντας τη μεγάλη καγκελόπορτα, θύρα απαγορευμένη εδώ και 37,5 χρόνια, δεν μπορεί παρά να σε καταλάβει μια συγκίνηση. Ένα από τα υπέροχα αρχιτεκτονικά «παλάτια», κληρονομιά της ιστορίας της πόλης είναι σχεδόν έτοιμο να παραδοθεί σε χρήση, αποκαταστημένο πλήρως, μάρτυρας πια της αίγλης της εποχής του, ως κομμάτι της παλιάς συνοικίας των Εξοχών της Θεσσαλονίκης. Οι αποκαταστημένες τοιχογραφίες της οροφής του πάνω ορόφου, τα κουφώματα, οι σκάλες και τα ξύλινα πατώματα σου δίνουν την εικόνα που είχε το αρχοντικό όταν αποτελούσε οικία της εύπορης οικογένειας Μοδιάνο.
Δείτε ένα μικρό δείγμα από το πριν και το μετά αυτής της εντυπωσιακής μεταμόρφωσης εδώ
Δείτε περισσότερα για την ιστορία των δύο κτιρίων εδώ
ε) μικρής κλίμακος επεμβάσεις στο κτίριο και τον περιβάλλοντα χώρο του γειτονικού Α’ Γυμνασίου.
Η σχετική σύμβαση δαπάνης έργου 1.319.304,94 ευρώ το οποίο εντάσσεται στο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Θεσσαλονίκης 2013, αρχικού προϋπολογισμού 2.560.000 ευρώ, υπογράφηκε το 2013 από τον Αντιδήμαρχο Αστικού Περιβάλλοντος, Ανδρέα Κουράκη, και τον εκπρόσωπο της Κοινοπραξίας ΜΕΚ Ο.Ε. – ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΩΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ Ε.Ε., ανάδοχης εταιρίας του έργου, που προχώρησε σε μια γενναία έκπτωση της τάξης του 40% του αρχικού προϋπολογισμού. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ και η ολοκλήρωσή του παρόλο που καθυστέρησε κατάφερε στην εκπνοή του χρόνου να μη χάσει τη χρηματοδότησή της από το ΕΣΠΑ (η ολοκλήρωση του αναμενόταν στα τέλη του πρώτου εξαμήνου του 2015). Ελάχιστο είναι το κόστος που θα χρεωθεί ο Δήμος για ορισμένες εργασίες που υπολείπονται μέχρι την παράδοσή του στα τέλη Φεβρουαρίου.
Σεβόμενος την αξία του κτιρίου, ο δήμος θα παραχωρήσει το κτίριο στο διπλανό Α΄ Γυμνάσιο αλλά μόνο για βοηθητική χρήση και όχι για μόνιμη διδασκαλία. Δεν έχει καθορισθεί πλήρως το πλαίσιο των δραστηριοτήτων και χώρων που θα εγκατασταθούν εκεί, με πιθανή την μεταφορά των γραφείων των καθηγητών και την παραχώρηση ορισμένων αιθουσών για ειδικές διδασκαλίες.
Στο κτίριο έγιναν επεμβάσεις στον φέροντα οργανισμό και ενισχύθηκαν από την αρχή τα θεμέλια του που είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές μετά τον σεισμό. Συγχρόνως αποκαταστάθηκαν οι ζωγραφικές διακοσμήσεις στις οροφές των χώρων αλλά και του εξώστη που για χρόνια καλύπτονταν από στρώματα ασβέστη και χρωμάτων που είχαν προστεθεί στο κτίριο πριν τον χαρακτηρισμό του ως μνημείο τέχνης το 1979. Επίσης εμφανίστηκαν και οι ζωγραφικές διακοσμήσεις της τοιχοποιίας αλλά δεν αποκαταστάθηκαν πλήρως λόγω του μεγάλου κόστους. Κομμάτια της διακόσμησης στάλθηκαν για συντήρηση και επανατοποθετήθηκαν στους τοίχους σαν ζωγραφικοί πίνακες ενώ μια προσθήκη πλέξιγκλας θα τα προστατεύει από τις φθορές.
Η σκάλα που οδηγεί στο Α’ όροφο του κτιρίου αφαιρέθηκε αφού αυτή που υπήρχε κατασκευασμένη από σκυρόδεμα και μάρμαρο δεν ήταν η αρχική αλλά μεταγενέστερη προσθήκη – αντικατάσταση.
Η καινούργια φτιαγμένη από ξύλο με μεταλλικό φέροντα σκελετό, θεωρείται απομίμηση της αρχικής ξύλινης κουπαστής, σύμφωνα με τους υπεύθυνους αρχιτέκτονες μηχανικούς του έργου. Επίσης έγιναν διαμορφώσεις νέων χώρων υγιεινής στο υπόγειο του κτιρίου και επεμβάσεις ώστε να εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα των ΑμεΑ (ράμπες και ανελκυστήρας, WC για ΑμεΑ).
Υπολείπονται επιπλέον εργασίες πρασίνου στον αύλειο χώρο και το κτίριο θα είναι έτοιμο να μας ταξιδέψει στις αρχές του 20 αιώνα. Μέσα στις εργασίες περιλαμβάνεται και η στήριξη του αιωνόβιου πεύκου που βρίσκεται στην πίσω αυλή του κτιρίου και στο οποίο διαπιστώθηκαν βλάβες στις ρίζες του δένδρου που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην πτώση του. Η στήριξη θα γίνει με ειδική κατασκευή μεταλλικών δακτυλίων που ήδη έχει ξεκινήσει.
Το πιο εντυπωσιακό κομμάτι της αποκατάστασης είναι η αποκάλυψη του ζωγραφικού διάκοσμου του κτιρίου. Πράγματι αξίζει το κτίριο να γίνει επισκέψιμο για το κοινό τουλάχιστον τα Σαββατοκύριακα.
Οι άνθρωποι πίσω απ΄το έργο: Διευθυντής Εργου: Ματθαίου Βασίλης, πολιτικός μηχανικός Εργοταξιάρχης: Αλέξανδρος Χόρτης, πολιτικός μηχανικός Βοηθός Εργοταξιάρχη: Αλέκα Πεϊτση, πολιτικός μηχανικός Λοιποί μηχανικοί που εργάστηκαν στο έργο: Μαυράκης Δημήτρης, Λιάρας Ευάγγελος Υπεύθυνη συντήρησης διακόσμου: Κλεοπάτρα Τσουράκη, συντηρήτρια έργων τέχνης και αρχαιοτήτων Επίβλεψη Εργου (ΔΙΕΥΝΘΥΝΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΩΝ ΔΗΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Γλαβέλης Γιάννης αρχιτέκτων μηχανικός Παπαγεωργίου Καλλιόπη, πολιτικός μηχανικός Μουσούρης Σπλυρος, μηχανολόγος μηχανικός