Το θέατρο που γεννιέται στα εργαστήρια της πόλης

Περάσαμε από θεατρικά εργαστήρια της πόλης και μάθαμε τι ετοιμάζουν

Parallaxi
το-θέατρο-που-γεννιέται-στα-εργαστήρι-845304
Parallaxi
Φωτογραφία : Όλγα Δέϊκου

Σε μία σκέψη να εντοπίσουμε την αγάπη της Θεσσαλονίκης για το θέατρο, η ακριβής ιδέα ήταν να κάνουμε μία βόλτα στην καρδιά της δημιουργίας αυτής της τέχνης και των ανθρώπων του. Μερικά από τα πιο δημιουργικά εργαστήρια της πόλης, που στεγάζονται ή συνεργάζονται με γνωστούς θεατρικούς χώρους,  άνοιξαν τις πόρτες τους και μιλήσαμε για όσα σχεδιάζουν το επόμενο διάστημα.

Η Θεσσαλονίκη άλλωστε, πάντα αγαπούσε το θέατρο. Αυτό που ανέβαινε στις πιο μεγάλες θεατρικές σκηνές της πόλης αλλά και εκείνο που παιζόταν σε μικρές αίθουσες με δημιουργικές παραστάσεις που δημιουργούσαν με μεράκι και αγάπη, ομάδες ερασιτεχνών ή νέων ηθοποιών. Πάντα με την καθοδήγηση έμπειρων δασκάλων. Για αυτές τις δεύτερες ομάδες, των εργαστηρίων, θα μιλήσουμε σε αυτό το αφιέρωμα.

Θέατρο Τ | φωτογραφία: Χρήστος Κυριαζίδης

Κάπως έτσι, χτυπήσαμε την πόρτα του Θεάτρου Τ στην Αλεξάνδρου Φλέμινγκ. Ένα θέατρο με έντονη την εκπαιδευτική του δραστηριότητα, αφού διοργανώνει συστηματικά τα τελευταία οκτώ χρόνια δύο εργαστήρια υποκριτικής, ένα για αρχάριους και ένα για προχωρημένους και επαγγελματίες. Με τρεις έμπειρους δασκάλους και καταξιωμένους καλλιτέχνες στο δυναμικό, τον Αλέξανδρο Μιχαήλ, την Σοφία Βούλγαρη και την Γλυκερία Καλαϊτζή, οι εκπαιδευόμενοι γνωρίζουν το σώμα τους, καλλιεργούν τα εκφραστικά εργαλεία τους, κατακτούν τις βασικές αρχές της σκηνικής λειτουργίας και εξοικειώνονται με τις απαιτήσεις της σκηνής και του ρόλου, μέσα από αυτοσχεδιασμούς και πολύ παιχνίδι που σε άλλες ενότητες οδηγούν στη δυναμική του ensemble, του χορού της Αρχαίας Τραγωδίας και σε άλλες, στους τρελούς του Σαίξπηρ, τον Πουλτσινέλα της Commedia, τον σύγχρονο Sacha Baron Cohen ή και την τελευταία ερμηνεία του Joker από τον Joaquin Phoenix.

Το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν αυτή τη χρονιά, με μία ανοιχτή παρουσίαση – παράσταση στη σκηνή του Θεάτρου Τ, μέσα από την οποία οι εκπαιδευόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και να μοιραστούν την εμπειρία που αποκόμισαν, με το κοινό. Οι ημερομηνίες ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί, όμως συνεχίζονται εντατικά τα μαθήματα.

Θέατρο Τ | φωτογραφία: Χρήστος Κυριαζίδης

Η περιοχή γύρω, είναι φιλόξενη για καλλιτεχνικές δραστηριότητες. Μικρότερα ή μεγαλύτερα εργαστήρια θεάτρου και λοιπών καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων δηλώνουν την παρουσία και την αγάπη τους για τις τέχνες σε διάφορα ισόγεια πολυκατοικιών που υποδέχονται μικρούς και μεγάλους που εμπλέκονται με το θέατρο, τη μουσική, τη σωματική αγωγή, είτε ερασιτεχνικά, είτε επαγγελματικά.

Συνεχίζοντας το θεατρικό οδοιπορικό, βγαίνουμε στην Βασιλίσσης Όλγας και κατευθυνόμαστε προς την Τσιμισκή, όπου το Θέατρο Αυλαία, χαρακτηρίζει την περιοχή, ακριβώς δίπλα από την ΧΑΝΘ.

Στον δρόμο, ερχόμαστε κοντά σε ανθρώπους που περπατούν προς κάποια κατεύθυνση. Η πόλη σε πλήρη οργασμό δημιουργικότητας, μετά από ένα σκληρό και στερητικό lockdown που καθήλωσε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Οι τέχνες και ειδικά το θέατρο, ήταν από τους κλάδους που επλήγησαν ιδιαίτερα τους προηγούμενους μήνες. Τα θεατρικά εργαστήρια, όπως και οι θεατρικές σκηνές, είδαν τις πόρτες να κλείνουν. Όταν άνοιξαν, έπρεπε από την αρχή να πείσουν το κοινό τους για την ασφάλεια που μπορούν να εξασφαλίσουν. Το κατάφεραν γρήγορα. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που επέστρεψαν με λαχτάρα.

Βρήκαν μπροστά τους, αυτή τη φορά, την πόρτα ανοιχτή.

Όπως αυτή του Θεάτρου Αυλαία που επαναφέρει και πάλι τα εργαστήρια του, με ενδιαφέρον σε διάφορα και διαφορετικά είδη θεάτρου και κινηματογράφου. Με αφορμή την παράσταση θεάτρου ντοκιμαντέρ “Belle Εquipe” που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ στις 1-5 Δεκεμβρίου και μετά την επιτυχημένη διεξαγωγή σειράς εργαστηρίων θεάτρου ντοκιμαντέρ στο πλαίσιο της Μπιενάλε της Βαρσοβίας του 2018 (σε συνεργασία με το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Βαρσοβίας), του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2019 (σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου) και του Διεθνούς Δικτύου Θεάτρου Ντοκιμαντέρ 2020, η σκηνοθέτης και κοινωνική ανθρωπολόγος Μάρθα Μπουζιούρη επιστρέφει στο θέατρο Αυλαία με ένα εργαστήριο που διερευνά τους αισθητικούς και ηθικούς κώδικες του θεάτρου ντοκιμαντέρ και τις σχέσεις που δημιουργούμε με τα πρόσωπα που μας εμπιστεύονται τις ιστορίες τους, σχέσεις που προηγούνται και έπονται της σύντομης ζωής μιας παράστασης. Το εργαστήριο εστιάζει στη βιωματική διαδρομή του θεάτρου ντοκιμαντέρ, με άξονα τη δημιουργία παραστάσεων που πραγματεύονται φορτισμένα κοινωνικοπολιτικά ζητήματα ή τραυματικά γεγονότα.

Στο ίδιο θέατρο, φιλοξενούνται και οι παραστάσεις των εργαστηρίων του Θεάτρου του Άλλοτε της Βαρβάρας Δουμανίδου που αυτές τις μέρες ανεβάζει την «Γκόλφω» του Σπυρίδωνος Περεσιάδη σε σκηνοθεσία της ίδιας, ενώ με το τμήμα των θεατρικών εργαστηρίων της, προετοιμάζει την «Δόξα» για ημερομηνία που ακόμα δεν είναι ανακοινώσιμη.

«Δεν κάνουμε θέατρο για το θέατρο. Δεν κάνουμε θέατρο για να ζήσουμε. Κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας, το κοινό που μας παρακολουθεί κι όλοι μαζί να βοηθήσουμε να δημιουργηθεί ένας πλατύς, ψυχικά πλούσιος και ακέραιος πολιτισμός στον τόπο μας.» – { Κάρολος Κουν – Ιδρυτής του θεάτρου τέχνης }

Πέρασαν δύο χρόνια από τότε που το Θέατρο Αμαλία στην ομώνυμη οδό, ανακοίνωσε την επαναλειτουργία του. Από τότε, πολλές φορές βρεθήκαμε στις θέσεις της σκοτεινής αίθουσας του και αρκετές στιγμές μας συνδέσαμε με συναντήσεις και πηγαδάκια σε αυτό.

Στο πέρασμα μου στο εσωτερικό του θεάτρου, με σκοπό να μιλήσω για τα δύο φετινά εργαστήρια τους, ο χώρος, μου δείχνει από μόνος του την ανάγκη των ανθρώπων να υπάρχουν μέσα σε τέτοιες συνθήκες τέχνης και ανταλλαγής ιδεών.

Φέτος, το Αμαλία συνεργάζεται με τον γνωστό σκηνοθέτη Στέλιο Βραχνή, όπου καθοδηγεί ένα τμήμα ενηλίκων και ικανών εκπαιδευτών, σε  μαθήματα υποκριτικής, ορθοφωνίας, κινησιολογίας, δραματολογίας, ιστορίας του θεάτρου, όπως και extra σεμινάρια υποκριτικής από καταξιωμένους δημιουργούς της κεντρικής σκηνής μία φορά το μήνα. Φέτος, αντικείμενο έρευνας αποτελεί η τραγωδία «Άμλετ» του William Shakespeare, και με αφορμή αυτή, οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν σε βάθος, ένα από τα σπουδαιότερα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας και να «δουλέψουν» τη σχέση τους με τον λόγο. Στόχο αποτελεί το ανέβασμα του έργου στη σκηνή του Θεάτρου Αμαλία τον Ιούνιο του 2022 σε σκηνοθεσία του Στέλιου Βραχνή.

Διευθύνσεις θεάτρων:

Θέατρο Τ (Αλ. Φλέμινγκ 16 | Τηλ.: 2310 854 333)

Θέατρο Αυλαία (Τσιμισκή 136 / Πλατεία ΧΑΝΘ | Τηλ.: 2310 230013)

Θέατρο Αμαλία (Αμαλίας 71 | Τηλ. 231 084 2509)

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα