Β. Γάκης: Ο Ζέρβας έμαθε να τα θέλει όλα δικά του, χωρίς αυτοκριτική και δημόσιες δεσμεύσεις
«Για μένα η υπέρβαση είναι να ξεπεράσουμε τα προβλήματα της πόλης προσφέροντας λύσεις στην καθημερινότητα των συμπολιτών μας»
Ο Βασίλης Γάκης είναι από τα γνωστά πρόσωπα στο χώρο της αυτοδιοίκησης με διαρκή παρουσία πολλών ετών στα δημοτικά πράγματα της πόλης. Σ’ αυτές τις εκλογές κάνει την υπέρβαση και ξεφεύγει από το οικείο πολιτικό του περιβάλλον και διεκδικεί την επανεκλογή του με το συνδυασμό «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη», του υποψήφιου δημάρχου Θεσσαλονίκης Στέλιου Αγγελούδη, που προέρχεται από το χώρο της κεντροαριστεράς.
Ο υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος ασκεί κριτική στον απερχόμενο δήμαρχο, εξηγεί τις πολιτικές του αποφάσεις και μιλά για το όραμα του για την πόλη.
- Κύριε Γάκη, η απόφαση σας να ενταχθείτε στο συνδυασμό «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» του Στέλιου Αγγελούδη, τάραξε τα προεκλογικά νερά. Είστε γνωστό στέλεχος της κυβερνώσας παράταξης, γιατί δεν ακολουθήσατε την κομματική γραμμή και δεν στηρίζετε την παράταξη και την υποψηφιότητα του Κ. Ζέρβα;
Όπως αναφέρατε στην ερώτησή σας και όπως δήλωσα στην ανακοίνωση προσχώρησης μου στον συνδυασμό του Στέλιου Αγγελούδη, το ιδεολογικό μου στίγμα είναι σαφές και οι πολιτικές πεποιθήσεις μου γνωστές. Δεν τις απεμπολώ, ούτε τις αποκηρύσσω και παραμένω σταθερά προσηλωμένος και ιδιαίτερα όσων αφορά πρωτοβουλίες ανάπτυξης και υποδομών που αφορούν τη Θεσσαλονίκη. Σε αυτή την πόλη η πορεία , η πολιτική συνέπεια και η προσφορά του καθενός μας είναι λίγο πολύ γνωστή. Ο κ. Ζέρβας έμαθε να τα θέλει όλα δικά του , χωρίς αυτοκριτική και δημόσιες δεσμεύσεις. Επιθυμεί την δημόσια στήριξη της Ν.Δ. χωρίς όμως ο ίδιος ποτέ να τη ανταποδώσει ούτε ακόμη και στις πρόσφατες εθνικές εκλογές. Είναι γεγονός, επίσης, ότι στον συνδυασμό του νυν δημάρχου υπάρχουν πρόσωπα που μας συνδέουν κοινοί αγώνες. Όμως, εδώ δεν μιλάμε για τους αγώνες που αφορούν τη διακυβέρνηση του κράτους, αλλά τη διακυβέρνηση και προκοπή της πόλης μας.
Και δυστυχώς από τα πεπραγμένα τους αποτυπώνεται ότι έχουμε διαφορετικές απόψεις. Είπα σε προηγούμενες δηλώσεις μου, ότι η τετραετία της διοίκησης Ζέρβα πέρασε χωρίς αποτύπωμα και αποτέλεσμα για την πόλη. Βιώνουμε μία σκληρή καθημερινότητα και έλλειψη κατανόησης των αναγκών μας. Για να είμαι όμως ειλικρινής, η διοίκηση Ζέρβα δεν παρέλαβε την πόλη στα καλύτερα της.
Αυτή ήταν και η μεγάλη πρόκληση. Να διορθώσει τα κακώς κείμενα και να αφήσει το δικό της αποτύπωμα. Συνοψίζοντας, η ενασχόλησή μου με την τοπική αυτοδιοίκηση παραμένει συνειδητή επιλογή ευθύνης. Τα κριτήρια, λοιπόν, με τα οποία έκανα τις επιλογές μου είναι καθαρά αυτοδιοικητικά, συμμετέχοντας σε μία ομάδα που δεν έχει τη στήριξη κανενός κόμματος, αλλά είναι μια ομάδα συνδημοτών, με πρόγραμμα, δημιουργικότητα και μεράκι για δουλειά και στηρίζω έναν υποψήφιο Δήμαρχο, τον Στέλιο Αγγελούδη, ο οποίος διαθέτει όλα τα προσόντα και τις εμπειρίες, για να ασκήσει αποτελεσματική διοίκηση για την πόλη.
- Γιατί δεν προχώρησε τελικά η σύμπραξη δυνάμεων με τον Γ. Ορφανό, ο οποίος τελικά αποχώρησε από την εκλογική μάχη;
Θέλω να είμαι ξεκάθαρος και ειλικρινής. Όπως γνωρίζετε, από την αρχή του χρόνου είχα εκφράσει την επιθυμία να θέσω τον εαυτό μου στην κρίση των πολιτών, ως υποψήφιος δήμαρχος. Όμως το πλήθος των υποψηφιοτήτων, όχι μόνο από τον ευρύτερο χώρο στον οποίο ανήκω, λειτούργησε διασπαστικά και σίγουρα αποτρεπτικά στην αποτελεσματικότητα του εγχειρήματός μου. Προσωπικά, σέβομαι και εκτιμώ τον Γιώργο Ορφανό και νομίζω ότι το γνωρίζει και ο ίδιος, τόσο από την μακρόχρονη σχέση μας όσο και από συζητήσεις της τελευταίας περιόδου. Πριν αναχωρήσω για τις διακοπές μου γνώριζα με βεβαιότητα ότι οι κύριοι Ορφανός, Τσαβλής και Τζακόπουλος παρέμεναν σταθεροί στην απόφαση τους για αυτόνομη κάθοδο στις δημοτικές εκλογές, ο καθένας με τον συνδυασμό του. Από εκεί και πέρα δεν γνωρίζω τι συνέβη και οδήγησε τον κ. Ορφανό να αποσύρει την υποψηφιότητά του. Με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία του αρκούμαι στους λόγους που ανακοίνωσε.
- Ποιο ήταν το κρίσιμο σημείο και κάνατε την υπέρβαση στηρίζοντας την υποψηφιότητα Αγγελούδη, που προέρχεται από την κεντροαριστερά;
Για μένα η υπέρβαση είναι να ξεπεράσουμε τα προβλήματα της πόλης προσφέροντας λύσεις στην καθημερινότητα των συμπολιτών μας και η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής τους μέσα από απτά αποτελέσματα.
Αποφάσισα, λοιπόν, να λειτουργήσω αυτοδιοικητικά και θέλω να γνωρίζετε ότι ουδέποτε απέκρυψα τις συζητήσεις που είχα με τους υποψηφίους δημάρχους, μεταξύ των οποίων και με τον Στέλιο Αγγελούδη.
Όσον αφορά τα κριτήρια επιλογής μου μέτρησαν ο ανεξάρτητος χαρακτήρας, το πρόγραμμα, η οργάνωση της ομάδας και η προσωπικότητα του Στέλιου Αγγελούδη.
Συμμετέχω στην παράταξη «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» γιατί είναι μια ομάδα ανεξάρτητη που δεν έχει καμία κομματική στήριξη και η εκλογική της επιτυχία θα αξιοποιηθεί μονάχα από τους πολίτες. Τα προβλήματα της πόλης δεν έχουν χρώμα. Οι ανάγκες της όμως είναι επιτακτικές και επείγουσες. Πρέπει να κάνουμε βήματα μπροστά και πέρα από τις καταβολές πολιτικές επαγγελματικές η κοινωνικές του καθενός μας τις οποίες και σέβομαι. Η Θεσσαλονίκη μας ενώνει ανεξάρτητα από που προερχόμαστε ή σε ποια γειτονιά κατοικούμε. Άλλωστε, έχει σημασία να αποτυπώσουμε στη μνήμη μας το παρελθόν ως διδαχή και όχι ως εμμονή. Επιπρόσθετα, πλην ορισμένων που έχουμε κεντροδεξιό ή κεντροαριστερό αποτύπωμα στην κοινωνία, το μεγαλύτερο μέρος των συμμετεχόντων στην ομάδα, είναι άνθρωποι που δεν διακρίνονται για την κομματική τους ταυτότητα. Συγκροτήσαμε μία ομάδα αποτελούμενη με προσωπικότητες από τις κοινωνίες των πολιτών, της εργασίας, της επιχειρηματικότητας , του πολιτισμού, της επιστήμης. Μία ομάδα μαχητική και αφοσιωμένη στη διεκδίκηση ενός καλύτερου μέλλοντος για τη Θεσσαλονίκη, αποτελούμενη από ανθρώπους με διαφορετικές αφετηρίες, συγκλίνοντας όμως σε μια κοινή κατάληξη, τη Θεσσαλονίκη μας.
- Είστε από τους μακροβιότερους αιρετούς στο δημοτικό συμβούλιο της Θεσσαλονίκης. Προσωπικά τι θέλετε να πετύχετε μέσα από τη συμμετοχή σας στις εκλογές του Οκτωβρίου;
Στην Αυτοδιοικητική μου πορεία τίποτα δεν μου χαρίστηκε και η εξέλιξή μου ήταν βήμα-βήμα. Με εργατικότητα και αφοσίωση απέδειξα στους συμπολίτες μου τις δυνατότητες μου και τους ευχαριστώ θερμά που διαρκώς ανανεώνουν με τη ψήφο τους, την εμπιστοσύνη τους στο πρόσωπό μου.
Η συμμετοχή μου στην τοπική αυτοδιοίκηση της Θεσσαλονίκης αλλά και η άσκηση διοικητικής ευθύνης σε θέσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα συνέβαλαν στο να αποκτήσω εμπειρίες και γνώσεις για τα προβλήματα και τις λύσεις τους. Για όλα αυτά αισθάνομαι ακόμη χρήσιμος και θεωρώ ότι η μακρόχρονη αυτή εμπειρία μπορεί να αποτελεί σημαντικό εργαλείο στη νέα συλλογική προσπάθεια για την πόλη μας. Διότι δεν αρκεί μόνο το όραμα, αλλά απαιτούνται γνώση, εμπειρία και θέληση. Δεν ανακαλύπτουμε την Αμερική….
Πολύ συχνά οι λύσεις υπάρχουν γύρω μας αρκεί να τις υιοθετήσουμε. Για παράδειγμα, στην πόλη μας υπάρχουν 167 διατηρητέα κτίρια εκ των οποίων τα 100 και πλέον βρίσκονται εντός των ορίων του Δήμου Θεσσαλονίκης και σε λειτουργική χρήση.
Μπορούμε τουλάχιστον σε αυτά να αναδείξουμε τον αρχιτεκτονικό τους πλούτο, αποκαθιστώντας και αναδεικνύοντας με φωτισμό τις προσόψεις διατηρητέων κτιρίων κατά το πρότυπο του προγράμματος “Προσόψεις” που εφάρμοσε ο Δήμος Αθηναίων χρηματοδοτούμενο με Ευρωπαϊκά κονδύλια . Ή ακόμη και τη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα “ΗΛΕΚΤΡΑ” για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες σχολείων, που θα εξασφαλίσουν οικονομικούς πόρους, περιορίζοντας παράλληλα τη ρύπανση του περιβάλλοντος, κατά το πρότυπο προγράμματος που εφάρμοσε ο Δήμος Βάρης στην Αττική.
- Αν η «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» αναλάβει τη διοίκηση του δήμου, ποια είναι τα πρώτα πράγματα που πρέπει να αλλάξουν άμεσα στο δήμο;
Οι προκλήσεις της νέας διοίκησης είναι πολλές, άμεσες και επιτακτικές. Απαιτούν σωστό σχεδιασμό, χρηματοδοτικούς πόρους και δεν υπάρχουν περιθώρια για άλλες καθυστερήσεις. Η πιο άμεση και επιτακτική πρόκληση είναι οτιδήποτε αφορά στην καθημερινότητά μας , την καθαριότητα, το πράσινο, την ευταξία,το κυκλοφοριακό. Η δεύτερη πρόκληση απαιτεί σχεδιασμό και εκπόνηση μελετών για την εκτέλεση έργων, σε όσο το δυνατόν σύντομο χρόνο, προκειμένου να μη χαθούν χρηματοδοτικές δυνατότητες που παρέχουν το ΕΣΠΑ 2021-2027, το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Η τρίτη πρόκληση αφορά τον πολιτισμό και την εξωστρέφεια της πόλης.
Μπορούμε με συντονισμένο σχεδιασμό, σε συνεργασία με το Κράτος, τους εξειδικευμένους φορείς και ιδιώτες, να προσελκύσουμε επισκέπτες και ξένους επενδυτές. Τέταρτη πρόκληση, η διεκδίκηση από το Κράτος της επιτάχυνσης έργων υποδομής αλλά και την έναρξη νέων, που αφορούν όχι μόνο το Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά ευρύτερα το πολεοδομικό συγκρότημα, αφού οι Δήμοι που το συγκροτούν λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία. Και η πέμπτη πρόκληση είναι ο επανασχεδιασμός και η νέα οχύρωση της πόλης απέναντι στα φαινόμενα που ήδη προκαλεί η κλιματική αλλαγή.
- Ποια πρέπει να είναι η στάση του δήμου Θεσσαλονίκης έναντι της κεντρικής εξουσίας, ιδίως για τα μεγάλα έργα που παραμένουν ανολοκλήρωτα;
Επιτρέψτε μου να διατηρώ τις επιφυλάξεις μου όσο αφορά τη λέξη ανολοκλήρωτα. Τα μεγάλα έργα απαιτούν σωστό σχεδιασμό, μελέτη, χρηματοδότηση και χρόνο ωρίμανσης. Άλλωστε στην πόλη μας πολύ συχνά ακούσαμε εξαγγελίες, είδαμε κορδέλες εγκαινίων να κόβονται για έργα που ξεκίνησαν στην ουσία μετά από χρόνια.
Μπορεί να εκφράζονται πολιτικές προθέσεις, αλλά για να υλοποιηθούν τα έργα αυτά απαιτούνται ειδικές νομοθετικές ρυθμίσεις, μελέτες και χρηματοδοτικοί πόροι. Η πόλη έχει και άλλες ανάγκες από έργα υποδομής, ιδιαίτερα λόγω της κλιματικής αλλαγής. Άρα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα πρέπει να διεκδικεί. Να διεκδικεί, όμως, σωστά και όταν εννοώ σωστά, εννοώ με ολοκληρωμένη άποψη που να στηρίζεται σε μελέτες, σε κόστη, σε οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα για την πόλη. Σωστή διεκδίκηση, είναι η τεκμηριωμένη διεκδίκηση.
Σας θυμίζω τα εγκαίνια ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος με τη συμβολική δενδροφύτευση δέντρων ελιάς σε οικόπεδο που δεν ανήκε στο ελληνικό Κράτος, χωρίς μελέτες και χωρίς το απαιτούμενο νομοθετικό πλαίσιο. Διαδικασίες που επιταχύνθηκαν πριν τρία χρόνια και πλέον το συγκεκριμένο έργο είναι έτοιμο να ξεκινήσει.
Επίσης, το μετρό βρίσκεται στο τέλος της κατασκευής του καθώς αναδείχθηκε η ανάδοχος εταιρεία που θα αναλάβει τη λειτουργία του το 2024.
Το Flyover εξαγγέλθηκε το 2021 και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα εκπονήθηκαν μελέτες και αναδείχθηκε ο κατασκευαστής του έργου.
Μόλις πριν λίγες ημέρες εγκρίθηκε το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης που εκκρεμούσε από το 2010.
Και μόλις πριν ένα χρόνο το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης που είναι απαραίτητη προϋπόθεσης για δημόσιες και ιδιωτικές δραστηριότητες.
Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλα έργα, αυτό που έχει σημασία ωστόσο είναι ότι η πόλη μας αποκτά μέρα με την ημέρα μια αυτοπεποίθηση και το μέλλον ανοίγεται μπροστά της αισιόδοξο. Αρκεί οι ευοίωνες προοπτικές του σήμερα να μην γίνουν χαμένες ευκαιρίες του χθες.