Το πρώτο Γκράφιτι για τον Κοροναϊό έκανε την εμφάνισή του στην Θεσσαλονίκη
Στους τοίχους γηπέδου.
Λίγα 24ωρα πριν από τους περιορισμούς στην κυκλοφορία, οι περιπατητές στην περιοχή της Καλαμαριάς «ανακάλυπταν» ένα νέο, εντυπωσιακό, τρισδιάστατης τεχνικής γκραφίτι, ανάμεσα στα πολλά δημιουργήματα του είδους που δίνουν χαρακτήρα στους «ψυχρούς» τοίχους του γηπέδου του Απόλλωνα Καλαμαριάς. Το δημιούργημα του Θεσσαλονικιού καλλιτέχνη Sandman, με θέμα τον κορονοϊό, αποτυπώνει την πρωτόγνωρη πραγματικότητα που βιώνει ο πλανήτης σε λίγα μόλις τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας.
«Ασχολούμαι με το γκράφιτι από το 1997-’98 περίπου. Από τα πολύ πρώτα χρονιά με μάγεψαν τα τρισδιάστατα (3D) σχέδια και ουσιαστικά αυτό είναι το χαρακτηριστικό και αναγνωρίσιμο στυλ μου μέχρι σήμερα», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Sandman, τονίζοντας πως παρά την πολύχρονη «σχέση» του μ’ αυτή την τέχνη, την τελευταία δεκαετία, η ενασχόλησή του με τα εξειδικευμένα γκραφίτι σε τοίχους, έναν αγαπημένο καμβά των καλλιτεχνών γκράφιτι (graffiti artists), «ήταν σε εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό».
«Έβαφα κυριολεκτικά έναν τοίχο τον χρόνο ώσπου ήρθε η επανάκαμψη, που ξεκίνησε πριν δύο χρόνια περίπου, όταν και “ξέθαψα” από το υπόγειο μερικές εκατοντάδες σπρέι, δεκαπενταετίας και βάλε», λέει χαρακτηριστικά ο Θεσσαλονικιός καλλιτέχνης, που εξηγεί πως τα γκραφίτι έδωσαν ξανά «χρώμα» στην ψυχή του. «Μπήκα σταδιακά σε διαδικασία να τα χρησιμοποιήσω, κάτι που αποδείχθηκε δυσκολότερο από ό,τι είχα φανταστεί. Η φύση και ιδιαιτερότητα των 3D σχεδίων απαιτεί πολύ μεγάλη και συγκεκριμένη παλέτα χρωμάτων, γεγονός που δεν μου επιτρέπει να κάνω εύκολα ακριβώς αυτό που έχω οραματιστεί. Άρχισα τότε τους πειραματισμούς, τις προσωπογραφίες για παράδειγμα, ενώ την ίδια ώρα αύξησα τη συχνότητα της καλλιτεχνικής μου δράσης κατακόρυφα, κάτι στο οποίο βοήθησε και ο φίλος NOS (σ.σ εκ των πλέον γνωστών “graffity artists” της Θεσσαλονίκης)», εξηγεί ο Sandman.
Πώς όμως προέκυψε η απόφαση να δημιουργηθεί ένα γκραφίτι με κεντρική ιδέα τον Covid-19; «Το σχέδιο προέκυψε από φωτογραφία “αλιευμένη” από παλιότερες ιδέες. Σκαλίζοντας το αρχείο μου για κάποια ιδέα ώστε να φτιάξω κάτι με τα χρώματά μου, το μάτι μου “έπεσε” πάνω της και ακαριαία με ιντρίγκαρε», εξηγεί, επισημαίνοντας πως η συγκεκριμένη εικόνα ένιωσε πως «μετέδιδε απόλυτα την όλη παράνοια που ζούμε αυτή τη στιγμή», όπως και τη «διάχυτη ανησυχία και το “φάντασμα” του θανάτου που πλανάται πάνω από όλους μας».
«Νομίζω ότι είναι από τις περιπτώσεις, όπου η τοποθέτηση μιας εικόνας ή ενός αντικειμένου σε ένα διαφορετικό πλαίσιο δίνει νέα “πνοή” σε αυτό και το αναμορφώνει. Το αναδημιουργεί θαρρώ σε κάτι εντελώς διαφορετικό από ό,τι ήταν εξαρχής», καταλήγει ο δημιουργός του γκράφιτι για τον Covid-19.
Περιγράφοντας τη δουλειά του, ο Θεσσαλονικιός καλλιτέχνης εξιστορεί μια «…fun little story», μια μικρή αστεία ιστορία, που αφορά τη στιγμή που περαστικός στάθηκε δίπλα του την ώρα της δημιουργίας: «Σταμάτησε και με ρώτησε αν η νεκροκεφαλή φοράει τη μάσκα μόνο και μόνο λόγω του ιού για να καταλήξει μονολογώντας στο ότι μάλλον… άργησε να τη φορέσει, κάτι που είχε σαν αποτέλεσμα να γελάμε και οι δύο για ώρα!».
Να «μείνουμε σπίτι και να περιμένουμε τη λήξη του συναγερμού», λέει ο Sandman, κάτι που, όπως λέει, θα του δώσει κίνητρο για εμπνευσμένες δημιουργίες.
«Κατά τα άλλα, ας ελπίσουμε να λήξει σύντομα η απαγόρευση για να ξοδέψω και τα υπόλοιπα σπρέι και να επιστρέψω με νέα 3D σχεδία που πιστεύω πως θα κάνουν δώσουν χαρά στον κόσμο!», είναι η νότα αισιοδοξίας με την οποία επιλέγει να ολοκληρώσει την κουβέντα ο Θεσσαλονικιός καλλιτέχνης, οι δημιουργίες του οποίου είναι διαθέσιμες για ένα εικαστικό «ταξίδι» του κοινού από το σπίτι, στον καιρό της καραντίνας, μέσα από το sandman.graffiti στο Instagram.
https://www.instagram.com/p/BoCQnQCjZBT/
Πηγή: ΑΠΕ, Σωτήρης Κυριακίδης