Το πόκερ της κυβέρνησης με τον ΟΑΣΘ, σε βάρος της πόλης
«Μερική η αναστολή των κινητοποιήσεων» προειδοποιούν οι εργαζόμενοι – Οι χαριστικές συμβάσεις των ενοικιαζόμενων λεωφορείων
Από τον περασμένο Δεκέμβριο έχουν συμφωνήσει διοίκηση και εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ, για τους όρους και την υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, της περιόδου 2021 -2022.
Ωστόσο παρότι έχουμε υπερβεί το πρώτο εξάμηνο του 2022, η κυβέρνηση συνεχίζει να παίζει παιχνίδια με την ΣΣΕ των αστικών συγκοινωνιών της πόλης, με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα η Θεσσαλονίκη, εν μέσω καύσωνα ή καταιγίδων, σε κρίσιμες ώρες της ημέρας, να στερείται των υπηρεσιών του ΟΑΣΘ, λόγω των στάσεων εργασίας των εργαζομένων.
Είναι προφανές ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να υπογράψει την ΣΣΕ και ποντάρει «τα ρέστα της» στην αγανάκτηση του κόσμου, ώστε να πιεστούν οι εργαζόμενοι να παγώσουν και να μη κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους.
Και πράγματι η πίεση του κόσμου ήταν μεγάλη. Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, οδηγοί του ΟΑΣΘ, αναφέρουν ότι στις τελευταίες κινητοποιήσεις τους, και ειδικά τις ώρες αιχμής, υπήρχαν άνθρωποι που περίμεναν μέσα στη ζέστη, 2-3 και 4 ώρες να περάσει το υπηρεσιακό λεωφορείο, για να πάνε σπίτι τους ή στις δουλειές τους.
Διότι υπάρχει κόσμος που δεν αντέχει να δώσει 4 -5 ευρώ να πάρει ταξί. Διότι το αστικό λεωφορείο είναι πρώτη ανάγκη για μία σημαντική μερίδα του πληθυσμού της πόλης. Αλλά αυτό μάλλον δεν συγκινεί κανένα στην κυβέρνηση.
Αντίθετα αυτό μέτρησε τελικά στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ. Χθες είχαν προγραμματίσει νέα στάση εργασίας όπως και για αύριο, ενώ αν δεν υπήρχε ικανοποίηση των αιτημάτων τους από την ερχόμενη εβδομάδα θα προχωρούσαν σε 24ωρες απεργίες.
Τελικά αποφάσισαν να δώσουν μία ευκαιρία στον διάλογο και στην κυβέρνηση και αύριο θα μεταβούν στην Αθήνα, όπου θα έχουν συνάντηση με στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ωστόσο τις προηγούμενες ημέρες, υπήρξε ένα μπαράζ παρεμβάσεων, κομματικών και κοινωνικών, ώστε οι εργαζόμενοι να «ευαισθητοποιηθούν» και να «συναισθανθούν» τις ευθύνες τους απέναντι στο κοινωνικό σύνολο και να μη κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, προκαλώντας ταλαιπωρία στους πολίτες. αλλά και στην αγορά, λόγω που ξεκινούσε και η περίοδος των εκπτώσεων.
Τους υποσχέθηκαν μάλιστα ότι η κυβέρνηση έχει ετοιμάσει τροπολογία, την οποία θα καταθέσει άμεσα, προκειμένου να τους καταβληθούν τα θεσμοθετημένα επιδόματα θέσης και ευθύνης, τα οποία η ίδια αφαίρεσε μονομερώς και χωρίς καμία ενημέρωση.
Για την ΣΣΕ όμως δεν υπάρχει καμία υπόσχεση, ούτε για τα οφειλόμενα από τα ρεπό, ούτε για τα άλλα, επί μέρους, οικονομικά και θεσμικά αιτήματα.
Αν δεν υπογραφεί η ΣΣΕ, πάμε από την αρχή…
Γι αυτό και οι εργαζόμενοι μιλούν για μερική αναστολή των κινητοποιήσεων και δηλώνουν έτοιμοι να επαναλάβουν τον κύκλο των κινητοποιήσεων τους, προειδοποιώντας την κυβέρνηση για περίοδο της ΔΕΘ με τα αστικά λεωφορεία ακινητοποιημένα.
Ο γραμματέας του σωματείου, Αλέξης Γεωργιάδης, τόνισε πως η αναστολή των κινητοποιήσεων είναι μερική και αφορά μόνο την χθεσινή και αυριανή στάση εργασίας λόγω της συνάντηση που έχει οριστεί στο υπουργείο Μεταφορών στις 11πμ.
Όπως αναφέρει, εγγράφως το υπουργείο έχει δεσμευτεί για τα επιδόματα, αλλά για την ΣΣΕ δεν υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο. «Γι αυτό μιλάμε για μερική αναστολή, αν δεν υπάρξει κάποια εξέλιξη για την ΣΣΕ οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν από την Παρασκευή», τονίζει και αναφέρει ότι οι κινητοποιήσεις γίνονται για την ΣΣΕ καθώς τα επιδόματα έχουν κοπεί παράνομα από την κυβέρνηση.
«Βασικός άξονας των αιτημάτων μας είναι η υπογραφή της ΣΣΕ, και αν δεν έχουμε θετικό αποτέλεσμα θα πάρουμε τις αποφάσεις μας», σημειώνει. Όσο για το θέμα των παρεμβάσεων, τονίζει πως οι επαγγελματικοί φορείς δεν μπορούν μόνο να ζητάνε αλλά και να προσφέρουν στήριξη στον δίκαιο αγώνα των εργαζομένων του ΟΑΣΘ. «Κι εμείς είμαστε μέρος της κοινωνίας και της αγοράς, ο αγώνας είναι ενιαίος. Κατανοούμε την αναστάτωση που προκαλείται, αλλά το πρόβλημα πρέπει να λυθεί, όλοι μαζί να προσπαθήσουμε να βρούμε λύσεις» τονίζει.
Μια από τα ίδια, κουβέντα να γίνεται…
Υπάρχουν όμως και εργαζόμενοι που θεωρούν ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κερδίσει χρόνο και να στείλει τελικά στις καλένδες την ΣΣΕ, και εν τέλει να την αλλάξει και να αποσύρει τους όρους που θεωρεί ότι είναι «επιβλαβείς», παρότι θεωρητικά τους έχει δεχτεί.
«Πρόκειται για εμπαιγμό, πάνε να λύσουν ένα πρόβλημα που δεν υπήρχε, διότι τα επιδόματα ήταν θεσμοθετημένα. Υπόσχονται νομοθετική ρύθμιση για τα επιδόματα αλλά για την ΣΣΕ τίποτα το συγκεκριμένο», αναφέρει ο Νικήτας Τσαρίδης, μέλος της διοίκησης του σωματείου, ο οποίος την προηγούμενη φορά δεν είχε κληθεί στην συνάντηση, καθώς από την κυβέρνηση, προφανώς, είχε κριθεί ως ανεπιθύμητος.
«Πάμε μόνο για συζήτηση δεν υπάρχει τίποτα για την ΣΣΕ. Το πρόβλημα είναι το κόστος της ΣΣΕ, καθώς συνολικά θέλουν να κάνουν περικοπές σε αυτά που οι ίδιοι συμφώνησαν, διότι ήταν και δική τους πρόταση η συμφωνία του Δεκεμβρίου», τονίζει ο Ν. Τσαρίδης, και υποστηρίζει ότι η κυβέρνηση και οι συνδικαλιστές που πρόσκεινται στη ΝΔ, δεν επιθυμούν τη συνέχιση των κινητοποιήσεων. «Εμείς προτείνουμε μετά τη συνάντηση της Τετάρτης, την επομένη να γίνει νέα γενική συνέλευση των εργαζομένων και να αποφασίσει ο κόσμος, ο οποίος να σημειώσω αναφανδόν είναι υπέρ της συνέχισης των κινητοποιήσεων».
Οι χαριστικές συμβάσεις με τον Παπαδάκη και το κόστος του leasing
Και ενώ η κυβέρνηση και το υπουργείο Μεταφορών, συνεχίζουν το σκληρό πόκερ με τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ, σε βάρος πάντα των πολιτών της Θεσσαλονίκης, που για μία ακόμη φορά θα πληρώσουν με σκληρή αναμονή και ταλαιπωρία τις κινητοποιήσεις που προκαλεί με τη στάση της η κυβέρνηση, στους δρόμους της Θεσσαλονίκης η μεγάλη πλειοψηφία των λεωφορείων που κυκλοφορούν, είναι ενοικιαζόμενα και πανάκριβα πληρωμένα
Τα στοιχεία αναφέρουν ότι από τα 320 περίπου λεωφορεία που κινούνται στους δρόμους της πόλης, τα 280 ανήκουν στην εταιρία Παπαδάκη και έχουν νοικιαστεί με κόστος περίπου 3000 τον μήνα.
Μόνο τα 40 δηλαδή ανήκουν στον ίδιο τον ΟΑΣΘ, όταν στα αμαξοστάσια του υπάρχουν εκατοντάδες λεωφορεία ακινητοποιημένα, εκ των οποίων ένας σημαντικός αριθμός θα μπορούσε να τεθεί σε κυκλοφορία, αν υπήρχαν τα απαραίτητα ανταλλακτικά και η αρμόζουσα τεχνική υποστήριξη.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι γραμμές του ΟΑΣΘ, που παραχωρήθηκαν στα ΚΤΕΛ, καλύπτονται από λεωφορεία ηλικίας και τεχνολογίας, παρόμοιας και ανάλογης με τα λεωφορεία που νοικιάζει ο ΟΑΣΘ, από την εταιρία Παπαδάκη. Οι ίδιες οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα λεωφορεία που χρησιμοποιούν τα ΚΤΕΛ, έχουν αγοραστεί περίπου 10000-15.000 ευρώ.
Δηλαδή, ο ΟΑΣΘ με τα λεφτά που ξοδεύει σε ένα χρόνο για να νοικιάσει ένα λεωφορείο, θα μπορούσε να είχε αγοράσει 3 λεωφορεία και να περισσέψουν και χρήματα και για τη ΣΣΕ των εργαζομένων.
Επί της ουσίας, πρόκειται για χαριστικές συμβάσεις, που όχι μόνο δεν εξυπηρετούν την πόλη αλλά προκαλούν και πολλά προβλήματα, λόγω των ελλείψεων που παρουσιάζουν. Να σημειώσουμε πως στα εν λόγω λεωφορεία, ούτε καν την σήμανση δεν έχουν αλλάξει, πέρα από τα ζητήματα του κλιματισμού, των παραθύρων κ.α.
Κάποιοι επιμένουν βέβαια, ότι η συγκεκριμένη εταιρία διατηρεί συγγενικούς δεσμούς με κυβερνητικό στέλεχος, αρμόδιο για θέματα συγκοινωνιών, αλλά αυτό αποτελεί θέμα προς διερεύνηση.