Καταγγελίες για απευθείας αναθέσεις στον δήμο Θεσσαλονίκης
Ερωτηματικά που ζητούν απάντηση τέθηκαν από τον κ. Ζέρβα.
Σειρά ερωτημάτων που χρήζουν επιτακτικά απαντήσεων από τους αρμόδιους του Δήμου Θεσσαλονίκης για τις διαδικασίες που ακολουθούνται όσον αφορά στη διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων και φεστιβάλ και την απευθείας ανάθεσή τους σε εταιρίες, έθεσε σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Όπως επισήμανε στην τοποθέτησή του, τα ερωτήματα προκλήθηκαν από e-mail που κατά λάθος στάλθηκε σε δημοτικούς συμβούλους και σε εκπροσώπους φορέων, στο οποίο καταγραφόταν η στιχομυθία μεταξύ υπαλλήλου του Τμήματος Διοργάνωσης Εκδηλώσεων και Φεστιβάλ του Δήμου κι ενός υποψήφιου αναδόχου παροχής υπηρεσιών. Η στιχομυθία αφορούσε σε ανάθεση διοργάνωσης εκδηλώσεων στο πλαίσιο του Thessaloniki Sound Festival, που θα διεξαχθεί στη Θεσσαλονίκη από τις 18 – 22 Ιουνίου. «Το πρώτο ερώτημα σχετίζεται με την ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων μιας εταιρίας και των εκπροσώπων της, τα οποία περιήλθαν στη γνώση περίπου 2.000 παραληπτών», τόνισε ο κ. Ζέρβας.
Διευκρίνισε ωστόσο ότι, πέρα από την ασφάλεια, δημιουργούνται και πολλαπλά ερωτήματα για τις απευθείας αναθέσεις, οι οποίες γίνονται με βάση το άρθρο 32 του Νόμου 4412/2016 (Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών) και αναρωτήθηκε κατά πόσο η ανάθεση εκδηλώσεων σε μια εταιρία που εκπροσωπεί διαφόρους dj και καλλιτέχνες αμφίβολης αναγνωσιμότητας συμβαδίζει με το νόμο. «Να υπενθυμίσουμε ότι σε αυτές τις απευθείας αναθέσεις, γίνεται στην ουσία κατάχρηση του συγκεκριμένου άρθρου. Εκεί γίνεται λόγος για το ότι προβλέπονται απευθείας αναθέσεις με απόφαση δημάρχου εφόσον:
(…) τα έργα, τα αγαθά ή οι υπηρεσίες μπορούν να παρασχεθούν μόνο από έναν συγκεκριμένο οικονομικό φορέα (…) σε περίπτωση: Μοναδικού έργου τέχνης ή καλλιτεχνικής διαδικασίας Απουσία ανταγωνισμού Προστασία αποκλειστικών δικαιωμάτων Πού βρίσκουν αυτά εφαρμογή στη συγκεκριμένη εκδήλωση; Οι καλλιτέχνες και οι ομιλητές ημερίδων αποτελούν ‘’εξαιρετικές αποκλειστικότητες’’; Συγγνώμη, αλλά δε πρόκειται ούτε για τους U2, ούτε για τη Madonna! Κανονικά θα έπρεπε να εφαρμόζεται το άρθρο 118 του ίδιου νόμου που προβλέπει διαδικασία διαπραγμάτευσης και απόφαση από το Δημοτικό μας Συμβούλιο», σημείωσε ο κ. Ζέρβας.
Το θέμα όμως, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει και συνέχεια, καθώς η εν λόγω εταιρία ανέλαβε και το Street Food Festival, που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες μέρες. «Η εταιρία πλήρωσε 850 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) στο Δήμο για να παραχωρηθεί το εξωτερικό αμφιθέατρο του Δημαρχείου. Στη συνέχεια υπενοικίασε το χώρο σε μερικές δεκάδες εταιρίες, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ, έναντι 500 – 600 ευρώ η κάθε μια. Δηλαδή, ο Δήμος πληρώθηκε 850 ευρώ και η εταιρία έβγαλε μερικές δεκάδες χιλιάδες κέρδη;» επισήμανε ο κ. Ζέρβας.
Επιπλέον ερωτήματα δημιουργούνται ωστόσο και σχετικά με το κόστος του ρεύματος που καταναλώθηκε στο εξωτερικό αμφιθέατρο του Δημαρχείου. «Αυτό ποιος το πληρώνει; Πόσα χρεώθηκε ο Δήμος;» σημείωσε ο κ. Ζέρβας.
Ο ίδιος συνέχισε υπογραμμίζοντας ότι από μια πρόχειρη αναζήτηση στο «Διαύγεια» προκύπτει ότι η ίδια, πάντα, εταιρία, συμπτωματικά έχει αναλάβει με αναθέσεις για το 2018 το: 1st Coffee & Brunch (Φεβρουάριος 2018) Beer Festival 2018 (Σεπτέμβριος 2018) Thessaloniki Street Food, Athens’ edition (Οκτώβριο 2018) Τόνισε ακόμα ότι άτομο, που με βάση το εκ παραδρομής σταλμένο e-mail είναι εκ των ιδιοκτητών της εν λόγω εταιρίας, είχε αναλάβει με αναθέσεις, μέσω μιας άλλης εταιρίας του: Το Beer Festival, που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του Food Festival 2017 4ο Flea Market & Street Food SKG By Upnlound (Σεπτέμβριος 2017) 6ο Flea Market & Street Food SKG By Upnlound (30/3-1/4 2018) 1ο Thessaloniki Street Food, Athens’ edition (2017) Υπήρξε επίσης απευθείας ανάθεση ενοικίασης και τοποθέτησης στον εξωτερικό χώρο του δημαρχείου 5 ειδικών κατασκευών, στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων του 2017 Ο κ. Ζέρβας επισήμανε ότι όλα αυτά προέκυψαν από μια ολιγόλεπτη αναζήτηση και μόνο και υπογράμμισε ότι στην περίπτωση που κάποιος ψάξει περισσότερο, ίσως να βρει και περισσότερες παρόμοιες αναθέσεις! «Βλέπουμε ότι ένας μάνατζερ εκπροσωπεί σε κάθε φεστιβάλ όλα τα γκρουπς που συμμετέχουν και ότι ένας μάνατζερ, που τυχαίνει να είναι πάντα ο ίδιος, αναλαμβάνει πολλές εκδηλώσεις του Food Festival. Να θυμίσω, ότι ο Γιάννης Μπουτάρης ήταν αυτός που είχε δηλώσει το 2011: ‘’Οι μανατζαραίοι θα φύγουν και θα παίρνουμε απευθείας καλλιτέχνες’’. Όλα αυτά γίνονται ενώ υπάρχουν εταιρίες με αντικείμενο διοργάνωση εκδηλώσεων, αλλά και μεμονωμένοι καλλιτέχνες, οι οποίοι ρωτούν με αγωνία αν μπορούν να συμμετέχουν σε διαγωνισμούς και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, οι οποίες κανονικά θα πρέπει να βγαίνουν σε κάποιους είδους διαγωνιστική διαδικασία, εφόσον υπήρχε διαδικασία ουσιαστικής πρόσκλησης ενδιαφέροντος», τόνισε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, όλα αυτά δεν μπορεί να είναι άγνωστα στη διοίκηση του Δήμου. «Όλα αυτά τα κακώς κείμενα έχουν επισημανθεί και σε εσωτερική εγκύκλιο της γενικής διευθύντριας Οικονομικών και Διοικητικών Θεμάτων, Μαρίας Τατάγια, η οποία αναφέρει χαρακτηριστικά: ‘’παρατηρείται να γίνεται κατάχρηση αυτής της διαδικασίας. Βαπτίζονται καλλιτεχνικές ή αποκλειστικές πολλές υπηρεσίες, που όμως δεν είναι. Η δημοσίευση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος σε εύλογο χρονικό διάστημα θα προσέλκυε περισσότερες προσφορές και θα λειτουργούσε θετικά σε κάθε έλεγχο νομιμότητας. Επίσης, η απευθείας ανάθεση διοργάνωσης εκδηλώσεων υποκρύπτει αποφυγή ένταξης στους σχετικούς διαγωνισμούς προμηθειών – υπηρεσιών, αναγκαίων για την εκδήλωση και στην ουσία κατάτμηση αυτών’’. Έπειτα από όλα αυτά, μπορεί κάποιος να μας πει επιτέλους υπεύθυνα τι ακριβώς γίνεται στον χώρο του πολιτισμού – τουρισμού στο Δήμο Θεσσαλονίκης;» αναρωτήθηκε ο κ. Ζέρβας, ο οποίος για πολλοστή φορά ζήτησε τον απολογισμό των χριστουγεννιάτικων εκδηλώσεων του 2017, όπου έγινε πολλαπλή χρήση των παραπάνω διαδικασιών.