Top

Με διαδικασία εξπρές περνάνε διάταξη για γκρέμισμα νεοκλασικών

Κερκόπορτα μία μόλις ημέρα πριν από το εορτασμό των 200 ετών από την Επανάσταση, θα αποτελέσει αιώνια ντροπή για όποιον βουλευτή σκεφθεί να την υπερψηφίσει αλλά και για τη Βουλή ως σύνολο.

Parallaxi
με-διαδικασία-εξπρές-περνάνε-διάταξη-64286
Parallaxi

Με μια διάταξη σε ένα άσχετο νομοσχέδιο, εκείνο του Ελληνικού η κυβέρνηση περνά μια τροπολογία που βάζει σε κίνδυνο τα ιστορικά κτίρια των τελευταίων δυο αιώνων. 

Η διάταξη:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ

ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΜΕ ΤΙΤΛΟ

«Κύρωση Σύμβασης Διανομής Ακινήτου – Σύστασης Δικαιώματος Επιφάνειας Ακινήτου Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού- Αγίου Κοσμά και ρύθμιση συναφών θεμάτων»

Προτεινόμενες διατάξεις

Άρθρο 1

Ειδική Επιτροπή Επικινδύνως Ετοιμόρροπων («Ε.ΕΠ.ΕΤ.»).Αρμοδιότητες-Σύνθεση

1.Με απόφαση του Συντονιστή εκάστης Αποκεντρωμένης Διοίκησης συγκροτείται στην έδρα αυτής, επταμελής Ειδική Επιτροπή Επικινδύνως Ετοιμόρροπων (Ε.ΕΠ.ΕΤ.), η οποία, κατόπιν πρόσκλησης της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του οικείου Δήμου, εξετάζει τις περιπτώσεις κτισμάτων που πιθανολογούνται από την Υ.ΔΟΜ. ως επικινδύνως ετοιμόρροπα, κατά την έννοια του τρίτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1 του π.δ. 13/22.4.1929 (Α’ 153) και είναι προγενέστερα των εκάστοτε τελευταίων εκατό ετών ή ευρίσκονται πλησίον μνημείου ή εντός ή πλησίον αρχαιολογικού χώρου ή ιστορικού τόπου ή τόπου ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, κατά το άρθρο 1 του ν. 1469/1950 (Α’ 169) ή εντός Ζώνης Β’ προστασίας μνημείου. Η Ε.ΕΠ.ΕΤ. ειδοποιείται από την οικεία Υ.ΔΟΜ., η οποία ενεργεί είτε αυτεπάγγελτα είτε ύστερα από σχετική ειδοποίηση, αίτηση ή καταγγελία εκ μέρους τρίτου. Από το πεδίο εφαρμογής της παρούσας εξαιρούνται τα μνημεία του ν. 3028/2002 (Α’ 153) και τα διατηρητέα κτίρια του ν. 4067/2012 (Α’ 79).

2.Οι Ε.ΕΠ.ΕΤ. είναι επταμελείς, έχουν τριετή θητεία, συνεδριάζουν είτε με φυσική παρουσία των μελών τους είτε μέσω τηλεδιάσκεψης και αποτελούνται από:

α) Τον πρόεδρο του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής της έδρας της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή άλλον αρχιτέκτονα, υπάλληλο του τμήματος Παρατηρητηρίου Δομημένου Περιβάλλοντος με αναπληρωτή του, υπάλληλο του ίδιου τμήματος με ειδικότητα αρχιτέκτονα και αν δεν ευρίσκεται, υπάλληλο της περιφερειακής ενότητας ή άλλου φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα με ειδικότητα αρχιτέκτονα,

β) δύο (2) υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, ένας εκ των οποίων με ειδικότητα πολιτικού μηχανικού και ένας με ειδικότητα αρχιτέκτονα, με αναπληρωτές υπαλλήλους αντίστοιχης ειδικότητας. Αν δεν ευρίσκεται υπάλληλος με ειδικότητα πολιτικού μηχανικού, στη θέση αυτού και του αναπληρωτή του ορίζονται υπάλληλοι με ειδικότητα αρχιτέκτονα.

γ) Τρία (3) μέλη των οικείων τριμελών επιτροπών του άρθρου 7 του π.δ. 13/22.4.1929 ή δυο πολιτικούς μηχανικούς δημοσίους υπαλλήλους και έναν πολιτικό μηχανικό, που υποδεικνύεται από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας με τους αναπληρωτές τους, δ) έναν (1) αρχιτέκτονα και τον αναπληρωτή του, αμφότερους με εξειδίκευση σε θέματα συντήρησης και αποκατάστασης κτιρίων, που υποδεικνύονται από τον Σύλλονο Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (Σ.Α.Δ.Α.Σ).

3.Ως Πρόεδρος έκαστης Ε.ΕΠ.ΕΤ. ορίζεται το μέλος της περ. α) της παρ. 2. Με την απόφαση του Συντονιστή έκαστης Αποκεντρωμένης Διοίκησης, κατά την παρ. 1, ως Γραμματέας έκαστης Ε.ΕΠ.ΕΤ. και ως αναπληρωτής του ορίζονται υπάλληλοιτης οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία υποστηρίζει υλικοτεχνικά τη λειτουρνία της Ε.ΕΠ.ΕΤ.. Με την επιφύλαξη των ειδικότερων ρυθμίσεων της παρούσας, η οργάνωση και λειτουργία της Ε.ΕΠ.ΕΤ. διέπεται από τις διατάξεις του ν. 2690/1999 (Α’ 45).

Άρθρο 2

Διενέργεια αυτοψίας

1.Εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών, από την πρόσκληση της Υ.ΔΟΜ., διενεργείται, μετά από σχετική εντολή του Προέδρου της Ε.ΕΠ.ΕΤ., αυτοψία από τουλάχιστον τέσσερα (4) μέλη αυτής, ανάμεσα στα οποία μετέχει υποχρεωτικά ο Πρόεδρος της Ε.ΕΠ.ΕΤ. ή ο αναπληρωτής του και τουλάχιστον ένα μέλος υπάλληλος του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, προκειμένου να εκτιμηθεί η ύπαρξη επικινδύνως ετοιμόρροπης κατασκευής. Η διενέργεια αυτοψίας με πρόσκληση για παρουσία των κυρίων, νομέων ή κατόχων του κτίσματος γνωστοποιείται με θυροκόλληση στο κτίσμα, ανάρτηση στο κατάστημα του οικείου Δήμου και δημοσίευση στον διαδικτυακό τόπο αυτού.

2.Η έκθεση της αυτοψίας συντάσσεται αυθημερόν, υπογράφεται από όλα τα πρόσωπα που διενήργησαν αυτή και γνωστοποιείται στα λοιπά μέλη της Ε.ΕΠ.ΕΤ. μαζί με το σχετικό φωτογραφικό υλικό και κάθε άλλο σχετικό έγγραφο και στοιχείο. Κατόπιν πρόσκλησης του Προέδρου της, η Ε.ΕΠ.ΕΤ. συνεδριάζει εντός τριών (3) εργασίμων ημερών από τη διενέργεια της αυτοψίας, προκειμένου να κρίνει αν συντρέχει περίπτωση επικινδύνως ετοιμόρροπου κτίσματος που επιβάλλει την κατεδάφιση αυτού. Η διενέργεια της συνεδρίασης γνωστοποιείται αυθημερόν της αυτοψίας με θυροκόλληση στο κτίσμα, ανάρτηση στο κατάστημα του οικείου Δήμου και δημοσίευση στον διαδικτυακό τόπο αυτού. Οι ιδιοκτήτες, νομείς ή κάτοχοι του κτίσματος δύνανται να παραστούν στη συνεδρίαση της Ε.ΕΠ.Ε.Τ. ή και να αποστείλουν τις απόψεις τους.

3.Σε περίπτωση ιδιαιτέρως μεγάλου αριθμού κτισμάτων προς εξέταση, είναι δυνατή, κατ’ εξαίρεση και μετά από σχετική ενημέρωση της οικείας Υ.ΔΟΜ. εκ μέρους του Προέδρου της Ε.ΕΠ.ΕΤ., η ολοκλήρωση της διαδικασίας της διενέργειας αυτοψίας και της συνεδρίασης της Ε.ΕΠ.ΕΤ. σε χρονικό διάστημα που δεν μπορεί να υπερβαίνει συνολικά τις δεκαπέντε (15) εργάσιμες ημέρες από την πρόσκληση της Υ.ΔΟΜ..

Άρθρο 3

Απόφαση κατεδάφισης

1.Αν η Ε.ΕΠ.ΕΤ., μετά από στάθμιση και της σημασίας του κτίσματος ως προγενέστερου των εκάστοτε τελευταίων εκατό ετών ή της σημασίας του για τη φυσιογνωμία του προστατευόμενου χώρου ή του μνημείου πλησίον του οποίου ευρίσκεται, κρίνει με ειδική αιτιολογία ότι υφίστανται σαφείς ενδείξεις άμεσου και αναπότρεπτου κινδύνου μερικής ή ολικής κατάρρευσης, κατά την έννοια του τρίτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 1 του π.δ. 13/22.4.1929 (Α’ 153), εκδίδει απόφαση, με την οποία χαρακτηρίζει το κτίσμα ως επικινδυνως ετοιμόρροπο στο σύνολό ή σε τμήμα αυτού, αποφασίζει την ολική ή μερική κατεδάφισή του, αναφέρει τις συνέπειες που είναι δυνατόν να προκληθούν από την κατεδάφιση σε όμορα ή γειτονικά μνημεία και κτίσματα καθώς και στον χώρο όπου ευρίσκεται αυτό και προτείνει μέτρα για την αποφυγή τους. Με την ίδια απόφαση η Ε.ΕΠ.Ε.Τ. μπορεί να ορίσει την προηγούμενη φωτογραφική τεκμηρίωση του χώρου που θα υποστεί τις συνεπειες του πρώτου εδαφίου, των όψεων του κτίσματος και, αν είναι δυνατόν, και του εσωτερικού αυτού, καθώς και την αφαίρεση και συλλογή αξιόλογων αρχιτεκτονικών και διακοσμητικών στοιχείων. Απόσπασμα της απόφασης γνωστοποιείται αυθημερόν με

θυροκόλληση στο κτίσμα, ανάρτηση στο κατάστημα του οικείου Δήμου και δημοσίευση στον διαδικτυακό τόπο αυτού.

2.Η απόφαση της παρ. 1. διαβιβάζεται αυθημερόν προς την οικεία Υ.ΔΟΜ. και προς τον οικείο Δήμο, ο οποίος, λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις της Ε.ΕΠ.ΕΤ. κατά την παρ. 1, οφείλει να διενεργήσει την κατεδάφιση το αργότερο εντός τριών ημερών, εκτός αν στην απόφαση ορίζεται βραχύτερος χρόνος λόγω εξαιρετικής επικινδυνότητας.

3.Από τη δημοσίευση του παρόντος, η κατεδάφιση των κτισμάτων της παρ. 1 του άρθρου 1 αποφασιζεται αποκλειστικά με τη διαδικασία του παρόντος, η οποία υποκαθιστά την έκθεση της τριμελούς επιτροπής του άρθρου 7 του π.δ. 13/22.4.1929, τη γνωμοδότηση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής του άρθρου 7 του ν. 4495/2017 (Α’ 167) και την έγκριση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού περί της κατεδάφισης των επικινδύνως ετοιμόρροπων κατασκευών.

Άρθρο 4

Έκθεση προσωρινών μέτρων

Αν η Ε.ΕΠ.ΕΤ. κρίνει ότι, δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ. Ιτου άρθρου 3, διαβιβάζει έκθεση προς την οικεία Υ.ΔΟΜ. στην οποία αναφέρει αναλυτικά τις διαπιστώσεις και τις εκτιμήσεις της και προτείνει αιτιολογημένα ενέργειες και μέτρα, στα οποία μπορεί να περιλαμβάνονται η προσωρινή στερέωση του κτιρίου, η αποξήλωση ετοιμόρροπων τμημάτων, η απομάκρυνση αρχιτεκτονικών μελών και διακοσμητικών στοιχείων, η φωτογράφηση του κτιρίου, καθώς και κάθε μέτρο για την ασφάλεια των ενοίκων και των διερχόμενων. Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζονται οι διατάξεις περί επικινδύνων οικοδομών του άρθρου 5 του π.δ. 13/22.4.1929 (Α’ 153), με παράλειψη της διενέργειας αυτοψίας της Υ.ΔΟΜ. και της γνωμοδότησης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.

Άρθρο 5

Εξουσιοδοτική διάταξη

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Πολιτισμού και Αθλητισμού δύνανται να καθορίζονται ειδικότερες λεπτομέρειες για τη λειτουργία των Ε.Ε.Π.ΕΤ., τη διαδικασία διενέργειας αυτοψιών, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο ζήτημα για την εφαρμογή των άρθρων 3 και 4.

Άρθρο 6

Σύνθεση της τριμελούς επιτροπής της παρ. 2 του άρθρου 7 π.δ. της 13.4.1929 – Διορισμός

μελών

Η παρ. 2 του άρθρου 7 του π.δ. της 13.4.1929 (Α’ 153) αντικαθίσταται ως εξής:

«2. Η επιτροπή είναι τριμελής και αποτελείται από δύο Π.Ε. πολιτικούς μηχανικούς δημοσίους υπαλλήλους και έναν Π.Ε. πολιτικό μηχανικό εκπρόσωπο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Την επιτροπή διορίζει ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η εύρεση δημοσίων υπαλλήλων με την ιδιότητα του Π.Ε. πολιτικού μηχανικού δύναται τα μέλη αυτά να αντικαθίστανται από Π.Ε. πολιτικούς μηχανικούς εκπροσώπους του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος.»

Άρθρο 7

Διάγραμμα Ελευσίνας

Το πρωτότυπο διάγραμμα σε κλίμακα 1:1000, που θεωρήθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών με την υπ’ αρ. 34046/2011 πράξη του και που αντίτυπό του σε φωτοσμίκρυνση δημοσιεύτηκε με το από 19 Οκτωβρίου 2011 προεδρικό διάταγμα «Έγκριση πολεοδομικής μελέτης επέκτασης της περιοχής ΒΟΤΡΥΣ – ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ της δημοτικής ενότητας Ελευσίνας του δήμου Ελευσίνας (ν. Αττικής) (Π.Ε. 3), τροποποιείται δυνάμει των παρ. 3 και 4 του άρθρου 99 του ν. 4685/2020 (Α’ 92), όπως εμφαίνεται στο διάγραμμα σε κλίμακα 1:1.000, αντίτυπο του οποίου δημοσιεύεται στο Παράρτημα του παρόντος.

Ο αρχιτεκτονικός κόσμος της χώρας έχει ήδη αντδράσει με δεκάδες αναρτήσεις και δηλώσεις σε αυτό το επικείμενο έγκλημα. Η Ελληνική Εταιρία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού απευθύνει μια δραματική έκκληση για απόσυρση και επαναδιατύπωση της διάταξης. 

Αρ. Πρωτ. 117/ ΕΕ Αθήνα, 24 Μαρτίου 2021

Αξιότιμε κύριε Πρόεδρε της Βουλής,

Χθες πληροφορηθήκαμε ότι, όπως δυστυχώς συχνά συμβαίνει, σε άσχετο νομοσχέδιο που αφορά την περιοχή του Ελληνικού, έχει προστεθεί διάταξη που επιτρέπει την κατεδάφιση ετοιμόρροπων παλαιών κτιρίων με συνοπτικές διαδικασίες που ολοκληρώνονται εντός τριών ημερών. Αυτή η διάταξη συμπεριλαμβάνει και κτίρια που χρονολογούνται μετά το 1830 και σύμφωνα με τον αρχαιολογικό Νόμο είναι υποψήφια να κηρυχθούν διατηρητέα εφόσον ακολουθηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

Με την πρόταση αυτή ανοίγει ο δρόμος αθρόας καταστροφής της πλούσιας αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της μετεπαναστατικής Ελλάδας και οριστικής αλλοίωσης της φυσιογνωμίας των ιστορικών μας πόλεων και οικισμών που αποτελούν την πολιτιστική μας ταυτότητα και περιλαμβάνουν μεγάλο αριθμό αξιόλογων παλαιών κτιρίων που δεν έχουν – ή δεν έχουν ακόμη χαρακτηρισθεί διατηρητέα.

Η συγκεκριμένη διάταξη θα μπορούσε κάλλιστα, όπως άλλωστε και θα όφειλε και για καθαρά τυπικούς λόγους, να είχε περιορισθεί στη συγκεκριμένη περίπτωση του Ελληνικού. Εάν περιλάβει όλα τα ετοιμόρροπα παλαιά κτίρια και περάσει με την Κερκόπορτα του νομοσχεδίου για το Ελληνικό, από το Ελληνικό Κοινοβούλιο τις 24 Μαρτίου 2021, μία μόλις ημέρα πριν από το εορτασμό των 200 ετών από την Επανάσταση, θα αποτελέσει αιώνια ντροπή για όποιον βουλευτή σκεφθεί να την υπερψηφίσει αλλά και για τη Βουλή ως σύνολο.

Ζητούμε από τον κάθε βουλευτή να ζητήσει την απόσυρση / επαναδιατύπωση της επαίσχυντης αυτής διάταξης ανοίγοντας έναν δρόμο διαβούλευσης για την σωτηρία της πολύτιμης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της ανεξάρτητης Ελλάδας για την οποία πολέμησαν και πέθαναν τόσοι πρόγονοι μας. Ακριβώς στην επέτειο της δικής τους αυτοθυσίας να σχεδιάζεται θυσία της παράδοσης που εγκαινίασαν είναι ακατανόητο. Μη γένοιτο!

Με εκτίμηση,

Λυδία Καρρά Γιάννης Μιχαήλ Ελένη Μαϊστρου Πρόεδρος Αντιπρόεδρος Ομότιμη Καθηγήτρια ΕΜΠ Πρόεδρος Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς

Πριν έξι χρόνια, επί Σύριζα, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Θοδωρής Ζαγοράκης είχε κάνει επερώτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για τα χρηματοδοτικά εργαλεία και την τύχη αυτών των κτιρίων.

Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις PDF 182k WORD 25k 29 Ιανουαρίου 2015 E-001279-15 Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001279-15 προς την Επιτροπή Άρθρο 130 του Κανονισμού Theodoros Zagorakis (PPE)

Θέμα: Αναστήλωση και συντήρηση διατηρητέων κτιρίων στην Ελλάδα Γραπτή απάντηση Η προστασία της πολιτιστικής κληρονομίας της Ευρώπης αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της ΕΕ, η οποία έχει αναγνωριστεί και σε επίπεδο Συνθηκών. Παρόλα αυτά, χιλιάδες κτίρια μοναδικής πολιτιστικής αξίας στην Ελλάδα εγκαταλείπονται και κινδυνεύουν με κατάρρευση λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.

Τα προβλήματα που απορρέουν από το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο για τα διατηρητέα κτίρια, σε συνδυασμό με την αδυναμία του εγχώριου χρηματοπιστωτικού συστήματος να χορηγήσει δάνεια, ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την κατάσταση που επικρατεί σε χιλιάδες διατηρητέα κτίρια ανά την Ελλάδα.

Ερωτάται η Επιτροπή: 1. Υπάρχουν ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, τα οποία θα μπορούσαν να συνδράμουν στη διατήρηση και αναστήλωση διατηρητέων κτιρίων στην Ελλάδα; Έχουν υποβληθεί αιτήματα από την Ελλάδα για τη χρηματοδότηση ευρύτερών πολιτιστικών παρεμβάσεων από χρηματοδοτικά μέσα όπως το Jessica; 2. Διαθέτει στοιχεία από άλλα κράτη μέλη σχετικά με φορολογικά και αναπτυξιακά κίνητρα για τη συντήρηση, διατήρηση και αναστήλωση κτηρίων, τα οποία θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και στην Ελλάδα;

Και η απάντηση ανήμερα την 25η Μαρτίου 

Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις PDF 99k WORD 27k 25 Μαρτίου 2015 E-001279/2015(ASW) Απάντηση της κ. Creţu εξ ονόματος της Επιτροπής Αριθμός αναφοράς της ερώτησης: E-001279/2015

Κατά την περίοδο 2014-2020 το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) μπορεί να υποστηρίξει μόνον μικρής κλίμακας υποδομές πολιτιστικού και βιώσιμου τουρισμού, και τη διατήρηση της φυσικής κληρονομιάς, εφόσον συμβάλλουν στην ανάπτυξη και την απασχόληση. Στα εγκεκριμένα προγράμματα της Ελλάδας για την περίοδο 2014-2020 προβλέπεται η συγχρηματοδότηση τέτοιων υποδομών μικρής κλίμακας. Επιπλέον, υπάρχουν δυνατότητες για επενδύσεις στο πλαίσιο των ειδικών κανονισμών για το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας.

Η Ελλάδα έχει χρησιμοποιήσει ένα μέρος των κονδυλίων του ΕΤΠΑ για περιφερειακά προγράμματα στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Jessica για την περίοδο 2007-2013. Ωστόσο, η πρωτοβουλία Jessica δεν έχει χρησιμοποιηθεί για την αποκατάσταση ιστορικών κτιρίων. Τα έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν μέσω του Jessica θα πρέπει να είναι τέτοια που να παράγουν έσοδα.

Δεν υπάρχει επίσημη συλλογή δεδομένων σε επίπεδο ΕΕ σχετικά με την παροχή φορολογικών και αναπτυξιακών κινήτρων για την προστασία και διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς στα κράτη μέλη.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα