WOMEX 12 Θεσσαλονίκη. Αντίσταση στη διαπασών!
«Where are you from?» ρωτά πάνω στο ρυθμό ο vocalist των Mexican Insitute of Sound. «New York!» απαντά το κορίτσι. Μερικά μουσικά μέτρα αργότερα, η ερώτηση επαναλαμβάνεται κι ένα αγόρι δίνει το γεωγραφικό στίγμα του μεγαλύτερου, πιο καλοργανωμένου και πολύχρωμου πάρτυ που έγινε ίσως, ποτέ στην Ελλάδα: «Θεσσαλονίκη!» Κι εκεί που νιώθεις ξένος στη χώρα […]
«Where are you from?» ρωτά πάνω στο ρυθμό ο vocalist των Mexican Insitute of Sound. «New York!» απαντά το κορίτσι. Μερικά μουσικά μέτρα αργότερα, η ερώτηση επαναλαμβάνεται κι ένα αγόρι δίνει το γεωγραφικό στίγμα του μεγαλύτερου, πιο καλοργανωμένου και πολύχρωμου πάρτυ που έγινε ίσως, ποτέ στην Ελλάδα: «Θεσσαλονίκη!»
Κι εκεί που νιώθεις ξένος στη χώρα σου, η μουσική σού στέλνει φίλους και μία γλώσσα να μιλήσεις και να μοιραστείς. Εκεί, που ο καθημερινός σκοταδισμός κομπάζει με θράσος και βία στους δρόμους, τα Πανεπιστήμια και τη Βουλή, βρίσκεις «συγγενείς» που αγαπούν τόσο την ελευθερία, τη δημιουργία και τους ανθρώπους, ώστε να μη σταματούν. Εκεί, που βλέπεις ότι η αποδιοργάνωση και η κατάπτωση έχουν ριζώσει και εξαπλώνονται ανεξέλεγκτα, ζεις ένα γεγονός υψηλού επιπέδου που καταδεικνύει ότι η Ελλάδα της ύφεσης μπορεί – ακόμα και τώρα, ακόμα και αύριο – να είναι σοβαρός προορισμός στο χάρτη του σύγχρονου πολιτισμού.
Επί τέσσερεις ημέρες η μουσική καρδιά του πλανήτη παλλόταν ζωηρά και δυνατά εδώ, στη χώρα μας στις εγκαταστάσεις της HELEXPO στη Θεσσαλονίκη, σημειώνοντας πρωτιές και ενθουσιάζοντας τους 3.000 εκπροσώπους της παγκόσμιας μουσικής σκηνής που βρέθηκαν στην πόλη, ταξιδεύοντας από 90 χώρες!
Ήταν η πρώτη φορά που η WOMEX (World Music Expo), η κορυφαία διεθνώς έκθεση για τις μουσικές του κόσμου, μετέφερε τις δράσεις της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Και ήταν η Θεσσαλονίκη που διεκδίκησε και κέρδισε πέρσι, τη διοργάνωση αυτού του θεσμού για την Ελλάδα.
Η ιστορία ξεκινάει σχεδόν πριν από 15 χρόνια, όταν ο Νίκος Στεφανίδης, εμπνευστής πολλών εξαιρετικών πρωτοβουλιών, όπως ο Μύλος και το ΓΑΙΑ Festival, επιχειρεί να πείσει Υπουργεία, φορείς και Τοπική Αυτοδιοίκηση για τη σημασία αυτού του θεσμού. Η πρόταση κατέληξε εις ώτα μη ακουόντων και το παράθυρο της πόλης σε αυτό τον σπουδαίο καλλιτεχνικό και εμπορικό θεσμό παρέμεινε κλειστό. Ευτυχώς, ο Στεφανίδης είναι επίμονος.
Έτσι, σήμερα, με την υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης, την αιγίδα της Προεδρίας της Δημοκρατίας, τις έμπειρες οργανωτικές ομάδες της HELEXPO και του ΓΑΙΑ Festival και χορηγό τον ΟΠΑΠ, η Θεσσαλονίκη κατόρθωσε να αποδείξει ότι είναι εξειδικευμένη στην παραγωγή μεγάλων καλλιτεχνικών και εμπορικών γεγονότων και η WOMEX πρόσθεσε στην ιστορία της μία από τις πιο επιτυχημένες διοργανώσεις της.
Επτά σκηνές, με εξαίρετη ποιότητα ήχου, 61 συναυλίες, ένα συνέδριο με 70 ομιλητές και μέντορες της μουσικης σκηνής 570 μάνατζερ και 310 παραγωγοί, 730 διοργανωτές συναυλιών και φεστιβάλ, 490 εκπρόσωποι δισκογραφικών εταιρειών, εκδοτών και διανομέων μουσικής, 330 δημοσιογράφοι από ελληνικά και ξένα ΜΜΕ, 600 εταιρείες-εκθέτες από 40 χώρες με 245 περίπτερα και περισσότεροι από 600 εκθέτες ανέβασαν το θερμόμετρο της πόλης πάνω από τους 25°C, που απόλαυσαν αυτές τις πέντε μέρες του Οκτώρη οι επισκέπτες της.
Η μέρα μοιράστηκε. Το πρωί ανταλλαγές, δικτύωση και συμφωνίες, το βράδυ μουσικές της γης στους συναυλιακούς χώρους, dj set στο λιμάνι και αυθόρμητα τζαμαρίσματα στις γειτονιές της πόλης. Ρίο, Μπαμάκο, Ρώμη, Τεχεράνη, Άγκυρα, Σόφια, Βαρκελώνη, Ιερουσαλήμ, Κοπεγχάγη, Βερολίνο, Νέα Υόρκη, Ντακάρ, Δελχί, Σκόπια, Μποκοτά, Θράκη, Κρήτη, Αθήνα, Θεσσαλονίκη… ονόματα σε έναν χάρτη χωρίς σύνορα, χωρίς αεριτζήδικες συναλλαγές στα χρηματιστήρια, χωρίς εθνικιστικές κραυγές, τηλεοπτικό τρόμο, χουλιγκανισμούς, ανούσιες παράτες. Η μουσική ένωσε, οι άνθρωποι συντονίστηκαν.
Η WOMEX έδειξε ότι η Θεσσαλονίκη μπορεί να καταφτάνει στο παρόν της έτοιμη, ικανή και αδιάσπαστη. Το θέμα είναι να το κατανοήσει και η ίδια η πόλη στο σύνολό της και να κρατήσει ως μέτρο ζωής της τη μέγιστη δυνατότητα που φέρει εντός της, να αντιστέκεται στην κρίση και τη βαρβαρότητα των καιρών με επιτυχίες, ανοιχτούς ορίζοντες και σύγχρονο πνεύμα. Ο απόηχος είναι ζωντανός, ο ρυθμός επίσης. Ας παίξει επιτέλους, αυτή η μελωδία δυνατά!