Το τούνελ της συμφοράς
Το πάθημα του Ιουνίου δεν έγινε μάθημα και μέσα σε λίγους μήνες γίναμε στο ίδιο έργο θεατές στη σήραγγα - πισίνα της Μακρυγιάννη
Σε σήραγγα της συμφοράς μετατράπηκε για μια ακόμα φορά το τούνελ της Μακρυγιάννη στην εσωτερική Περιφερειακή Οδό στη δυτική πλευρά της πόλης.
Οι ουρές που σχηματίστηκαν από νωρίς το πρωί στο σημείο ήταν μεγάλες, καθώς οι οδηγοί δεν γνώριζαν ότι από την έντονη βροχόπτωση τα ξημερώματα πλημμύρισε, ξανά, το υπόγειο τούνελ με αποτέλεσμα να είναι απροσπέλαστο.
Κλιμάκια της Τροχαίας βρίσκονταν λίγα μέτρα πριν την έξοδο προς Νέα Πολιτεία για να ρυθμίσουν την κυκλοφορία, μάταια όμως καθώς οι οδηγοί για αρκετά λεπτά ήταν αναγκασμένοι να παραμείνουν ακινητοποιημένοι και να υποστούν ταλαιπωρία, αλλά και μεγάλη καθυστέρηση καθώς πήγαιναν προς τις εργασίες τους.
Δεν είναι η πρώτη φορά που το τούνελ της Μακρυγιάννη πλημμυρίζει -και μάλλον φαίνεται ότι δε θα είναι και η τελευταία- αφού το πρόβλημα που εντοπίζεται στο σημείο μοιάζει να είναι σύνθετο.
Όλα αυτά σε ένα γενικότερα πολύπαθο σημείο, που είναι ένα έργο «ηλικίας» τριών ετών, καθώς καθυστέρησε αρκετά χρόνια για να παραδοθεί στην κυκλοφορία και μέσα σε διάστημα τριών μηνών έρχεται και πάλι στην επικαιρότητα για τους λάθους λόγους.
Στην Ευρώπη, σε κάποια αντίστοιχη περίπτωση, θα αναζητούνταν ήδη οι υπεύθυνοι των εικόνων αυτών, των κακοτεχνιών και το αν θα έπρεπε να δοθούν και αποζημιώσεις για τις αστοχίες ενός έργου, που παραδόθηκε, αλλά αναδεικνύονται κατά τη λειτουργία του.
Παράδοση με πολλά χρόνια καθυστέρησης
Ο κόμβος Μακρυγιάννη δόθηκε στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο του 2019, μετά από οχτώ χρόνια αναμονής, τα μισά εκ των οποίων χρειάστηκαν για την κατασκευή του έργου, ενώ τα υπόλοιπα τέσσερα αφορούσαν σε καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα της κατασκευαστικής εταιρείας.
Σύμφωνα, μάλιστα, με τα δημοσιεύματα του 2011, η κατασκευή των ανισόπεδων κόμβων της περιοχής, που στόχο είχαν τη βελτίωση της εσωτερικής περιφερειακής οδού, αναμενόταν να έχει ολοκληρωθεί το 2015.
Στη διακήρυξη του έργου από την Εγνατία Οδό το 2012 σημειώνεται ότι ο προβλεπόμενος χρόνος κατασκευής ήταν οι 28 μήνες. Ο προϋπολογισμός του εν λόγω έργου έφτασε τα 75.000.500 ευρώ, ενώ η χρηματοδότησή του έγινε από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μακεδονία – Θράκη 2007-2013».
Πριν δοθεί στην κυκλοφορία, ο κόμβος ήταν για μεγάλο χρονικό διάστημα τεχνικά έτοιμος, ωστόσο κάποιες εκκρεμότητες που αφορούσαν στην ηλεκτροδότηση δεν επέτρεψαν την παράδοσή του στη κυκλοφορία, με αποτέλεσμα τις διαμαρτυρίες των κατοίκων της περιοχής, αλλά και των ενδιαφερόμενων διερχομένων. Σημειώνεται πως τα έργα δημιουργούσαν καθημερινό πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης κατά τις ώρες αιχμής, για μεγάλο χρονικό διάστημα στην περιοχή.
Γιατί το τούνελ «βούλιαξε» για μια ακόμα φορά;
Τον Ιούνιο, όταν ο δρόμος είχε παραμείνει και πάλι κλειστός για ώρες, από πλευράς Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας σημείωναν ότι δεν έχουν κάποια εμπλοκή στο έργο, αφού η Εγνατία Οδός το κατασκεύασε και το συντηρεί.
Από την πλευρά της Εγνατίας Οδού, ο προϊστάμενος της διευθύνουσας υπηρεσίας της, Σταύρος Σάκος με δηλώσεις του έδωσε εξηγήσεις σχετικά με το τι οδήγησε για μια ακόμα φορά στις πρωτόγνωρες εικόνες που είδαμε στο εσωτερικό του τούνελ.
Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Σάκκο, οι αντλίες του τούνελ λειτουργούσαν κανονικά όλο το βράδυ, ενώ υπήρχε και κλιμάκιο που πραγματοποιούσε ελέγχους επί τόπου.
Ωστόσο, οι αντλίες ήταν αδύνατο να τραβήξουν όλο το νερό, εξαιτίας της εισροής υδάτων που παρατηρήθηκε από τον άνω Εύοσμο, την προέκταση της Μακρυγιάννη, την Ακαδήμου, αλλά και όλες τις παράπλευρες οδούς που μετατράπηκαν σε «ποτάμια».
Κατασκευαστικά, η πρόβλεψη του έργου είναι για την Περιφερειακή Οδό και όχι για τις παράπλευρες περιοχές, με τους ανθρώπους της Εγνατίας Οδού να τονίζουν ότι δεν είναι στο αντικείμενο της εργολαβίας.
Γι’ αυτό το λόγο και σημειώνουν ότι το πρόβλημα είναι η έλλειψη αποχέτευσης στον αστικό ιστό, τομέας που υπάρχουν αδυναμίες, για τις οποίες, όπως υποστηρίζουν, έχουν έρθει σε επαφή τόσο με τον Δήμο όσο και με την Περιφέρεια.
«Υπήρξε alert, θα έπρεπε να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες»
Η parallaxi απευθύνθηκε σε μηχανικούς για να τους ζητήσει τη γνώμη τους σχετικά με το τι συμβαίνει με την περίπτωση του τούνελ της Μακρυγιάννη.
Αυτό το οποίο σημειώνουν είναι ότι παρατηρείται πρόβλημα όσον αφορά την αποχέτευση, αφού δεν φαίνεται να υπάρχει η απαραίτητα επάρκεια για την αποστράγγιση και την επαγωγή υδάτων.
Το πρόβλημα μπορεί να οφείλεται, όπως και στο περιστατικό του Ιουνίου, σε κάποιο βραχυκύκλωμα και στην παροχή ρεύματος στα ηλεκτρικά συστήματα του μηχανοστάσιου.
Δεν πρόκειται για ένα κακοσχεδιασμένο σημείο, όπως τονίζουν, αλλά σίγουρα για ένα κακοσυντηρημένο, στο οποίο δεν υπάρχει επίβλεψη.
Το σημείο, μετά τα όσα έγιναν τον Ιούνιο, θα έπρεπε να επιθεωρηθεί και πριν εκδηλωθούν τα νέα ακραία καιρικά φαινόμενα στην πόλη, αλλά και κατά τη διάρκεια τους.
Ιδιαίτερα από τη στιγμή που υπήρξε από το βράδυ της Κυριακής η σχετική προειδοποίηση από την Πολιτική Προστασία, θα έπρεπε όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς την ίδια στιγμή να είχαν προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να αποφευχθούν οι εικόνες που γίναμε μάρτυρες για μια ακόμα φορά.
Έφτιαξαν το πάρκο και το παράτησαν
Μπορεί το νέο πάρκο μεταξύ των κόμβων Ιθάκης και Μακρυγιάννης να ήταν μια «ανάσα» για τους κατοίκους της γύρω περιοχής που κινούνταν πεζοί καθώς αποτελεί τη μοναδική διάβαση πεζών στην περιοχή του κόμβων Μακρυγιάννη και Ιθάκης, αφού μέχρι τότε καλούνταν να διασχίζουν τον κυκλικό κόμβο της περιφερειακής οδού, χωρίς να υπάρχουν διαβάσεις, με κίνδυνο ατυχήματος.
Ωστόσο, όπως έχουν καταγγείλει οι κάτοικοι και στο παρελθόν, το πάρκο δεν διέθετε αντιπλημμυρική προστασία, με αποτέλεσμα σε κάθε βροχή οι πεζόδρομοι αλλά και οι εκτάσεις γκαζόν να πλημμυρίζουν, λόγω της απουσίας φρεατίων και της κακής κλίσης του εδάφους, κάτι που αποτυπώθηκε και σε αυτοψία της ιστοσελίδας thesswest, στο σημείο.
Πολίτες ενός κατώτερου Θεού
Το καλοκαίρι του 2021 η parallaxi είχε περπατήσει στον κεντρικό άξονα της προέκτασης Μακρυγιάννη για να καταγράψει τα όσα βιώνουν καθημερινά οι πολίτες που ζουν στο συγκεκριμένο σημείο.
Κλοπές σε αυτοκίνητα, απόπειρες ληστειών σε σπίτια, ανύπαρκτα πεζοδρόμια, διαβάσεις ούτε για δείγμα, σε μια γειτονιά που τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται και επιχειρεί να γίνει κομμάτι του Ευόσμου και να μη μένει προέκταση του.
Η πάνω πλευρά της Περιφερειακής Οδού στον Εύοσμο γνώρισε τεράστια οικοδομική ανάπτυξη τα προηγούμενα χρόνια η οποία όμως διακόπηκε βιαίως εξαιτίας της κρίσης.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ