Στον «αέρα» βρίσκεται το προσχέδιο μέτρων – παρεμβάσεων στο πλαίσιο εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για τον Δήμο Κορδελιού – Ευόσμου.
Πριν από λίγες ημέρες μάλιστα, πραγματοποιήθηκε εκδήλωση στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου με την οποία και ολοκληρώθηκε η δεύτερη Δημόσια Διαβούλευση για το συγκεκριμένο θέμα.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν μεταξύ άλλων εκπρόσωποι φορέων τόσο με υπερτοπικό όσο και τοπικό χαρακτήρα, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, μέλη της νυν Δημοτικής Αρχής και τέλος μέλη της διατμηματικής και διεπιστημονικής ομάδας εργασίας ΣΒΑΚ, καθώς και αρκετοί ενεργοί Δημότες.
Τα μέλη της ομάδας μελέτης του Αναδόχου (Consortis) προχώρησαν αρχικά σε μια σύντομη ανασκόπηση αναφορικά με τις έως τώρα πραγματοποιηθείσες δράσεις του έργου, ενώ ανέλυσαν ενδελεχώς το προσχέδιο μέτρων – παρεμβάσεων, το οποίο και δημοσιεύτηκε στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου Κορδελιού – Ευόσμου.
Μέσα από τις τοποθετήσεις των παρευρισκόμενων και τη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε αναδείχθηκε για ακόμη μία φορά η αναγκαιότητα εκπόνησης ενός Στρατηγικού Σχεδίου για την κινητικότητα στον Δήμο Κορδελιού-Ευόσμου, το οποίο θα υποδεικνύει με σαφήνεια και όρους βιωσιμότητας τα μέτρα και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να αναπτύξει ο Δήμος κατά την επόμενη δεκαετία και θα αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τις σύγχρονες προκλήσεις.
Τα βασικότερα ζητήματα που αναδείχθηκαν σχετίζονται κυρίως με ζητήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης και υψηλής ζήτησης για στάθμευση στην κεντρική περιοχή, τα οποία επιδεινώνονται ως απόρροια της ραγδαίας οικιστικής ανάπτυξης και της πληθυσμιακής μεγέθυνσης της περιοχής.
Επιπλέον, στο επίκεντρο τέθηκε η καθολική προσβασιμότητα όλων των ομάδων πολιτών και τα προβλήματα που απαντώνται στις υφιστάμενες υποδομές βαδισιμότητας, οι δυσκαμψίες και τα εμπόδια που επιφέρει το ισχύον πολεοδομικό πλαίσιο, η αναγκαιότητα για ολοκληρωμένα δίκτυα ποδηλάτου, τα οποία θα καταστήσουν το ποδήλατο μέσο για καθημερινές μετακινήσεις, ενώ πρόσθετα σημειώθηκε και η προσπάθεια που πρέπει να γίνει για συμπεριφορική αλλαγή των μετακινουμένων σε μέσα πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Τέλος, όλοι συμφώνησαν στην ανάγκη για ολιστικό σχεδιασμό μέσα από ιεράρχηση των προβλημάτων/ αναγκών και όχι μεμονωμένες παρεμβάσεις, καθώς και σε ένα κυκλοφοριακό σχεδιασμό που λαμβάνει υπόψη τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τον αναπτυξιακό προγραμματισμό της ευρύτερης περιοχής.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
Το προσχέδιο μέτρων – παρεμβάσεων περιλαμβάνει το σενάριο μονοδρομήσεων οδικών αρτηριών της περιοχής.
Πρόκειται για τις: Ολυμπιάδος, Εθνικής Αντίστασης, Στρ. Παπάγου, Αγ. Κωνσταντίνου, Δακτύλιος 17ης Νοεμβρίου και Ανθοκήπων.
Στόχοι της παραπάνω προτεινόμενης παρέμβασης είναι:
Βελτιωμένη οδική ασφάλεια σε κόμβους λόγω μείωσης στρεφουσών κινήσεων
Αύξηση χωρητικότητας
Δυνατότητα δημιουργίας αποκλειστικού ποδηλατόδρομου (δύο λωρίδων) στην Εθν. Αντίστασης (συνέχιση δικτύου ποδηλατοδρόμων) και 17ης Νοεμβρίου
Δυνατότητα διαπλάτυνσης πεζοδρομίων (και δημιουργία υποδομών προσβασιμότητας)
Οριοθέτηση στάθμευσης
Μονοδρόμηση των Επτανήσου – Μακεδονίας, Δωδεκανήσου με στόχο:
Μείωση κινήσεων στους κόμβους
Βελτίωση επιπέδου οδικής ασφάλειας
Αλλαγή χρόνων σηματοδότησης
Δυνατότητα διαμόρφωσης των οδών και δημιουργίας αποκλειστικού ποδηλατόδρομου επί της Επτανήσου
Μονοδρόμηση των Κοσμά Αιτωλού – Μενελάου, Νίκης – Ναούσης με στόχο:
Η δημιουργία / διαπλάτυνση πεζοδρομίων επί της Κοσμά Αιτωλού (και Μενελάου)
Βελτίωση επιπέδου οδικής ασφάλειας
Μονοδρόμηση των Μουσών – Ανδρομάχης, Ευφροσύνης, Φαναρίου, κάθετων οδών στη Μαιάνδρου με στόχο:
Μονοδρομήσεις κάθετων οδών στη Μαιάνδρου με σκοπό τη μείωση των αριστερόστροφων κινήσεων
Διάνοιξη Ανδρομάχης
Αποκλειστικός ποδηλάτόδρομος στην Μουσών (συνέχεια με Στρατηγού Παπάγου)
Εξοπλισμός ιστών (πιλοτικά σε μια διασταύρωση) των σηματοδοτών με φωτεινές ενδείξεις
Εγκατάσταση φωτιζόμενων πινακίδων σήμανσης σε κρίσιμες διασταυρώσεις από πλευράς φόρτου και οδικής ασφάλειας
Μέτρα ήπιας κυκλοφορίας
Επιβολή ανώτατου ορίου ταχύτητας 30 χλμ./ώρα στο σύνολο του τοπικού δικτύου με την κατάλληλη κατακόρυφη σήμανση
Τοποθέτηση κάθετης σήμανσης στις περιοχές κατοικίας που είναι ήδη διαμορφωμένες με ήπια χαρακτηριστικά
Δημιουργία κυβολιθικών ή/και υπερυψωμένων διαβάσεων στις εισόδους του τοπικού από το βασικό δίκτυο
Εφαρμογή σχολικών δακτυλίων
Εφαρμογή του πακέτου μέτρων ήπιας κυκλοφορίας πέριξ όλων των σχολικών συγκροτημάτων, που περιγράφονται στο σχετικό ΦΕΚ των «σχολικών δακτυλίων»
Προώθηση ποδηλάτου
Επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμων (συνέχεια με το υπάρχον δίκτυο / δημιουργία συνεκτικού δικτύου) και ένωση με το δίκτυο άλλων Δήμων (οδός Δενδροποτάμου (Δήμος Παύλου Μελά) και οδός Ελευθερίου Βενιζέλου (Δήμος Αμπελοκήπων – Μενεμένης)
Δημιουργία χώρων στάθμευσης ποδηλάτων στην κεντρική περιοχή και πλησίον πόλων έλξης μετακινήσεων (πχ. πλατείες, χώροι πολιτισμοί και αθλητισμού κλπ.), καθώς και εντός του συνόλου των σχολικών μονάδων.
Βελτίωση υποδομών για τους πεζούς
Το προσχέδιο μέτρων – παρεμβάσεων του ΣΒΑΚ για το δήμο Κορδελιού – Ευόσμου αναφέρεται στη βελτίωση των υποδομών των πέζων μέσω της συνέχισης του δικτύου αναπλάσεων.
Οι προγραμματισμένες αναπλάσεις στην περιοχή είναι στις οδούς:
Διαπλατύνσεις πεζοδρομίων με στόχο τη διασφάλιση ελεύθερης ζώνης πεζών πλάτους τουλάχιστον 1,50 μ
Απομάκρυνση υφιστάμενου αστικού εξοπλισμού με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών κίνησης των πεζών
Αναδιοργάνωση υφιστάμενου αστικού εξοπλισμού με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών κίνησης των πεζών
Άνετη κίνηση πεζών με χρήση κυβόλιθων με ήπιο ανάγλυφο και μικρό αρμολόγημα ώστε να μην δυσχεραίνεται η κίνηση των ευάλωτων χρηστών της οδού.
Πεζοδρομήσεις
Πεζοδρόμηση της οδού Τζαβέλλα μεταξύ των οδών Μεγάλου Αλεξάνδρου και Καραολή και Δημητρίου
Όσον αφορά την προσβασιμότητα του δημόσιου χώρου
Αντικατάσταση των κυβολίθων με χυτό υλικό χωρίς αρμούς (σε ικανό πλάτος για την κίνηση των ΑμεΑ σε αμαξίδια) σε όλους τους πεζόδρομους και τις οδούς ήπιας κυκλοφορίας που είναι επιστρωμένες με κυβόλιθους
Εγκατάσταση οδηγού όδευσης τυφλών ατόμων σε όλους τους πεζόδρομους και τις οδούς ήπιας κυκλοφορίας που είναι επιστρωμένες με κυβόλιθους
Επέκταση της εγκατάστασης βατών κεκλιμένων επιπέδων στο σύνολο του οδικού δικτύου & των δημοτικών κτιρίων
Επέκταση της εγκατάστασης οδηγών όδευσης τυφλών ατόμων στο σύνολο του οδικού δικτύου
Εγκατάσταση ηχητικής σήμανσης ή άλλων «έξυπνων» μέσων στις διαβάσεις και τους σηματοδότες πεζών στην κεντρική περιοχή
Καθολική προσβασιμότητα σε σημεία πολιτιστικού/ τουριστικού ενδιαφέροντος
Η πεζή μετακίνηση προωθείται επίσης μέσω:
Εγκατάσταση «έξυπνων» φωτιζόμενων διαβάσεων
Εγκατάσταση πινακίδων προώθησης της πεζή μετακίνησης & ανάδειξης των τοπικών τοποσήμων