Τα «φαντάσματα» της Λαγκαδά: Εγκατάλειψη και χαμένες ευκαιρίες
Τα «ενοικιάζεται» και τα «πωλείται» είναι πληγές σε αυτή την κεντρική οδική αρτηρία.
Εικόνες – Ρεπορτάζ: Δέσποινα Αθανασιάδη/ Επιμέλεια ρεπορτάζ: Κική Μουστακίδου
Η οδός Λαγκαδά είναι η βασική οδική αρτηρία που συνδέει τη δυτική Θεσσαλονίκη με το κέντρο της πόλης. Με μηχανάκι, με αυτοκίνητο, με λεωφορείο ή με τα πόδια, με όποιον τρόπο κι αν τη διασχίζεις καθημερινά, βλέπεις τα σημάδια της κρίσης αποτυπωμένα στα αδιάθετα κτίρια της. Τα «ενοικιάζεται» και τα «πωλείται», αναποτελεσματικοί κράχτες για τις επενδύσεις που δεν έρχονται, κατακλύζουν τις βιτρίνες επαγγελματικών χώρων που παραμένουν κλειστοί και αναξιοποίητοι εδώ και χρόνια.
«Η οδός Λαγκαδά επλήγη περισσότερο από κάθε άλλο δρόμο μετά την κρίση, εδώ και εννέα με δέκα χρόνια», αναφέρει στην Parallaxi ο Άγγελος Πασαλίδης, πρόεδρος του Συλλόγου Μεσιτών Θεσσαλονίκης. «Γενικότερα, παρατηρείται ζήτηση προς τον δυτικό άξονα της πόλης, αλλά η Λαγκαδά ακόμα δεν έχει ενεργοποιηθεί όπως θα έπρεπε», προσθέτει εκφράζοντας την εκτίμηση ότι «σύντομα θα αποκτήσει ενδιαφέρον, ειδικά το κομμάτι απέναντι από το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, με την επικείμενη ανάπλαση του χώρου».
Ωστόσο, παρά την πτώση των τιμών στις μισθώσεις και τις πωλήσεις επαγγελματικών χώρων, ως αντίκτυπο της κρίσης, η περιοχή δεν έχει καταφέρει προς το παρόν να ορθοποδήσει. «Υπάρχουν κάποιες επενδυτικές προτάσεις, που όμως αντιμετωπίζονται με σκεπτικότητα από τους εν δυνάμει επενδυτές. Φοβούνται ακόμη το πότε θα έρθει η ανάπτυξη της περιοχής», σημειώνει ο κ. Πασαλίδης.
Πώς διαμορφώνονται ενδεικτικά οι αριθμοί και τα ποσά για τους χώρους που πλαισιώνουν τη Λαγκαδά; «Σε ό, τι αφορά την πώληση, είναι περίπου στα 1.200 ευρώ το μέτρο τα ισόγεια. Ξεκινά από 800 και φτάνει το πολύ τα 1.400 ευρώ. Για τη μίσθωση, μιλάμε για περίπου 3 με 6 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο», δηλώνει στην Parallaxi ο κ. Πασαλίδης.
Ορισμένοι από τους ιδιώτες που πασχίζουν να πουλήσουν τα ακίνητά τους έχουν απηυδήσει με την κατάσταση. «Το έχω τόσα χρόνια αδιάθετο που πλέον έχω ξεχάσει, έχω χάσει το μέτρημα», μας λέει ιδιοκτήτης ακινήτου που έχει μειώσει μέσα στα χρόνια της κρίσης την τιμή πώλησης κατά 50%. «Πολύ αραιό είναι το ενδιαφέρον των υποψήφιων αγοραστών, λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας, αλλά και επειδή ο δρόμος έχει καταντήσει έτσι. Περνάς το βράδυ και νομίζεις ότι είσαι κάπου αλλού, ότι δεν είσαι στη Θεσσαλονίκη», αναφέρει.
«Παραμένει εδώ και πέντε χρόνια ανοίκιαστο», μας περιγράφει άλλος ιδιοκτήτης ακινήτου στη Λαγκαδά, «δεν έχει ενδιαφέρον ο κόσμος, δεν καλεί. Το δίνω 700 ευρώ, ενώ παλιότερα το έδινα 1.200 και κανείς δεν ενδιαφέρεται».
Παρόμοια εικόνα μεταφέρουν και επιχειρηματίες που λειτουργούν τα καταστήματά τους κατά μήκος της οδού, βλέποντας καθημερινά τη «γειτονιά» τους να μαραζώνει αλλά διαπιστώνοντας και μια σπίθα βελτίωσης. «Το μαγαζί μου το νοικιάζω εδώ και 14 χρόνια και το ενοίκιο όσο πάει ανεβαίνει. Ανάπτυξη στην περιοχή δεν υπάρχει, αλλά ούτε και παλιότερα τα κτίρια ήταν νοικιασμένα στο 100%», λέει ο Δημήτρης.
Ο Θανάσης, υπάλληλος σε άλλο κατάστημα, δηλώνει αισιόδοξος για το μέλλον. «Αρχίζουν σιγά σιγά και αναπτύσσονται επιχειρήσεις. Ειδικά τώρα τελευταία αρχίζουν και ”ξεπετάγονται” πολλά μαγαζιά».
Από τη δική της μεριά η Παναγιώτα, επιχειρηματίας σε ιδιόκτητο κτίριο εδώ και τριάντα χρόνια, τονίζει πως «υπάρχει αρκετή κινητικότητα στη περιοχή σχετικά με προηγούμενες εποχές. Ειδικά τώρα που κλείνουν τα μαγαζιά στη Μοναστηρίου, πολλοί μεταφέρονται εδώ».
Τα «φαντάσματα» της οδού Λαγκαδά μπορούν να αποτελέσουν σπουδαίες ευκαιρίες για μια νέα αποκέντρωση με μέτωπο στα δυτικά. Χρειάζεται η εύρεση μιας νέας προοπτικής και η διάθεση για επενδύσεις έξω από τα τετριμμένα. Θα φανεί εάν στο (προσεχές) μέλλον υπάρξει η ανάπτυξη που θα αποτελέσει ανάσα για την περιοχή.