Θεσσαλονίκη

Το κομμάτι της οδού Λαγκαδά που παραπαίει

Από τα κλειστά μαγαζιά στα τροχαία και από τις ληστείες στα διπλοπαρκαρίσματα - Αυτός ο πανικός επικρατεί καθημερινά σ' ένα μεγάλο κομμάτι του δρόμου.

Νίκος Γκάγιας
το-κομμάτι-της-οδού-λαγκαδά-που-παραπα-939998
Νίκος Γκάγιας

Ληστείες, παραβατικές συμπεριφορές, τροχαία ατυχήματα, εξαντλητική κίνηση, αδυναμία εύρεσης πάρκινγκ, κλειστά καταστήματα. Όλα αυτά αποτελούν μία καθημερινότητα για τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην οδό Λαγκαδά (στο κομμάτι μετά από το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά μέχρι τον Βαρδάρη).

Αυτή είναι μία διαδρομή που διανύω καθημερινά για να φτάσω από το σπίτι μου στην εργασία μου και αντίστροφα. Έχω περάσει ατελείωτες ώρες μέσα στο αστικό παρατηρώντας τον πανικό που επικρατεί καθημερινά σ’ αυτό το κομμάτι της οδού Λαγκαδά. Οι ώρες αιχμής είναι τα πρωινά, 8:00 με 9:00, που ο κόσμος πηγαίνει στις δουλειές του στο ρεύμα με κατεύθυνση προς το κέντρο. Και το αντίστροφο το μεσημέρι (16:00 με 18:00) όταν οι περισσότεροι επιστρέφουν στα σπίτια τους.

Βέβαια αν κοιτάξεις λίγο καλύτερα δεξιά και αριστερά θα παρατηρήσεις πως ο δρόμος έχει δύο ταυτότητες. Από την μία δεκάδες καταστήματα (συνεργεία αυτοκινήτων, take away cafe, καταστήματα με ελαστικά και ανταλλακτικά κλπ) αλλά και αρκετά μαγαζιά με βρόμικες βιτρίνες και κατεβασμένα ρολά. Κι από την άλλη χώροι που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία και έχουν ταυτιστεί όλα αυτά τα χρόνια με την εξέλιξη της περιοχής. Φυσικά αναφερόμαστε στο κτίριο του ΟΑΕΔ, στα κοιμητήρια του Ζειτλενικ, στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής.

Στην πραγματικότητα είναι ένας δρόμος που καθημερινά περνάει ένας τεράστιος όγκος αυτοκινήτων και οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή έρχονται αντιμέτωποι με μία σειρά από προβλήματα.

Τροχαία και περιστατικά εγκληματικότητα

Για την κατάσταση που επικρατεί στη συγκεκριμένη περιοχή μιλάει ιδιοκτήτρια γραφείου τελετών η οποία τονίζει πως στην οδό Λαγκαδά γίνεται πανικός καθημερινά. Τα προβλήματα είναι πολλά, όπως εξηγεί. Από τροχαία και ληστείες μέχρι βουλωμένα φρεάτια και σπασμένα πεζοδρόμια. Η ίδια τονίζει ότι:

«στην περιοχή γίνονται πάρα πολλά τροχαία γιατί οι οδηγοί παραζιάζουν τον ΚΟΚ. Δεν σταματούν στο κόκκινο φανάρι και κάνουν συχνά παράνομες αναστροφές. Υποτίθεται πως μέχρι το δικό μας μαγαζί είναι ο Δήμος Νεάπολης-Συκεών και από εδώ μέχρι το κέντρο είναι Δήμος Θεσσαλονίκης. Μπλέκονται οι Δήμοι για το ποιος θα κάνει τι. Καθαρίζει ο Δήμος Νεάπολης-Συκεών, αλλά αν ρωτήσεις για τις πλάκες σε στέλνουν στον Δήμο Θεσσαλονίκης.

Επίσης στα ύψη είναι και τα περιστατικά εγκληματικότητας. Ειδικά τις βραδινές ώρες παρά το γεγονός ότι περνούν συνέχεια αυτοκίνητα και ο δρόμος δεν μένει ποτέ άδειος. Στην ουσία το μόνο που μένει ανοιχτό τη νύχτα είναι ένα περίπτερο, που λειτουργεί 24 ώρες»

Τα περιστατικά αυτά επιβεβαιώνει με δηλώσεις του στη Parallaxi και ο Δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, ο οποίος πολλές φορές και στο παρελθόν έχει αναφερθεί στην ανάγκη ενίσχυσης της αστυνόμευσης στον Δήμο. 

«Η κατάσταση δεν έχει βελτιωθεί καθόλου. Υπάρχει παντελής απουσία αστυνόμευσης. Έχουμε δεκάδες περιστατικά διαρρήξεων και επιθέσεων. Ακόμη υπάρχουν πολλά αυτοκινητιστικά και αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες. Το Α.Τ είναι αποδεκατισμένο, δεν υπάρχουν περιπολίες ούτε πεζών αστυνομικών, ούτε οχημάτων, ούτε μοτοσικλετιστών. Οι πολίτες, όπως είναι λογικό, παραπονιούνται όταν πέφτουν θύματα επιθέσεων και διαρρήξεων»

Κλειστά μαγαζιά

Η ιδιοκτήτρια του γραφείου τελετών εξηγεί πως τα δεκάδες κλειστά μαγαζιά που υπάρχουν αυτή την ώρα άρχισαν να βάζουν λουκέτο από τα μνημόνια και μετά. 

«Σιγά σιγά ο ένας επιχειρηματίας μετά τον άλλον κατέβασαν ρολά. Όμως, δεν είναι μόνο το γεγονός ότι έκλεισα. Η σημερινή εικόνα υποβαθμίζει και τα δικά μας καταστήματα. Εμείς θα μπορούσαμε να πάρουμε το δίπλα κατάστημα για να κάνουμε μία επέκταση ή για να βάζουμε το αμάξι αλλά είναι σε τέτοια άθλια κατάσταση που χρειάζεται να δώσουμε περισσότερα χρήματα για την συντήρηση παρά για την αγορά του.

Είναι υποβαθμισμένη περιοχή και αυτό είναι κρίμα γιατί είναι ένας δρόμος προθάλαμος για όσους τουρίστες (και όχι μόνο) έρχονται από την Εθνική Οδό αλλά και εκείνους που από τις δυτικές συνοικίες κατευθύνονται από το κέντρο της πόλης. Είναι η βιτρίνα γιατί το καλοκαίρι περνούσαν τα λεωφορεία με τους τουρίστες για να πάνε στον Άγιο Δημήτριο, στον Λευκό Πύργο κλπ»

Ακόμα εκφράζει την επιθυμία της να ανοίξουν ξανά όλα τα κλειστά καταστήματα για να γεννηθεί πάλι η γειτονιά.

«Μου αρέσει να στηρίζω την τοπική αγορά, όμως αν δεν υπάρχουν αυτά που χρειάζομαι αναγκαστικά θα πρέπει να κατευθυνθώ στο κέντρο»

Πάρκινγκ και διπλοπαρκαρίσματα

Μία υπάλληλος σε μπουγάτσα επί της οδού Λαγκαδά τονίζει το τεράστιο ζήτημα που αντιμετωπίζει καθημερινά με το θέμα του πάρκινγκ. 

«Κάθε πρωί στις 6:00 που έρχονται στη δουλειά δεν μπορώ να βρω πάρκινγκ. Γι’ αυτό ο δρόμος είναι γεμάτος με διπλοπαρκαρίσματα, πολλές φορές και τριπλοπαρκαρίσματα. Δεν υπάρχει κανένας χώρος για να αφήσω ούτε εγώ ούτε ο υπόλοιπος κόσμος τα αυτοκίνητα μας. 

Επίσης η κατάσταση με τα φρεάτια κάθε φορά που βρέχει είναι τραγική. Σε κάθε κακοκαιρία χρειαζόμαστε βάρκα για να φύγουμε από εδώ.» 

Την δυσκολία εύρεσης πάρκινγκ αποδεικνύουν και τα δεκάδες αμάξια, τα οποία είναι παρκαρισμένα πάνω στο φαρδύ πεζοδρόμιο της οδού Λαγκαδά σε διάφορα σημεία. Οι εικόνες μιλούν από μόνες τους και απεικονίζουν με τον καλύτερο τρόπο το απόλυτο χάος που επικρατεί.  Το ίδιο αποκαλυπτικές είναι και οι φωτογραφίες από τις σπασμένες πλάκες στα πεζοδρόμια σε διάφορα σημεία. 

Για το πως ήταν τα πράγματα πριν την κρίση μιλάει ο ιδιοκτήτης περιπτέρου επί της οδού Λαγκαδά, τονίζοντας ότι:

«παλαιότερα πέρα από τα αμάξια, ταξί, λεωφορεία, που υπήρχαν και υπάρχουν μέχρι σήμερα, ο κόσμος περπατούσε. Ο δρόμος ήταν γεμάτος με ανοιχτά καταστήματα. Μπορούσες να βρεις τα πάντα. Όμως όταν ήρθε η κρίση, όλοι άρχισαν να κλείνουν. Τι να κάνει ο κόσμος όταν δεν έχει λεφτά να επιβιώσει; Κυνηγούν τους μικρούς επιχειρηματίες, αν χρωστάς 10 ευρώ θα έρθουν να στο κλείσουν το μαγαζί»

Οι άσχημες εικόνες που αντικρίζουν πεζοί και οδηγοί δεν βρίσκονται μόνο κοιτώντας κάτω αλλά και στις βιτρίνες των κλειστών μαγαζιών. Δεξιά και αριστερά του δρόμου, αλλά και στη διαχωριστική νησίδα υπάρχουν αμέτρητες αφίσες.

«Δεν είναι όμορφη η εικόνα με τις αφίσες να αποτελούν μόνιμη εγκατάσταση στις τζαμαρίες των καταστημάτων και πρέπει να αφαιρεθούν» αναφέρει πολίτης που διασχίζει καθημερινά τον δρόμο.

ΟΑΣΘ και κίνηση

Αν έχεις το αυτοκίνητο σου και είσαι σταμάτα ξεκίνα στην Λαγκαδά, κάπως η κατάσταση παλεύεται γιατί τουλάχιστον σκέφτεσαι πως δεν είσαι σ’ ένα λεωφορείο, που ο ένας είναι πάνω στον άλλο. Ο Μάνος, σπουδαστής στον ΟΑΕΔ, έρχεται καθημερινά από την Περαία στη Σταυρούπολη για τα μαθήματα του.

«Σε γενικές γραμμές δεν περιμένω πολύ ώρα τα αστικά να περάσουμε. Συνήθως 5 με 10 λεπτά. Το πρόβλημα είναι πως χρειάζεται να αλλάζω 3 λεωφορεία και σε μέρες που έχει κίνηση μπορεί να κάνω 1μιση με 2 ώρες για να φτάσω στον ΟΑΕΔ»

Επίσης ένας χρόνος έχει περάσει από την έναρξη των εργασιών την δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου στον Δήμο Παύλου Μελά. Οι επιχειρηματίες της περιοχής εκφράζουν τις σκέψεις τους, ελπίζοντας πως θα φέρει κόσμο στην περιοχή, θα μπορέσουν να ανθίσουν ξανά τα καταστήματα και να προκύψουν νέες ευκαιρίες.