Μια συναυλία του δήμου, πολλά ερωτηματικά…
To υπερβολικό κόστος, ο λιγοστός κόσμος και η μηντιακή διαχείριση ενός πολιτιστικού γεγονότος από το δήμαρχο.
Χθες το απόγευμα, αιφνιδιαστικά, μάθαμε από απευθείας μετάδοση τη σελίδα του δημάρχου στο fb, ότι πραγματοποιείται μια συναυλία πάνω σε πλοίο στην παραλία της Θεσσαλονίκης. Έκπληκτοι διαπιστώσαμε ότι μπροστά στο δήμαρχο ήταν εκείνη την ώρα τα περισσότερα τηλεοπτικά κανάλια που κάλυπταν το γεγονός και επιλεγμένα site της πόλης, που είχαν ενημερωθεί επιλεκτικά για την πραγματοποίηση της και συνεπώς την κάλυψη της. Η parallaxi δεν ήταν ανάμεσα σε αυτά τα Μέσα και για άλλη μια φορά ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης επέλεξε να λειτουργήσει με αυτό τον τρόπο απέναντι στα ΜΜΕ της πόλης.
Η συναυλία ήταν εν πλω και πραγματοποιούνταν πάνω στο καράβι Κλειώ που πραγματοποιεί δρομολόγια σας μπαρ κατά μήκος της παλιάς και νέας παραλίας και το οποίο στο παρελθόν έχει διοργανώσει πριν δυο δεκαετίες συναυλίες όπως των Διάφανων Κρίνων, Άγγελου Μουρβάτη, Soulfire κ.α.για το κοινό που ξεμάκραινε όμως στο Θερμαϊκό.
https://www.youtube.com/watch?v=A6GBEK_ZnnY&feature=emb_logo
Παρόμοια συναυλία με τη χθεσινή είχε συμβεί για πρώτη φορά το 2010 από το Θεσσαλονίκη Αλλιώς, τη δράση της parallaxi με τους Prefabrecated Quartet να διασχίζουν το Θερμαϊκό πάνω σε μια φορτηγίδα και το κοινό, χιλιάδες κόσμου, να παρακολουθεί από την ακτή.
Πέρσι, στη διάρκεια της έναρξης των 52ων Δημητρίων που είχε οργανώσει η parallaxi το πλοίο Αραμπέλα είχε επιστρατευτεί για μια ακόμα συναυλία με το Κρουστόφωνο ενώ παράλληλα γινόταν προβολή σε ειδική οθόνη από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης αναπαριστώντας το θρυλικό θερινό σινεμά Jerusalem που λειτουργούσε εν πλω πριν εκατό χρόνια στον ίδιο θαλάσσιο χώρο.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=252&v=eeWZqBH2VcI&feature=emb_logo
Χθες στη συναυλία πρωταγωνιστές ήταν τρεις. Ο Νίκος Πορτοκάλογλου με το Στάθη Δρογώση επί του πλοίου και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης στην ακτή κάνοντας δηλώσεις για ότι συνέβαινε, με την διαρκή παρεμβολή γνωστού μικροπωλητή ο οποίος διαμαρτυρόταν για τα άδικα πρόστιμα και κάλυπτε τις δηλώσεις του δημάρχου.
Η συναυλία με το χαρακτήρα των secret concerts δεν είχε ανακοινωθεί συνεπώς την παρακολούθησαν μόνο οι διερχόμενοι της παραλίας, που ομολογουμένως, σύμφωνα με τις εικόνες των βίντεο δεν ήταν και τόσοι πολλοί εκείνη την ώρα.
https://www.facebook.com/ZervasMayor/videos/956270434840109/?v=956270434840109
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου Πολιτισμού, Αλέξανδρος Μπαρμπουνάκης, προτίμησε να κρατήσει την εν λόγω συναυλία «μυστική», με στόχο να καταπλήξει τα πλήθη, να ενθουσιάσει τους λάτρεις της παραλίας που θα απολάμβαναν εκείνη την ώρα τη βόλτα τους, αλλά και για να αποφευχθεί ο συνωστισμός μιας και ο κορονοϊός είναι «παρόν».
Πόσο κόστισε όμως η συγκεκριμένη συναυλία και ποιος την οργάνωσε; Η συναυλία οργανώθηκε από το Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης και ο βασικός λόγος είναι πως πρόκειται για έναν αυτόνομο οργανισμό με δικό του προϋπολογισμό, ώστε να μην μπει η διοίκηση στη διαδικασία των ερωτήσεων του δημοτικού συμβουλίου και του πιθανού ελέγχου και αντιρρήσεων.
Η συναυλία σύμφωνα με τις αναρτήσεις στη Διαύγεια κόστισε 23.840 (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Η απόφαση πάρθηκε ως επείγουσα μόλις μια μέρα πριν την πραγματοποίηση της συναυλίας και το γεγονός γεννά ερωτηματικά σε σχέση με το πως η διοίκηση ήταν απολύτως σίγουρη ότι η απόφαση θα είναι θετική ώστε να προλάβει να τη διοργανώσει;
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.#zervasmayor #zervas #thessaloniki #skg @nikosportokaloglou @alexbarb0
Είναι εντυπωσιακό πως σε όλες τις εικόνες που αναρτήθηκαν σε site kαι κανάλια κανείς δεν τόνισε την απουσία κοινού εκείνη την ώρα και το κόστος της μονόωρης τελικά συναυλίας αλλά έμειναν σε όσα ο δήμαρχος δήλωσε.
Η συναυλία προφανώς ήταν εμπνευσμένη από την ανάλογη κίνηση του δημάρχου Αθηναίων με την Άλκηστη Πρωτοψάλτη πάνω σε καρότσα που διοργάνωσε ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης.
Ας πάμε όμως στην ανάλυση των ποσών: Από τα χρήματα αυτά το ποσό κατανέμονται ως εξής:
6.944,00 € συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ (24%) στον ΚΑ 15.6471 «Έξοδα πολιτιστικών δραστηριοτήτων», για την ηχοφωτιστική κάλυψη και την ενοικίαση γεννήτριας,
11.470,00 € συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ (24%) στον ΚΑ 15.6131 «Λοιπές αμοιβές τρίτων μη ελεύθερων επαγγελματιών», για την αμοιβή των καλλιτεχνών,
2.678,40 € συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ (24%) στον ΚΑ 15.6471 «Έξοδα πολιτιστικών δραστηριοτήτων», για την ενοικίαση του σκάφους ¨ΚΛΕΙΩ¨.
1.860,00 € συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ (24%) στον ΚΑ 15.6471 «Έξοδα πολιτιστικών δραστηριοτήτων», για την τηλεοπτική κάλυψη της συναυλίας.
330,00 € συμπεριλαμβανομένου του φόρου διαμονής στον ΚΑ 15.6423.01 «Οδοιπορικά έξοδα και αποζημίωση μετακινούμενων τρίτων για μετακίνηση εκτός έδρας στο εσωτερικό (δαπάνες μετακίνησης, διαμονής, ημερήσια αποζημίωση)», για την διαμονή των καλλιτεχνών σε ξενοδοχείο της πόλης (μια διανυκτέρευση), 4 μονόκλινα δωμάτια και 3 δίκλινα με πρωινό.
558,00 € συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ (24%) στον ΚΑ 15.6471 «Έξοδα πολιτιστικών δραστηριοτήτων», για τα πνευματικά δικαιώματα
Ας μείνουμε για λίγο σε αυτά τα ποσά. Πέρσι σε αντίστοιχη εκδήλωση που πραγματοποίησε η parallaxi η ενοικίαση ενός άλλου πλοίου για τον ίδιο σκοπό είχε κοστίσει 500 ευρώ ενώ απορία προκαλεί η κινηματογράφηση του γεγονότος καθώς η συναυλία θεωρητικά έγινε για την παρακολούθηση από το κοινό της παραλίας. Εξαιρετικά υψηλά θεωρούνται τα ενοίκια όλων των εξοπλισμών σύμφωνα με στελέχη του δήμου που ασχολούνται δεκαετίες με αντίστοιχες διοργανώσεις. Ερωτηματικά προκαλούνται σε σχέση με το αν έγινε διαγωνισμός με προσφορές για τις υπηρεσίες ή απευθείας αναθέσεις;
Πόσο ήταν όμως αυτό το κοινό και τι ακριβώς άκουγε; Μια ματιά στα βίντεο που ανέβαιναν στα social media αντιλαμβάνεται κανείς ότι το κοινό ήταν λιγοστό. Σε βίντεο που ανέβασε μια θεατής στον τοίχο του Πορτοκάλογλου όταν εκείνος λέει καλησπέρα Θεσσαλονίκη η θεατής απαντά ”Εμείς οι δύο μόνο είμαστε!”
Οι αντιδράσεις για όλα αυτά δεν ήταν λίγες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του σχολιασμού του δημοσιογράφου Άκη Σακισλόγλου που σήμερα έγραψε:
”Η γραφικότητα του Πηλίου είναι ελάχιστη μπροστά σε αυτή της Θεσσαλονίκης. Συναυλία εν πλω του Νίκου Πορτοκάλογλου χθες στην παραλία της Θεσσαλονίκης που δεν την πήρε κανείς χαμπάρι γιατί δεν ήθελαν… «να γίνει συνωστισμός». Εκπληκτικό. Ακόμα και όσοι βρίσκονταν από τύχη στο βεληνεκές ήχου του συστήματος του Κλειώ (εξαιρετική η αρχική ιδέα μιας συναυλίας πάνω στο καραβάκι) δεν άκουγαν τίποτα αφού εκείνη την ώρα οι γεννήτριες δούλευαν στο φουλ και οι πλανόδιοι μουσικοί, τα αυτοσχέδια τροχήλατα μπαρ και τα καραόκε τύπου Καζαντζίδη (που όλοι γνωρίζετε) έπαιζαν στη διαπασών (στην παραλία μέχρι και ο τύπος που πουλάει νερά έχει ηχείο στο τέρμα για να τραβάει την προσοχή).
Η απόλυτη γραφικότητα ολοκληρώθηκε στην live μετάδοση της συνέντευξης δημάρχου και αντιδημάρχου από την επίσημη σελίδα του δημάρχου στο Facebook λίγο πριν τον απόπλου του Κλειώ: ο μόνος που ακούγονταν στο live ήταν ο θρασύτατος «καστανάς της Αριστοτέλους» που φώναζε και έβριζε πως «έχει πρόστιμα και θα βγει στα κανάλια».
Δήμαρχε, μπορείς και χειρότερα. Επόμενο βήμα, για την πλήρη αποφυγή συνωστισμού, όχι απλά να γίνεται απροειδοποίητα μια συναυλία αλλά… να μη γίνεται καθόλου! Για να επιβεβαιωθεί και η προφητεία που λέει: «θα είναι σαν να συμβαίνει η συναυλία αλλά δε θα αρχίζει πότε». Για να μην συνωστισμούμε!”
Τι μένει από όλα αυτά; Μια συναυλία που κόστισε 24.000 ευρώ, παρακολούθησαν συνολικά μερικές δεκάδες άνθρωποι και έδωσε στο δήμαρχο την ευκαιρία να προβληθεί αρκούντως σε Μέσα που δεν αναρωτήθηκαν για τίποτε άλλο. Ας είναι. Ο δήμαρχος κατέχει καλά το επικοινωνιακό παιχνίδι και με κάθε ευκαιρία το αποδεικνύει. Τη ιδέα της συναυλίας σύμφωνα με τις πληροφορίες της parallaxi είχε ο διευθυντής του γραφείου του δημάρχου ο οποίος και τη διοργάνωσε εξ ολοκλήρου ενώ φάνηκε ως επίσημος διοργανωτής το Κέντρο Πολιτισμού του Δήμου του οποίου οι αποφάσεις δεν περνούν από τα όργανα (δημοτικό συμβούλιο και οικονομική επιτροπή) συνεπώς δεν θα υπήρχαν αντιρρήσεις.
Να θυμίσουμε ότι 46.000 στοίχισε το 2015 ο Φλαμανδός Γιαν Φαμπρ με το ”Όρος Όλυμπος” με 40 άτομα θίασο (27 άτομα επί σκηνής), όλα μετακλήσεις από το εξωτερικό, φιλοξενία και μετακινήσεις για επτά μέρες και 24 ωρη παράσταση στο Μέγαρο. Αυτά.