Το τουριστικό πρόσωπο της Θεσσαλονίκης

Ο Δήμος προέβη σε έναν τουρστικό απολογισμό για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Parallaxi
το-τουριστικό-πρόσωπο-της-θεσσαλονίκ-191122
Parallaxi
Εικόνα: Άγγελος Τσεκούρας

Οι πρωτοβουλίες που ανέλαβε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από το 2011 στον τομέα του τουρισμού καθώς και τον σχεδιασμό των μελλοντικών δράσεων παρουσιάστηκαν την Τρίτη 20 Ιουνίου 2017, από τον Δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη και τον Αντιδήμαρχο Τουριστικής Ανάπτυξης και Διεθνών σχέσεων Σπύρο Πέγκα.

Ο Γιάννης Μπουτάρης χαρακτήρισε το έργο που έχει παραχθεί ήδη σημαντικό και ουσιαστικό. «Η πόλη έγινε πιο γνωστή και χάραξε μια επιθετική πολιτική πάνω στην οποία θα στηριχτεί η δημοτική Αρχή για τα δυο επόμενα χρόνια, με στόχο την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και των επισκεπτών της πόλης. Όταν ξεκίνησε η προσπάθειά μας να αναδείξουμε τον τουρισμό σαν ένα στοιχείο για την οικονομία της πόλης, η Θεσσαλονίκη δεν ήταν τουριστικός, αλλά εμπορικός προορισμός. Το 2010 είχαμε 1.100.000 διανυκτερεύσεις, ελάχιστους ξένους συγκριτικά με αυτούς που έχουμε σήμερα και επισκέπτες του Σαββατοκύριακου, των διαφόρων εκθέσεων ή συγγενείς των σπουδαστών που φοιτούν στην Ελλάδα. Αυτό που κάναμε ήταν να βασιστούμε αφενός στον πολιτισμό, που είναι το βασικό μας όπλο και αφετέρου στα Πανεπιστήμια. Η Θεσσαλονίκη έχει 120.000 φοιτητές, που δίνουν πνοή και ενέργεια η οποία είναι διάχυτη παντού.

»Αναδείξαμε πέρα από το αρχαίο, ρωμαϊκό και βυζαντινό παρελθόν της πόλης, την επίδραση του οθωμανικού και εβραϊκού στοιχείου. Έτσι φτάσαμε σήμερα στο σημείο να δεχόμαστε ετησίως 100.000 Τούρκους τουρίστες, πολλούς Εβραίους, όχι μόνο από το Ισραήλ αλλά και από άλλες χώρες, την Αμερική, τη Γαλλία, την Αγγλία και την Αυστραλία. Οι διανυκτερεύσεις το 2016 ήταν της τάξης των 2.300.000. Αυτή τη θεαματική αύξηση θα πρέπει να δούμε πως θα την αξιοποιήσουμε. Να συσπειρωθούμε όλοι, οι επαγγελματίες, η Περιφέρεια, ο ΕΟΤ και να δούμε ποιο είναι το τουριστικό σχέδιο για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.

»Έχω τονίσει επανειλημμένα ότι ο Δήμος δεν κάνει πράγματα. Ο Δήμος ανοίγει το δρόμο και τις πόρτες για να κάνουν οι επαγγελματίες πράγματα. Ένας από τους στόχους μας είναι η διοργάνωση του ευρωπαϊκού pride το 2020. Όσον αφορά τον θρησκευτικό τουρισμό θα συνεχίσουμε τις προσπάθειες ανάδειξης της προσφοράς των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, ενώ πρέπει να κινηθούμε συστηματικά και προς την αξιοποίηση των Μνημείων UNESCO» κατέληξε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης.

Ο Αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης και Δημοσίων Σχέσεων, Σπύρος Πέγκας, επιχείρησε έναν απολογισμό των πρωτοβουλιών του Διοίκησης του Δήμου, από το 2011 έως και σήμερα και προχώρησε την παρουσίαση του σχεδιασμού για τα επόμενα έτη.

Συγκεκριμένα, για την τριετία 2011 έως 2013, η Θεσσαλονίκη η οποία έως τότε δεν ήταν χαρακτηρισμένη ως τουριστικός προορισμός, κινήθηκε με ρυθμούς που ξεπερνούσαν κατά πολύ τον εθνικό μέσο όρο. Σε αυτό συνέβαλλε καθοριστικά η επιλογή του Δήμου να προχωρήσει στην αλλαγή του αφηγήματος που συνόδευε την πόλη και να δημιουργήσει μια νέα ταυτότητα. Καθοριστικής σημασίας πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2011, υπήρξε η επένδυση στη γαστρονομική ταυτότητά της, μέσω της θεσμοθέτησης του καταξιωμένου πλέον THESSALONIKI FOOD FESTIVAL, που συνέβαλλε στην προβολή σε διεθνές και εγχώριο επίπεδο. Παράλληλα, την ίδια εποχή, οι συμφωνίες με σημαντικές αεροπορικές εταιρίες προσέλκυσαν μεγάλο αριθμό επισκεπτών. Όλα αυτά προκάλεσαν πολλά θετικά δημοσιεύματα και δωρεάν διαφήμιση και προβολή για την πόλη.

Μέσα στη διετία 2014-2016 η βραβευμένη πλέον πρωτοβουλία της Διπλωματίας των Πόλεων, που ασκεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης, συσπείρωσε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς – Helexpo, Aegean, Thessaloniki Convention Bureau, πανεπιστήμια κολέγια, ιατρικά κέντρα, επιχειρήσεις εστίασης, μπαρ, ζαχαροπλαστεία, μεσιτικά και δικηγορικά γραφεία, ξενοδοχεία, τουριστικούς πράκτορες και όμορους δήμους, όπως  Νάουσας, Καστοριάς και Καλαμαριάς – σημειώνοντας περισσότερες από 550 συμμετοχές σε αποστολές προς μεγάλες πόλεις του εξωτερικού, με στόχο την προβολή της πόλης, ως τουριστικό προορισμό. Στη συγκεκριμένη χρονική περίοδο εδραιώθηκε η κινητικότητα που είχε εγκαινιαστεί το προηγούμενο διάστημα, με αποτέλεσμα τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που αφορούν ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων – από  υπηρεσίες πολυτελείας, καταλύματα νέου τύπου, δημιουργία νέων πανεπιστημιακών εδρών έως τους τομείς του μάρκετινγκ και του βοηθητικού προσωπικού.

Το 2016 και το 2017, η Διπλωματία των Πόλεων έκανε ένα σημαντικό βήμα προβολής της Θεσσαλονίκης στις δυτικές αγορές όπως το Παρίσι, η Αγία Πετρούπολη, η Κολωνία και η Βαρσοβία και άνοιξε το δρόμο σε πιο απαιτητικούς προορισμούς, όπως το Μιλάνο, η Μπολόνια και το Άμστερνταμ. Παράλληλα, η συστηματική δουλειά που γίνεται από το Τμήμα Τουρισμού του Δήμου, σε σχέση με τα ταξίδια γνωριμίας ξένων δημοσιογράφων (Fam & Press Trips) απέφερε απτά αποτελέσματα που καταγράφηκαν σε δημοσιεύματα και μεταδόσεις διεθνών ΜΜΕ με χαρακτηριστικότερα αυτά των  Rick Stein στο BBC2, Μasterchef και GEO Γαλλίας.

Ο Δήμος Θεσσαλονίκης με συστηματικές και στοχευμένες ενέργειες πέτυχε τη θεσμική του συμμετοχή σε δυο παγκόσμιους δυναμικούς φορείς τουρισμού – World Tourism Cities Federation και European Marketing Cities – καθώς και σε διεθνή φόρα και ΜΜΕ – Κίνα, Φραγκφούρτη, Οδησσός, Λονδίνο, Βερολίνο, Σόφια, Σκόπια κ.ά.

Η επένδυση στον τομέα της γαστρονομίας αποδείχτηκε εμπνευσμένη, καθώς οδήγησε σε μια έντονη εκδήλωση ενδιαφέροντος από ομάδες και φορείς της πόλης – μικρά παιδιά, συνεργασία με Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και Δρόμους του Κρασιού, τοπικό καλάθι προϊόντων, ανάδειξη τοπικών σεφ ως πρεσβευτών.

Την ίδια στιγμή προωθείται η προβολή για το καλάθι των τοπικών προϊόντων, ο θεσμός των σεφ-πρεσβευτών, η στενότερη συνεργασία με την Aegean και η ενισχυμένη παρουσία στην έκθεση τουρισμού του Βερολίνου για το 2018. Ανάμεσα στους στόχους που σχεδιάζονται για τη συνέχεια, ο Σπύρος Πέγκας ξεχώρισε τους ακόλουθους:

  • Πρωτοβουλίες στο πλαίσιο του «Έτους Κίνας»
  • Παρουσίαση Θεσσαλονίκης στην Αθήνα μέσω δείπνου τοπικής Γαστρονομίας, του Street Food και του Study in Thessaloniki
  • Ενίσχυση της ψηφιακής προβολής της πόλης
  • Συμμετοχή και προσέλκυση στη Θεσσαλονίκη συνεδρίων με σύγχρονη αντίληψη – Republica, Webit, Οpen Knowledge Foundation, European Marketing Cities στο πλαίσιο και της πρωτοβουλίας της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας «Thessaloniki Innovation Friendly Destination»
  • Δείκτες Μνήμης – προσθήκη άλλων 52 στην πόλη με την ολοκλήρωση του σχεδιασμού
  • Δημιουργία του δεύτερου info kiosk και σταθερή λειτουργία και των δυο, σε Βασιλικό Θέατρο και Πλατεία Αριστοτέλους καθημερινά
  • Διεκδίκηση του Euro Pride του 2020
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα