Made in Thessaloniki #1
Η Parallaxi και η ομάδα του “Θεσσαλονίκη Αλλιώς”, σε συνεργασία με το Goethe Institut Θεσσαλονίκης έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στη δημιουργική οικονομία της πόλης. Κατά το διάστημα 2-8 Μαρτίου 2012 μία ολόκληρη εβδομάδα ανέδειξε τις δυνατότητες ανάπτυξης μίας δημιουργικής ταυτότητας της πόλης με το γενικό τίτλο “Made in Thessaloniki”. Design και μόδα στη θεωρία και […]
Η Parallaxi και η ομάδα του “Θεσσαλονίκη Αλλιώς”, σε συνεργασία με το Goethe Institut Θεσσαλονίκης έστρεψαν το ενδιαφέρον τους στη δημιουργική οικονομία της πόλης. Κατά το διάστημα 2-8 Μαρτίου 2012 μία ολόκληρη εβδομάδα ανέδειξε τις δυνατότητες ανάπτυξης μίας δημιουργικής ταυτότητας της πόλης με το γενικό τίτλο “Made in Thessaloniki”. Design και μόδα στη θεωρία και στην πράξη κατέκλυσαν την πόλη και ζωντάνεψαν μία βιομηχανία εν υπνώσει.
Με αφορμή τα 100 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης θεωρήθηκε αναγκαίο να αναδειχτούν όλες οι δημιουργικές δυνάμεις που μπορούν να ξαναβγάλουν τη Θεσσαλονίκη στο διεθνές προσκήνιο. Σε μία εποχή κρίσης η soft power αποτελεί μονόδρομο για την κατάρτιση και την προώθηση του brand name της Θεσσαλονίκης στο εξωτερικό. Μία ολόκληρη εβδομάδα, δεκάδες χώροι και εκατοντάδες δημιουργοί, μια πόλη καλά κρυμμένη που βγαίνει στην επιφάνεια. Εκθέσεις, ομιλίες, workshops, παρουσιάσεις, installations, fashion shows, guerilla projects, αστικές παρεμβάσεις… Η Θεσσαλονίκη που μπορεί να είναι αλλιώς!
«Το Design στον κόσμο», μία θεωρητική προσέγγιση
Την Κυριακή, 4 Μαρτίου στο Αμφιθέατρο του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού επιχειρείθηκε μία πολύπλευρη θεωρητική προσέγγιση στη δημιουργική οικονομία
– Ο διεθνώς καταξιωμένος Γερμανός designer, Peter Schmidt που έχει σχεδιάσει τα λογότυπα μερικών από τα κορυφαία brands του κόσμου παρουσίασε επιτυχημένες στρατηγικές εφαρμογές του design στην επικοινωνία.
– Ο Άρης Καλαντίδης, urban planner με έδρα το Βερολίνο, παρουσίασε το εξαιρετικά επιτυχημένο πρότζεκτ που έφερε σε επαφή και αλληλεπίδραση σχεδιαστές μόδας και ράφτες στην περιοχή του Neukölln, δημιουργώντας πρωτοφανείς ευκαιρίες συνεργασίες, δείχνοντας έτσι ένα δρόμο που θα μπορούσε να ακολουθήσει και η Θεσσαλονίκη.
– Ο Joachim Schirrmacher, συγγραφέας και σύμβουλος του Γερμανικού Υπουργείου Εξωτερικών μοιράστηκε τη γερμανική τεχνογνωσία επί του θέματος και οραματίζεται μία πιθανή ελληνογερμανική συνεργασία δημιουργίας.
– Παράλληλα, καλεσμένοι σχεδιαστές από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες μετέφεραν τις δικές τους εμπειρίες από χώρες με τη δική τους παράδοση και ανάπτυξη στον τομέα του design.
The Design Tour
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας διοργανώθηκαν επίσκεψεις στους χώρους, όπου δραστηριοποιούνται όλοι οι άνθρωποι που συγκροτούν τη δημιουργική βιομηχανία της Θεσσαλονίκης. Πλεκτήρια, υφασματάδικα, γραφεία design…άνοιξαν τις πόρτες τους και επέτρεψαν στο κοινό να γνωρίσει όλα τα γρανάζια του δημιουργικού μηχανισμού σε ένα πρωτότυπο design tour.
Σπουδάζοντας το design
Σε συνεργασία με σχολές γραφιστικής της πόλης, σπουδαστές κλήθηκαν να παρουσιάσουν τις δικές τους ιδέες αναφορικά με τις σημαδιακές χρονιές που περιμένουν τη Θεσσαλονίκη:
-Οι σπουδαστές του AAS δημιούρησαν το βιβλίο του design της Θεσσαλονίκης. Κάθε σελίδα και μία διαφορετική ιδέα, μία ξεχωριστή ματιά στη δημιουργική αποτύπωση του ιδιαίτερου χαρακτήρα της πόλης. Το τελικό αποτέλεσμα εκδόθηκε σε συνεργασία με εκδοτικό οίκο.
-Οι σπουδαστές του ΙΕΚ Δέλτα πειραματίστηκαν σχεδιαστικά σε ένα διαγωνισμό για τη στολή του εθελοντή ενόψει της διοργάνωσης «Θεσσαλονίκη: Ευρωπαϊκή Πρωτεύουσα Νεολαίας 2014».
-Οι σπουδαστές του ΑΚΤΟ δημιούργησαν ένα έξυπνο σλόγκαν με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης. Το σλόγκαν συνοδεύει σχετική εικονογράφηση και το καλύτερο εξ αυτών κυκλοφόρησε σε συλλεκτικό T-Shirt.
Τα αποτελέσματα της δουλειάς των σπουδαστών της ΑΚΤΟ και του AAS αρουσιαστούν σε ειδική έκθεση.
Guerilla Exhibitions
Τα κορυφαία γραφεία design της Θεσσαλονίκης έστησαν αυθόρμητες εκθέσεις με δείγματα δουλειάς τους επάνω σε συγκεκριμένα concept.
-Οι γραφίστες της πόλης κατέθεσαν τις δικές τους προτάσεις γύρω από την ιδέα της απελευθέρωσης. Με αφορμή το Ιωβηλαίο των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης μερικά από τα πιο δημιουργικά μυαλά της πόλης μοιράστηκαν με το κοινό τις δικές τους απαντήσεις στην ερώτηση «Από τι πρέπει να απελευθερωθεί η Θεσσαλονίκη σήμερα;».
-Οι βιομηχανικοί σχεδιαστές σχεδίασαν αντικείμενα και έπιπλα για τον αστικό χώρο της Θεσσαλονίκης. Παγκάκια, κολωνάκια διαχωρισμού δρόμου/πεζοδρομίου, πλακάκια πεζοδρομίου, αστικός φωτισμός, σήμανση και ό,τι άλλο αφορά την ωραιότερη «επίπλωση» του αστικού τοπίου υπό το γενικό θέμα «Η Θεσσαλονίκη Αλλιώς, αύριο».
Το design του καθένα
Ένα ανοιχτό design lab στήθηκε σε σημείο- έκπληξη στην πόλη και προκάλεσε κάθε πολίτη, κάθε περαστικό να γίνει designer για μια μέρα με την καθοδήγηση έμπειρων ειδικών από τα γραφεία και τις σχολές και αξιοποιώντας φτηνά και απλά υλικά. Εργαστήρια για το Design Workshops αφιερωμένα σε graphic, industrial και fashion design με σκοπό την παραγωγή μικρών κολεξιόν που παρουσιάστηκαν στο τέλος της εβδομάδας στο κοινό διοργανώθηκαν από καταξιωμένους επαγγελματίες και από τις σχολές. 4 ζώνες workshops καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας επέτρεψαν στο κοινό να δει πώς δουλεύουν μερικοί από τους καλύτερους των χώρων αυτών. Ρούχα, έπιπλα και αντικείμενα δημιουργήθηκαν ζωντανά για τους σκοπούς των δράσεων, δίνοντάς μας μια ιδέα τι σημαίνει… “Made in Thessaloniki”
Fashion Show
Οι δημιουργοί της πόλης αλλά και οι σπουδαστές των σχολών μόδας παρουσίασαν πρωτότυπες κολεξιόν και ευφάνταστες δημιουργίες σε ένα μεγάλο fashion show που άλλαξε το πρόσωπο της Βίλας Μπιάνκα.
Προωθώντας τη δημιουργική οικονομία
Ένα ολόκληρο τεύχος της Parallaxi (Μαρτίου) αφιερώθηκε στις δημιουργικές δυνάμεις της πόλης και τη δουλειά τους. Παράλληλα, η προετοιμασία και η υλοποίηση των δράσεων κινηματογραφήθηκε, ώστε να αποτελέσει ένα ζωντανό όχημα προώθησης.
Στόχευση: πρόκειται ουσιαστικά για το πρώτο μεγάλο δημόσιο φεστιβάλ δημιουργίας της πόλης με σκοπό την ανάδειξη της κρυμμένης δύναμης, που θα μπορέσει να αποτελέσει ένα κινητήριο μοχλό ανάπτυξης αλλά και διαφήμισης της όσο και προσέλκυσης τουριστών που με την κατάλληλη διαφήμιση αυτού του πρόσωπου της μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην καθιέρωση της πόλης ως σημείο έλξης.
Παράλληλα με τη συμμετοχή και τη συνεργασία όλων των μεγάλων φορέων της πόλης η προσπάθεια μετατράπηκε σε μια συνολική απόπειρα της πόλης για συνεργασία. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe προβλήθηκε στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Κωνσταντινούπολης η δράση και με την πρόσκληση ειδικών από Ευρωπαϊκές χώρες ξεκίνησε ένας διάλογος ανταλλαγής εμπειριών και συνεργασίας.