Βαρδάρης: Η κυκλοφοριακή ρύθμιση που προκαλεί κομφούζιο
Χιλιάδες οδηγοί στο σημείο παραβαίνουν —ηθελημένα ή από αφηρημάδα— τα σήματα υποχρεωτικής πορείας
Ο κόμβος του Βαρδάρη μετά τα δικαστήρια ήρθε με πολύ άσχημο τρόπο στην επικαιρότητα το περασμένο Σαββατοκύριακο, λόγω του θανατηφόρου τροχαίου που στοίχισε τη ζωή στο Βασίλη Μαντζουράνη. Όμως, εδώ και δύο περίπου χρόνια ο συγκεκριμένος κόμβος απασχολεί καθημερινά και με άλλο τρόπο, με πολλά ατυχήματα να αποφεύγονται τελευταία στιγμή.
Μέχρι το 2007, οι οδηγοί που περίμεναν στο φανάρι της 26ης Οκτωβρίου μετά τα δικαστήρια είχαν μόνο δύο επιλογές: είτε αριστερά προς Μοναστηρίου είτε δεξιά προς Εγνατία. Η ευθεία κατεύθυνση προς τη Λαγκαδά δεν ήταν επιτρεπτή. Επίσης, η 26ης Οκτωβρίου μπροστά στα δικαστήρια ήταν διπλής κατεύθυνσης.
Από το 2007 μέχρι το 2022, στο πλαίσιο των έργων του μετρό, έγιναν πολλές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο συγκεκριμένο σταυροδρόμι. Οι βασικότερες ήταν ότι η 26ης Οκτωβρίου μονοδρομήθηκε μπροστά από τα δικαστήρια και ότι επιτράπηκε πλέον και η ευθεία πορεία προς Λαγκαδά. 15 χρόνια ήταν αρκετά ώστε οι οδηγοί να συνηθίσουν σε αυτήν την κατάσταση.
Το 2022, με την ολοκλήρωση σιγά-σιγά του σταθμού «Δημοκρατία», η Ελληνικό Μετρό κλήθηκε να επαναφέρει τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στη μορφή που είχαν το 2007. Έτσι και έγινε. Όμως, οι οδηγοί δεν συμμορφώθηκαν ποτέ πλήρως με την απαγόρευση της ευθείας πορείας και, σαν αποτέλεσμα, οι παραβιάσεις (ηθελημένες και μη) είναι καθημερινές.
Ο Σπύρος Βούγιας σχολιάσε την κατάσταση στην parallaxi, με την ιδιότητα του συγκοινωνιολόγου αλλά και του δημοτικού συμβούλου στη διοικούσα παράταξη του Δήμου Θεσσαλονίκης. Έκανε λόγο για έναν κακό σχεδιασμό, που δημιουργεί σύγχυση και παραβιάσεις του ΚΟΚ στην προσπάθεια των οδηγών να πάνε ευθεία. Ως αποτέλεσμα, ακόμα και όταν αποφεύγονται τα ατυχήματα, δημιουργείται κυκλοφοριακή συμφόρηση στο σημείο: «Η φυσική τάση κάθε οδηγού μόλις ανάψει πράσινο είναι να πάει ευθεία, αν δεν προσέξει τα σήματα υποχρεωτικής πορείας. Το θεωρεί αυτονόητο. Οι οδηγοί φτάνουν στο φανάρι και εκεί αντιλαμβάνονται από τη σήμανση ότι απαγορεύεται να πάνε ευθεία. Όμως, πολλές φορές το αντιλαμβάνονται αργά, με αποτέλεσμα να κάνουν επικίνδυνους ελιγμούς για να διορθώσουν τη θέση του οχήματος στο οδόστρωμα».
Προκειμένου να φτάσουν αυτή τη στιγμή στη Λαγκαδά, οι οδηγοί αναγκάζονται να στρίψουν αριστερά στη Μοναστηρίου και να φτάσουν μέχρι τη Μιχαήλ Καλού πλάι στο Ν.Σ. Σταθμό, κάνοντας μια παράκαμψη αρκετών λεπτών.
Σύμφωνα με τον κ. Βούγια, το μόνο πλεονέκτημα της υπάρχουσας κατάστασης είναι ότι δίνεται παραπάνω χρόνος ροής στον οριζόντια άξονα, από Εγνατία προς Μοναστηρίου και αντίστροφα. Αν επιτραπεί ξανά η κάθετη ευθεία διέλευση, θα πρέπει σε εκείνο το διάστημα να σταματούν όλες οι άλλες κινήσεις στον κόμβο, γεγονός που θα αυξήσει τα κόκκινα φανάρια στην Εγνατία-Μοναστηρίου. Λόγω των έργων του μετρό και του flyover, η αποσυμφόρηση της Εγνατίας είναι πάντα πρώτη προτεραιότητα και από την Περιφέρεια, που ελέγχει τους σηματοδότες, κάτι που ίσως παίζει ρόλο στη μη αναίρεση των ρυθμίσεων που ισχύουν τώρα.
Ο κ. Βούγιας επαναλαμβάνει και στην parallaxi μία προηγούμενη πρότασή του, η οποία θα επηρεάσει τις κατευθύνσεις τόσο στον κόμβο του Βαρδάρη όσο και στον κόμβο της Δωδεκανήσου. Προτείνει την αμφιδρόμηση της Δωδεκανήσου, ώστε να μπορεί κάποιος να βγαίνει από την Πολυτεχνείου πάνω στην Εγνατία χωρίς να φτάνει μέχρι το φορτωμένο κόμβο των δικαστηρίων. Επίσης, επιμένει στην ανάγκη να επανέλθει επίσημα πια η μονοδρόμηση της 26ης Οκτωβρίου μπροστά στα δικαστήρια, με τη δυνατότητα να πάει κάποιος ευθεία πάνω στη Λαγκαδά.
«Με αυτόν τον τρόπο, ο φόρτος όσων θέλουν να βγουν στην Εγνατία από νότια θα μοιραστεί σε δύο κόμβους, θα λυθεί το πρόβλημα της Λαγκαδά και θα αποσυμφοριστεί ο κόμβος των δικαστηρίων, που τα μεσημέρια γεμίζει δέχεται επιπλέον αμάξια και βόρεια από το Βαρδάρη, πέρα από τα Σφαγεία και τη δυτική είσοδο της πόλης», εξηγεί. «Αν καταργηθεί η αμφίδρομη πορεία μπροστά στα δικαστήρια, θα υπάρχει επαρκής χρόνος στα φανάρια του Βαρδάρη, που να επιτρέπουν την ευθεία πορεία χωρίς να επιβαρύνεται υπερβολικά η Εγνατία και η Μοναστηρίου».
Η πρόταση θα μπορούσε δυνητικά να εφαρμοστεί εφόσον συναινέσει και το συντονιστικό κέντρο της Περιφέρειας για τα φανάρια. Μένει να δούμε αν κάποια στιγμή θα γίνει οργανωμένα η εισήγησή της. Προς το παρόν, τον έλεγχο για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις πέριξ των σταθμών τον έχει η Ελληνικό Μετρό, καθότι γίνονται ακόμα αποκαταστάσεις του περιβάλλοντος χώρου.