Το σχολείο της Θεσσαλονίκης που γράφει μουσικές και φτιάχνει ταινίες

Με αφορμή την παρουσίαση των τραγουδιών, μία εκδήλωση που θα προβάλει την δημιουργικότητα των νέων παιδιών

Γιώργος Σταυρακίδης
το-σχολείο-της-θεσσαλονίκης-που-γράφε-905196
Γιώργος Σταυρακίδης

Μία αλλιώτικη παρουσίαση τραγουδιών θα απολαύσουν όσοι βρεθούν την Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου στις 20.00 στον προαύλιο χώρο του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο Νέο Ρύσιο, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Θέρμης Δρώμενα 2022».

Το Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης παρουσιάζει την εκδήλωση “Το βαλς της Επιστροφής” αφιερωμένη στην επέτειο των 100 χρόνων από την καταστροφή της Σμύρνης (1922-2022) Επίσης, στην ίδια εκδήλωση, θα προβληθεί η ταινία μικρού μήκους “Το βαλς της επιστροφής” που δημιούργησαν οι μαθητές του σχολείου και για πρώτη φορά θα παρουσιαστεί ζωντανά από τους μαθητές το soundtrack της ταινίας που έγραψαν οι ίδιοι.

Η ταινία μικρού μήκους “Το βαλς της Επιστροφής” απέσπασε κατά το σχολικό έτος 2021-22 το 2ο Βραβείο στο 12ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Ταινιών “Cinema…διάβασες;” και το 2ο Βραβείο στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό της Ιεράς Μητροπόλεως Μεσογαίας & Λαυρεωτικής.

Παιδιά με αγάπη για τη μουσική, μαθητές με δημιουργικότητα και ευαισθησία, έγραψαν μουσικές, ερμήνευσαν τραγούδια και δημιούργησαν ένα μοναδικό μουσικό έργο που αξίζει για τη Θεσσαλονίκη να προβληθεί και να εκτιμηθεί ανάλογα.

msth-ikhoghrafisi-4.jpg

«Είναι συγκινητικό να βλέπουμε την εξέλιξη αυτών των παιδιών και να φτάνουν να παρουσιάζουν πλέον δικά τους, ολοκληρωμένα έργα.» αναφέρει στην Parallaxi η Ευαγγελία Μητσοπούλου, καθηγήτρια πιάνου του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης και υπεύθυνης για την παρουσίαση.

«Ξέρετε, εμείς ως καθηγητές, έχουμε δει όλα τα στάδια της δημιουργίας. Σκεφτείτε ότι ξεκινήσαμε από το μηδέν χωρίς να ξέρουμε που θα καταλήξει όλο αυτό και τελικά φτάσαμε να έχουμε μία ταινία και ένα cd με 28 κομμάτια! Επίσης, σημαντικό είναι ότι είδαν τα παιδιά πώς είναι η διαδικασία δημιουργίας ενός cd, κάτι που δεν το μαθαίνεις σε ένα σχολείο κανονικά.»

Η ΤΑΙΝΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

Όλα ξεκίνησαν πριν ενάμιση χρόνο, όταν η φιλόλογος Έλενα Μπριτζολάκη δίδαξε στα παιδιά αποσπάσματα από τα «Ματωμένα Χώματα» της Δ. Σωτηρίου και ήρθε η ιδέα να δημιουργήσουν οι ίδιοι οι μαθητές με έμπνευση τους την Σμύρνη και τα 100 χρόνια από την Μικρασιατική Καταστροφή.

Με την ενθάρρυνση των δύο καθηγητών, παιδιά στην εφηβεία, έγραψαν μουσικές, στίχους, τραγούδια και έφτιαξαν ένα σύνολο μουσικών εμπνεύσεων με θέμα τους την Σμύρνη.

msth-ikhoghrafisi-5.jpg

«Ζητήσαμε από τα παιδιά να εκφραστούν καλλιτεχνικά, με όποιον τρόπο αυτοί θέλανε. Είτε ζωγραφίζοντας, είτε γράφοντας μουσική, είτε οτιδήποτε άλλο είχαν ως κίνητρο. Σιγά σιγά άρχισαν τα παιδιά να φέρνουν δικό τους υλικό. Ακούσαμε μουσικές δικές τους με παραδοσιακούς ρυθμούς, μελωδίες που θυμίζουν Σμύρνη, δικούς τους στίχους για τη Σμύρνη, γράψανε τραγούδια. Οι ηλικίες όταν μας τα φέρανε, ήταν από 14 μέχρι 16 ετών. Αυτό δείχνει την έμπνευση, την δημιουργία και τη διάθεση των παιδιών αυτών. Εμείς δεν τους τα μαθαίνουμε ακριβώς αυτά, τα όργανα που παίζουν όμως, τα μαθαίνουν όντως στο σχολείο μας. Εξελίσσονται οι ίδιοι μέσα στο σχολείο. Η έμπνευση όμως, είναι κάτι πιο εσωτερικό του κάθε παιδιού και πώς του βγαίνει. Κάποιων τα βήματα ήταν κάπως πιο θαρραλέα, δηλαδή έφεραν ολοκληρωμένα κομμάτια, κάποιων ήταν λιγότερο γιατί είναι και μικρά παιδιά, ωστόσο τα ενθαρρύναμε. Κάναμε κάποια παρέμβαση οι καθηγητές στη δομή, στα διαδικαστικά ή και στην ηχογράφηση των κομματιών αλλά είναι καθαρά δικές τους δημιουργίες και αυτό μας χαροποιεί εμάς. Το ότι μπορούν να δημιουργήσουν κάτι εξ’ ολοκλήρου δικό τους.» τονίζει η κ. Μητσοπούλου στη συζήτηση μας, ενώ για την εκδήλωση της Δευτέρας, αναφέρει πως «Θα γίνει προβολή της ταινίας «Το βαλς της επιστροφής» και θα παίξουν τα παιδιά τις μουσικές της ταινίας που είναι δικές τους – δηλαδή να πούμε, ότι τα ίδια παιδιά που γράψανε τις μουσικές, θα είναι τα ίδια που θα τις παίξουν. Νωρίτερα, θα μιλήσει ο συνάδελφος Δημήτρης Πρατσινάκης για τη δημιουργία των παιδιών, την έμπνευση, το συναίσθημα, λίγα λόγια για το soundtrack. Τέλος, θα έχουμε μία βράβευση, για τα δύο δεύτερα βραβεία που πήρε η ταινία σε διαφορετικούς μαθητικούς διαγωνισμούς, και είναι μία καλή ευκαιρία να δώσουμε στα παιδιά αυτά τα βραβεία τους.»

Η ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΕΦΕΡΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ

Σχετικά με τα προβλήματα υποδομής και τις ελλείψεις καθηγητών που είχαν γίνει γνωστά πέρυσι για το Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, η κ. Μητσοπούλου, αναφέρει πως έγιναν αρκετές εργασίες συντήρησης τον τελευταίο χρόνο – μετά από πολλά χρόνια που δεν είχε γίνει καμία – καθώς και υπάρχει και κάλυψη των θέσεων από καθηγητές, δείχνοντας μία χρονιά που μοιάζει να είναι καλή. «Με τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, πολλά παιδιά στράφηκαν στο Μουσικό Σχολείο επειδή δε πήγαιναν στα Ωδεία. Έχουμε πολύ κόσμο, πολλούς μαθητές και το κτίριο μας δε φτάνει. Γίνονται βέβαια συνέχεια ενέργειες και από τον Διευθυντή μας, αλλά χρειάζεται λίγη παραπάνω προσοχή επειδή είναι, έτσι κι αλλιώς, ένα ιδιαίτερο σχολείο με πολλά ζητήματα. Είχαμε θέματα στο κτίριο μέχρι και πέρυσι. Έγιναν αρκετές εργασίες από τον Δήμο, που κάλυψαν ένα μεγάλο μέρος, κάποιες άλλες φαντάζομαι θα γίνουν προσεχώς, γιατί και το κονδύλιο είναι πολύ μεγάλο επειδή πολλά χρόνια είχαμε να δούμε συντήρηση.»

musiko-sxolio-thessalonikhs.jpg

Τέλος, μιλάμε για την σπουδαιότητα ενός τέτοιου σχολείου στην πόλη, καθώς και την μοναδικότητα του, αφού – όπως λέει η κ. Μητσοπούλου – κάθε Νομός μπορεί να έχει ένα τέτοιο κρατικό μουσικό σχολείο.

«Η αλήθεια είναι ότι το Μουσικό Σχολείο της πόλης δεν προβάλλεται όσο θα έπρεπε. Ίσως να ευθύνεται και το ότι εμείς σαν σχολείο ανήκουμε στον Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη και όχι σε έναν μεγαλύτερο δήμο, όπως αυτός της Θεσσαλονίκης. Σε αυτή την περίπτωση, μπορεί να τυγχάναμε μεγαλύτερης προβολής ή να συμμετείχαμε σε κάποια φεστιβάλ και να μας γνώριζαν περισσότεροι. Μας λείπει αυτή η προβολή. Προσπαθούμε όμως και κάνουμε συχνά εκδηλώσεις»

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα