Δήμος Θεσσαλονίκης: «Πυρ ομαδόν» κατά διοίκησης Ζέρβα για τον προϋπολογισμό
Για «πραξικοπηματικό αποκλεισμό» κάνει λόγο η αντιπολίτευση - Οι αντιδράσεις και οι απαντήσεις.
Σφοδρά πυρά από την αντιπολίτευση δέχεται η διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης στον απόηχο της ψήφισης του προϋπολογισμού για το 2022.
Στην ειδική συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, δέκα δημοτικοί σύμβουλοι από διαφορετικές παρατάξεις, θέλησαν να καταθέσουν το δικό τους σχέδιο για τον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, ως αντιπρόταση σε αυτό της διοίκησης Ζέρβα, σε συγκεκριμένους κωδικούς.
Η αντιπολίτευση ζήτησε να τεθεί προς ψήφιση το σχέδιο της, με τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, Π. Λεκάκη, να απορρίπτει την πρόταση, αφού σύμφωνα με την εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας και του νομικού συμβουλίου του δήμου, έκριναν ότι δεν πληροί τις προϋποθέσεις.
«Πραξικοπηματικός αποκλεισμός»
Σε ανακοίνωση τους οι δημοτικοί σύμβουλοι που κατέθεσαν το δικό τους σχέδιο προϋπολογισμού καταγγέλλουν τον Πέτρο Λεκάκη για ένα πρωτόγνωρο για τα ήθη της τοπικής αυτοδιοίκησης ατόπημα, αποκλείοντας πραξικοπηματικά, όπως σημειώνουν, την θεσμικά κατοχυρωμένη δυνατότητα του δημοτικού συμβουλίου να συζητήσει και να αποφασίσει για ένα τόσο σημαντικό θέμα.
Αναλυτικά η ανακοίνωση τους:
«Στη χτεσινή συζήτηση του Δημοτικού συμβουλίου με θέμα τον προϋπολογισμό του 2022, οι δημοτικοί σύμβουλοι της αντιπολίτευσης (στο σύνολό τους, σχεδόν), δεν θέλησαν να περιοριστούν στις καθιερωμένες κριτικές τοποθετήσεις και μια ατελέσφορη αρνητική ψήφο.
Προετοίμασαν (στο μέτρο των ελάχιστων χρονικών δυνατοτήτων που τους δόθηκαν),μια εναλλακτική πρόταση σύμφωνη με το νόμο, που τροποποιούσε 83 συγκεκριμένους κωδικούς εξόδων, βελτιώνοντας το κοινωνικό, πολεοδομικό και περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Αντί, όμως, η διοίκηση του Δήμου να επιδιώξει να συνδιαμορφώσει με την κοινωνία και τους εκλεγμένους δημοτικούς συμβούλους έναν προϋπολογισμό που να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών, να μεριμνά περισσότερο για την υγεία, την κοινωνική αλληλεγγύη και την ποιότητα ζωής, επέλεξε να υπερψηφίσει μόνη της έναν προϋπολογισμό πλασματικό, άνευρο, άσχετο με τις προεκλογικές εξαγγελίες αλλά και τη σημερινή ρητορική του Δημάρχου.
Δεν γνωρίζουμε τι φοβήθηκε ή ποιες πιέσεις δέχθηκε ο πρόεδρος του σώματος Πέτρος
Λεκάκης, που προέβη σε ένα πρωτόγνωρο για τα ήθη της τοπικής αυτοδιοίκησης ατόπημα:
απέκλεισε πραξικοπηματικά και φίμωσε την θεσμικά κατοχυρωμένη δυνατότητα του δημοτικού συμβουλίου να συζητήσει και να αποφασίσει για ένα τόσο σημαντικό θέμα, επιβάλλοντας αντιδημοκρατικά μια γνωμοδοτική εισήγηση της οικονομικής υπηρεσίας πάνω από τη γνώμη των εκλεγμένων δημοτικών συμβούλων της πόλης.
Μετά από αυτό, η αυθόρμητη απόφασή μας να αποχωρήσουμε από τη συνεδρίαση ή να καταψηφίσουμε τον προϋπολογισμό, ήταν υποχρεωτική: είχαμε χρέος να διαφυλάξουμε τη χαμένη τιμή της λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου, που βάλλεται διαρκώς από τις μεθοδευμένες προσπάθειες της διοίκησης με στόχο την ακύρωση των αρμοδιοτήτων του και τον πολιτικό του ευνουχισμό.
Δηλώνουμε πως θα συνεχίσουμε να αντιστεκόμαστε σθεναρά σε κάθε τέτοια απόπειρα αλλοίωσης της βούλησης των πολιτών της Θεσσαλονίκης που μας όρισαν, ως δημοτικούς συμβούλους, να τους εκπροσωπούμε με επάρκεια, αίσθημα δημοκρατικής ευθύνης και αξιοπρέπεια.
Οι ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
ΑΗΔΟΝΑ ΝΕΛΛΗ
ΑΡΧΟΝΤΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΒΟΥΓΙΑΣ ΣΠΥΡΟΣ
ΚΑΛΑΙΤΖΙΔΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
ΚΑΛΦΑΚΑΚΟΥ ΡΙΑ
ΚΟΥΡΑΚΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
ΟΡΦΑΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ
ΣΠΑΝΟΥ ΙΩΑΝΝΑ
ΤΖΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΣΑΚΗΣ
ΤΡΕΜΟΠΟΥΛΟΣ ΜΙΧΑΛΗΣ
ΤΣΑΒΛΗΣ ΔΡΟΣΟΣ
ΧΡΥΣΙΔΟΥ ΕΛΛΗ
«Εκτεθειμένη η διοίκηση, παραβίασε ουσιαστικούς και τυπικούς κανόνες»
Θέση για το θέμα πήρε και η παράταξη «Θεσσαλονίκη Μαζί», που θεωρεί αναμενόμενη τη στάση διοίκησης Ζέρβα, στον οποίο δεν θα επιτρέψουν να συνεχίσει την υποβάθμιση του δημοτικού συμβουλίου.
Η ανακοίνωση αναφέρει:
«Ο κύριος Ζέρβας και η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, κατά τη χτεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με θέμα τον προϋπολογισμό και το πρόγραμμα δράσης για το 2022, συνεχίζοντας στον ολισθηρό δρόμο που έχουν πάρει, αρνήθηκαν να φέρουν για συζήτηση τις εναλλακτικές προτάσεις για ένα μέρος του προϋπολογισμού που κατέθεσαν έγκαιρα συνάδελφοι δημοτικοί σύμβουλοι παρατάξεων της Αντιπολίτευσης, με αστήρικτες και έωλες δικαιολογίες, επικαλούμενοι ανυπόστατους, τυπικούς και διαδικαστικούς λόγους.
Η Διοίκηση είναι εκτεθειμένη και έχει παραβιάσει ουσιαστικούς και τυπικούς κανόνες, αφού κατέθεσε τον προϋπολογισμό μόλις πέντε ημέρες πριν από τη συζήτηση του στο δημοτικό συμβούλιο, δημιουργώντας ασφυκτικές χρονικές συνθήκες για την εξέταση, την αξιολόγηση, και την ανάπτυξη σοβαρού διαλόγου με σκοπό την τελική σύνταξη ενός χρήσιμου για την πόλη προϋπολογισμού.
Όμως δεν αποτελεί έκπληξη η στάση της.
Ήταν αναμενόμενη μετά από το σχέδιο προϋπολογισμού που κατέθεσε, είναι φυσικό να επιδιώκει να αποφύγει τον αληθινό διάλογο, αφού δεν αντέχει ούτε σε στοιχειώδη κριτική, ούτε πολύ περισσότερο σε καμιά σύγκριση με εναλλακτικές προτάσεις.
Είναι απλά ένας κατάλογος εσόδων και εξόδων, χωρίς καμιά ιδιαίτερη συνοχή και στόχευση, περιλαμβάνει πάγια έσοδα και έξοδα, δρομολογημένα από πριν, δεν υποστηρίζει κάποιο σχέδιο για την πόλη, φανερώνει την αδυναμία της διοίκησης να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα οικονομικά του Δήμου, δείχνει την αποτυχία της να αυξήσει τα έσοδα και να κάνει έναν αποτελεσματικό καταμερισμό των εξόδων για τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών, για την τόνωση της τοπικής οικονομίας και για την προστασία των πιο αδύναμων ομάδων των δημοτών μας, στις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες της πανδημίας.
Προήλθε από μια καθαρά γραφειοκρατική διαδικασία, που στην πραγματικότητα ήταν ένα απλό ράβε – ξήλωνε στους διάφορους κωδικούς, μέσα στο περιορισμένο πλαίσιο που είχε η Διοίκηση του Δήμου να κινηθεί, εξαιτίας της αδυναμίας και της ανικανότητας της να διευρύνει αυτό το πλαίσιο.
Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε στον κύριο Ζέρβα να συνεχίσει την υποβάθμιση του Δημοτικού Συμβουλίου, ούτε να νομιμοποιήσουμε με την παρουσία μας την αυταρχική και αντιδημοκρατική του στάση απέναντι στους εκλεγμένους εκπροσώπους των Θεσσαλονικέων και γι αυτό αποχωρήσαμε από την ανούσια και προσχηματική συζήτηση, όπως κατάντησε η σημερινή συνεδρίαση για τον προϋπολογισμό, με αποκλειστική ευθύνη του κυρίου Ζέρβα και των συνεργατών του».
«Ελλειμματικός ο προϋπολογισμός, ελλειμματική και η συναίνεση»
Θέση για τα όσα συνέβησαν πήρε και η παράταση «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα» με επικεφαλής τον κ. Γάκη, με την ανακοίνωση να αναφέρει:
«Στις 27 Δεκεμβρίου, 4 ημέρες πριν εκπνεύσει ο νόμιμος χρόνος, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία ο προϋπολογισμός του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Η πρόταση της Διοίκησης επί του προϋπολογισμού υποβλήθηκε προπαραμονή Χριστουγέννων και κλήθηκαν τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου εν μέσω εορτών να μελετήσουν τις 555 σελίδες του προϋπολογισμού που ετοιμάστηκαν, όπως η Διοίκηση είπε, από τις υπηρεσίες εδώ και 3 μήνες. Οι Δημοτικοί Σύμβουλοι με αίσθημα ευθύνης και ανταποκρινόμενοι στην εμπιστοσύνη των πολιτών, παρακάμπτοντας τις προσωπικές ανθρώπινες υποχρεώσεις των ημερών, ασχοληθήκαμε με την κορυφαία Θεσμική μας υποχρέωση, αυτή της διαμόρφωσης άποψης για την ψήφιση του προϋπολογισμού του 2022.
Συνάδελφοι της αντιπολίτευσης από διάφορες παρατάξεις, έκριναν σκόπιμο να μην περιοριστούν στην άσκηση κριτικής αλλά υπέβαλαν και όπως ο νόμος δίνει τη δυνατότητα, εναλλακτική πρόταση προϋπολογισμού, η οποία χωρίς να μεταβάλει το σύνολο των εσόδων και των εξόδων της αρχικής πρότασης, προτείνει την αύξηση των δαπανών σε 83 κωδικούς (από τις χιλιάδες των κωδικών) που αφορούν κοινωνικά και πολιτιστικά θέματα, ενεργειακή αναβάθμιση, θέματα απαλλοτριώσεων για χώρους πρασίνου και ανέγερσης σχολείων.
Η πρόθεσή τους δεν ήταν η αντιπαράθεση των δύο προτάσεων, ούτε όμως διεκδικούσαν και το αλάθητο, αλλά η διεξαγωγή ενός γόνιμου διαλόγου που θα οδηγούσε σε μία συναίνεση και επακόλουθα στη ψήφιση ενός συναινετικού προϋπολογισμού, ίσως για πρώτη φορά στην νεώτερη ιστορία του Δημοτικού Συμβουλίου.
Αντί αυτού, η Διοίκηση διά του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου, καλυμμένη πίσω από υπηρεσιακές εισηγήσεις, δεν αποδέχθηκε προς συζήτηση, την πρόταση των μελών της αντιπολίτευσης.
Η συναίνεση είναι μία σχέση διαλεκτική και προϋποθέτει το διάλογο και την αμοιβαία εμπιστοσύνη. Συναίνεση δε σημαίνει Διοικητική σύμπλευση ή συμπόρευση. Συναίνεση σημαίνει ανταλλαγή και σύγκλιση απόψεων και όχι υποχώρηση ή νίκη του ενός επί του άλλου.
Άλλωστε και οι συνάδελφοι της αντιπολίτευσης θα έκαναν την υπέρβασή τους αποδεχόμενοι έναν προϋπολογισμό που κατά 50% είναι ελλειμματικός, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των εσόδων αφορούν απαιτήσεις του Δήμου από παρελθόντα έτη που είναι αδύνατο να εισπραχθούν. Ένας προϋπολογισμός μειωμένος κατά 15 εκατομμύρια σε σχέση με τον περσινό, στα 407 εκατομμύρια φέτος. Ένας προϋπολογισμός που ουσιαστικά εκφράζει τις πολιτικές προθέσεις (σχέδιο), ο οποίος κρίνεται στην πράξη από το τι τελικά εκτελέσθηκε, από τα απολογιστικά πεπραγμένα στο τέλος του έτους.
Η ουσία όμως βρίσκεται πίσω από τις αρμοδιότητες του Δημοτικού Συμβουλίου, οι οποίες δυστυχώς είναι περιορισμένες. Το κύριο θεσμικό όργανο λήψης αποφάσεων είναι η Οικονομική Επιτροπή. Η κυβέρνηση αναγνωρίζοντας τις αδυναμίες του “Κλεισθένη”, τροποποίησε και επανέφερε τον κυρίαρχο ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου που θα ισχύει όμως με την νέα Δημοτική περίοδο που θα προκύψει μετά τις εκλογές του 2023. Θα πρέπει να αντιληφθούμε όλοι μας και κυρίως η Διοίκηση, η οποία έχει και τον πρώτο ρόλο, ότι ζούμε σε πρωτόγνωρες καταστάσεις λόγω της πανδημίας και της εισαγόμενης ενεργειακής κρίσης, που όχι απλά άλλαξαν τη ζωή μας, την κανονικότητα μας, την καθημερινότητά μας, αλλά και τις οικονομικές μας δυνατότητες.
Είναι λυπηρό μετά από 10 χρόνια μνημονίων και εν μέσω πανδημίας, να μην έχουμε όλοι μας διδαχθεί και να μην κυριαρχεί η αλληλεγγύη, η συνεννόηση, η κουλτούρα της συναίνεσης, σε κάθε μορφή του ιδιωτικού και του δημόσιου βίου μας».
Προϋπολογισμός ή λίστα δώρων;
Τα δικά του πυρά προς τη διοίκηση Ζέρβα εξαπολύει και η παράταξη Οικολογία-Αλληλεγγύη και ο επικεφαλής της, Μ. Τρεμόπουλος.
Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση αναφέρει:
Άγνωστη λέξη αποτελεί η συμμετοχική δημοκρατία για τη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, που όχι μόνο κρατάει μακριά τους πολίτες αλλά αρνείται και στους δημοτικούς συμβούλους να καταθέσουν προτάσεις για τον προϋπολογισμό του 2022.
Αυτό καταγγέλλει η «Οικολογία-Αλληλεγγύη», της οποίας ο δημοτικός σύμβουλος Μιχάλης Τρεμόπουλος αποχώρησε μαζί με άλλους από τη διαδικασία ψήφισης του προϋπολογισμού στο Δημοτικό Συμβούλιο, όταν απορρίφθηκε ακόμη και η παρουσίαση της εναλλακτικής τους πρότασης.
«Η ρητορική και η πρακτική του δημάρχου απευθύνεται σε όσους είναι έτοιμοι να πειστούν από μια ωραιοποιημένη πραγματικότητα», δηλώνει ο πρώην ευρωβουλευτής των Πράσινων. «Επιδιώξαμε να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην υγεία, την κοινωνική αλληλεγγύη, την ποιότητα ζωής, το κλίμα και το περιβάλλον, χωρίς να δημιουργούμε νέους κωδικούς στον προϋπολογισμό. Φοβήθηκαν, όμως, μήπως οι προτάσεις μας υποστηριχτούν από κάποιους συμβούλους της εύθραυστης πλειοψηφίας και δεν εγκριθεί ο πλασματικός προϋπολογισμός τους. Και προτιμούν μια λίστα εικονικών δώρων, παρά μια διαδικασία εμπνευσμένου και συμμετοχικού προϋπολογισμού».
Από την πρώτη φορά που συντάχθηκε συμμετοχικός προϋπολογισμός, στο Πόρτο Αλέγκρε της Βραζιλίας το 1992, πολλές πόλεις έχουν εφαρμόσει με επιτυχία τον θεσμό, που δίνει τον λόγο στους πολίτες και όχι μόνο σε μια αυτονομημένη γραφειοκρατία. Στην Βρετανία πχ χρηματοδοτούνται οι συμμετοχικές διαδικασίες από την κυβέρνηση. Και στην εποχή της πανδημίας μπορεί να μην είναι εφικτές οι συνελεύσεις των πολιτών αλλά είναι ρεαλιστική η ηλεκτρονική δημοκρατία ή -έστω- διαβούλευση.
Κάποιοι τομείς, που προτείναμε και πρέπει να αναπτυχθούν πράσινες πολιτικές, αφορούν και την κλιματική κρίση. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης θα πρέπει να προσαρμόσει τις πολιτικές του στους ευρωπαϊκούς στόχους, για τους οποίους η Ελλάδα έχει δεσμευτεί, να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% μέχρι το 2030 και να τις μηδενίσουμε μέχρι το 2050. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής μπορεί να επιτευχθεί με μέτρα όπως:
- Δραστική εξοικονόμηση ενέργειας
- Συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο ενεργειακό ισοζύγιο του Δήμου σε ποσοστό μεγαλύτερο του 40%
- Δενδροφύτευση 20.000 δένδρων, με πρώτες τις 2000 άδειες δενδροδόχους
- Ανάπτυξη πράσινων οροφών σε δημοτικά και ιδιωτικά κτίρια
- Φυτεμένα δώματα και φυτεμένοι κάθετοι κήποι
- Εξοικονόμηση στη χρήση νερού και αξιοποίηση υπόγειων νερών για πότισμα
- Στοχευμένες προσλήψεις προσωπικού
- Πεζοδρόμησεις δρόμων και μετατροπή άλλων σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας
- Ανάπτυξη πάρκων μικρού ή μεσαίου μεγέθους
- Διαμόρφωση δικτύων μικρών πάρκων με χρήση ελεύθερων χώρων, σχολικών αυλών κλ.
- Αποθάρρυνση χρήσης ΙΧ
- Δρομολόγηση γραμμής τραμ στο παραθαλάσσιο τμήμα της πόλης
- Υλοποίηση του ΣΒΑΚ και ολοκλήρωση δικτύου ποδηλατοδρόμων
Η επίκληση δήθεν τυπικών λόγων για να μη τεθούν στο σώμα οι προτάσεις μας δεν ισχύει φαίνεται για τη διοίκηση του Δήμου, που σύμφωνα με τον νόμο έπρεπε να ψηφίσει τον προϋπολογισμό έως τη 15η Νοεμβρίου.
Την ίδια στιγμή, από τους πίνακες των εσόδων του Προϋπολογισμού (ΠΥ) προκύπτει η αρνητική εξέλιξη των τακτικών εσόδων του Δήμου τα τελευταία δύο χρόνια, που παραμένουν σταθερά σε χαμηλά επίπεδα!
Συγκεκριμένα:
- Από τον πίνακα της εισηγητικής έκθεσης του ΠΥ προκύπτει ότι ακόμη και με στοιχεία της διοίκησης ο προϋπολογισμός είναι πλασματικός. Η πρόβλεψη του 2021 ήταν 204,7 εκατ. και η επικαιροποιημένη εκτίμηση του 2021 είναι μειωμένη στα 36,9 εκατ. Έχουμε δηλ. απόκλιση κατά 83,5% από τους στόχους! Ο ΠΥ του 2022 είναι 209 εκατ. και η επίτευξη των στόχων προβλέπεται να είναι ανάλογη.
- Μειώνονται διαχρονικά τα Τακτικά Έσοδα του Δήμου και από περίπου 170 εκατ. το 2018, το 2022 προβλέπονται έσοδα 85 εκατ., δηλαδή ΜΕΙΩΣΗ 51%!
- Παρά το ότι εμφανίζονται εξαιρετικά αυξημένα τα προβλεπόμενα Έκτακτα έσοδα, φαίνεται να μην αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα, μια και σχεδόν στο σύνολο των κωδικών έπρεπε να είχαν απορροφηθεί τα προηγούμενα χρόνια και μεταφέρονται για το 2022.
- Όσον αφορά τα έσοδα παρελθόντων οικονομικών ετών (ΠΟΕ), στους κωδικούς περιλαμβάνονται και απαιτήσεις από βεβαιωμένες Οφειλές!
- Παρακολουθούμε μια ανεδαφική παρουσίαση μεγεθών, μια και στους Προϋπολογισμούς των ετών 2020, 2021 και 2022 προβλέφθηκε να εισπραχθούν 154, 160 και 162 εκατομμύρια αντίστοιχα. Όμως τα ποσά τα οποία εισπράττονται τελικά είναι της τάξης ΜΟΝΟ των 3 εκατ. ενώ τα υπόλοιπα είναι ποσά ανεπίδεκτα εισπράξεως, όπως σημειώνουν στους αντίστοιχους Ισολογισμούς οι Ορκωτοί Λογιστές.
Προφανώς η ένδεια που μαστίζει τον Δήμο δεν σήκωνε εύκολους προεκλογικούς λαϊκισμούς, στους οποίους είχε καταφύγει ο δήμαρχος για να εξασφαλίσει το 17%. Όμως και η κυβέρνηση αφαιρεί πόρους από τους Δήμους, μειώνοντας τους ΚΑΠ (κεντρικοί αυτοτελείς πόροι) κατά 250 περίπου εκατομμύρια ευρώ στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2022 για τους δήμους. Αλλά δεν ακούμε και καμία κριτική από τη διοίκηση του Δήμου, που έχει επιλέξει τη σύμπλευση με την κυβερνητική πολιτική.
«Τι φοβάται η διοίκηση;»
Το δικό της σχόλιο για τις εξελίξεις στο δημοτικό συμβούλιο της Δευτέρας έκανε και η Δέσποινα Αηδονά με ανάρτηση της.
«ΚΑΛΗΝΥΧΤΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ!!
Απόψε (σ.σ χτες) στη “συζήτηση” για τον προϋπολογισμό του Δήμου Θεσσαλονίκης εμποδίστηκε η κατάθεση εναλλακτικής πρότασης προερχόμενης από 10 συμβούλους της αντιπολίτευσης.
Δεν επετράπη καν η ψηφοφορία για το αν η ολομέλεια του συμβουλίου θεωρεί απαραίτητο να συζητήσουμε τον εναλλακτικό προϋπολογισμό. Τι φοβάται η διοίκηση; Λυπάμαι πολύ και ντρέπομαι.
Η ολιγωρία της να φέρει έγκαιρα τον προϋπολογισμό το αργότερο ως τα μέσα Νοεμβρίου είχε σαν συνέπεια το σχέδιο προϋπολογισμού να φτάσει στα χέρια των συμβούλων παραμονή Χριστουγέννων.
Κατά τα άλλα οι 500 σελίδες του προϋπολογισμού θεωρούν ότι είναι δυνατόν να διαβαστούν μέσα σε 3 μέρες και να κατατεθούν πιο ολοκληρωμένες προτάσεις. Μας δουλεύουν; Ξέρω ότι ο κόσμος έχει να αντιμετωπίζει την δική του ζοφερή καθημερινότητα και δεν πολύ ασχολείται με τα του Δήμου.
Εγώ όμως οφείλω να πω: δεν σας εκπροσωπούμε στα έδρανα του Δημοτικού συμβουλίου, αγαπητοί συνδημότες. Όχι γιατί δεν θέλουμε, αλλά γιατί μας φιμώνουν».
Η απάντηση της διοίκησης
Εφραίμ Κυριζίδης: “Δεν μπορεί το Δημοτικό Συμβούλιο να καλείται να παρανομήσει”
“Δεν είναι δυνατόν να καλείται το Δημοτικό Συμβούλιο να παρανομήσει”, τόνισε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Θεσσαλονίκης Εφραίμ Κυριζίδης, αναφερόμενος στο αίτημα να εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο εναλλακτική πρόταση που κατατέθηκε από δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης στο πλαίσιο της συζήτησης για τον προϋπολογισμό. “Αναφορικά με τη διαδικασία κατάθεσης εναλλακτικού προϋπολογισμού ο νόμος θέτει τρεις πολύ συγκεκριμένες προϋποθέσεις: Πρώτη, η κατάθεση ενός ολοκληρωμένου προϋπολογισμού, που δεν υπάρχει. Δεύτερη, η σύνταξη αιτιολογικής έκθεσης, που όμως δεν υπάρχει. Τρίτη, η ύπαρξη θετικής εισήγησης από τις αρμόδιες δημοτικές υπηρεσίες, που επίσης δεν υπάρχει””, σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Κυριζίδης, σημειώνοντας ότι “δεν μπορεί για λόγους εντυπώσεων να καλείται το δημοτικό συμβούλιο να πράξει κάτι που είναι παράνομο”.
Μιχ. Κούπκας: “Έωλη, αστήριχτη, πρόταση που πάσχει νομιμότητας”
Η πρόταση που κατατέθηκε από δημοτικούς συμβούλους της αντιπολίτευσης είναι “έωλη, αστήρικτη και πάσχει νομιμότητας”, παρατήρησε και ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών Μιχάλης Κούπκας.
“Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η Διοίκηση είναι ανοιχτή στον διάλογο. Πραγματικά πρώτος εγώ ως αρμόδιος αντιδήμαρχος θα χαιρόμουν αν ερχόταν μια εναλλακτική πρόταση προϋπολογισμού. Όμως το αρχείο excel που εστάλη την Παρασκευή το μεσημέρι απέχει παρασάγγας από εναλλακτική πρόταση προϋπολογισμού”, σχολίασε ο κ. Κούπκας.
Γ. Αβαρλής: “Δεκτή κάθε πρόταση, αρκεί να μην πάσχει από νομιμότητα”
“Προσωπικά θα μπορούσα να δεχτώ οποιαδήποτε πρόταση, αρκεί να μην πάσχει από νομιμότητα”, υπογράμμισε από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Επιχειρησιακού Σχεδιασμού, Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιώργος Αβαρλής. Ενδεικτικά, επικαλούμενος και σχετικό έγγραφο των οικονομικών υπηρεσιών, ο κ. Αβαρλής σημείωσε ότι με την εναλλακτική πρόταση ζητείται μεταξύ άλλων να μεταφερθούν κωδικοί που αφορούν το τεχνικό πρόγραμμα, το οποίο όμως έχει ήδη ψηφιστεί, αλλά και να μεταφερθούν κονδύλια από ανταποδοτικά τέλη σε κωδικούς που δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθούν από τη συγκεκριμένη πηγή εσόδων, δεδομένου ότι τα έσοδα από τα τέλη ανταποδοτικού χαρακτήρα πρέπει να καλύπτουν υποχρεωτικά τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών.
Η πρόταση δεν πληροί τις νόμιμες προϋποθέσεις λένε οικονομική και νομική υπηρεσία Στη διαπίστωση ότι η πρόταση πάσχει νομιμότητας καταλήγουν τόσο οι οικονομικές όσο και η νομική υπηρεσία του Δήμου Θεσσαλονίκης.
“…κάθε υποβαλλόμενη εναλλακτική πρόταση προϋπολογισμού πρέπει να παρίσταται και να αποτελεί εναλλακτικό προϋπολογισμό ως σύνολο και όχι ως απλή πρόταση για μεμονωμένους κωδικούς του σκέλους των εξόδων. Επίσης πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτική αιτιολογία της διαφορετικής αντιμετώπισης του κάθε θέματος και κυρίως να υφίσταται εισήγηση των αρμοδίων υπηρεσιών του δήμου αναφορικά με την πληρότητα της εναλλακτικής πρότασης αλλά και το εφαρμόσιμο αυτής σε περίπτωση υπερψήφισής της”, σημειώνει μεταξύ άλλων η Διεύθυνση Νομικής Υποστήριξης του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Η Διεύθυνση Οικονομικής και Ταμειακής Διαχείρισης (τμήμα Προϋπολογισμού) του Δήμου Θεσσαλονίκης, γνωμοδοτώντας επί της εναλλακτικής πρότασης εννέα Δημοτικών Συμβούλων, διατυπώνει με σαφήνεια την αντίρρησή της, υπογραμμίζοντας ότι η πρόταση αυτή “πάσχει από άποψη νομιμότητας”.
Την ορθότητα των απόψεων που διατυπώνουν οι οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης επιβεβαιώνει και η Διεύθυνση Νομικής Υποστήριξης του Δήμου Θεσσαλονίκης.