Το χάος στη Βρετανία φέρνει τα πάνω-κάτω
Αύξηση κόστους παραγωγής, φόρων, έλλειψη πρώτων υλών και εργαζομένων
Βρετανία – Ελλείψεις: Ο Τζόνσον εξετάζει το ενδεχόμενο αναθεώρησης των ρυθμίσεων περί μετανάστευσης
Ο βρετανός πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον δήλωσε σήμερα ότι εξετάζει το ενδεχόμενο αναθεώρησης των ρυθμίσεων περί μετανάστευσης και δεν αποκλείει την έκδοση προσωρινών αδειών παραμονής για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών βυτιοφόρων που έχει δημιουργήσει προβλήματα στην τροφοδοσία της χώρας σε καύσιμα.
Η Βρετανία ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι θα εκδώσει προσωρινές βίζες για 5.000 ξένους οδηγούς και 5.500 εργαζόμενους στην εκτροφή πουλερικών για να αντιμετωπίσει τις οξείες ελλείψεις προσωπικού που έχουν προκαλέσει ελλείψεις στην τροφοδοσία των πρατηρίων καυσίμων και προβλήματα στην παραγωγή ειδών διατροφής.
Σύμφωνα με την Ενωση Οδικών Μεταφορών της Βρετανίας, η χώρα αντιμετωπίζει έλλειψη 100.000 οδηγών, αποτέλεσμα της αποχώρησης εργαζομένων, της διακοπής της εκπαίδευσης και της εξέτασης νέων οδηγών λόγω της πανδημίας και των ρυθμίσεων του Brexit περί μετανάστευσης που εμποδίζουν την πρόσληψη οδηγών από την Ευρώπη.
Απευθυνόμενος στους δημοσιογράφους κατά την διάρκεια επίσκεψής του σε νοσοκομείο, ο Μπόρις Τζόνσον δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο έκδοσης περισσότερων προσωρινών αδειών παραμονής.
“Αυτό που έχουμε τώρα είναι ένα σύστημα που μας επιτρέπει να ελέγχουμε την μετανάστευση και αυτό μας δίνει ευελιξία. Μπορούμε να ανοίξουμε τις αγορές μας αν είναι ανάγκη και, φυσικά, θα διατηρήσουμε τα πάντα υπό επανεξέταση. Αυτό που δεν θέλουμε να κάνουμε είναι να επιστρέψουμε σε μία κατάσταση στην οποία βασικά επιτρέπαμε στην βιομηχανία των οδικών μεταφορών να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην χαμηλής αμοιβής μετανάστευση”, είπε ο βρετανός πρωθυπουργός.
Εφιαλτικό φθινόπωρο για βρετανικές επιχειρήσεις Αύξηση κόστους παραγωγής, φόρων, έλλειψη πρώτων υλών και εργαζομένων
Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η βρετανική βιομηχανία και μεταποίηση αντικατοπτρίζονται στις ελλείψεις βασικών αγαθών και στα άδεια ράφια των σούπερ μάρκετ, ενώ το τελευταίο διάστημα οι σοβαρές ελλείψεις σε καύσιμα εντείνουν τις δυσκολίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων
Για «φθινοπωρινή καταιγίδα» προειδοποιούν οι ενώσεις των βρετανικών επιχειρήσεων, καθώς μετά τη στήριξη που δέχθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, θα έρθουν αντιμέτωπες με δυσβάσταχτους φόρους, υψηλά κόστη, ελλείψεις προσωπικού και με προβλήματα στην εφοδιαστική τους αλυσίδα.
Την ίδια στιγμή, μέλη βρετανικών ενώσεων μιλούν για απότομη πτώση της εμπιστοσύνης μετά το τέλος του καλοκαιριού. Ωστόσο, στοιχεία που αφορούν το τρίτο τρίμηνο και τα οποία θα δημοσιευθούν την επόμενη εβδομάδα από το βρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο αναμένεται να δείξουν πως τα αυξημένα κόστη για μισθούς και για την προμήθεια πρώτων υλών, σε συνδυασμό με τις ελλείψεις καταρτισμένου προσωπικού, προκαλούν μεγάλη ανησυχία στον επιχειρηματικό κόσμο.
Παράλληλα, το Institute of Directors θα δημοσιεύσει στοιχεία τα οποία συλλέχθηκαν αυτόν τον μήνα και δείχνουν μια απότομη πτώση στην εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων έπειτα από τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης για αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών. Αυτή μάλιστα η κίνηση αναμένεται, σύμφωνα και με ρεπορτάζ των Financial Times, να πλήξει τον επόμενο χρόνο τις επιχειρήσεις.
Η εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων έχει σημειώσει πτώση στα επίπεδα του περυσινού χειμώνα, έπειτα από άνοδο που είχε σημειώσει ο σχετικός δείκτης αυτό το καλοκαίρι.
Η Κίτι Ούσερ, επικεφαλής οικονομολόγος στο IoD, επεσήμανε πως «το επιχειρηματικό περιβάλλον έχει επιδεινωθεί δραματικά τις τελευταίες εβδομάδες». «Παρατηρήσαμε σημάδια βελτίωσης της εμπιστοσύνης κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού», ανέφερε στους Financial Times ο επικεφαλής της BCC, Σίβαν Χάβιλαντ. «Εχω παρευρεθεί σε σωρεία τηλεφωνικών επικοινωνιών με διευθύνοντες συμβούλους την τελευταία εβδομάδα, όπου προσπαθούσαμε να πούμε κάτι ευχάριστο, αλλά δεν μπορούσαμε».
Το IοD σε σχετική επιστολή του έχει ζητήσει συνάντηση με τον υπουργό Οικονομικών, εξαιτίας της ανησυχίας που υπάρχει για αύξηση της φορολογίας κατά 11 δισ. λίρες. Η συγκεκριμένη επιστολή, που περιήλθε σε γνώση των Financial Times, προειδοποιεί τον υπουργό πως η αύξηση της φορολογίας θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις θέσεις εργασίας, αλλά και στην ανάπτυξη.
Παράλληλα, μέσα από αυτή την επιστολή η ένωση IoD εκφράζει ανησυχία για την κίνηση αυτή και τονίζει πως δεν αποτελεί καλή κυβερνητική πρακτική. Ο επικεφαλής εξωτερικών υποθέσεων της ομοσπονδίας μικρών επιχειρήσεων μίλησε για «φθινοπωρινή καταιγίδα» αναφερόμενος στον «πονοκέφαλο» που θα προκαλέσουν στις επιχειρήσεις η αυξημένη φορολογία, οι ελλείψεις προσωπικού, η εκτόξευση του κόστους αλλά και οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Οι ανατιμήσεις μάλιστα σε βασικά εμπορεύματα ανησυχούν τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων, με τον Μπεν Φλέτσερ, επικεφαλής στον σύνδεσμο Make UK, που εκπροσωπεί τις εταιρείες του κλάδου της μεταποίησης, να επισημαίνει ότι οι συνθήκες είναι πολύ δύσκολες για πολλές εταιρείες εξαιτίας της διόγκωσης του κόστους, της έλλειψης οδηγών, αλλά και προμηθειών. Στο μεταξύ, αντιμέτωπες με ένα διαρκώς αυξανόμενο κόστος έρχονται και οι εταιρείες του χρηματοπιστωτικού τομέα στο Σίτι του Λονδίνου, στην προσπάθειά τους να προσλάβουν ταλαντούχους εργαζομένους, εκτιμώντας ότι τα αυξημένα κόστη μειώνουν την ανταγωνιστικότητά τους. Αυτό ανέφερε έκθεση του TheCityUK, οργανισμού που αντιπροσωπεύει εταιρείες του χρηματοπιστωτικού κλάδου.
Μάλιστα, σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, οι εταιρείες-μέλη ζητούν από την κυβέρνηση να δρομολογήσει τη δημιουργία βραχυπρόθεσμης επαγγελματικής βίζας που θα επιτρέπει στους εργαζομένους του εξωτερικού να έρθουν στη Βρετανία. Σημειώνεται ότι το 1/ 5 του προσωπικού αυτών των εταιρειών προέρχεται από το εξωτερικό, ποσοστό που ανέρχεται στο 42% του συνόλου των εργαζομένων στον ανερχόμενο τεχνολογικό κλάδο παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών (fintech), αναφέρει η σχετική έκθεση την οποία και δημοσιεύουν οι Financial Times.
«Για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί θα πρέπει να έχουμε το καλύτερο ταλέντο που υπάρχει παγκοσμίως. Χωρίς αυτό, δεν θα είμαστε ικανοί να καινοτομήσουμε σε αναπτυσσόμενους κλάδους που αποτελούν κλειδιά για τις οικονομίες, όπως αυτός του fintech ή της πράσινης οικονομίας, ούτε θα μπορούμε να οικοδομήσουμε διεθνή εμπορικά δίκτυα» επεσήμανε ο επικεφαλής του TheCityUK, Μάιλς Σέλικ.
Ο ίδιος τόνισε πως μεγάλες πόλεις στην Ευρώπη, στην Αμερική και την Ασία, διαγκωνίζονται για να βρουν κορυφαία ταλέντα. «Η Βρετανία θα πρέπει να εργαστεί σκληρά ώστε να εκσυγχρονίσει τις διαδικασίες που αφορούν τους μετανάστες, να μειώσει το βάρος της υπερβολικής γραφειοκρατίας, να αποκτήσει μεγαλύτερη ευελιξία αλλά και να προσαρμοστεί στις ανάγκες του επιχειρηματικού τομέα».
Υπενθυμίζεται πως με το Brexit απαγορεύθηκε η ελεύθερη μετακίνηση μεταξύ Βρετανίας και Ευρώπης στις αρχές της φετινής χρονιάς, με το TheCityUK να τονίζει πως 9 μήνες μετά το Brexit, εταιρείες του χρηματοπιστωτικού τομέα και εταιρείες παροχής υπηρεσιών είχαν καταγράψει σημαντική αύξηση στα κόστη τους προκειμένου να διασφαλίσουν την έλευση ταλαντούχων εργαζομένων, ώστε να είναι ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο.
Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάλυση για το τι θα γίνει μέχρι τα Χριστούγεννα δημοσιεύει το in.gr
Πέρυσι ήταν ο κοροναϊός. Φέτος είναι οι ελλείψεις τροφίμων στα σουπερμάρκετ, οι τεράστιες ουρές και οι διαπληκτισμοί στα πρατήρια καυσίμων που έχουν θορυβήσει τόσο τους πολίτες, όσο και την Ντάουνινγκ Στριτ
Του Γιάννη Ανδριτσόπουλου
Οι Βρετανοί έχουν εμμονή με τα Χριστούγεννα (όπως και με το τσάι, αλλά και με τον καιρό): με το που μπει ο Σεπτέμβριος, αρχίζουν να μιλούν διαρκώς γι’ αυτά, κάνοντας σχέδια για το πώς θα περάσουν τις ημέρες των αργιών. Κι όταν κάτι απειλεί να τους χαλάσει τη γιορτή (όπως έγινε πέρυσι με το λοκντάουν που επέβαλε ο Μπόρις Τζόνσον έξι ημέρες πριν από την ημέρα των Χριστουγέννων), πανικοβάλλονται. «Christmas are cancelled» ήταν οι πανομοιότυποι πρωτοσέλιδοι τίτλοι πολλών εφημερίδων τον περασμένο Δεκέμβριο. Την εβδομάδα που πέρασε, η φράση αυτή ακούστηκε και γράφτηκε ξανά πολλές φορές: «Θα ακυρωθούν φέτος τα Χριστούγεννα;», διερωτήθηκαν πολλά βρετανικά ΜΜΕ. Αιτία, αυτή τη φορά, δεν ήταν ο κορωνοϊός, αλλά οι ελλείψεις τροφίμων στα σουπερμάρκετ, οι τεράστιες ουρές και οι διαπληκτισμοί (σημειώθηκαν ακόμη και ξυλοδαρμοί, ενώ ένας οδηγός στο Λονδίνο τράβηξε μαχαίρι) στα πρατήρια καυσίμων ανά τη χώρα που κάνουν τον γύρο του κόσμου και έχουν θορυβήσει έντονα την κυβέρνηση. Πολλά ΙΧ και επαγγελματικά οχήματα καθηλώθηκαν, όπως και αρκετά σχολικά λεωφορεία, με αποτέλεσμα κάποιοι μαθητές να μην πάνε στα σχολεία τους. Ως διά «μαγείας», οι τιμές των καυσίμων σκαρφάλωσαν στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων οκτώ ετών. Σε μία προσπάθεια να… «σώσει τα Χριστούγεννα», ο Τζόνσον εξήγγειλε αμφίβολης αποτελεσματικότητας μέτρα που περιλαμβάνουν από την «εξόρμηση» του στρατού στους δρόμους, έως την… επίκληση στο φιλότιμο οδηγών φορτηγών που έχουν αλλάξει επάγγελμα.
Γιατί στέρεψαν οι αντλίες των πρατηρίων; Διότι δεν υπάρχουν (αρκετοί) οδηγοί βυτιοφόρων για να τα προμηθεύσουν με καύσιμα. Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι εκατομμύρια κάτοχοι ΙΧ πανικοβλήθηκαν και έσπευσαν να γεμίσουν τα ντεπόζιτά τους, είχε ως αποτέλεσμα να ξεμείνει προσωρινά από καύσιμα έως και το 95% των βενζινάδικων. Εκπρόσωπος της Ενωσης Οδικών Μεταφορών Εμπορευμάτων (RHA) είπε στα «ΝΕΑ» ότι «απαιτούνται 100.000 περισσότεροι οδηγοί προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση σε όλη τη χώρα». Οπως σημείωσε, κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων κυμάτων της πανδημίας, «πολλοί μετανάστες οδηγοί επέστρεψαν στις χώρες καταγωγής τους, με τη συντριπτική πλειοψηφία να μη γυρίζει ποτέ στη Βρετανία». Το Brexit είναι ένας παράγοντας που διογκώνει το πρόβλημα. Η RHA υπολογίζει ότι 25.000 ευρωπαίοι οδηγοί εγκατέλειψαν το Ηνωμένο Βασίλειο «για λόγους που σχετίζονται με την έξοδο της Βρετανίας από την ΕΕ».
Η κατάσταση αυτή επηρέασε και την εφοδιαστική αλυσίδα τροφίμων, με τις ελλείψεις αρκετών προϊόντων να είναι ήδη εμφανείς στα ράφια των σουπερμάρκετ. Οι «Τάιμς» έκαναν ειδική μνεία στα εξαντλημένα αποθέματα… ταραμοσαλάτας (την οποία οι Αγγλοι αποκαλούν «taramasalata»). Επιπλέον, εκατοντάδες παμπ ανέφεραν ότι τα αποθέματα σε ορισμένα είδη μπίρας εξαντλήθηκαν, εστιατόρια έκλεισαν προσωρινά λόγω ελλείψεων σε κοτόπουλα και τα McDonalds σταμάτησαν να πουλούν μίλκσεϊκ και εμφιαλωμένα αναψυκτικά. Παράλληλα, οι μεγαλύτεροι προμηθευτές πουλερικών της χώρας προειδοποιούν ότι τα αποθέματα γαλοπούλας ίσως να μη φτάσουν για όλους τα Χριστούγεννα. Μεγάλο ρόλο έπαιξε και η «αντίδραση αγέλης» του κόσμου: εκατομμύρια πολίτες προχώρησαν σε αγορές πανικού, όπως είχαν κάνει την άνοιξη του 2020 με το χαρτί υγείας και το υγρό σαπούνι.
Πώς αντιδρά σε όλα αυτά η κυβέρνηση (η οποία επί μήνες αγνοούσε επιδεικτικά τις προειδοποιήσεις της αγοράς); Κατ’ αρχάς, συστήνει στους πολίτες… ψυχραιμία, καλώντας τους να αποφεύγουν τις «αγορές πανικού». Ταυτόχρονα, στέλνει γράμματα σε περίπου ένα εκατομμύριο κατόχους διπλώματος οδήγησης φορτηγών, αρκετοί εκ των οποίων έχουν αλλάξει δουλειά, καλώντας τους να επιστρέψουν στο τιμόνι. Τις επιστολές υπογράφει προσωπικά ο Μπόρις, σε μία από τις συνηθισμένες του κινήσεις εντυπωσιασμού. Παράλληλα, εξήγγειλε την εκπαίδευση 4.000 ατόμων στην οδήγηση φορτηγών (άγνωστο πότε), ενώ ανέθεσε σε 150 στρατιώτες να οδηγήσουν βυτιοφόρα. Η πιο εντυπωσιακή ανακοίνωση της κυβέρνησης ήταν η εξαγγελία ότι θα εκδώσει 5.000 βίζες εργασίας διάρκειας τριών μηνών με σκοπό να προσελκύσει αλλοδαπούς οδηγούς φορτηγών, και άλλες 5.500 βίζες αντίστοιχης διάρκειας για ξένους εργαζομένους στη βιομηχανία των πουλερικών, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι κάθε νοικοκυριό θα έχει φέτος τη γαλοπούλα του.
Το Twitter κατακλύστηκε από ειρωνικά σχόλια που υπενθύμιζαν ότι οι Brexiteers – με μπροστάρη τον Μπόρις – κέρδισαν το δημοψήφισμα του 2016 με «σημαία» την υπόσχεση ότι θα μπει φρένο στη μετανάστευση. Τώρα, όμως, εκλιπαρούν τους μετανάστες να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά του Brexit. Αλλοι στάθηκαν στο γεγονός ότι οι βίζες είναι τρίμηνης διάρκειας, που σημαίνει ότι οι κάτοχοί τους θα υποχρεωθούν να εγκαταλείψουν τη χώρα μέσα στις γιορτές. «Το να ζητάς βοήθεια από αλλοδαπούς εργαζόμενους καλώντας τους να έρθουν να σώσουν τα Χριστούγεννά σου, αλλά ταυτόχρονα τους λες ότι πρέπει να έχουν φύγει μέχρι τα Χριστούγεννα, είναι φρικτό», σχολίασε ο παρουσιαστής του Times Radio Αλέξις Κόνραν. Και αυτό το μέτρο, όμως, χαρακτηρίζεται προβληματικό από παράγοντες της αγοράς, καθώς θα απαιτηθούν εβδομάδες μέχρι να χορηγηθούν οι βίζες, ενώ είναι αμφίβολο αν θα βρεθούν πρόθυμοι εργαζόμενοι να τις πάρουν.
Ο Χειμώνας της Δυσαρέσκειας Οι σκηνές πανικού αυτής της εβδομάδας προκάλεσαν – κάπως υπερβολικούς, είναι η αλήθεια – παραλληλισμούς με τον χειμώνα του 1978-1979, ο οποίος έμεινε στην Ιστορία ως «Χειμώνας της Δυσαρέσκειας» (Winter of Discontent), εξαιτίας των εκτεταμένων απεργιών που προξένησαν χάος στη χώρα και «χάρισαν» την Ντάουνινγκ Στριτ στη Μάργκαρετ Θάτσερ. Μεταξύ αυτών που το υπενθύμισαν, πάντως, ήταν ο βουλευτής των κυβερνώντων Συντηρητικών Ντέιβιντ Μόρις, ο οποίος είπε στο BBC: «Θυμάμαι τον Χειμώνα της Δυσαρέσκειας, θυμάμαι τι τον προκάλεσε, και οι σημερινές καταστάσεις μού τον θυμίζουν ξανά πάρα πολύ».